Tåg till Alperna

Tåg till Alperna
För resa ner till Schweiz så går det nattåg mellan Hamburg och Zürich, väl i Schweiz är tågförbindelserna bra till de flesta hörn av landet.

Tåg till Alperna
Behöver du ta med cykel, eller tänkt hyra där?
Så snart du är söder om Sverige (även Skåne fungerar) är det rätt bekvämt att ta med cykel på tåget. I Sverige är det lite knepigare, men till exempel Öresundstågen och TÅGAB har bra plats för cyklar.

En bekväm förbindelse är hursomhelst att ta ett eftermiddagståg från Köpenhamn till Hamburg. Därifrån går det dagligen nattåg (ÖBB:s NightJet) till både Zurich, Innsbruck och Wien.

Tåg till Alperna
Jag hade tänkt cykla ner till Alperna för att se TdF och cykla i bergen i sommar.
Planen är färja Göteborg-Kiel och sedan nattåget Hamburg till Basel så är man nere i Jurabergen på två dagar. Det tåget går direkt mellan Hamburg och Zurich.

Tåg till Alperna
När det var askmoln åkte jag tåg fr Dresden till Uppsala. Tog ca 20 timmar med byten i Berlin, Malmö, och Sthlm. Kostade ca 2000kr, men då köptes biljetten med två dagars varsel och högt köptryck.
Med det sagt, bara man tar sig till Tyskland går det ju att ta sig till München, och därifrån finns väl flera tågmöjligheter att nå både tyska (södra Bayern, det s.k. Oberbayern), österrikiska (huvudorter som Salzburg och Innsbruck), och italienska alper (t.ex. Bolzano och vidare ner mot Gardasjön).

Tåg till Alperna
Har liknande funderingar. Ska till Skåne med bilen i sommar men kan lämna den där typ en vecka och åka vidare med tåg. Har i så fall med mig familjen (kids på 10 och 12) och siktar på 3-4 dagar lätt vandring. Cykling får jag nog hoppa över. Något tips?

Tåg till Alperna
Förutsätter dock att den cykling man tänker bedriva är lämpad för den typen av cyklar. Om målet är ett par veckors seriös bergscykling är det rätt meningslöst att släpa med en Brompton.

Tåg till Alperna
GoranS sa:
kais01 sa:
inte för klättringen, har t ex kört upp på dundret med min brompton.

men däremot bromsarna.
Att det går innebär ju inte att det är ngt man vill göra. Jag skulle i alla fall inte vilja stå och bryta uppför i en timme på en Brompton ...

varför bryta i en timme? om backen är så lång har jag nog hellre en utväxling där man kan sitta.

Tåg till Alperna
kais01 sa:
GoranS sa:
kais01 sa:
inte för klättringen, har t ex kört upp på dundret med min brompton.

men däremot bromsarna.
Att det går innebär ju inte att det är ngt man vill göra. Jag skulle i alla fall inte vilja stå och bryta uppför i en timme på en Brompton ...

varför bryta i en timme? om backen är så lång har jag nog hellre en utväxling där man kan sitta.
Vill du köra Brompton uppför Zoncolan, Punta Veleno, Kitzbüheler Horn etc. så varsågod. Jag är inte intresserad. Inte heller är jag intresserad av att sätta på trippel eller någon specialväxel på min racer. Däremot har jag inget emot att stå och bryta mig uppför den typen av backar. Det funkar bra för mig.

Senast ändrad:
Tåg till Alperna
Har kört Brompton i Norge med alla backar. Det går bättre än man tror. Men om du har möjlighet att ta dig till Danmark eller Tyskland med cykel kan jag klart rekommendera möjligheten att ta med hel cykel utan väska. Går att göra en del intressanta turer med att cykla en bit, ta tåget en bit osv.

På regionaltåg och RegionalExpress i Tyskland och de flesta tåg i Nederländerna finns gott om plats för cykel, och behöver inte bokas i förväg. 5€ per cykel och dag i respektive land oavsett antal tåg. Kan köpas i valfri biljettautomat eller i biljettluckan.

På långdistanstågen (IC, ICE, nattåg) i Tyskland krävs platsbiljett, och där kan cykelplatserna ta slut. Bokning i god tid rekommenderas under högsäsong. Samma sak under sommaren i Danmark - där är det krav på platsbiljett på sommaren. Cykelbiljett med platsbiljett bokas än så länge ofta på telefon, även om det ibland (Frankrike, Belgien) går att göra på nätet.

Senast ändrad:
Tåg till Alperna
Betvivlar inte att det går att cykla Brompton i backar. Det jag säger är att jag inte skulle vilja köra runt med en sådan på en cykelresa i bergen, och i synnerhet inte om det handlar om backar som ligger i nivå med de tuffaste som proffsen någonsin kör på lopp. Vill någon annan göra det och blir lycklig av det så är väl det bra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp