Tävlar ni mot andra på pendlingen?

Elcyklar triggar verkligen tävlingsdjävulen i mig. Måste bara jag ifatt dem och lägga mig på rulle ett tag för att hämta andan och sedan köra om. Men flera gånger då jag jagat ifatt och tagit rulle på en kvinnlig cyklist ett par minuter, så har de saktat ner rejält eller stannat. Vet inte om de tycker att det är läskigt att ha en 65 årig snubbe bakom sig.

Gör dom rätt i. Det är störande att ha någon oinbjuden på rulle, framförallt säkerhetsmässigt. Kör man solo kan man göra en del manövrar, har man någon uppe i röven kan dylika manövrar sluta med att man blir påkörd bakifrån.

Jag har gjort det vid tillfällen men det har en tendens att leda till körning som är alldeles för farlig.
I någon lång trevlig rak uppförsbacke med bra sikt (typ den utmed kullen i Haga upp mot Haga Norra så drar jag gärna på men en gång var det en snubbe som jagade efter mig (märkte inte att han följde efter) som blev påkörd vid utfarten från parkeringen vid Haga av en bil när han försökte köra ifatt.
Så även om jag själv skulle kunna tävla i stan utan att köra som en idiot (vilket jag tyvärr inte klarar) så triggar man lätt andra.

Fast å andra sidan verkar de flesta här uppmuntra omcykling av elcyklister, varför ska man då inte kunna cykla om "riktiga" cyklister? Enligt min högst personliga åsikt är det betydligt vanskligare att cykla om en elcyklist eftersom de dels ofta verkar ha mindre rutin på att cykla i allmänhet samt även mindre vana att "cykla" i högre hastigheter.

Gör dom rätt i. Det är störande att ha någon oinbjuden på rulle, framförallt säkerhetsmässigt. Kör man solo kan man göra en del manövrar, har man någon uppe i röven kan dylika manövrar sluta med att man blir påkörd bakifrån.
Men det har aldrig hänt då jag tagit rulle på nån annan snubbe. Gör det ofta då det är motvind. Helst bakom en lådcykel.

Tycker man det är störande att ha någon på rulle bör man nog hålla sig borta från pendling i en storstad. Det är ju en hel del cyklister i rusningstrafiken menar jag.

Senast ändrad:
Elcyklar triggar verkligen tävlingsdjävulen i mig. Måste bara jag ifatt dem och lägga mig på rulle ett tag för att hämta andan och sedan köra om. Men flera gånger då jag jagat ifatt och tagit rulle på en kvinnlig cyklist en minut, så har de saktat ner rejält eller stannat. Vet inte om de tycker att det är läskigt att ha en 65 årig snubbe bakom sig.
Vet inte vad ni har för konstiga elcyklar i dina trakter men här är det lätt att cykla om dom flesta.

Du kanske är säker och erfaren på cykeln men som framförvarande vet man aldrig vad det är för tomte man fått på hjul, därav att jag inte uppskattar det.
Cyklar minst fem dagar i veckan året om i 60 år. Ofta kan jag bedöma det utefter vad för cykel personen har. Har personen en hybrid/racer i minst 15-20 k klassen så tror jag den är van vid att cykla.

Senast ändrad:
Du kanske är säker och erfaren på cykeln men som framförvarande vet man aldrig vad det är för tomte man fått på hjul, därav att jag inte uppskattar det.
Fast det är ju farligare tvärt om. Man skall inte lägga sig på rulle bakom ngn som man kan misstänka är oerfaren, aldrig kollar bakåt eller gör tecken. Det kan ju sluta i väldigt jobbiga situationer.
Får jag däremot själv ngn på rullen blir det ju alltid ett tillfälle att försöka ställa av vederbörande. Tycker faktiskt inte det är speciellt jobbigt eller irriterande att få ngn på rullen.

Grejen är väl att den som lägger sig på rulle näppeligen kan bestämma att framförvarande cyklist inte ska bli irriterad och tycka att det är ok med med folk i släptåg.

Grejen är väl att den som lägger sig på rulle näppeligen kan bestämma att framförvarande cyklist inte ska bli irriterad och tycka att det är ok med med folk i släptåg.
Så är det ju. Samt så är det ofta lämpligt att hålla avstånd av andra vanligt förekommande orsaker som trafik, korsningar mm.

