Tapeless

ambientzz

Aktiv medlem
Tapeless
Hatar tape. Har ett par Mavic Crossmax XL som är tapelösa. Älskar det. Vad finns det för alternativ nu för tiden? CB cobalt och Mavics är några alternativ som jag kommer på inom enduro...Men finns det fler?

Tapeless
Köp kolfälgar eller -hjul från Kina, bara ange att du vill ha dem utan nippelhål.

WhatsApp Image 2023-01-20 at 12.13.59.jpeg

Tapeless
Fulcrum Red Zone Carbon.

Men halv-OT: vad är ditt problem med tejp? Jag har behövt byta tejpa om en eller två hjul som var tejpade från fabrik. Men alla hjul som jag har tejpad själva, som tar 2 minuter per hjul, har inte haft nån problem. Alla har mellan 2 or 4 år.
Jag gillar att testa olika däck. Ibland blir tapen dålig när man plockar av däck. Då måste man göra rent till förbannelse för att få på tapen bra. Vill inte tänka på det. Av med däck torka ur lite slarvigt på med nytt i med gucka och kör är skönt :)

Tapeless
Jag gillar att testa olika däck. Ibland blir tapen dålig när man plockar av däck. Då måste man göra rent till förbannelse för att få på tapen bra. Vill inte tänka på det. Av med däck torka ur lite slarvigt på med nytt i med gucka och kör är skönt :)

Jag byter mellan sommar och vinterdäck på mina två MTB och på sonens MTB och då och då också mellan stig och parkdäck. Jag har aldrig haft problem med tejpen.

Tapeless
För mig är oftast problemet på sidan av fälgkanten, i sätet där kantråden ska täta. Ligger det kvar massa gammalt jox där är det svårt att få nya däck att täta.

Tapeless
Fulcrum Red Zone Carbon.

Men halv-OT: vad är ditt problem med tejp? Jag har behövt byta tejpa om en eller två hjul som var tejpade från fabrik. Men alla hjul som jag har tejpad själva, som tar 2 minuter per hjul, har inte haft nån problem. Alla har mellan 2 or 4 år.
Jag har fått åka liften ned i Järvsö för att tejp har börjat läcka.
Slutet på dagen, slutet på säsongen, så det fanns ingen tid att komma upp igen.
Oförlåtligt, jag hatar också tejp.

Kan väl lite hålla med om att "det inte är ett jätteproblem när man bara byter däck ett par gånger per år" men hade garanterat gjort det oftare om det inte satt på ett bräckligt lager tejp.

Det är pinsamt att det 7 år efter mina första TL-hjul fortfarande behöver vara normen.

Tapeless
Jag har fått åka liften ned i Järvsö för att tejp har börjat läcka.
Slutet på dagen, slutet på säsongen, så det fanns ingen tid att komma upp igen.
Oförlåtligt, jag hatar också tejp.

Kan väl lite hålla med om att "det inte är ett jätteproblem när man bara byter däck ett par gånger per år" men hade garanterat gjort det oftare om det inte satt på ett bräckligt lager tejp.

Det är pinsamt att det 7 år efter mina första TL-hjul fortfarande behöver vara normen.

Är det med tejp som du har lagt själva eller från fabriken?

Som jag skrev har jag bara haft problem med tejp som redan satt på hjulen. Själva använder jag Schwalbes tejp, 2-3 mm bredare än innerbredden av fälgen, och jag har aldrig haft nån problem, alla tejp sitter fortfarande "som ny".

Tapeless

Som jag skrev har jag bara haft problem med tejp som redan satt på hjulen. Själva använder jag Schwalbes tejp, 2-3 mm bredare än innerbredden av fälgen, och jag har aldrig haft nån problem, alla tejp sitter fortfarande "som ny".
Den som började läcka var från byggaren, min egna går bara upp i kanterna.

När din grabb börjar köra inserts och DD/DH-casing kommer du förstå.

Tapeless

Beror helt på vilka fälgar man har, och hur svårmonterade däck man använder. Däck som är "för små" och kräver våld vid montering skadar gärna tejpen, och det märker man inte förrän allt är monterat och klart.

Sen släpper tejpen i skarven förr eller senare. Kanske beror på vilken gucka man använder.

Tapeless
Mavics system med egna ekrar tycker jag funkar bra. Visst, det är inte lika lätt att få tag på ekrar men det ingår två/hjul och jag har personligen inte haft några problem med trasiga ekrar på hjulen men dock svurit över tape på andra hjulpar under samma period :)

Tapeless
Ja fyfan vad tejp suger. Det som brukar funka är att typ först köra ett varv eltejp eller något med väldigt bra klister och sen tubeless-tejp över. Men när det väl släpper så är det ett projekt att få allting rent.

Tapeless
Byte av skadat tejp från fabriken har också varit helt oproblematiskt, tar några minuter. Jag förstår inte problemet. Men kanske har jag också bara haft tur där ...

