Tävlar ni mot andra på pendlingen?

Tror nog jag trycker mer på pendlingen än på klubbrundor. Hade 31.2 i snitt på nya penderutten, så hårt har jag aldrig tryckt på en klubbrunda. Men det finns såklart andra snabbare klungor, hisingens snabbgrupp som inte är kopplad till förestående tävling är 28-30
Vilket inte är i närheten av samma belastning.
Välj den snabbare gruppen på nästa klubbrunda

Välj den snabbare gruppen på nästa klubbrunda
Det finns inga, i så fall privata grupper eller dem som ska tävla. Men 10 mil I 28-30 gruppen känns såklart i kroppen. Jag har inte varit där och heller inte betalat avgiften. Får se till att lösa det. På vardagar finns tjôtrundor 23-25 25-27 28-30 som är menade att inte vara så tuffa. De kunde vara halvjobbiga sist vilket var hösten 2020 men förhoppningsvis behagliga nu.

Ser jag nån framför kan jag öka tempot och kommer nån ikapp kan jag också öka tempot. Inte för att tävla och vinna utan för att det är en ursäkt att höja tempot. Cyklar man sakta av naturen så kan det vara bra att öka tempot emellanåt.

Det finns inga, i så fall privata grupper eller dem som ska tävla. Men 10 mil I 28-30 gruppen känns såklart i kroppen. Jag har inte varit där och heller inte betalat avgiften. Får se till att lösa det. På vardagar finns tjôtrundor 23-25 25-27 28-30 som är menade att inte vara så tuffa. De kunde vara halvjobbiga sist vilket var hösten 2020 men förhoppningsvis behagliga nu.
Intressant, normalt kör man kort och hårt på vardagar och långt och lugnt på helgen.

Intressant, normalt kör man kort och hårt på vardagar och långt och lugnt på helgen.
Ja. Man kunde ha en 30-32 grupp också. Det varierar säkert mellan klubbar. Det är Sveriges trevligaste klubb som inte lämnar någon. Däremot på privata rundor bland medlemmar brukar det heta "den som inte fixar tempot hittar hem själv" vilket är rimligt.

Ja. Man kunde ha en 30-32 grupp också. Det varierar säkert mellan klubbar. Det är Sveriges trevligaste klubb som inte lämnar någon. Däremot på privata rundor bland medlemmar brukar det heta "den som inte fixar tempot hittar hem själv" vilket är rimligt.
Om du snittar 31 när du pendlar så behöver du köra lite intervaller/lagtempo/whatever i 35-6-7+ för att driva prestanda

Om du snittar 31 när du pendlar så behöver du köra lite intervaller/lagtempo/whatever i 35-6-7+ för att driva prestanda
Jag kör lite intervaller på gymmet men slarvat. Körde idag och före det i typ oktober. Har hållit på med ketogen kost och då fungerade inte intervaller. Idag åt vi dock sushi, så jag passade på. Gjorde knepigt nog bättre resultat än senast i höstas. Jag har inget strukturerat träningsprogram. Har kört 30-60 min pass 3 ggr I veckan på gymmet över vintern. Första pendlingen i mitten av mars och mer frekvent från maj. Har nog gjort mindre än 10 helgrundor och de har varit runt 5 mil. Jag styrketränar också så jag kanske aldrig blir en satsande cyklist. Men med 26 km till jobbet from vecka 26 och framåt blir det ändå en hel del.

Senast ändrad:
Ibland har jag en cyklist långt bort som ett mål att jobba mot. Andra tillfällen men väldigt sällan kan det bli verkligen tävling där man kör om varandra om vart annat. Ser bara en cyklist med racer och cykelskor som en vinst.
Ser många som gör detta på vägen till jobbet (cykelbana med streckad linje mellan filerna). De kastar sig ofta ut i mötande trafik så jag får tvärbromsa för att förhindra en våldsam olycka. Skulle gissa på ca 4 per i snitt dag som kör om trots mötande trafik. Det är ju formulär 1A, om du har mötande trafik, kör INTE om. Hur kan så många inte förstå?

