Tack för hjälpen med livräddningen

Snowcrystal

Ny medlem
Var ute och cyklade med min bror och en kompis i Högbo igår (söndag 4/6). Brorsan drabbades plötsligt av en kraftig hjärtinfarkt och hjärtstopp. Ett flertal frivilliga, bl. a. några mtb-cyklister, stannade och hjälpte till med HLR innan ambulansen kom till platsen. Min bror klarade mirakulöst livhanken och enl.räddningspersonal på plats samt läkarteam på Gävle sjukhus var det just den snabba och intensiva hjälpen från alla frivilliga som gjorde att allt slutade bra. Det är nästintill omöjligt att få tag på alla som hjälpte till men om några av er cyklister som stannade läser detta vill vi rikta ett stort och innerligt TACK till er!
/Per, Jonas och Johan

Senast ändrad:
Hoppas att alla som har bitchat om "viktiga" strava-KOM/QOM läser denna tråden.
Perspektiv på saker & ting är nyttigt.

Glad att det slutade väl för din brorsa.
Hoppas han återhämtar sig väl efter den pärsen!

Livet är skört.

facebook-like_zpszniov66a-1.png

Ojj, vilken tur att de fanns bra folk på rätt ställe i skogen. Hälsa brorsan och hoppas på bra återhämtning!

ÅÅåÅ så grymt och tänk om alla kunde lära sig HLR! Har själv varit med på plats vid olyckor och speciellt en dödsolycka som inte gick rädda liv på men det viktiga är man gör ett försök och framförallt gör vad man kan (det räddar liv):-)

Mattstar sa:
ÅÅåÅ så grymt och tänk om alla kunde lära sig HLR! Har själv varit med på plats vid olyckor och speciellt en dödsolycka som inte gick rädda liv på men det viktiga är man gör ett försök och framförallt gör vad man kan (det räddar liv):-)

Ja, varför är inte det en obligatorisk kurs (eller moment i en kurs) på gymnasiet?
Det borde också arrangeras gratis HLR-kurser öppna för vem som helst att bara komma på regelbundet i alla större tätorter.

Det finns personer där ute som bryr sig. Va på cykelsemester och hade vila/matpaus + kartläsning i en
solglänta utmed en grusväg. Så ja satt med huvudet mellan benen (som man gör om man e yr) Bilisten
stannar och kommer tillbaka,,Hur är det mår du dåligt ? nej ja läste kartan & anteckna hur ja ska komma
vidare...Några dagar senare var det ganska kraftigt regn,så ja lät tältet stå kvar och körde en dagstur.
När ja va tillbaka såg någon som pendla förbi där att både cykel och tält stod kvar. Så dom ana oråd
och ropade hallå utanför & fråga om ja mådde bra jodå sa ja och det slutade med att dom bjöd mej på
pilsner & mackor!!

Härligt att det gick bra! Underbart med vardagshjältar, får en att tro på mänskligheten igen.

Hej!!
Jag o min sambo var bland de första på plats o började med kompressionerna. Ni kanske inte minns oss i all stress men det gör inget :-) vi är mycket glada att höra att du är i liv, vi har tänkt mycket på det..nu får du krya på dig! Styrkekramar från oss!
/Martina o Kim

Härligt att läsa... att gå en HLR kurs skulle ta mig fan alla göra, alla på mitt jobb har fått den möjligheten, men va ett par pucko som inte ville vara med!

Är ju egentligen ingenting svårt men bra att ha kört igenom en gång för att känna på det, det är jobbigt & man orkar inte hur länge som helst helt själv så ju fler som kan det desto bättre!

Stort! Happy-medaljen och kudos till kompressionsgänget!

Tips: På mitt jobb kör vi obligatorisk HLR-kurs/repetition vartannat år. Tips till alla HR-avdelningar. Bara att kontakta räddningstjänsten.

Bra jobbat! Jag förlorade min far i massiv infarkt efter en cykeltur. Att kunna göra sitt bästa för att rädda är enormt mycket värt. Sen får man ju inte deppa om man misslyckas, det är ju inte säkert att man har möjlighet att klara det. Om det inte redan gjorts så är ju en film med hlr i fält samt lite annat ett bra uppslag till en happyartikel. Vet att det var en artikel med en läkare som spjälade men minns inte hlr.

Underbar läsning och hopp om mänskligheten. Ligger själv på akuten just nu och hör om andra vardagshjältar som hjälpt till så bra.

Vernersson sa:
Hoppas att alla som har bitchat om "viktiga" strava-KOM/QOM läser denna tråden.
Perspektiv på saker & ting är nyttigt.

Glad att det slutade väl för din brorsa.
Hoppas han återhämtar sig väl efter den pärsen!

Livet är skört.

