Tävlar ni mot andra på pendlingen?

Cyklar'n

Aktiv medlem
Ibland har jag en cyklist långt bort som ett mål att jobba mot. Andra tillfällen men väldigt sällan kan det bli verkligen tävling där man kör om varandra om vart annat. Ser bara en cyklist med racer och cykelskor som en vinst.

Ja den är stressande. Har klarat mig undan det nästan helt. Fina cyklar kostar och därför jobbar de snabbaste inne i stan, medan jag jobbar utanför. Åt motsatt riktning hade jag fått trycka mycket hårdare.

Gjorde, medan jag jobbade. Efter någon tid blir morgoncyklister rätt samstämda, när det gäller tider. Vi var några som alltid mötte upp, vid samma bro-/ tunnel-fäste. Igenkännande leenden, och swdan snabbt på! :) Året om, oavsett oväder. Lågkonjunkturer, ohälsa och varsel ändrade successivt på gruppen. Men det var kul, medan det varade.

Gjorde, medan jag jobbade. Efter någon tid blir morgoncyklister rätt samstämda, när det gäller tider. Vi var några som alltid mötte upp, vid samma bro-/ tunnel-fäste. Igenkännande leenden, och swdan snabbt på! :) Året om, oavsett oväder. Lågkonjunkturer, ohälsa och varsel ändrade successivt på gruppen. Men det var kul, medan det varade.
Vad häftigt! Jag är verkligen avis.

För mig handlade pendlingen om transport mellan hem och arbetsplats. Gav förstås den dagliga motionen att cykla 30 km men tävla? Det var lösningen på en trivial uppgift.
Vore nåt om bussar och tåg skulle tävla om att komma först. En del bilister gör det ju förstås.

Jag brukar alltid tävla mot Pogacar, MvdP och Ganna när jag pendlar. Fortfarande obesegrad då de konstant DNS:ar. De vågar förstås inte möta mig ett pendlingsrejs.
Som novice fattade jag först inte att Pogacar är en cyklist?
Kunskapen ökar i alla fall, har skaffat Eurosport 1. Alla sätt att motivera sig är bra.

Svårt det där... jag vill inte och försöker låta bli, men lyckas inte alltid.... Vissa vill man ju bara komma före, barnligt, visst, men.....

Jag som pendlar på emtb blir ibland tävlad med av cyklister med lycra och tunna däck. Ibland hör man hur de flåsar och tar i lite extra, gärna i uppförsbackar. Därefter kan de ligga en bit framför en i ungefär samma fart rätt länge, men det var visst viktigt att köra om.

Nej det är ju inte tävling det sättet. Men hade varit kul att bli omåkt någon gång. Inga snabba cyklister min väg helt enkelt.

Bilagor

• 9802.jpg
    9802.jpg
    119.5 KB · Besök: 205
Tack det var helt perfekt. Måste gå igenom hela listan. Man ska cykla om med stil och inte frusta och stånka som om man håller på att dö. Då var man svagare den dagen. Höfterna ska vara stilla, ryggen också orörlig. Man kanske tar i som ett svin men det får inte synas.
Det är lite som dans, kan vara svinjobbigt, men skall se enkelt ut och man skall prestera med ett förnöjsamt leende på läpparna!

man bör hålla låg profil. för sitt eget välmående och andras.

t ex om jag passerar gör jag det rätt lugnt, för att sedan sätta fart;)

och om någon passerar, det kanske inte händer särskilt ofta. följ då gärna efter men på lite avstånd. lite lagom stressande sådär; typ det där var väl onödigt:)

Jag som pendlar på emtb blir ibland tävlad med av cyklister med lycra och tunna däck. Ibland hör man hur de flåsar och tar i lite extra, gärna i uppförsbackar. Därefter kan de ligga en bit framför en i ungefär samma fart rätt länge, men det var visst viktigt att köra om.

Enda gången jag blir sugen att haka på är just elcykel. Kan vara trevligt som draghjälp.

Ska man tävla måste man ju vara minst två. Iom att jag inte tävlar kan således ingen tävla mot mig heller. Tävla på pendling låter ju f.ö. helt vansinnigt, iom att det säkerligen finns en massa annat folk och trafik i rörelse.

Ibland har jag en cyklist långt bort som ett mål att jobba mot. Andra tillfällen men väldigt sällan kan det bli verkligen tävling där man kör om varandra om vart annat. Ser bara en cyklist med racer och cykelskor som en vinst.
Det är ganska sällan jag blir omcyklad av pendlare. Det händer ibland och då oftast från cyklister som ska visa sig på styva linan i typ en uppförsbacke. Sen är de helt slut. Finns dock gamla pendlarrävar som har imponerande tryck och uthållighet. Jag har inga problem med att bli omkörd själv men tycker det är fjantigt när gubbar som jag cyklar om blir kränkta och sen måste cykla om mig och sen bränner på som as till nästa vägskäl då de viker av. Men absolut tycker jag det är kul att småjaga någon en bit bort gärna en längre sträcka. Ger en bra indikator på flåset. Men annars har jag som mål att hålla en jämn relativt hög fart men utan att jag får pump i benen. Vill springa en kväll i veckan och cykla mtb 1-2 ggr per vecka och då funkar det inte för mig att dessutom rejsa sönder benen på pendlarn varje dag.

