Tabell för bakdämpare

• Trådstartare Trådstartare Ringh
  • Start datum Start datum
R

Ringh

Guest
Tabell för bakdämpare
Tjena alla kunniga cyklister
Nån som kan guida mig till vart jag kan hitta en förstålig tabell över hur mycket tryck jag ska ha i min Fox Float ctd 2015, ja kan inte hitta nån ren tabell utan bara från Fox´s sida om o mäta sag osv men det blir ja inte klok på. Så hoppas nån här ute kan vet vart ja ska leta.

mvh

Tabell för bakdämpare
Tyvärr är det svårt att hitta en tabell eftersom det inte är där du hittar svaret.

Hur mjuk eller hård du vill ha din dämpare är individuellt, men sag ger en bra indikation. Alltså, pumpa till vad du tror är lagom, tryck upp ringen mot dämparkroppen och sätt dig försiktigt på cykeln. Kliv av försiktigt och kolla position. Alternativt låter du en vän kolla position medan du är på cykeln.

Ibland kan 50% sagt vara rätt. Ibland 15%. Så i slutändan är det ändå mest en fråga om känsla.

Tabell för bakdämpare
Ok, tack för snabbt svar. Får ge mig på det där med o mäta sag :)
Kan man ta reda på vad max-tryck man kan pumpa i en sån dämpare, menar står det nånstans på dämparen eller så?

Tabell för bakdämpare
Det enklaste och det som blir mest rätt är faktiskt att mäta sag :-) Om du inte har något att utgå ifrån så är det bara att prova dig fram. Pumpa i och sätt dig försiktigt på cykeln så som du sitter när du cyklar och om du har en o-ring på dämparen kommer du se hur mycket den sjönk ihop. Om den sjunker för mycket är det bara att pumpa lite till och tvärtom. Hur mycket sag du vill ha är en smaksak. 30% kanske?
För att läsa en tabell måste man veta vilken utväxling länkaget har. Om dämparen rör sig 50mm kan hjulet röra sig 140 tex så en tabell blir inte helt enkel. En gaffel är enklare då den bara rör sig upp och ner lika på alla cyklar.

Tabell för bakdämpare
Ringh sa:
Ok, tack för snabbt svar. Får ge mig på det där med o mäta sag :)
Kan man ta reda på vad max-tryck man kan pumpa i en sån dämpare, menar står det nånstans på dämparen eller så?

Det lär inte vara under 250psi iaf och förmodligen behöver du inte mer än 200 beroende på massor av saker :-)
Jag har 180psi, väger 80 naken och utväxlingen på länkaget kanske är 2,8?

Tabell för bakdämpare
H. sa:
Ibland kan 50% sagt vara rätt. Ibland 15%. Så i slutändan är det ändå mest en fråga om känsla.

+1

Jag brukar börja med ca 25% sag. Med det som bas antecknar jag vilket tryck det motsvarade. Efter det bryr jag mig inte om sag utan ändrar bara trycket upp eller ner beroende på vad som känns bäst. Vad det nya trycket motsvarar i sag-% är skit samma.

Tabell för bakdämpare
Den här rackaren som sitter på min Enduro pumpas upp till 300 psi när man ska ställa sag. Sen sätter man sig på cykeln och släpper ut luft ur den röda ventilen tills den slutar att pyssa sen är sagen ställd. Jag har dock slängt i lite mer tryck i min. Min sjunker ihop ca 25% vilket jag tycker är trevligt och den har aldrig gått i botten med den inställningen.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    318.2 KB · Besök: 473
Tabell för bakdämpare
Rydell sa:
Den här rackaren som sitter på min Enduro pumpas upp till 300 psi när man ska ställa sag. Sen sätter man sig på cykeln och släpper ut luft ur den röda ventilen tills den slutar att pyssa sen är sagen ställd. Jag har dock slängt i lite mer tryck i min. Min sjunker ihop ca 25% vilket jag tycker är trevligt och den har aldrig gått i botten med den inställningen.

Såg nu att det är samma dämpare du har.

Tabell för bakdämpare
Rydell sa:
Rydell sa:

Ööh?

Tabell för bakdämpare
Rydell sa:

Den där kan ja inte minnas att jag har på min dämpare. Sitter på en Scott spark 950 2015, men kanske har det utan att ja sett.

Tabell för bakdämpare
Ringh sa:
Rydell sa:

Den där kan ja inte minnas att jag har på min dämpare. Sitter på en Scott spark 950 2015, men kanske har det utan att ja sett.

Det är någon Späcialized-grunka som bara sitter på deras cyklar. Helt onödigt påhitt.

Tabell för bakdämpare
Men finns det nån Max-gräns vad dämparen klarar av i bar/psi? Tänkte så man inte pumpar i så man tycker det är svinbra men det e för mycket för vad den klarar av, så man inte spräcker nån packning eller tätning.

Tabell för bakdämpare
dnleriksson sa:
Om du har 300 i kommer du med största sannolikhet inte tycka det är bra :-) Om du inte egentligen vill ha en ht förstås!

Ha ha, nä Ht´n sålde ja för heldämpat så det vill ja inte :D Mest nyfiken om man kunde kolla maxtryck på nå vis.

Tabell för bakdämpare
Luthman Photography sa:
Rydell sa:
Rydell sa:

Ööh?

?

Tabell för bakdämpare
Rattnalle sa:
Maxtryck står på dämparen ibland. Det brukar vara jättehögt.

Ok, då får ja granska när ja kommer hem från jobbet. Såg att det fanns nån minitext på dämparens undersida. Förstoringsglas o läsglasögon så kanske man ser vad det står, haha.

Men tack alla för bra o snabba svar

Tabell för bakdämpare
Ringh sa:
dnleriksson sa:
Om du har 300 i kommer du med största sannolikhet inte tycka det är bra :-) Om du inte egentligen vill ha en ht förstås!

Ha ha, nä Ht´n sålde ja för heldämpat så det vill ja inte :D Mest nyfiken om man kunde kolla maxtryck på nå vis.

Du släpper ut tryck genom den röda ventilen. Jag har ett tryck på 170psi när jag har släppt ut all luft som ska ut för att ställa rätt sag efter vikten genom den röda ventilen. Efter åt har jag pumpat i lite mer tryck så jag ligger på 180 psi.

Har ni inte den röda ventilen?

Tabell för bakdämpare
Rydell sa:
Ringh sa:
dnleriksson sa:

Du släpper ut tryck genom den röda ventilen. Jag har ett tryck på 170psi när jag har släppt ut all luft som ska ut för att ställa rätt sag efter vikten genom den röda ventilen. Efter åt har jag pumpat i lite mer tryck så jag ligger på 180 psi.

Special for specialized

Tabell för bakdämpare
fredrik168 sa:
Rydell sa:
Ringh sa:
dnleriksson sa:

Special for specialized

Special :)

Tabell för bakdämpare
En snabb sökning hos Fox ger att de har max 300 psi i sina CTD.

+1 på att utgå från tex 25% sag och sedan bara justera trycket baserat på hur cykeln upplevs.

Tillbaka
Topp