Tärnaby/Hemavan tråden

Alltid vilse

Aktiv medlem
Tärnaby/Hemavan tråden
Hej

Vi är ju ett gäng cyklister här uppe nu, så det känns som det är dags för en egen tråd. Men jag vet inte om det fler än jag som dagligen hänger på Happy. Om inte så får jag väl dra igång en värvningskampanj :-)

Tanken med tråden är att få ihop fler gemensamma cykelrundor, både mtb och landsväg, tips på rundor och turer samt det vanliga cykelsnacket.

Hoppas vi får igång en bra tråd!

//Ola

Tärnaby/Hemavan tråden
Strongt av er att kämpa vidare med landsvägscykling där uppe.
Kombinationen KUPERAT, och de få kombinationerna av vägar torde få mången borskämd cyklist att gå in i väggen.

Var upp en sväng förra sommaren och släpade då med mig landsvägscykeln, vilket jag inte hade mycket för. 10 grader och duggregn mest hela tiden.
Har du cyklat över till Norge och kört?

Tärnaby/Hemavan tråden
Nä, inte blir man borskämmd här vad gäller landsväg. Öster el väster är de val man har och sedan motvind på utvägen eller hemvägen. Då är det extra kul när man kan få ihop ett tiotal cyklister ibland.

Norge är ju inte allt för långt bort och erbjuder en hel del riktigt bra cykling. Har själv inte hunnit över o kört ngt där i år, men jag vet att det var ngr som var över o körde Polarcirkelritte, Bodö till Mo i Rana, över Saltfjället för ngn vecka sedan.

En riktigt bra tur är att köra Hattfjelldal ToR. Grym utförskörning på väg dit och sedan bra klättring tillbaka.

Tärnaby/Hemavan tråden
coolt, jag brukar momma upp en eller ett par ggr per sommar och kora topptur/am. Jag antar att snolaget fortfarande ar skidor, eller?

Senast ändrad:
Tärnaby/Hemavan tråden
Olas skrev:
-------------------------------------------------------
> En riktigt bra tur är att köra Hattfjelldal ToR.
> Grym utförskörning på väg dit och sedan bra
> klättring tillbaka.

Å så kan du ju ta långa vägen via skarmodal å kittelfjäll hem om du är pigg. ;)

E12an längs med överuman måste vara fantastisk att cykla en fin dag. Men dom vyerna är kanske "skåpmat" för er som bor där uppe. Det är i varje fall en av dom vackraste vägsträckor jag åkt i sverige.

Tärnaby/Hemavan tråden
Definitivt mer vinter än sommar uppe på fjället. Känns som fjällcyklingen inte är att tänka på förän en bra bit in i juli.

Har läst dina RR Marran, grymma turer. Själv håller jag mig till lederna.

Tärnaby/Hemavan tråden
Lingon

Ibland får man nästan stanna till och påminna sig själv varför man valt att flytta upp hit. Själv gillar jag gillar att köra öster ut och ha mäktiga Ryfjället som fond.

Brukar bli ngn långrunda per sommar, så runt Kittelfjäll kan vara ett alternativ :-)

Tärnaby/Hemavan tråden
Det finns ju ganska gott om cykelgubbar i Tärnaby i alla fall, byn har ju bara 600 pers. Appropå vädret så kan du ju fråga ÖG efter bilden han hade på fejjan, den med snövallen från förra veckan. Torde impa även på Happy :-) Cykel + 2 meters snövall vid vägkanten :-)

Jag är utflyttad Tärnabo...

Tärnaby/Hemavan tråden
Undrar om ngr locals har hittat tråden ännu :-)?

Tänkte ut och snurra lite mtb idag på sena eftermiddagen. Start vid Vikmyra runt 17.00 och sedan se hur mkt stig som har tinat fram. Jag är flexibel vad tiden gäller.

Ola

Tärnaby/Hemavan tråden
Liten teaser från tagens tur. RR kommer

Bilagor

• IMG_0773.jpg
    IMG_0773.jpg
    144.1 KB · Besök: 36
  • IMG_0775.jpg
    IMG_0775.jpg
    188.3 KB · Besök: 43
Tärnaby/Hemavan tråden
Ser inte tokigt ut! Hur högt upp ligger snögränsen på en sydsida? Är det ens värt att drömma om cykling med lite fallhöjd på midsommar?

Tärnaby/Hemavan tråden
marran

drömma kan man ju alltid :) Det är mkt snö kvar ännu, men nu lovar de ju lite varmare väder framöver så då kan det ju gå fort.

