Tålig sadel till pendlare? Vatten och stötar

whirren

Medlem
Pendlarhojen råkar ibland utför att ramla omkull. Dels beroende på stödet och ibland beroende på andra. Dessutom står den ute hemma (ja, jag ska bygga tak någongång) och blir blöt.

De flesta sadlar tål inte att gå i backen. Det blir hål och vatten tränger in och man blir sen plaskvåt i rumpan. Okul.

Har ni något tips på bra sadel med lite stötskydd åt "racerhållet", inte DH/dirtstuk? Jag har tittat på Fizik Pave som verkar ha lite skydd på kanten, dessutom utbytbart. Bra?

Iofs en intressant tips, men jag är skeptisk till att sömmarna håller mot vatten. Men för 129kr är det värt ett test.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en på min cross som gått som
> vintercykel, den är oförstörbar.

Då jag ännu inte hittat inställning som sorterar inläggen i Happy hierarkiskt måste jag fråga om du menade Fiziken eller velon ?

Och om jag glömmer sätta på överdraget _en_ gång över helgen så ruttnar den bort. Nej, själva poängen är att slippa överdrag. Ett alternativ är en såndär helcarbonhistoria.

Helkolfibersadel på en cykel som står utomhus, kan jag nästan svära att den sadeln får du inte behålla länge från folk som inte kan skilja på ditt och mitt. Och det lär väl ta bortåt 10-15 år av konstant regn innan en Brooks lädersadel ruttnar bort.

Tog bort det sunkiga låtsaslädret så blev min nästan såhär fast med mer hål längst bak som jag fick tejpa underifrån, syns knappt, för att undvika lite av vattensprutet.

Bilagor

• plastsadel.jpg
    plastsadel.jpg
    32.2 KB · Besök: 30
  • PICT0207.JPG
    PICT0207.JPG
    107 KB · Besök: 38
Snyggt med en rosa Chromeväska. Du är inte sugen att byta dem mot en camouflagedito? :-) Jag har vuxit ifrån camouflage.

SuperApe skrev:
> Snyggt med en rosa Chromeväska. Du är inte sugen
> att byta dem mot en camouflagedito? :-) Jag har
> vuxit ifrån camouflage.

Nej

Niko/Frost skrev:
> Helkolfibersadel på en cykel som står utomhus,
> kan jag nästan svära att den sadeln får du inte
> behålla länge från folk som inte kan skilja på
> ditt och mitt. Och det lär väl ta bortåt 10-15
> år av konstant regn innan en Brooks lädersadel
> ruttnar bort.

Nej, visst det var överdrivet. Men poängen är att den blir svår att torka av med handen/trasa och sedan hoppa upp på. Nåväl, nu har jag fått en del tips. (peppar peppar så står inte cykel i så "stöldtäta" områden så ofta, men det kanske är att utmana ödet).

whirren, hur tänker du då att den skulle vara svårare än andra sadlar att torka av? ...jag vågar påstå tvärtom. De allra flesta high-end sadlar idag är läderklädda om du tittar på de större tillverkarna som Selle Italia osv. Givet ett betydligt mjukare och inte sällan perforerat läder, till skillnad från Brooks då. Dessa absorberar trots detta inte en enda droppe vatten. Och en Brooks absorberar definitivt om möjligt ännu mindre vatten.

Det där fenomenet att det kommer ut vatten ur skumgummifyllningen när det gått revor/hål i klädseln på en sadel, det är väl uteslutande ett problem som berör billiga skräpsadlar. Det har ingenting med läder att göra.

Jag kör med Selle Italia SLR XC på min pendlare, men kanske lite dyr den gemene cykla-till-jobben-hojjen?

Jag röstar på Brooks också. Sadelskyddet ska bara på om sadlen är blöt och man inte vill att sadlen ska färga av sig på byxorna, den varken ruttnar eller möglar av att stå ute i regnet så länge den inte har ett sadelskydd över sig. Jag har en Brooks som står ut året om utan tak över sig, lika fin och skön nu som när den var ny. Nä, den är skönare nu :)

Jag vet inte vad det är för gamla intorkade Brookssadlar ni kör med. Men en Brooks mår verkligen inte bra av att stå i regnet. Lädret töjer sig om man cyklar på det när det är blött. Visst, på en gammal gubbhoj med upprätt sittställning gör det inte så mkt. Men vill man cykla lite mer aktivt/längre/fortare så är det verkligen inget skönt att ha en läderhängmatta under pungen. Det blir domningar.

Tillbaka
Topp