Taco Bash till Norco Optic?

Slobby

Aktiv medlem
Tänkte beställa en Taco Bash till min Norco optic efter lite empiriska studier. Valet lutar åt 77 designz som ser smidig ut. I och med att ramen har Iscg05 så var det bara att beställa. Men så enkelt var det inte då min ram inte fanns med bland de val som fanns på hemsidan. Vad är det som påverkar mer än Iscg05? Ramens utformning eller vad?

Om inte den? Vilken skall jag i så fall köpa?

Makten

Aktiv medlem
Vad är det för hemsida du talar om? ISCG05 är en standard och så länge ramtillverkaren håller sig till den så behöver du inte veta något om ramen. Dock finns det några som av oklara anledningar frångått standarden, men dessa är undantag.

Jag rekommenderar att du köper en bash i en storlek större (+2 tänder) än rekommenderat när det gäller 77Designz, eftersom "rätt" storlek bara är någon enstaka millimeter större än drevet. Det betyder att man slår i kedjan lik förbannat om kanten du bonkar mot inte är helt vinkelrät mot cykeln.

Slobby

Aktiv medlem

När jag väljer ram så finns inte min med som val utan jag kan "rekommendera" att en sådan behövs. Fick ett svar som sa
Hey there,

thank you so much for your new entry.

Here is a Free Shipping code for your next purchase:

(Valid till 2020-04-29 23:59:00)

Have an awesome day, Giacomo

Makten

Aktiv medlem

När jag väljer ram så finns inte min med som val utan jag kan "rekommendera" att en sådan behövs. Fick ett svar som sa
Hey there,

thank you so much for your new entry.

Here is a Free Shipping code for your next purchase:

(Valid till 2020-04-29 23:59:00)

Have an awesome day, Giacomo
Jag förstår inte vad ramväljaren har för funktion. Man kan ju ändå bara välja storlek och färg när man beställer.
På bilderna ser du i alla fall varför man bör välja en bash för ett drev som är två tänder större än det man kör. Annars är det noll marginal för sneda islag.

Edit: Har man oval klinga så behöver man förmodligen en bash för +4 tänder istället, då såna drev är större på största stället.

Slobby

Aktiv medlem
Som en update så funkade det inte alls! Har en ligt spec ISCG5 på ramen med det visar sig att det finns endast två fästen i ramen, ett uppe på hylsan och ett på framsidan.DVS att det bakre fästet saknasv för att jag skall kunna ha bashen neråt.
Var inte ISCG5 standard?
20200505_143853.jpg
20200505_143853.jpg
en

Senast ändrad:

Slobby

Aktiv medlem
Jo det är nog där problemet är.. kunde ju ha kolla IRL istället för att googla fram också :unsure:

Makten

Aktiv medlem
Om det uttryckligen står att ramen har ISCG05 så föreslår jag att du mailar bilderna till tillverkaren och frågar vad de rökt för nåt. Det är tydligen liknande hos vissa Santa Cruz som har hålen på fel ställen så inget passar. Då kan man ju inte använda den vedertagna standardens namn.

Slobby

Aktiv medlem
Om det uttryckligen står att ramen har ISCG05 så föreslår jag att du mailar bilderna till tillverkaren och frågar vad de rökt för nåt. Det är tydligen liknande hos vissa Santa Cruz som har hålen på fel ställen så inget passar. Då kan man ju inte använda den vedertagna standardens namn.
Japp det hade jag gjort om de hade funnits på deras hemsida. Nu gjorde jag det enkelt för mig och tittade på en hel massa tester som alla sa att det fanns ISCG05 på ramen. Blir att leta en annan lösning och skicka in detta på lärokontot!

Tack för hjälpen!

glitch

Aktiv medlem
Hej,
det är nog som på min Santa Cruz Tallboy 4 som också har "ISCG05".
77Designz och andra tacos som har "fasta punkter" enligt ISCG avståndet passar inte eftersom hålen som sitter inte strikt håller ISCG05 avståndet, utan man behöver en taco med "spår" i så hamnar bulthålen "inom spåret" och man kan vrida och vinkla tacon.
Exempelvis denna kör jag med:

nibergs

Medlem
Japp det hade jag gjort om de hade funnits på deras hemsida. Nu gjorde jag det enkelt för mig och tittade på en hel massa tester som alla sa att det fanns ISCG05 på ramen. Blir att leta en annan lösning och skicka in detta på lärokontot!

