Kan tycka det är en viss skillnad hur man ligger på rulle också, det är en definitionsfråga.
Att ligga så pass tätt som man gör på landsvägscykling typ Vätternrundangrupper gör jag
aldrig under pendling, inte heller precis rakt bakom framförvarandes hjul.
Men det hjälper kanske inte för att lugna framförvarande dock. Sedan är det absolut så att det sker en liten snabb riskanalys i hjärnan beroende på vilket intryck cyklisten i fråga gör. I vissa fall håller man ett större avstånd. Det är ungefär som bollkänsla, vissa har känsla, andra inte.
I mitt fall handlar det egentligen mycket lite om "tävling" även om vi skojar friskt om det här. Skulle inte ha en ca 11 kg tung cykel med skärmar plus oftast en tung rygga med laptop och kläder i så fall. Men jag erkänner att jag ser majoriteten av pendlingsturerna som
träning vilket jag är fullt medveten om att vissa anser är helt förkastligt.
De enda personer som jag märkt kan reagera lite negativt på en omkörning är just andra snabba cyklister, det är kanske lite konstigt, tror de att de har ensamrätt att cykla om? Undvik att cykla om själva om ni nu är så jäkla känsliga.
Angående olycksrisk är mitt intryck att relativt många av de allvarligaste olyckorna med cyklister sker pga bilar som kör mot rött. Kan vara förödande som cyklist att ha dålig uppsikt över övergångsställen och då syftar jag även på när man som cyklist har grönt. Sedan att det är exceptionellt många cyklister som cyklar mot rött i rusningstrafiken är förvånande, en av de lynnigare korsningarna tycker jag själv är den vid Stora Mossen/Drottningholmsvägen och här finns det verkligen gott om "modiga" cyklister. Korsningar är åtminstone ett avsevärt större säkerhetsproblem jämfört med när en snabb cyklist cyklar om en annan snabb cyklist.