Ska man tävla måste man ju vara minst två. Iom att jag inte tävlar kan således ingen tävla mot mig heller. Tävla på pendling låter ju f.ö. helt vansinnigt, iom att det säkerligen finns en massa annat folk och trafik i rörelse.
Man öser bara på där det går vilket det gör stora delar av min rutt. På nya jobb sträckan blir det fullt ös hela tiden.

Det är klart att man i viss mån "tävlar" på vissa segment... Kör numer ihopfällbar Yosemite så då känns alla som man tar som en vinst..

För mig var det ganska uppenbart att det var med glimten i ögat och inte att man stannar andra cyklister och frågar om de vill rejsa med tidtagning typ..
Ja. Men alla har inte förstått att det inte bokstavligt är tävling, som att man struntar i vett och etikett och riskerar kollision med gående eller andra cyklister.

Undra hur många olyckor sådant tänkande/tävlande skapat?
Jag vet att jag själv iofs. är likadan och gärna tryckte på mer än hälsosamt & klokt ibland, men gäller att tänka på att det aldrig är värt att "chansa" och finns många oberäkneliga också. Gående med hundar och koppel är också läskigt.

Har varit med om att folk kommer i 25-30 knyck ut ur tunnlar där det är korsning rätt efter. I Sthlm var Bergshamra-leden/E4:an/Järva krog sånt ställe där det är rätt skymda tunnlar/tunnelutfarter där jag sett idiotiska utfarter, omkörningar och "pendlingstävlande".

Musik i öronen är också nåt som jag iofs. gärna har, men vet är dum risk att ta, egentligen...

när man ser en gamling på elcykel är det klart man ökar takten. En gång körde jag ifrån en epa (för cykelvägen och bilvägen grenade av sig inte långt därefter)

Ibland, när vinden ligger rätt, trafiken är gles och benen är pigga brukar jag passa på att trycka på i nåt uppförsbackesegment. Men, lägger mig aldrig på rulle eller stressar om andra cyklister. Har sällan bråttom.

Jag vet att jag själv iofs. är likadan och gärna tryckte på mer än hälsosamt & klokt ibland, men gäller att tänka på att det aldrig är värt att "chansa" och finns många oberäkneliga också. Gående med hundar och koppel är också läskigt.

Har varit med om att folk kommer i 25-30 knyck ut ur tunnlar där det är korsning rätt efter. I Sthlm var Bergshamra-leden/E4:an/Järva krog sånt ställe där det är rätt skymda tunnlar/tunnelutfarter där jag sett idiotiska utfarter, omkörningar och "pendlingstävlande".

Musik i öronen är också nåt som jag iofs. gärna har, men vet är dum risk att ta, egentligen...
Alltid musik i mina öron men tar inga risker. Jag tycker att många elcyklister däremot tar risker, ingen fingertoppskänsla för hur snabbt man ska cykla bland mycket människor.

Noll? Ibland tror jag det till och med räddar liv. Jag samsas med folk som cyklar i motsvarande rask promenadtakt, risken att dö av tristess vore närmast akut om man stannar bakom dem. För att inte tala om att kadensen riskerar bli ensiffrig...

:giggle:

El-mopedister, framför allt de som tränger sig före vid rödljus, kan jag inte låta bli att kränka ibland, men annars nej.

Dock händer det att jag märker att andra cyklister börjar tävla mot mig. Oftast nån som krigar sig förbi på en hybrid i en uppförsbacke och sen ger allt han har för att hålla undan, allt medan jag i stadig hög z2 kommer ikapp likt Jason Voorhees.

Bara i att ha en onödigt fin cykel för pendling och att klä sig propert.
Ibland sprätter jag lite på något stravasegment, men då underlättar det om ingen annan är där så det sker säkert.

Noll? Ibland tror jag det till och med räddar liv. Jag samsas med folk som cyklar i motsvarande rask promenadtakt, risken att dö av tristess vore närmast akut om man stannar bakom dem. För att inte tala om att kadensen riskerar bli ensiffrig...

:giggle:
Ja. Man får ju panik av sådant, dessutom är jag minimalt klädd och behöver producera värme. Och vidare har man inte hur mycket tid som helst att spendera. Pendlingen måste gå så fort som möjligt. Det är inte 5 km som ska avverkas.

Nej.
Det finns träningar för sådant, De sker inte på pendlarstråken.
Tror nog jag trycker mer på pendlingen än på klubbrundor. Hade 31.2 i snitt på nya penderutten, så hårt har jag aldrig tryckt på en klubbrunda. Men det finns såklart andra snabbare klungor, hisingens snabbgrupp som inte är kopplad till förestående tävling är 28-30
Vilket inte är i närheten av samma belastning.

Tillbaka
Topp