Cyklar minst fem dagar i veckan året om i 60 år. Ofta kan jag bedöma det utefter vad för cykel personen har. Har personen en hybrid/racer i minst 15-20 k klassen så tror jag den är van vid att cykla.

Ett problem kan vara att cyklisten framför saknar telepatisk förmåga och inte kan bedöma om den som ligger på rulle vet vad hen gör. Då känns det lite obekvämt att inte veta vad som händer om man plötsligt behöver bromsa hårt.

Ett problem kan vara att cyklisten framför saknar telepatisk förmåga och inte kan bedöma om den som ligger på rulle vet vad hen gör. Då känns det lite obekvämt att inte veta vad som händer om man plötsligt behöver bromsa hårt.
Cykla snabbt och säkert på pendlingen, ja, men personligen tycker jag inte en cykelbana i stad är rätta platsen att ligga på rulle. Även om både vet vad de gör är det ofrånkomligen mer risk för det fall det händer något framåt.

Fast å andra sidan verkar de flesta här uppmuntra omcykling av elcyklister, varför ska man då inte kunna cykla om "riktiga" cyklister? Enligt min högst personliga åsikt är det betydligt vanskligare att cykla om en elcyklist eftersom de dels ofta verkar ha mindre rutin på att cykla i allmänhet samt även mindre vana att "cykla" i högre hastigheter.
Självklart får du cykla om.
När jag pratar om att "tävla" så avser jag att jag prioritera väldigt hårt att komma först. Min erfarenhet är att när det väl kommit igång så går det ofta väldigt fort, så även om jag genast skulle ändra prio till att cykla säkert så kanske jag ligger i 50 km/h på gc bana, med grus kvar efter vintern, på väg mot någon eller något som jag riskerar att krocka med, där jag annars hade legat i 20-25 max och haft ett helt annat manöverutrymme. Men det är också att jag fokuserar på tävlingen och inte i tillräckligt hög grad på andra trafikanter.

Det är inte det att jag inte känslomässigt förstår den där tävlingsimpulsen, bara det att jag har krashat själv och varit nära att skada andra när jag gett efter för den.
När jag kör normalt händer sådant i princip aldrig.

Inte annorlunda än om du kör bil på väg. Det kan ibland vara motiverat att köra om men det är skilnad på att göra en genomtänkt laglig omkörning och att köra roadrace i morgonrusningen.

Kan tycka det är en viss skillnad hur man ligger på rulle också, det är en definitionsfråga.

Att ligga så pass tätt som man gör på landsvägscykling typ Vätternrundangrupper gör jag aldrig under pendling, inte heller precis rakt bakom framförvarandes hjul.

Men det hjälper kanske inte för att lugna framförvarande dock. Sedan är det absolut så att det sker en liten snabb riskanalys i hjärnan beroende på vilket intryck cyklisten i fråga gör. I vissa fall håller man ett större avstånd. Det är ungefär som bollkänsla, vissa har känsla, andra inte.

I mitt fall handlar det egentligen mycket lite om "tävling" även om vi skojar friskt om det här. Skulle inte ha en ca 11 kg tung cykel med skärmar plus oftast en tung rygga med laptop och kläder i så fall. Men jag erkänner att jag ser majoriteten av pendlingsturerna som träning vilket jag är fullt medveten om att vissa anser är helt förkastligt.

De enda personer som jag märkt kan reagera lite negativt på en omkörning är just andra snabba cyklister, det är kanske lite konstigt, tror de att de har ensamrätt att cykla om? Undvik att cykla om själva om ni nu är så jäkla känsliga. :sneaky:

Angående olycksrisk är mitt intryck att relativt många av de allvarligaste olyckorna med cyklister sker pga bilar som kör mot rött. Kan vara förödande som cyklist att ha dålig uppsikt över övergångsställen och då syftar jag även på när man som cyklist har grönt. Sedan att det är exceptionellt många cyklister som cyklar mot rött i rusningstrafiken är förvånande, en av de lynnigare korsningarna tycker jag själv är den vid Stora Mossen/Drottningholmsvägen och här finns det verkligen gott om "modiga" cyklister. Korsningar är åtminstone ett avsevärt större säkerhetsproblem jämfört med när en snabb cyklist cyklar om en annan snabb cyklist.

