Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar att testa olika däck. Ibland blir tapen dålig när man plockar av däck. Då måste man göra rent till förbannelse för att få på tapen bra. Vill inte tänka på det. Av med däck torka ur lite slarvigt på med nytt i med gucka och kör är skönt :)Fulcrum Red Zone Carbon.
Men halv-OT: vad är ditt problem med tejp? Jag har behövt byta tejpa om en eller två hjul som var tejpade från fabrik. Men alla hjul som jag har tejpad själva, som tar 2 minuter per hjul, har inte haft nån problem. Alla har mellan 2 or 4 år.
Jag gillar att testa olika däck. Ibland blir tapen dålig när man plockar av däck. Då måste man göra rent till förbannelse för att få på tapen bra. Vill inte tänka på det. Av med däck torka ur lite slarvigt på med nytt i med gucka och kör är skönt :)
Jag har fått åka liften ned i Järvsö för att tejp har börjat läcka.Fulcrum Red Zone Carbon.
Men halv-OT: vad är ditt problem med tejp? Jag har behövt byta tejpa om en eller två hjul som var tejpade från fabrik. Men alla hjul som jag har tejpad själva, som tar 2 minuter per hjul, har inte haft nån problem. Alla har mellan 2 or 4 år.
Jag har fått åka liften ned i Järvsö för att tejp har börjat läcka.
Slutet på dagen, slutet på säsongen, så det fanns ingen tid att komma upp igen.
Oförlåtligt, jag hatar också tejp.
Kan väl lite hålla med om att "det inte är ett jätteproblem när man bara byter däck ett par gånger per år" men hade garanterat gjort det oftare om det inte satt på ett bräckligt lager tejp.
Det är pinsamt att det 7 år efter mina första TL-hjul fortfarande behöver vara normen.
Den som började läcka var från byggaren, min egna går bara upp i kanterna.Är det med tejp som du har lagt själva eller från fabriken?
Som jag skrev har jag bara haft problem med tejp som redan satt på hjulen. Själva använder jag Schwalbes tejp, 2-3 mm bredare än innerbredden av fälgen, och jag har aldrig haft nån problem, alla tejp sitter fortfarande "som ny".
Beror helt på vilka fälgar man har, och hur svårmonterade däck man använder. Däck som är "för små" och kräver våld vid montering skadar gärna tejpen, och det märker man inte förrän allt är monterat och klart.Är det med tejp som du har lagt själva eller från fabriken?
Som jag skrev har jag bara haft problem med tejp som redan satt på hjulen. Själva använder jag Schwalbes tejp, 2-3 mm bredare än innerbredden av fälgen, och jag har aldrig haft nån problem, alla tejp sitter fortfarande "som ny".
Jag har kört slanglöst sedan 2018 (?) och aldrig behövd tejpa om. Samma hjul. Är det ett allmänt problem?
När din grabb börjar köra inserts och DD/DH-casing kommer du förstå.
Eller cry 64 times and then tappa tålamodet och kasta skiten skulle det bli för egen del.Cry once?
Inserts och Dh-casing har jag inte använt (samtidigt) men det låter som en kombo som kan testa gränserna. :-)
Jag brukar nog använda ett däckjärn i plast, och har provat många olika tejper (riktig fälgtejp alltså, inga specialare med eltejp eller gorilla) och vätskor. Min känsla är att det håller betydligt bättre än några år.Ja alltså om man inte behöver däckjärn så finns det ju inget som kan sabba tejpen.
Förutom den lilla detaljen då att klistret förr eller senare löses upp av tätningsvätska, men det brukar iallafall hålla ett par år
Och varje gång en eker ryker.Cry once?
Jag köpte en stor rulle Tesa-tejp för drygt tio år sen när jag började med tubeless. Har väl 20 av 60 meter kvar på rullen kanske. Den är för smal för moderna fälgar så får dra två varv men det funkar det med.Man kanske borde sluta vara dumsnål och helt enkelt köpa massor av rullar av sin favorittejp.