+1 Huvudet på spiken/spikarna Vernersson! :)

Fantastiskt att höra att Jonas klarade sig!!!
Jag var en av de mtb-cyklister som kom förbi och hjälpte till. Man hoppas att man aldrig någonsin behöver använda sin HLR-utbildning men när det väl händer så är man otroligt glad att man har den! Det skulle vara obligatoriskt att lära sig både på arbetsplatser och skolor!

Jag tror att tack vare att vi var flera som körde kompressioner och avlöste varandra så blev det hög "kvalitet" på kompressionerna och det är nog väldigt viktigt.

Tack för att ni på det här viset meddelade att Jonas klarade sig! Man har hunnit fundera MYCKET på hur det gick, och även på sin egen skörhet!

Med vänlig hälsning,
/Magnus

Så skönt att höra att det gick bra för din bror för det såg inget vidare ut ett tag, en bild man sent kommer att glömma. Tur att det hände där det var folk i rörelse och lätt för ambulansen att komma fram. //Andre

Hej!
Jättehärligt att höra att din bror klarade sig, jag var en av mtb cyklisterna jämte Magnus-a som körde kompressoner och försökte fixa luftvägarna. Har också funderat mycket på hur det gick efteråt, det blir ju lätt att man funderar på sig själv om man gjorde rätt, men man ska nog bara tänka att jag gjorde vad jag kunde och denna gång gick det bra. När man väl kom hem och slappnade av kom tårarna, hade även svårt att sova när man inte visste riktigt hur det gått. Magnus och jag jobbar som MTB instruktörer i Högbo och så sent som förra våren hade vi HLR kurs på Högbo hotellet vilket jag är jätte tacksam för idag.
Krya på dig / Anders

Börne sa:
Härligt att läsa... att gå en HLR kurs skulle ta mig fan alla göra, alla på mitt jobb har fått den möjligheten, men va ett par pucko som inte ville vara med!

Är ju egentligen ingenting svårt men bra att ha kört igenom en gång för att känna på det, det är jobbigt & man orkar inte hur länge som helst helt själv så ju fler som kan det desto bättre!
Vi har obligatorisk HLR-utbildning på jobbet, det är väl ungefär vartannat år. Och det är ju bra att man får lära sig den grundläggande tekniken. Viktigt är att utnyttja kroppstyngden och inte böja armarna, då blir man mycket uthålligare.

Jag har gjort HLR på riktigt en gång, och jag kan säga att det är rätt mycket annorlunda än att göra det på en kurs med en plastdocka.
Fick hålla på ca 25 minuter innan ambulanserna kom och man orkar mer än man tror i sådan situationer.
Tyvärr gick det inte bra ändå (gammal man).

Kul att det gick så bra denna gång och att det fanns folk som ville hjälpa till (ingen självklarhet idag).

Underbar läsning!

Som hårt cyklande medelåldersman så är jag lite nyfiken på din bror. Ålder, fysik m.m.

Man blir lite brydd.

Hej från sjukhus sängen.
Vem trodde att det här kunde ske? Världens piggaste 49-taggare/pappa/man som i morgon har en dotter som fyller 17 år och en 19 åring som tar studenten i övermorgon.... Mitt i det fantastiska Livet!!
Och här ligger jag med slangar och nålar och är så glad att jag lever....

Tårarna rinner ner för mina kinder när jag läser alla varma hälsningar här på Forumet. Tack så jättemycket, det värmer och ger mig energi.
Jag kommer inte ihåg något från händelseförloppet ute i skogen. Men jag var ganska säker på att "slutet" var nära.....

Men, det var det inte, tack vare alla ni som var på plats och hjälpte mig (om ni vill kan ni höra av er på e-post här nere) Skulle verkigen vilja träffa er och ge er en jätte Bamsekram.
Vill även passa på att tacka sjukvårdspersonal (vilken grym akutsjukvård vi har), brandmän och framförallt världens bästa brorsa och världens bästa Johan som vände i skogen för att deras magkänsla sa att det var något som inte stod rätt till med mig.
TACK, älskar er alla!
Ett sista tips är att fira livet lite oftare, det är skörare än man kan tro.
Nu måste jag vila, men TACK alla ännu en gång, ni är Bäst!
jonas. ericsson@ecpairtech.se

Senast ändrad:
Bra att ni var flera som kunde turas om. HLR är mycket jobbigare än man kan tro, när man tittar på instruktionsfilmer.

Wow, cykelsfären är trots allt ganska liten. Fantastiskt att läsa återkopplingen från Jonas. Känner glädje för Jonas och hans familj, samt för de hjälpsamma medmänniskorna!

Kan bara hålla med de som säger att HLR-träning bör göras med jämna mellanrum. Jag har fått utbildning i lumpen, jobbet samt certifierad av Wilderness Medicine Institute, men måste erkänna att jag glömt mycket sedan sist. Man vet aldrig när träningen kommer till användning.

Tillbaka
Topp