Tätningsvätska 2018

Tätningsvätska 2018
xyklisten sa:
qma sa:
Jensen sa:
Kört med stans o maxxis i 3 säsonger utan problem. Men stans innehåller kanske inte ammoniak?

Även kört med stans i säkert 12-13 år. Eller sen de kom. Ännu inte haft något problem med ergade ventiler som nån skriver.

Kör notube race. Tätar stora hål. Enda negativa jag kan komma på ä att den inte går att fylla på via ventilen. Men ”gamla” metoden me att öppna däcksidan ä ju inte direkt svår heller.

Jo Stan's innehåller ammoniak, men jag kör oxå Maxxis med det utan problem. Teoretiskt ingen möjlighet att få ett nytt däck om det skulle hastigt delaminera, verkar vara en ok risk.

För mig går det bra att fylla på Stan's Race genom ventilen. Skruvar ur kärnan och fyller med en gammal Conti RevoSealant-flaska som passar bra mellan ekrarna och ner i ventilen.
Kör samma metod med en liten flaska och fyller genom ventilen. Både med stans och stans race. Upplever att race sätter igen ventilerna efter ett tag så man får göra rent då och då.

Det kan nog sätta igen sig ordentligt, men jag har varit förskonad - nån gång har det varit lite dåligt flöde av vätska vid påfyllning, men då har det räckt att pilla lite. Har för mig att jag använde en tandpetare.

Tätningsvätska 2018
alltid varit helt problemfritt även för mig. och då har det ibland varit mer brännbara saker. dhl är i tyskland samma som deutsche post.

kommer inte ihåg vem bike-components skickar med, men jag har köpt stans av dem.

om man börjar ängsligt fråga uppstår ibland problem som inte finns. beställ och se glad ut tycker jag.

Tätningsvätska 2018
xyklisten sa:
qma sa:
Jensen sa:
Kört med stans o maxxis i 3 säsonger utan problem. Men stans innehåller kanske inte ammoniak?

Även kört med stans i säkert 12-13 år. Eller sen de kom. Ännu inte haft något problem med ergade ventiler som nån skriver.

Kör notube race. Tätar stora hål. Enda negativa jag kan komma på ä att den inte går att fylla på via ventilen. Men ”gamla” metoden me att öppna däcksidan ä ju inte direkt svår heller.

Jo Stan's innehåller ammoniak, men jag kör oxå Maxxis med det utan problem. Teoretiskt ingen möjlighet att få ett nytt däck om det skulle hastigt delaminera, verkar vara en ok risk.

För mig går det bra att fylla på Stan's Race genom ventilen. Skruvar ur kärnan och fyller med en gammal Conti RevoSealant-flaska som passar bra mellan ekrarna och ner i ventilen.
Kör samma metod med en liten flaska och fyller genom ventilen. Både med stans och stans race. Upplever att race sätter igen ventilerna efter ett tag så man får göra rent då och då.

Kan vara därför notubes inte rekommenderar race via ventilen

Tätningsvätska 2018
Conti rek att man inte fyller via ventilen utan öppnar sidan litegrann efter att ha satt fast kanterna. Jag har alltid hällt i genom ventilen, försökt "blåsa" rent röret lite innan jag skruvat i resten av ventilen (detta har säkert något namn?). Alla mina ventiler kärvar rätt snabbt, tycker Schwalbe varit de bästa. Det är ju väldigt viktigt att de är i ok skick om man skulle behöva använda punkavätska på tävling exempelvis. Många av mina ventiler går det långsamt att fylla i luft i, man pumpar upp och sen sjunker trycket sakta till det aktuella (många känner nog igen detta otyg).

Nåväl, gör det någon skillnad egentligen att inte använda ventilen? Kloggar det igen lika fort ändå? Sen att orange seal skulle vara bättre för ventilerna, det tror jag inte stämmer på en punkt. Minns jag såg en recension om den i fjol. Fick bra betyg för att de tätar bra etc. Men på bekostnad att de kloggar igen ventilen snabbt.

Tätningsvätska 2018
enklast är väl att spruta rakt igenom en kloss på däcket. den så kallade rosa nålen han använder i videon nedan är dock utrotningshotad, har på många sjukvårdsinrättningar ersatts av en röd nål med tvärare slipning. 'needless to say', den är värdelös på alla sätt...