För i ärlighetens namn är det nog en av sakerna som gör tejpandet lite jobbigt.
Den eviga "har jag ens tejp hemma" såfort man måste göra något med hjulet.
Som göteborgare så känns det väldigt avlägset med styrlager-intern dragning. Det behöver ju göras rätt ofta…Man tänker inte ens på att det kostar en sketen hundring bara att byta en ekernippel om man redan betalt för flera månader sen.
Vem vet, snart kanske man även vänjer sig vid att byta bromsslang bara för att man gör rent styrlagret. Hurra för framtiden!
Men, behövs verkligen tejp ända ut mot fälgkanten? Senaste (Hunt-) hjulen jag köpte är endast tejpade i botten. Håller tät det med.Min tejp släpper också ibland men då är det inte av något skäl som beskrivs ovan utan när guckan klistrat fäst däcket i tejpen i kanten så den följer med in mot mitten när jag masserar in däcket med fingrarna, innan däckjärnet åker fram. Gäller oavsett om det är lätta stigdäck eller DH-däck med stålkanttråd.
Men så ofta att jag upplever det som ett problem är det inte.
Tejp är också lätt att ersätta när ekrar behöver bytas.
Jag tänker att det mest är för att däcken ska hålla tejpen på plats?Men, behövs verkligen tejp ända ut mot fälgkanten? Senaste (Hunt-) hjulen jag köpte är endast tejpade i botten. Håller tät det med.
När lyckas du skada tejpen? Montering eller demontering? Har du inte däckjärn i plast?Ja alltså om man inte behöver däckjärn så finns det ju inget som kan sabba tejpen.
Jag tänker att det mest är för att däcken ska hålla tejpen på plats?
- samt vem som hanterar hjulet?Det beror nog på, tape, gucka eller kanske antal år vi pratar om.
Det är skälet till att jag gör det. Det funkar fint för mig med bara remsan i mitten fram tills däcken ska av och den gärna åker med.Är det inte precis tvärtom? Att däckkanten inte ska trycka mot kanten av tejpen när man trycker däcket från fälgkanten?
Snarare "om" man hanterar hjulen eller ej kanske?- samt vem som hanterar hjulet?
Vill du bli riktigt frustrerad använd nav som kräver ekrar med J form vid byggande av hjul.Köp kolfälgar eller -hjul från Kina, bara ange att du vill ha dem utan nippelhål.
Visa bilaga 739470
Inte för att jag skulle våga köra 24-ekrar, men fan, nu känner jag mig gammal, ingen HGOm någon är sugen på att komma in i UST-värmen så är det ganska bra pris på dessa nu:
![]()
Mavic Crossmax XL Disc 6-bolt 29" Boost Wheelset
The Mavic Crossmax XL 6-Bolt Disc 29" Wheelset - For confidence and control on the trail The Mavic Crossmax XL is an all-mountain wheelset in 29" for 6-bolt disc brakes, which features 30 mm wide aluminium rims. These are characterised by special dwww.bike-components.de
![]()
De har hållt bra för mig under några endurotävlingar och annat stök och väger runt 90kg. Dock är de egentligen inte renodlade endurohjul utan snarare trail enligt de själva.Inte för att jag skulle våga köra 24-ekrar, men fan, nu känner jag mig gammal, ingen HG
dum fråga, hur byter man ekrar?Köp kolfälgar eller -hjul från Kina, bara ange att du vill ha dem utan nippelhål.
Visa bilaga 739470
Att byta är ju enkelt, då sitter nippeln redan på plats.dum fråga, hur byter man ekrar?
Den verkar vara i HG. I övrigt skulle jag också vara orolig med 24 ekrar, men tror det mer är hur man gör det som sätter styrkan mycketInte för att jag skulle våga köra 24-ekrar, men fan, nu känner jag mig gammal, ingen HG