Tack för hjälpen med livräddningen

Fältprästen sa:
100/min känns också i överkant....

Effektiviteten hos en kompression, alltså hur väl den egentligen pumpar, lär vara rätt måttligt jämfört med ett naturligt hjärtslag. Så då försöker metoden kompensera med kvantitet för vad den saknar i kvalitet.
Fältprästen sa:
Bättre hela tiden än att man kör slut på sig är min tanke.
Är man ensam räddare, eller flera långt från övrig hjälp så har du nog en poäng där.
Finns antagligen nån gräns förstås där flödet blir för dåligt för att göra ngn mätbar nytta. Undrar var den går?
80?
60?
Och den står antagligen i relation till hur väl man lyckas genomföra kompressionerna.
Kanske bättre att bara köra på, inte slösa så mycket tid & tanke på insatsoptimering.

Hej på er! Det har nu gått tre månader sedan den där hemska händelsen skedde då min bror fick hjärtstillestånd o en stor infarkt under träningsturen i Högbo. Han mår idag riktigt bra. Efter en lång sjukskrivning är han åter tillbaka i vardagen med jobb etc, även om det bara är 25% i början. Tre träningspass/v görs på sjukhuset o samtliga värden är mirakulöst kanonbra. Personligen tog det ganska lång tid att hämta sig efter chocken men i takt med att allt gick bra denna gång blir det bättre o bättre. Jag har dock blivit försiktig o vågar, än så länge, inte ge mig ut ensam i skogen på div träningspass. Man har liksom fått en rejäl tankeställare efter händelsen.

Härligt att din bror klarade sig så bra. Jag ska faktiskt träffa honom i morgon för första gången sen olyckan.känns lite spooky senast vi sågs stod jag på knä och gjorde kompretioner på honom.
/MTB90

Snowcrystal sa:
Var ute och cyklade med min bror och en kompis i Högbo igår (söndag 4/6). Brorsan drabbades plötsligt av en kraftig hjärtinfarkt och hjärtstopp.
Skönt att höra att det gick bra för er.

Martinakouri sa:
Jag o min sambo var bland de första på plats o började med kompressionerna.
ante_hedis sa:
Jag var en av dom som stannade rätt tidigt, 3av dom som var med mig hjälpte till.
Magnus-A sa:
Jag var en av de mtb-cyklister som kom förbi och hjälpte till.
Ante7424 sa:
Tur att det hände där det var folk i rörelse och lätt för ambulansen att komma fram.
MTB90 sa:
jag var en av mtb cyklisterna jämte Magnus-a som körde kompressoner och försökte fixa luftvägarna.
Hjältar. Bra jobbat!

Joer sa:
Hej från sjukhus sängen.
Härligt att du tom hör av dig. Hoppas att du kryar på sig snabbt!

Tillbaka
Topp