tappar man kondis efter kort uppehåll

Likebikes

Aktiv medlem
Har inte kunnat cykla en meter på 3-4 veckor pga sjukdom (envis förkylning) och jobb, i min hjärna rullar det många tankar om att jag tappat kondis som bara den och musklerna börjat tina bort.
Är det så att man tappar något på några veckor eller kan det helt enkelt bara vara nyttigt efter ett års cyklande (3-5 dagar i veckan)utan några andra uppehåll?

Det beror väl på villken nivå man ligger på konditionsmässigt skulle jag tro. För de allra flesta här, som inte är topptrimmade Pro Tour cyklister, tror jag ett uppehåll när man är sjuk enbart är av godo. Till att börja med ger träningen mycket mindre, om ens något, när man är sjuk och för det andra riskerar man att infektionen blir mer långvarig eller i värsta fall slår sig på hjärtmuskeln vilket är dåligt på riktigt. Jag upplever själv att en veckas uppehåll när jag är förkyld gör att jag känner mig mycket stark när jag väl sätter igågn igen. Alla elitträningsupplägg jag sett innehåller ju vilodagar för att ge kroppen en chans att återhämta sig. Träning funkar ju så att du "skadar" muskeln du vill träna genom att ta i och träna, när den sedan "läker" under återhämtningen blir den lite starkare och du orkar mer osv.

Jag upplever alltid kondis som ngt av en färskvara så du har säkert tappat lite där. Dock när det gäller muskler osv brukar vila vara gott för kroppen du kanske tom är starkare nu.

Sällar mig till den hostande sjuklingsskaran. Kondisen går tyvärr utför i ett rasande tempo när man inte tränar, men det är ju bara att bita ihop och jobba sig uppåt igen när man frisknat till.

Bilagor

• photo-7.jpg
    photo-7.jpg
    143.2 KB · Besök: 66
+1 Sopor, jag är en av er. 4 veckor, inte en meter.....Operation av fot och sen Mancold from hell.
Fasar för återstarten.....

Nix, muskelmassan minskar vid långvarig vila. Tro mig, jag har provat. 2 månader i sjuksäng + 2 månader innan sjukgymnastik påbörjades gjorde att omkretsen på mitt lår var 3 cm mindre än det oskadade benet :)

Ja, detta var förstås ett extremfall ;)

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> 3h efter passet börjar man väll tappa.

Ja, det går deprimerande fort. Jag har googlat frenetiskt efter en studie som jag tror jag läste på Flockharts blogg om just detta. Precis sådant man inte vill veta när man är sjuk; jag ska nog sluta leta.

klart man tappar.. men som vanlig motionär och lite regelbundenhet gör ju att man snabbt är upp igen.. snabbare om man har fått en bra grund innan sjukdom. Jag tänkte lite så att om man som exempel tränar ett år för en tävling eller annan prestation så är ju risken rätt stor att man under det året blir förkyld eller får annat hinder i träningen. Men efter vila så kör man ju på igen och de flesta som då tränat under året för den där tävlingen eller prestationen håller nog med att de fkatiskt blev starkare/snabbare under året. Kondis? Muskler? tror fan musklerna försvinner snababre än kondisen.. egen tanke.. men många styrketränare säger att 3 veckor utan styrketräning är som att gå tillbaka till 0. vetefan.. jag har 4 barn.. två i dagis ålder.. tycker jag ofta är förkyld å tränar inte när jag har feber eller ont i halsen eller känner att det är på väg.. Men lite snuva eller lite snorig skiter jag i.. känner jag att det känns ok så kör jag. och jag har hållt på i två år nu.. å jag är betydligt starkare å snabbare å även om jag e borta en vecka för en kraftigare förskylning ( var borta två veckor som max) så kom jag tillbaka rätt fort å det går stadigt uppåt... men kanske lite för sakta.. fast det e klart jag kan säkert öka på takten genom att träna mer effektivt och fundera i andra banor.

Fast i det där diagrammet så kan man ju se att om man stannat i sängen i två veckor kan man lika gärna ligga på soffan ytterligare en vecka utan att tappa så mycket mera!

frippegubben skrev:
> Fast i det där diagrammet så kan man ju se att
> om man stannat i sängen i två veckor kan man
> lika gärna ligga på soffan ytterligare en vecka
> utan att tappa så mycket mera!

Det skålar vi på, fram med fredagsölen!

Det beror ju på vad du ska ha konditionen till . Muskel-försvagningen kommer eft ca
70 timmar konditionen efter ca 3månader , Sammantaget kan 2 veckors uppehåll ge mer
nytta än skada ,eftersom motinärer har en tendese att alltid ta i :))

Tackar för alla svar, kanske droppar in mer men jag är rätt nöjd.
Tror att jag inte behöver vara överdrivet orolig trots allt, jag har känt mig småstressad ju längre tiden går, men jag är ju trots allt motionär så förlusten spelar ju ingen större roll egentligen.
Ska ta mig ut i dagarna här så får vi se resultatet:)

wobblie skrev:
> bild graf

Var kommer bilden från?
Slulle vara intressant att veta källan till datat, tex träningsmängd och fram till dag noll.

Lider med er sjuka, hade själv sjukdomsuppehåll sist vecka augusti och en vecka in i september och tappade ca 100 mil.
Brukar få ett uppehåll varje säsong, första passet efter brukar jag nästan kunna hålla samma tempo för att sedan stummna pass 2-3. Gör alltid misstaget att köra för hårt och ta igen förlorad tid.
Tokkör inne på trainer nu, sa att jag skulle hålla upp 10-14 dagar mellan ute och innesäsongen, gick fem dagar.

Jag tror att det är ganska individuellt, samt har att göra med hur vältränad man var vid uppehållet och ålder.

Själv är jag 48 år och tycker att uppehållen påverkar ganska negativt. Det är redan svårt att bibehålla den lilla kondis man har. Ett uppehåll, tar längre tid än förr att jobba ikapp. Har en löprunda hemmavid. Jag har sprungit samma sträcka sen jag flyttade hit för 22 år sedan och det går inte snabbare nu än då... Ett 4-veckors uppehåll syns på tiden som jag presterar. Förr hade jag kommit tillbaka till samma utgångstid ganska snabbt men nu känns det som sådana försämringar är tuffare att jobba bort. Kan ha att göra med mitt tunna pannben också...

Supertramp skrev:
> wobblie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > bild graf
>
> Var kommer bilden från?
> Slulle vara intressant att veta källan till
> datat, tex träningsmängd och fram till dag noll.

Det var en bildgoogling bara, som verkade stämma överens med vad jag läst mig till innan. Finns säkerligen en del studier att tillgå om man letar lite.

Konditionen har väl ungefär lika bra hållbarhet som ett paket mjölk i kylen, speciellt om du är 50+. Å andra sidan är det farligt att träna med ordentlig förkylning i kroppen. Det e bara att ta det lugnt tills man e bra, o sedan försöka kämpa upp styrka & kondis när snuvan e över.

BOBCAB skrev:
> Konditionen har väl ungefär lika bra hållbarhet
> som ett paket mjölk i kylen, speciellt om du är
> 50+. Å andra sidan är det farligt att träna med
> ordentlig förkylning i kroppen. Det e bara att ta
> det lugnt tills man e bra, o sedan försöka
> kämpa upp styrka & kondis när snuvan e över.

Japp nog för att jag borde ta flera vilodagar och flera lugnare pass, har även kört 10 mil pass med migrän. Dock lindrigt form med synbortfall och väldigt lätt huvudvärk skulle jag aldrig vara dum att träna sjuk med halsont, förkylningsymtom.

Tillbaka
Topp