Men sen så kommer de säkert till jobbet 14 sekunder snabbare pga detta beteende.

En gång blev det till och med handgemäng, kändes bra att få trycka ner den där småfeta mellanchefen i asfalten en stund. Oftast orkar man ju inte vända och cykla efter idioten tyvärr.

Ojsan! Det där med omkörning trots mötande sker varje dag här i Göteborg. Helt galet är det! Jag gillar att trycka på men inte som de du beskriver. Snobbarna som jobbar i stan gör så.

Ser jag nån framför kan jag öka tempot och kommer nån ikapp kan jag också öka tempot. Inte för att tävla och vinna utan för att det är en ursäkt att höja tempot. Cyklar man sakta av naturen så kan det vara bra att öka tempot emellanåt.
Precis så ser jag på saken. Blir ibland påmind av sådant och ökar farten. Till saken hör också att jag sällan är på cykeln i tid och måste pressa. Sent i bilen däremot= sent till jobbet.

Ser många som gör detta på vägen till jobbet (cykelbana med streckad linje mellan filerna). De kastar sig ofta ut i mötande trafik så jag får tvärbromsa för att förhindra en våldsam olycka. Skulle gissa på ca 4 per i snitt dag som kör om trots mötande trafik. Det är ju formulär 1A, om du har mötande trafik, kör INTE om. Hur kan så många inte förstå?

Men sen så kommer de säkert till jobbet 14 sekunder snabbare pga detta beteende.

En gång blev det till och med handgemäng, kändes bra att få trycka ner den där småfeta mellanchefen i asfalten en stund. Oftast orkar man ju inte vända och cykla efter idioten tyvärr.
Det närmaste handgemäng jag råkat ut för var inte pga en cyklist utan en taxi som nästan körde över mig på ett ställe där cyklar har företräde. Blev helt ursinnig och cyklade ikapp (taxin fick rött) ledde ut cykeln i vägbanan och slog sönder sidorutan med min näve med skinnhandske på för det var vinter.

Precis så ser jag på saken. Blir ibland påmind av sådant och ökar farten. Till saken hör också att jag sällan är på cykeln i tid och måste pressa. Sent i bilen däremot= sent till jobbet.
Jag startar alltid tidigt så jag slipper stressa (i teorin kan man ju få punka även med Schwalbe Maraton). Brukar inte ens lägga mig kloss bakom om jag mot förmodan kommer ikapp. Håller dennes tempo en bit bakom (om tempot inte är väldigt lågt, förstås).

Jaha, från en tävlingstråd till en uppfostringstråd.
Vart ska detta sluta?

Det närmaste handgemäng jag råkat ut för var inte pga en cyklist utan en taxi som nästan körde över mig på ett ställe där cyklar har företräde. Blev helt ursinnig och cyklade ikapp (taxin fick rött) ledde ut cykeln i vägbanan och slog sönder sidorutan med min näve med skinnhandske på för det var vinter.
En kompis sa en bra grej en gång angående att cykla i stadsmiljö. "Jag brukar utgå från att jag är osynlig". Rätt bra grundläge. Känns mycket säkrare efter att jag började tänka och cykla så. Innebär ju att jag får stanna oftare och att det går lite långsammare då och då men va fan..

Jag har märkt att om jag har någon framför som är lite snabbare än jag är så kommer jag fram fortare. Däremot kör jag inte om någon om jag inte känner att jag skulle åka ifrån vederbörande, då lägger jag mig en skvätt bakom istället.
Fick absurd draghjälp av någon hjälte på en orange gravel (tror jag) häromveckan, han hade lite mer ojämnt tempo så han åkte ifrån mig men sen kom jag ikapp. Klart positivt för min hemresa :)

För övrigt trevlig pendling idag. Varken varmt eller kallt. Provade en frukostlös morgon så tog det lugnt och fint. Start 5:30 gav högst måttlig mängd medtrafikanter.

Tävlar inte idag, jobbar hemma...

