Tacx Neo. Vad ska man tro?

• Trådstartare Trådstartare JAL
  • Start datum Start datum
Någon som kan kommentera om Neo klarar att bromsa hyfsat höga effekter vid låg hastighet?
Om jag kör med min Vortex med Tacx VR-film i branta backar (tex uppför Alpe d'Huez) så blir det konstant motstånd oberoende av om det är tex 8 % eller 12 % lutning. Det gör att det inte känns alls realistiskt. Jag antar att det beror på att den bromsar så mycket den kan och det räcker inte till när man har låg växel. Alternativet är möjligen att köra mycket högre växel, men då blir det ju inte alls realistiskt för då behöver man ju växla upp när man kommer till en backe.

Eftersom Neo kan bromsa högre effekter borde den vara bättre. Frågan är hur mycket. Känns det realistiskt när man kör i branta backar på VR-filmer? Och i så fall upp till vilken lutning?

Spacekitty sa:
En Vortex simulera backe upp till ungefär 7%, Neo ska klara upp till 20%.

Ja, jag har sett att Tacx hävdar det. Min fundering är om det även funkar i praktiken. Neo kostar ju en hel del, och då vill jag vara säker på att den verkligen är bättre.

Jag tror jag såg i en annan tråd att du har en Neo. Är du nöjd med den?

Körde tacx video upp för Alpe dhuez, lättaste växlen med ~60rpm. Fick avbryta efter 10 minuter för att det var för tungt.

Neo är sjukt mycket bättre än Vortex på alla vis och lite till. ja jag har kört Vortex i några säsonger bytte till Neo går inte och jämföra dom.

Neon räcker definitivt till för en blekfet motionär som mig. Kör Zwift och tycker det är bra känsla och gillar skarpt att den är rörlig i sidled.

Jag tycker man kan få lite korta släpp vid väldigt branta lutningar runt 16-20% har väldigt låg kadens p.g.a. utväxling 39/25. Lite som att bakhjulet slirar som känns jobbiga. Vet inte om Tacx har gjort de avsiktligt eller inte. Men under 15% är absolut inga problem.

De ända jag saknar är en progressiv motståndskurva vid tävlingar i Zwift. Min Elite Muin var helt underbar att köra med när man måste växla effekt snabbt.

Tillbaka
Topp