Tapeless
Om det smäller och fyller fälgen är det inte roligt. Annars ser jag inte heller problemet men bra med anledning att skippa insert.
Än så länge fastnar stans bara på däcket inte i fälgen

Tapeless
Om jag verkligen inte ville ha tejp hade jag nog beställt fälg från kineserna. Det borde innebära att man har ett större utbud att välja på och kanske kan passa på att bygga sitt drömhjul med rätt ekrar och nav. Byggprocessen och service och reparation skulle jag lätt kunna förtränga. Att köpa systemhjul, och ffa typ Mavic, känner jag personligen inte är roligt.

Sen är min känsla att tejp generellt fungerar bra med rätt teknik. Men att många har lite grejer för sig och sen får problem, och därefter dömer ut hela konceptet istället för att tänka kritiskt och lösa problemet. Och det är ok! Var och en gör som man tycker, det är ju bara en teknik att få luft i däcken och det finns andra alternativa lösningar! Inserts och Dh-casing har jag inte använt (samtidigt) men det låter som en kombo som kan testa gränserna. :-)

Tapeless
Ja alltså om man inte behöver däckjärn så finns det ju inget som kan sabba tejpen.

Förutom den lilla detaljen då att klistret förr eller senare löses upp av tätningsvätska, men det brukar iallafall hålla ett par år
Jag brukar nog använda ett däckjärn i plast, och har provat många olika tejper (riktig fälgtejp alltså, inga specialare med eltejp eller gorilla) och vätskor. Min känsla är att det håller betydligt bättre än några år.

Tapeless
Min tejp släpper också ibland men då är det inte av något skäl som beskrivs ovan utan när guckan klistrat fäst däcket i tejpen i kanten så den följer med in mot mitten när jag masserar in däcket med fingrarna, innan däckjärnet åker fram. Gäller oavsett om det är lätta stigdäck eller DH-däck med stålkanttråd.
Men så ofta att jag upplever det som ett problem är det inte.

Tejp är också lätt att ersätta när ekrar behöver bytas.

Tapeless
Man kanske borde sluta vara dumsnål och helt enkelt köpa massor av rullar av sin favorittejp.

För i ärlighetens namn är det nog en av sakerna som gör tejpandet lite jobbigt.
Den eviga "har jag ens tejp hemma" såfort man måste göra något med hjulet.

Tapeless
Man kanske borde sluta vara dumsnål och helt enkelt köpa massor av rullar av sin favorittejp.

För i ärlighetens namn är det nog en av sakerna som gör tejpandet lite jobbigt.
Den eviga "har jag ens tejp hemma" såfort man måste göra något med hjulet.
Jag köpte en stor rulle Tesa-tejp för drygt tio år sen när jag började med tubeless. Har väl 20 av 60 meter kvar på rullen kanske. Den är för smal för moderna fälgar så får dra två varv men det funkar det med.

Som du säger skönt att veta att det alltid finns.

Tapeless
Man tänker inte ens på att det kostar en sketen hundring bara att byta en ekernippel om man redan betalt för flera månader sen.

Vem vet, snart kanske man även vänjer sig vid att byta bromsslang bara för att man gör rent styrlagret. Hurra för framtiden!

Tapeless
Man tänker inte ens på att det kostar en sketen hundring bara att byta en ekernippel om man redan betalt för flera månader sen.

Vem vet, snart kanske man även vänjer sig vid att byta bromsslang bara för att man gör rent styrlagret. Hurra för framtiden!
Som göteborgare så känns det väldigt avlägset med styrlager-intern dragning. Det behöver ju göras rätt ofta…

Tapeless
Jag har tejpat med lyckade resultat (senast igår). Men ibland ballar det ur och känns som ett lotteri när man bänder av däck om tejpen håller eller ej. Med UST-fälg behöver jag aldrig tänka på det.

Tapeless
Min tejp släpper också ibland men då är det inte av något skäl som beskrivs ovan utan när guckan klistrat fäst däcket i tejpen i kanten så den följer med in mot mitten när jag masserar in däcket med fingrarna, innan däckjärnet åker fram. Gäller oavsett om det är lätta stigdäck eller DH-däck med stålkanttråd.
Men så ofta att jag upplever det som ett problem är det inte.

Tejp är också lätt att ersätta när ekrar behöver bytas.
Men, behövs verkligen tejp ända ut mot fälgkanten? Senaste (Hunt-) hjulen jag köpte är endast tejpade i botten. Håller tät det med.

Tapeless
Om någon är sugen på att komma in i UST-värmen så är det ganska bra pris på dessa nu:
😃

Tapeless
Om någon är sugen på att komma in i UST-värmen så är det ganska bra pris på dessa nu:
😃
Inte för att jag skulle våga köra 24-ekrar, men fan, nu känner jag mig gammal, ingen HG

Tapeless
dum fråga, hur byter man ekrar?
Att byta är ju enkelt, då sitter nippeln redan på plats.

För att bygga från scratch så är det enklast att ha en magnet och en kort bit eker i magnetiskt material som man skruvar i nippeln.

Eller så kanske man kan ta en Berd "eker" och gänga i nippeln, fäster något magnetiskt i andra änden av "ekern" och dra ut "ekern" till hålet med hjälp av magneten.
Det borde väl även gå att modifiera ett vanligt kit för intern kabeldragning om man ska bygga många hjul.

Tillbaka
Topp