Tack för hjälpen!
Det står i ramdokumentationen att den har ISCG 05 MOUNTS.
Det kanske är tänkt att man endast ska köra med en kedjestyrare som använder dom två främre fästena?

1588690193177.png

Bilagor

Har haft liknade problem på en Canyon Strive. Hålen passade fint i standard ISCG05 men inte alls diametern på bashen då vevlagerhuset var för tjockt. De (tror det var 77 dez...) hade en specialare till just Striven.

glitch

Aktiv medlem
Har du en bild på själva fästena utan ett vevparti i vägen?
Tror som sagt att man ska ha en iscg bash med spår så man kan rotera den rätt som jag länkade innan. Då kan du fästa med bara 2 skruvar också.

Slobby

Aktiv medlem
Har du en bild på själva fästena utan ett vevparti i vägen?
Tror som sagt att man ska ha en iscg bash med spår så man kan rotera den rätt som jag länkade innan. Då kan du fästa med bara 2 skruvar också.
Den skulle med stor sannolikhet funka precis som du beskriver. Är det tillräckligt med bara två skruv? Det är rätt stora krafter kan jag tänka mig.

nibergs

Medlem
Problemet är ju att de 2 hålen som finns inte är dom 2 som är tänkt att fästa 77designz i.

1588748590416.png

Jag tror bara det är tänkt att man skall ha en kedjestyrare av denna typ och ingen bash guard tyvärr.

1588748669451.png

Du skulle ju säkert kunna köra med en sån här som bara sitter i dom två främre hålen, men tror verken Norco eller bash tillverkaren skulle rekommendera det..

1588749141127.png

Senast ändrad:

mtbloaf

Ny medlem
Har en 77designz bash på min cykel med ISCG05, det är tre hål och den fäster i de två nedre.
Var dock nyss med om när jag beställde en custom ram att de erbjöd sig att bara göra de två nedre fästena eftersom jag ville kunna köra bashguard.
Tycker också det låter som att de bara har gjort de två övre fästena för att kunna köra kedjestyrare.

Makten

Aktiv medlem
Problemet är ju att de 2 hålen som finns inte är dom 2 som är tänkt att fästa 77designz i.

Visa bilaga 414968

Jag tror bara det är tänkt att man skall ha en kedjestyrare av denna typ och ingen bash guard tyvärr.

Visa bilaga 414970
Du skulle ju säkert kunna köra med en sån här som bara sitter i dom två främre hålen, men tror verken Norco eller bash tillverkaren skulle rekommendera det..

Visa bilaga 414972
Det låter som en jättedålig idé. Den lär vika sig vid allt annat än mycket milda smällar.

Edit: Om hojen har gängat vevlager så finns det tacos som ersätter distansen på drivsidan. Funkar riktigt bra men kan flytta sig en aning om man drämmer i riktigt hårt.

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Det låter som en jättedålig idé. Den lär vika sig vid allt annat än mycket milda smällar.

Edit: Om hojen har gängat vevlager så finns det tacos som ersätter distansen på drivsidan. Funkar riktigt bra men kan flytta sig en aning om man drämmer i riktigt hårt.
Kanske går att hacka en sån och använda det främre iscg fästet och få den lite stadigare.

Westman

Aktiv medlem
Ser ut som styrare only. Du kanske får köra en old-school bash utanför klingan.

Vad tycker du om din Optic?

Slobby

Aktiv medlem
Ser ut som styrare only. Du kanske får köra en old-school bash utanför klingan.

Vad tycker du om din Optic?
Gillar verkligen min Optic. Tycker att den inger trygghet som gör att jag vågar mer och kan ladda på mer än Vad jag gjorde på min förra cykel. Även en stabilare känsla när det bär utför! Även ett plus att den är bra uppför.
Skulle vilja säga att den passar perfekt till Göteborgsterrängen!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer