Tävla eller inte tävla?

Simz

Ny medlem
Tävla eller inte tävla?
Sitter med ett dilemma.
För en dryg vecka sedan efter ett träningspass där jag maxade på en rundbana så blev jag helt yr och andningen fick tokspel. Det kändes som halsen och lungorna höll på att brinna upp.
Morgonen därpå hade jag ont i halsen och var tung i huvudet.
Efter några dagar så tycker jag att det känns bra i halsen och är inte snorig men jag har ett viss tryck över pannan samt under ögonen så förmodligen bihålorna. Med det en lätt ihållande huvudvärk.
Så har det nu varit i en vecka utan förändring. Jag har kört två träningspass där jag inte har gått över tröskel vilket har fungerat bra men det har inte förändrat mitt allmäntillstånd.
Problemet som är nu är att jag är inbokad att köra Ceres på lördag vilket körs med tremanna lag.
Känner att jag måste ta ett beslut om jag ska ställa in och försöka hitta en ersättare för min plats eller om jag ska köra. Känns taskigt att säga att jag inte kan precis innan.

Det jag funderar på och vill gärna ha er synpunkter på är vad som är bästa alternativet nu.
Ska träna ikväll.
Ska jag ta det lugnt som tidigare pass och försöka hålla ner pulsen eller ska jag utmana och se vad som sker.
Sedan undrar jag om jag är naiv och tror att jag ska kunna köra eller borde jag ställa in direkt?

Vill ju så gärna köra tävlingen :)

Tävla eller inte tävla?
Förstår inte vad du menar.

Grammatiskt antyder du att jag aldrig ska uppsöka en läkare och sedan slänger du på ett frågetecken.
Jag är förmodligen "old school" och fattar inte denna typ av kommunikation, så du får förtydliga lite.

Tävla eller inte tävla?
Han menar (nog) att alternativ 1 borde vara att uppsöka en läkare, snarare än att fråga Happy....
Sånt här har vart på tapeten förr, att hälsan skall hanteras av läkare, inte kvacksalvare på internet.

Hoppas det löser sig!

//A

Tävla eller inte tävla?
Med tanke på hur sjukvården är idag med underskott av läkare så känner jag inte för att uppsöka läkare med mitt problem.
Anser att läkare har viktigare saker för sig än att ge mig råd i hur jag ska agera inför en kommande tävling.
Mitt tillstånd är inte av den nöd.

Men på det här forumet vimlar det av duktiga cyklister, och jag är säker på att det finns många som har erfarenhet av denna situation.
Där av ställer jag frågan här.

Tävla eller inte tävla?
Kan tänka mig att du har mer vilja vad gäller cyklingen just nu än vad hälsan tillåter.
Har själv en far som trodde han var oövervinnerlig och körde maraton, Vasalopp och diverse annat.
Började med hjärtflimmer och sedan blev det pacemaker. 10 år efter han fick pacemaker har han erkänt att han ofta tränade fast han inte var frisk.
Lyssna på din kropp, låter ju inte som du är riktigt frisk.
Mvh Daniel

Tävla eller inte tävla?
Har du haft feber? Inget ont i halsen nu? Känt av några obehag/onormalt ansträngd andning på dom 2 lågintensivpassen?

Om nej på ovanstående frågor skulle jag testa att köra ett hårt pass men bryta om du inte tycker det känns bra. Fungerar det och du inte känner dig sämre imorgon går det säkert bra att tävla i helgen men blir bekymren värre så skulle jag inte rekommendera att tävla i helgen då det garanterat bli en maxansträngning.

/Hammar

Tävla eller inte tävla?
Om du tänker på läkarnas arbetsbelastning så är det antagligen bättre kostnadseffektivitet på att boka in en halvtimme på din lokala vårdcentral snarare än att komma in på akuten med allvarligare åkommor pga att du inte inte bokade det där första mötet.

Tävla eller inte tävla?
Men seriöst.
Tråden handlar inte om mitt moraliska dilemma.

Tack Marham för tipset.
Tror jag ska gå på din rekommendation.
Det får bära eller brista.

/Simz

Tävla eller inte tävla?
En bekant till mig dog pga en hjärtmuskelinflammation.
Hjärtmuskelinflammation är ganska lätt att dra på sig om man tränar när man är sjuk.
Klart obra övning!

Upp till dig att chansa eller inte, de flesta ggr kommer det troligen att gå fint =)

Tävla eller inte tävla?
AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Sånt här har vart på tapeten förr, att hälsan
> skall hanteras av läkare, inte kvacksalvare på
> internet.
>
Om man föreslår någon på nätet att ta livet av sig, räknas det också som kvacksalveri, menar du?

Tävla eller inte tävla?
Är du inte helt bra så tycker jag att du pratar med dina lagkompisar och försöker ta in en ersättare. Har inte så mycket erfarenhet av tävlingar men det känns på ditt inlägg som att du inte är tillräckligt frisk. Med en ersättare kan du sedan diskutera om du skall köra närmare inpå tävlingen men sätter inte dina lagpolare i klistret.

Tävla eller inte tävla?
jonja skrev:
> AxelSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sånt här har vart på tapeten förr, att
> hälsan
> > skall hanteras av läkare, inte kvacksalvare
> på
> > internet.
> >
> Om man föreslår någon på nätet att ta livet
> av sig, räknas det också som kvacksalveri, menar
> du?

Aha, så TS vill ta livet av sig. Fattade inte det.

Tävla eller inte tävla?
jonja skrev:
> AxelSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sånt här har vart på tapeten förr, att
> hälsan
> > skall hanteras av läkare, inte kvacksalvare
> på
> > internet.
> >
> Om man föreslår någon på nätet att ta livet
> av sig, räknas det också som kvacksalveri, menar
> du?

Jag förstår inte din fråga.
Vem har föreslagit ts att han ska ta livet av sig?

Tävla eller inte tävla?
Självklart skall du inte tävla när du inte är helt frisk. Ceres är maxad ansträngning, och jag tror inte du vill utsätta dina lagkamrater för att du kollapsar mitt ute i skogen. Jag förstår att du är extremt sugen och att du vill gärna höra att det är ok, men det låter som du är allt annat än ok. Ta en promenad och heja på dina kompisar istället, och besök en läkare.

Tillbaka
Topp