Ska upp o kolla Drottningleden här i dagarna så jag kan återkomma med hur det ser ut däruppe

Ola

Tärnaby/Hemavan tråden
Väntar med spänning på en RR! Ser ut att vara riktigt härlig cykling det där. Risken är stor att jag måste prova den stigen nästa gång man närmar sig de forna hemtrakterna.

Tärnaby/Hemavan tråden
Olas skrev:
> Liten teaser från tagens tur. RR kommer

Oi.

Får man skriva i tråden om man är frekvent semesterbesökare?

Vad är det för stig? Känner inte igen varken vatten eller fjäll.

Vänter också med stor spänning på RR - kommer garanterat upp ett par veckor i augusti.

//Erik

Tärnaby/Hemavan tråden
Erol

Bilderna är tagna i Solberg. Det man ser är Laxfjället och Laisan.

Om det är ngn som tänkt sig att komma upp och köra DH till midsommar så kolla innan ni far att det verkligen är öppet. Liften kommer att gå, men det är ännu oklart om bikeparken kommer kunna öppna pga snö och mkt vatten i marken. För mer info http://www.hemavantarnaby.se

// Ola

Tärnaby/Hemavan tråden
Olas skrev:
> Erol
>
> Bilderna är tagna i Solberg. Det man ser är
> Laxfjället och Laisan.
>
> Om det är ngn som tänkt sig att komma upp och
> köra DH till midsommar så kolla innan ni far att
> det verkligen är öppet. Liften kommer att gå,
> men det är ännu oklart om bikeparken kommer
> kunna öppna pga snö och mkt vatten i marken.
> För mer info http://www.hemavantarnaby.se
>
> // Ola

Aha. Är det stigen ner från Kungsleden förbi "Gurkfjället" (felöversatt...) till vägen? Isf har jag faktiskt cyklat den. Men det var längesen och jag var rätt trött vid tillfället.

Trist med Bike-parken. Får kollas upp. Tack för tipset.

//Erik

Tärnaby/Hemavan tråden
Aha. Är det stigen ner från Kungsleden förbi "Gurkfjället" (felöversatt...) till vägen? Isf har jag faktiskt cyklat den. Men det var längesen och jag var rätt trött vid tillfället.

Trist med Bike-parken. Får kollas upp. Tack för tipset.

//Erik

Nop, det är det inte. Den stig du tänker på är också riktigt rolig, men lite för blöt just nu. Den här leder upp till fångstgroparna som är skyltade från vägen. Jag hoppas på att få ihop en fin runda där den här delen är inkluderad.

Tärnaby/Hemavan tråden
Hallå,

Har kört downhill i Hemavan idag. Jättebra förhållanden. Torrt och fint i banorna. +25 och stålande sol.

Senast jag var i bike-parken var för två år sedan. De har gjort jättemycket jobb sedan dess.

5:an är idag ett kanonspår, oklart om jag kört något roligare. Det är förlängt till över 2 km led och är både utmanande och vackert.

6:an som är ett nytt spår kommer att bli en riktig rökare när det är färdigt (idag saknas ett par hundra meter på slutet). Bra flyt och en del sjukt spännande passager, bland annat en över en stor stenjävel. Ett par fina trävelodromer också.

Jag är imponerad. Giant Glory hyrcykel. Enda minuset är att de inte tar kort.

Generellt så verkar de ha en rätt ok säsong - enligt Sven som jobbar på Bike North så har de endast haft en dag utan uthyrda cyklar. De har satt rekord i antalet uthyrningar. Hoppas de kan få ihop led nr 6 snart. Sedan kan de satsa på underhåll endast, det är i alla fall min åsikt.

Har ni chansen i år så åk hit.

//Erik

Tärnaby/Hemavan tråden
Hej,

Är det någon XC miljö i Tärna/Hemavan? Jag bor själv i Mo men är uppe där med jämna mellanrum för skidor eller cykel. Cyklade från N Fjällnäs till Forsavan med frun i somras. Hade funderingar på att cykla Kungsleden via Syterskalet, syterstugan och ned til Fjällnäs om jag kunde lura med mig nån annan på turen. Kommer gärna upp och cyklar annat om det är nån som vill visa lite andra stigar.
Sänd en mail arvo.bjork@gmail.com eller skicka sms +47 97727074 om nån är intresserad.

/
Arvo

Tärnaby/Hemavan tråden
Tänkte köra till Hemavan imorgon kväll och cykla onsdag och torsdag.
Någon annan som är på plats eller ska dit?
Tänkte bo på Fjällcentret och i första hand åka lift.
Hur ser det ut där nu?

Tillbaka
Topp