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Om man kör med Conti protection så tänker jag att man skulle kunna snåla med vätskan eftersom risken för punka är mindre. Hur många milliter krävs för att täta däcket - men inte mer än så - tror ni om man gjort rent med alkohol och borstat insidan med punkavätska?

Tätningsvätska 2018
Contis protection däck läcker gärna i sidorna. De är inte enorm punkasäkra heller, bara mer än motsvarande däck utan protection. I slutänden handlar det mer om din körstil hur stor punkarisken är.

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Nåväl, gör det någon skillnad egentligen att inte använda ventilen? Kloggar det igen lika fort ändå? Sen att orange seal skulle vara bättre för ventilerna, det tror jag inte stämmer på en punkt. Minns jag såg en recension om den i fjol. Fick bra betyg för att de tätar bra etc. Men på bekostnad att de kloggar igen ventilen snabbt.

Kan bekräfta att Orange seal kloggar igen ventilerna. I övrigt gillar jag Orange seal.

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Om man kör med Conti protection så tänker jag att man skulle kunna snåla med vätskan eftersom risken för punka är mindre. Hur många milliter krävs för att täta däcket - men inte mer än så - tror ni om man gjort rent med alkohol och borstat insidan med punkavätska?

Jag penslar bara mina Maxxis (Exo TR) längs kanterna med vätska vid montering. Annars kör jag dem torra. Har kört så i ett år och de håller mkt tätt. Klart det inte tätar om det går hål på däcket men då drar jag i en slang. Och slipper slabba med vätska i skogen. Conti funkade inte att torrköra....långt ifrån.

Tätningsvätska 2018
Jensen sa:
xyklisten sa:
qma sa:
Jensen sa:

Kan vara därför notubes inte rekommenderar race via ventilen
Brukar bli stopp även när jag fyllt direkt i däcket vid montering. Får bara komma ihåg att göra rent emellanåt annars blir det besvärligt att pumpa ;)

Tätningsvätska 2018
Att den sätter igen ventilerna tycker jag ändå låter positivt om man tänker på håltätningen så att säga.
Kör vanliga stans oftast...

Tätningsvätska 2018
Ja frågan är ju egentligen hur man man kan göra ren dem. Jag har tagit bort allt som går att se. Likt förbannat så fungerar de skitdåligt. Någon som har löst detta utan att lösa upp allt man vill ha kvar?

Tätningsvätska 2018
Jag sparar ventilkäglorna från slangar jag kasserar så har bytt dem någon gång. Är det inte käglan trycker jag en 2-3 mm insex genom med urskruvad kägla så har det löst sig. Vanliga stans då, inte provat Race. Kommer göra det om Peatys inte levererar som den ska.

Tätningsvätska 2018
Rattnalle sa:
Contis protection däck läcker gärna i sidorna. De är inte enorm punkasäkra heller, bara mer än motsvarande däck utan protection. I slutänden handlar det mer om din körstil hur stor punkarisken är.
Var tvungen att prova nu. X king 2.2 protection. A-nafta intialt snabbt avtork på insidan. Därefter diskborste och stans original på hela insidan tunt. Försökte mig på tekniken med att lyfta upp däcket en contis rek. Funka skit. Däcket sitter för tätt på fälgen. Blåste på däcket igen. Av med innerventilen. 20 ml stans. Blåste ren ventilröret ordentligt med kompressorn (torde vara helt adekvat i jmf med contis rek). Blåste upp till 3 bar. Rullat och skakat lite. Håller tummarna. Hade svårt få tätt på ett likadant i slutet på sommaren. Race king 2.2 protection fick då u a. Vill inte behöva ha i en hel flaska för att få tätt. Då
är det ovärt. Men nog måste de hålla lite bättre än vanliga? De har ju ändå ett extra lager även i slitbanan (jmf snakeskin).