Men annars kan jag inte låta bli.
Mit bästa minne var när jag körde om en lycra-klädd pendlare på väg hem från sitt arbete och jag körde min 5-vxl Rex. Klädd i dirt-kläder (jeans och huvtröja)
Jag hade väldigt bråttom till en affär som skulle stänga.
Och han hängde på, men fick vika ner sig ?.
Väl inne i affären kunde jag inte prata. Så anfådd var jag. Expediten tänkte nog jag var helt förvirrad.

Men där jag pendlar är det inte många som cykelpendlar, så det blir inte många att köra ikapp eller tillsammans med.

Någon enstaka epa-traktor kanske.

Annars är längdspåren en bra arena för "kränkningar". Till och med frun, som tycker mitt beteende är löjligt, berättar gärna hur och vem som åkts om.

Sen tror jag de som är ute och njuter på cykeln eller i skidspåret sällan noterar att de "kränkts" om det inte är en vansinnesomkörning.

PS
Någon postade tidigare en kul film om ämnet "köra om eller bli omåkt" i en annan tråd. Kul om den dyker upp här.

Tävlar inte idag, jobbar hemma...

Men annars kan jag inte låta bli.
Mit bästa minne var när jag körde om en lycra-klädd pendlare på väg hem från sitt arbete och jag körde min 5-vxl Rex. Klädd i dirt-kläder (jeans och huvtröja)
Jag hade väldigt bråttom till en affär som skulle stänga.
Och han hängde på, men fick vika ner sig ?.
Väl inne i affären kunde jag inte prata. Så anfådd var jag. Expediten tänkte nog jag var helt förvirrad.

Men där jag pendlar är det inte många som cykelpendlar, så det blir inte många att köra ikapp eller tillsammans med.

Någon enstaka epa-traktor kanske.

Annars är längdspåren en bra arena för "kränkningar". Till och med frun, som tycker mitt beteende är löjligt, berättar gärna hur och vem som åkts om.

Sen tror jag de som är ute och njuter på cykeln eller i skidspåret sällan noterar att de "kränkts" om det inte är en vansinnesomkörning.

PS
Någon postade tidigare en kul film om ämnet "köra om eller bli omåkt" i en annan tråd. Kul om den dyker upp här.
En rejäl kränkning mot spandex raket?

Finns en specifik mördar-uppförsbacke på väg till jobbet som är ett strava segment. Vi är 3-4 cyklister på kontoret som haft battle om bästa tid uppför backen på väg till jobbet genom åren. Ett tag gick det så långt att man planerade dagarna innan för att minimera packningen till morgonpendlingen, vilken idioti! Men kul hade vi ändå.

Annars kan hornen växa till sig lite om man ser en elcyklist framför sig i uppförsbacke.

Nej det är ju inte tävling det sättet. Men hade varit kul att bli omåkt någon gång. Inga snabba cyklister min väg helt enkelt.
Det är svårt att kalla det för ”tävling” när merparten av de övriga på cykelbanan rullar fram i tre km/h, gärna på högsta växeln, på sina blytunga Monark Karin eller vad de nu heter.

Jag tävlar inte i avseendet att komma först. Däremot gillar jag inte att ha så många cyklister framför mig så det blir lätt att jag ökar farten för att ta köra om, särskilt på broarna. Vet inte vilket som stör min rytm mest, omkörande eller att bara sakta ner och följa flödet.

Jag tävlar inte i avseendet att komma först. Däremot gillar jag inte att ha så många cyklister framför mig så det blir lätt att jag ökar farten för att ta köra om, särskilt på broarna. Vet inte vilket som stör min rytm mest, omkörande eller att bara sakta ner och följa flödet.
Jag rekommenderar start kl 03.30. Då kommer antalet cyklister framför dig att vara ytterst måttligt i de allra flesta fall.

Det är svårt att kalla det för ”tävling” när merparten av de övriga på cykelbanan rullar fram i tre km/h, gärna på högsta växeln, på sina blytunga Monark Karin eller vad de nu heter.
Kanske finns några på Monark Karin SWORKS? Med snabba pedaler och drevat för 60km/h ligger de och lurar som trea-fyra i kön, redo att ta några sköna skalpar i nästa spurtpris!