Senast ändrad:
Min cykelväg hela vägen till jobbet. Passerar bara en överfart där det kan komma bilar. Finns dock en korsning där folk kommer från fyra olika håll, i full fart i lätt nedförsbacke (korsningen strax norr om Ulleråker). Bevittnar nån olycka varje månad i morgonrusningen.
banan.PNG

Senast ändrad:
Kan tycka det är en viss skillnad hur man ligger på rulle också, det är en definitionsfråga.

Att ligga så pass tätt som man gör på landsvägscykling typ Vätternrundangrupper gör jag aldrig under pendling, inte heller precis rakt bakom framförvarandes hjul.

Men det hjälper kanske inte för att lugna framförvarande dock. Sedan är det absolut så att det sker en liten snabb riskanalys i hjärnan beroende på vilket intryck cyklisten i fråga gör. I vissa fall håller man ett större avstånd. Det är ungefär som bollkänsla, vissa har känsla, andra inte.

I mitt fall handlar det egentligen mycket lite om "tävling" även om vi skojar friskt om det här. Skulle inte ha en ca 11 kg tung cykel med skärmar plus oftast en tung rygga med laptop och kläder i så fall. Men jag erkänner att jag ser majoriteten av pendlingsturerna som träning vilket jag är fullt medveten om att vissa anser är helt förkastligt.

De enda personer som jag märkt kan reagera lite negativt på en omkörning är just andra snabba cyklister, det är kanske lite konstigt, tror de att de har ensamrätt att cykla om? Undvik att cykla om själva om ni nu är så jäkla känsliga. :sneaky:

Angående olycksrisk är mitt intryck att relativt många av de allvarligaste olyckorna med cyklister sker pga bilar som kör mot rött. Kan vara förödande som cyklist att ha dålig uppsikt över övergångsställen och då syftar jag även på när man som cyklist har grönt. Sedan att det är exceptionellt många cyklister som cyklar mot rött i rusningstrafiken är förvånande, en av de lynnigare korsningarna tycker jag själv är den vid Stora Mossen/Drottningholmsvägen och här finns det verkligen gott om "modiga" cyklister. Korsningar är åtminstone ett avsevärt större säkerhetsproblem jämfört med när en snabb cyklist cyklar om en annan snabb cyklist.
Fortsätt en bit fram inåt city och vi kommer till en plats där det går från ”modigt” till kamikaze; folk som helt dolda av Circle K:s hyrlastbilar kör rätt ut på cykelbanan från terrängen och korsar heldragen linje i vänstersväng mot Stora Mossen. Vet inte hur många gånger jag, kommandes från andra hållet, fått hjärtat i halsgropen av en dylik framhoppande kamikaze med total avsaknad av respekt för andras liv och hälsa.

Min cykelväg hela vägen till jobbet. Passerar bara en överfart där det kan komma bilar. Finns dock en korsning där folk kommer från fyra olika håll, i full fart i lätt nedförsbacke (korsningen strax norr om Ulleråker). Bevittnar nån olycka varje månad i morgonrusningen. Visa bilaga 636592
Det där är vid Glunten va, på väg utåt längs Dag H?

Alltid problem att cykla vid Ulleråker, krångligt folk som bor där…?

Det där är vid Glunten va, på väg utåt längs Dag H?

Alltid problem att cykla vid Ulleråker, krångligt folk som bor där…?
Stämmer. Bott i U-a sedan 1982. Inte många som nämner området vid det namnet idag. 1994 bildades Uppsala Science Park. Skandisloppet mitten 80. Regementet i bakgrunden. Jobbade på Ulleråker 1990-2002. Jobbar på Glunten sedan 2010.
Skärmavbild 2023-07-06 kl. 21.37.42.png

Senast ändrad:
Tidigare har jag fått spö i en spurtstrid av en 11-12-åring på mtb, i helgen fick jag det av en femåring i en lång och ordentlig dryg uppförsbacke i Helsingborg, visserligen hade jag full packning på min cykel och en del mil i benen men ändå ... Kul att se, att kunna accelerera närmast oberörd i den backen är inte dåligt :)

Tillbaka
Topp