Tätningsvätska 2018
xyklisten sa:
Brukar bli stopp även när jag fyllt direkt i däcket vid montering. Får bara komma ihåg att göra rent emellanåt annars blir det besvärligt att pumpa ;)

Med golvpump funkar det bra att bara pumpa med hårdare tag även när ventilen är lite igensatt dock. Kanske värre med portabla pumpen jag har med i ryggsäcken, men jag har inte behövt använda den på min cykel en enda gång sen jag började med Stans Race i våras. :)

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:

protection skyddar väll främst mot skärskador, inte stickskador? nu ära väll i och för sig kanske skärskador på däcken som skulle vara vanligast, men vad har du tänkt tjäna, 30g per däck? för att sen stå där me punka. känns ju bara dumt.

Tätningsvätska 2018
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

protection skyddar väll främst mot skärskador, inte stickskador? nu ära väll i och för sig kanske skärskador på däcken som skulle vara vanligast, men vad har du tänkt tjäna, 30g per däck? för att sen stå där me punka. känns ju bara dumt.
50g?
Skämt åsido. Jag menar. Det ska inte behövas dubbla mängden Schwalbe. Då byter jag fabrikat. Var lite så i somras. Du ska jag testa hur lite det krävs med förberett däck. Som ett test vad grejerna går för

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

50g?
Skämt åsido. Jag menar. Det ska inte behövas dubbla mängden Schwalbe. Då byter jag fabrikat. Var lite så i somras. Du ska jag testa hur lite det krävs med förberett däck. Som ett test vad grejerna går för
Schwalbe det är stans som tillverkar åt dom .

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

50g?

Rekommenderad mängd från notubes är väll upp till 90 ml i ett däck. Även om man snarare brukar ha i 60ml. Så 20 är ju väldigt väldigt lite.

Tätningsvätska 2018
Gick ut och kände på däcket nu. Stenhårt?. Det trodde jag inte. Aldrig hänt tror jag att ett däck varit hårt dagen efter om jag inte stansat det och sen gått ut och kört. Detta var mitt gesällprov. Snart är jag äldstebror i Stans vittnens församling.

Tätningsvätska 2018
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

50g?

Rekommenderad mängd från notubes är väll upp till 90 ml i ett däck. Även om man snarare brukar ha i 60ml. Så 20 är ju väldigt väldigt lite.

60 är väl för 26"...

Punka på en tävling tar längre tid än rätt mängd gucka under en hel säsong...

Tätningsvätska 2018
Hur gör ni när skall montera om däcken inför säsongen.. Försöker ni göra rent däcken på insidan från gammal torkad gucka?
Hur gör ni iså fall rent?

Tätningsvätska 2018
Luzen sa:
Hur gör ni när skall montera om däcken inför säsongen.. Försöker ni göra rent däcken på insidan från gammal torkad gucka?
Hur gör ni iså fall rent?
Nej. Plockar bort lösa bitar bara. Mest runt kanttråden om det det ut att kunna hindra däcket från att täta.

Tätningsvätska 2018
NickPick sa:
Dr_Rydell sa:
0 ml ska det vara. Punkar man får det bli en sån där punkaflaska, sahmuari sword och co2 patron.

Vad väger dom grejerna...?

I vanlig ordning intressant resonemang. Behövs friska fläktar ibland.
0 ml var för att provocera lite. Men låt säga 10-20 då förutom att du borstar in ett lager först som jag gjorde igår. Men inte lämnas de grejerna hemma oavsett om du har en deciliter punkavätska i däcken eller ej.

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Dr_Rydell sa:
0 ml ska det vara. Punkar man får det bli en sån där punkaflaska, sahmuari sword och co2 patron.

0 ml var för att provocera lite. Men låt säga 10-20 då förutom att du borstar in ett lager först som jag gjorde igår. Men inte lämnas de grejerna hemma oavsett om du har en deciliter punkavätska i däcken eller ej.
Tätar 10-20ml vid eventuell punktering då?
Hur ofta måste man kolla så det ens finns gucka kvar med så lite?
Ibland får man ju småpunkor som tätas utan att man ens märker det.