Jaha, från en tävlingstråd till en uppfostringstråd.
Vart ska detta sluta?
Uppfostran är det som kommer ske nästa gång mellanchefen ska chickenrejsa mig på väg till jobbet med avsikten att skryta om sina tappra omkörningar på nätet.

Har ni inga kompisar eller klubbkamrater ni kan tävla med istället för att riskera hälsan på andra?

Jag och de flesta andra hobbycyklister kör om 99,9 % av alla pendlare men de allra flesta av oss skulle aldrig tänka på det som "tävling" eller för den delen skryta om det på Happyride. Pinsamt beteende som solkar ner cyklistens rykte.

Har ni inga kompisar eller klubbkamrater ni kan tävla med istället för att riskera hälsan på andra?
Nej.
Jag och de flesta andra hobbycyklister kör om 99,9 % av alla pendlare men de allra flesta av oss skulle aldrig tänka på det som "tävling" eller för den delen skryta om det på Happyride. Pinsamt beteende som solkar ner cyklistens rykte.
Trams. Så länge tävlingen dels inte är en tävling och jag dels inte är en lykraboll utan istället en farbor i kavaj som inte svettas av tempot så lär ingen ens märka att det hänt något.

Uppfostran är det som kommer ske nästa gång mellanchefen ska chickenrejsa mig på väg till jobbet med avsikten att skryta om sina tappra omkörningar på nätet.

Ni?

Jag pendlar på elcykel och kör således om ofta då de flesta är långsammare. Dock ser jag ofta ett konstigt beteende. Om jag kommer fram till rödljus och stannar plikttroget så är det ofta cyklister som jag nyligen cyklade om som brukar lägga sig före (eller parallellt) igen i kön. Brukar då lägga mig irriterande nära efter dem igen när resan fortsätter. -Jaha, du vill ligga och klyva vind för mig? Varsågod...

När jag kommer till Västerbron brukar jag titta ut en cyklist som riktmärke att försöka hinna om. Går ju relativt långsamt i uppförsbacke, är enkelriktat och jag är ganska noga med att sick-sacka och kolla bakåt innan jag kör om. Just elcyklar i enkelriktad uppförsbacke brukar också få mig att trycka ner några extra watt.

Jag pendlar på elcykel och kör således om ofta då de flesta är långsammare. Dock ser jag ofta ett konstigt beteende. Om jag kommer fram till rödljus och stannar plikttroget så är det ofta cyklister som jag nyligen cyklade om som brukar lägga sig före (eller parallellt) igen i kön. Brukar då lägga mig irriterande nära efter dem igen när resan fortsätter. -Jaha, du vill ligga och klyva vind för mig? Varsågod...
Det där tror jag inte har något med elcykeln att göra som sådant. Finns de som krånglar sig fram till rödljuset oavsett vilka som redan står där i ”kön”.

Delvis, speciellt mellan 0630-0700. Då är jag kung på Mölndals- och Gbgvägen. Ligger dock lågt under sommarhalvåret. För mycket kaos.

Imorse var det fett nära att en bil klippte en pendlare framför mig. På Sjövägen mellan Solna och Hallonbergen längs med Råstasjön. Ett gäng byggare som körde om oss la sig framför pendlaren och tvärsvängde in till ett hus samtidigt som han blinkade. Vi låg typ i 25 km/h på en 30-väg och bilen betydligt snabbare. Trodde det skulle bli ett dödsfall faktiskt. Jävligt läskigt. Så om du känner igen dig och jonnade på en gammal orange crescent så hade du nog änglavakt (och bra tryck med tanke på den äldre/enklare cykeln). Men i övrigt måste jag säga att jag är förvånad över att man inte ser fler olycksplatser med tanke på hur flanörer, cyklister, sparkcyklister(!) och bilister kör. Ett jävla mirakel.

Tillbaka
Topp