Tappade bort nyckeln

deadmeat

Aktiv medlem
Tappade bort nyckeln
Någon som gjort bort sig på liknande sätt och lyckats peda dit ett nytt lås, eller får jag såga av pinnen och köpa ett löst lås?

Bilagor

• 20151109_092924.jpg
    20151109_092924.jpg
    104.9 KB · Besök: 795
Tappade bort nyckeln
Jag skulle tro att ett sånt lås låter sig dyrkas ganska lätt. Lite beroende på vad för typ av lås det är. Jag fick låna ett dyrkset av ena brorsan, och ett billigt hänglås jag hade liggande tog mig bara nån minut att öppna. Sen upptäckte jag att det gick att "rejka" (av engelskans "rake") upp det på ett par sekunder...

Tappade bort nyckeln
En bekant till mig skulle låna sin frus cykel en morgon, men nyckeln han fått passade inte o hon hade åkt redan. Nå, han är den händiga typen så han borrade snabbt upp låset. Tyvärr visade det sig vara grannens hoj..
Av honom lärde jag mig att i det läget går man o köper en ny cylinder. Det finns två sorter, det är djupet som skiljer.
Ska du borra så sikta på kl 12-13, räkna med att offra borret.

Tappade bort nyckeln
Marham skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är rejka?:)

Det undrar jag också. Men annars blir det nog lättast att borra.
Jag tänker dock inte göra som farsan gjorde när jag var mindre, han sågade helt sonika av båda hylsorna och drog eltejp över hålen som blev kvar i ramen >_<

Tappade bort nyckeln
Tjena!

Borra upp låssidan kl 2. Smidigaste sättet att få upp det, sen kan man knacka ur låscylindern, ta med en till LBS och löp en ny för en tvåhunka.

Tappade bort nyckeln
ratatosk skrev:
> Ska du borra så sikta på kl 12-13, räkna med
> att offra borret.

Då bommar du.

Jag har öppnat några hundra sådana där lås genom åren, förhållandevis enkelt på dom äldre modellerna förutsatt att man sikar någorlunda rätt.

Tappade bort nyckeln
Rock skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska du borra så sikta på kl 12-13, räkna med
> > att offra borret.
>
> Då bommar du.
>
> Jag har öppnat några hundra sådana där lås
> genom åren, förhållandevis enkelt på dom
> äldre modellerna förutsatt att man sikar
> någorlunda rätt.

Du har helt rätt. Jag tyckte det kändes som att jag tänkte fel och det gjorde jag.

Tillbaka
Topp