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Dr_Rydell sa:

Meningen ä ju att det ska skvalpa. Så att hålet doppas varje varv. Med 10-20 ml tvivlar jag att det kommer göra nått överhuvudtaget. Frågan ä ju om du ens får det att rinna runt. Om du inte menar pensla på det innan

Känns lite som om en av meningen att köra det försvinner

Senast ändrad:
Tätningsvätska 2018
Jag menar att 10-20 ml ska vara för att täta däcket från början. Det kanske går att pusha det ner mot 5-10ml (exkl. pensling). Sen kör man däck som tål lite mer och väger totalt som tunnare däck med vätska. Punkar man så är det så (den risken torde vara mindre än mindre tåliga däck ändå) och då har man backup med sig i form av det jag skrev ovan. 100-150 g vätska snurrandes i 6-7 mil, hur många watt är det??

Tätningsvätska 2018
Jag kör hellre ett lite lättare däck och mer vätska om det skulle vara så. Den totala driftsäkerheten borde bli högre.

I praktiken kör jag både tunga däck och mycket vätska. Det är fortfarande lättare än slang och havererar typ aldrig.

Tätningsvätska 2018
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

Min erfarenhet av Contis (X-king och Trail King) , både protection och RS utförande som slanglöst är att det är pyssliga grejer. Har kört det i tre å på Roval SL (carbonfälgar) och sedan på Roval snik alu och på AC Widelighting.
Med Protection som är allmänt kraftigare och starkare stomme funkar det nästa alltid utan pumpning även på långa 3-10 timarsturer men alltid pumpa innan om den stått ett dygn. Har den stått flera veckor står alltid något hjul på fälgen. Viktigt att fylla på punkavätska då och då eftersom den försvinner. RS lite sämre ändå och funkar dåligt med låga tryck och är så tunna att det lätt blir för stort hål så att köra dessa som slanglöst. Lätt å trevligt men är högrisk för fetpunka med effektfulla sprut. Har nu blivit med tunga Hans Dampf och lite halvtunga men ok Maxis Ardent och upplevde en helt ny grej, täta däck!. Kunde i princip fylla upp dom med golvpumpen och behövde inte chockblåsa med tryckluften direkt i ventilhuset med borttagen ventil. Och grejerna håller tätt, har pumpat mitt Maxis bakdäck en gång på fyra veckor (16 turer 20 mil stig) och Damparna står med fullt tryck på sina hjul sedan veckor.
Kört med Joe´s gamla original amoniakbaserade och nu nyare ekologiska.

Tätningsvätska 2018
Punka är trist, fick min första punka (sticka från trasig spång) på fyra år på typ 3:e turen när jag provade Conti Trailking RS som slanglöst, löste det med slang och fick därefter fyra slangpunkor på två följande turerna (tre genomslag och en stick) innan jag monterade slanglöst igen (Maxis). Min punkakvot är fylld för många år frammåt
:-)

Tätningsvätska 2018
Dr_Rydell sa:
Jag menar att 10-20 ml ska vara för att täta däcket från början. Det kanske går att pusha det ner mot 5-10ml (exkl. pensling). Sen kör man däck som tål lite mer och väger totalt som tunnare däck med vätska. Punkar man så är det så (den risken torde vara mindre än mindre tåliga däck ändå) och då har man backup med sig i form av det jag skrev ovan. 100-150 g vätska snurrandes i 6-7 mil, hur många watt är det??
Men häller du i 6-7 ml, vad har du tänkt att det ska fylla för funktion? Du lär ju inte få ut det på hela däckets insida.

Tätningsvätska 2018
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
Men häller du i 6-7 ml, vad har du tänkt att det ska fylla för funktion? Du lär ju inte få ut det på hela däckets insida.
Nu läser du för snabbt. Hela däckets insida smörjs in med stansvästska medelst en diskborste. Sedan handlar det om att använda minimal mängd för att täta däcket. Jag använde 20 ml på X-king. Det kanske hade räckt med 10-15 ml för att täta däcket, där "överflödet" åker till den plats den eventuella plats det behövs. Jag vet inte hur mkt som går åt för borstningen. Får mäta det nästa gång. Men nog är det ett antal milliliter.

Tätningsvätska 2018
Hur vet vätskan var den eventuellt behövs? Eller på vilket sätt samlar du ihop vätska och flyttar till det ställe där det gått hål? För det är nog lätt hänt att vätskan råkar vara ganska utspridd i däcket snarare än samlad just där hålet uppstår.

Tillbaka
Topp