\Tanke om träning, ffa A1

Virre

Ny medlem
Har länge tränat mina A1-pass i slaviskt, lågt tempo men alltid >3h. Antagligen pga snack om att eliten gör så, delar av norska skidlandslaget tex. Men nu börjar jag tröttna på detta å har dessutom mindre tid pga större familj.
Samtidigt kan man läsa på bloggen erikwickstrom.se att han nästan alltid kör sina distanspass hårt med eller ut ett intervallinslag.
Min tanke är att elitcyklister och skidåkare i världscupen, som tävlar flera dagar i rad utan tid för återhämtning, kräver mera hårdhet i kroppen. Därav så måste dom samla timmar i lugn A1.
Men långloppsskidåkare(som Erik w) och motionärer, vars mål är några motionslopp/tävlingar per år, med gott om återhämtningstid däremellan, kanske borde tänka annorlunda? Mera långa pass i tävlingsfart, med lite intervallinslag mm.

Har jag nåt på kornet?

Senast ändrad:
Eliten kör massor med A1 men också massor med A3, mycket mer än en vanlig motionär skulle orka köra även utan A1 passen.

Som motionär som vill bli snabb men har begränsad träningstid kan man nästan helt hoppa över A1. Då funkar även A2/gubbdistans bra eftersom passen inte är fler än att man orkar återhämta sig ändå. Största felet med A2 är just att det sliter rätt hårt .

A1 tar kort tid att träna upp i jämförelse med de högre nivåerna, så mitt tips är att absolut prioritera A3 och A4, men som sagt kör inte för mycket sånt i början. 3-4 ggr i veckan är en bra början, tidseffektivt dessutom.

Virre skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle man gå miste om möjligheterna att träffa
> upp mitikondrietätheten i cellerna om man strök
> A1?

Nej. Just hög intensitet är ju ett starkt stimuli för mitokondriell biogenes.

Tillbaka
Topp