Tacx Neo - Fråga kring frihjulsbodyn

Oooh

Aktiv medlem
Jag har en Tacx Neo, typ 2-3 år gammal. Den har fungerat bra och jag är nöjd med denna.
Till denna har jag haft en äldre cykel som har en "2x10 vxl Campangola Veloce" grupp.

Nu i vinter, planerar jag att cykla med en annan cykel som har 2x11vxl Shimano Ultegra grupp.
Jag köpte (1) en ny genomgående axel "TACX E-Thru trainer axle" och (2) en ny Ultegra kasett så att nya cykeln passar,

A) Måste jag även byta hub?

Jag förmodar de, eller om svaret är JA
B) eller spelar de nån roll om jag köper en billigare 11xShimano 105 istället?
med tanke på ev hub byte (Bakrekasett, från 10 till 11 vxl)

Senast ändrad:
A) Måste jag även byta hub?

Hub = nav, finns inget sådant på din trainer. Däremot har den en freehub body = frihjulsbody. Huruvida denna behöver bytas eller ej är omöjligt för någon här att säga eftersom vi inte har någon aning om vilken variant du har.

Även den allra äldsta Tacx Neo borde ha levererats med en frihjulsbody för 11-delade Shimano-kassetter. Har du kört trainern med en 10-delad Campagnolo-drivlina måste du antingen själv ha bytt frihjulsbody, eller kört med en kassett från tredjepart typ Miche som passar Shimano-body.

Till skillnad från 10-delat så var/är 11-delat tillräckligt nära varandra för att det skulle fungera bra att fritt blanda komponenter även mellan Campa och Shimano/Sram. Om du verkligen har en body för Campagnolo på trainern kan du alltså köpa en Campagnolo 11-delad kassett (eller tredjepart typ Miche) och få detta att lira helt okej med en i övrigt Shimano-drivlina.

Men skulle jag gissa så har du troligtvis redan en body för Shimano, om inte på trainern så begraven någonstans i förrådet.

Senast ändrad:
Den body som sitter på Neo är en Edco Multisys som tar både Shimano och Campagnolo beroende på vilka spår som används.

Bilagor

• 19255F6C-3C98-427F-B2D5-B2388BA550CE.jpeg
    19255F6C-3C98-427F-B2D5-B2388BA550CE.jpeg
    506.9 KB · Besök: 181
  • 0860D9F4-3A03-485E-AE87-7380C048C924.jpeg
    0860D9F4-3A03-485E-AE87-7380C048C924.jpeg
    741 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Ok, nu till nästa fråga.
När jag trär på kugghjulen tar de emot pga slitaget. Se bild.
IMG_20201117_174053_hdr-01.jpeg
Är de bara hämta hammaren o knacka dit dem på plats alt putsa av "slitaget" så att dreven kommer förbi ojämnheterna

Fråga: satt minsta drevet på ordentligt på den freehuben?
Ja, eller märkte inget konstigt när jag lossnade skruven iaf. Däremot när jag tar bort eller lägger dit den gamle kasetten är de enkelt.
Jag putsade bort kanterna som sticker upp (syns lite på bilden) o den nya kasetten sitter mycket mer tight än den äldre. Fick ta ett drev i taget.
Provar lägga på cykeln imorgon så får vi se.

Har du haft en 10-delad Veloce-kassett?
Den passar nämligen inte på Edco-bodyn. Den går nog på men sitter inte bra.
Från https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=9YiyVQ40eO8qhScTk1htP8
”EDCO kassetthus:
EDCO multisys kassetthus är kompatibelt med alla Shimano- och SRAM-kassetter från 9-11 varv (växel). De flesta Campagnolo kassetter passar, men det finns få undantag: Centaur 9, 10 och 11 varv (2009-2011) och Veloce 10-hastighet.”

Finns numera en specifik body för Campagnolo till Neo, T2805.51.
Till den funkar alla Campagnolo-kassetter.

Tillbaka
Topp