Tävling på go-kart bana?

Pär L

Ny medlem
Tävling på go-kart bana?
En liten idé dök upp under helgen, varför inte köra en cykeltävling på go-kartbana? Som tur är så råkar motorklubbens ordförande driva en av cykelbutikerna i stan så tillstånd är redan fixat... Det är nog inte omöjligt att vi även kan låna motorklubbens tidtagningsutrustning också så att vi slipper de vanliga stoppuren.

Nu undrar jag, är det någon här som har kört en tävling på go-kart bana? Risken är att det blir trång och stor risk för vurpor i alla tajta kurvor.

Tänkte mig att köra korta heat med 4 cyklister i varje där de två första går vidare till final. varje heat ska inte vara längre än 10 minuter.

När snön försvinner ska jag sticka ut till banan och testköra några varv.

bana.gif ht=400

Bild på banan.

Tävling på go-kart bana?
Har haft liknande tankar för "fullstora" räserbanor typ Kinnekulle. Den är ju lite kuperad och på cykel skulle det nog inte vara nåt problem att "hålla fullt under bron". Risken med en gokartbana är ju att det blir mer demolition derby än rent race...

Tävling på go-kart bana?
Vi har testat det ett par gånger här i Dalarna säsongen som var och det blev väldigt lyckat. Så det kommer att köras en go-cart serie kommande säsong. 4-6 i varje heat tror jag det var och riktigt roligt och j**** jobbigt, blodet sprutade ur lungorna. Ett par vurpor blev det då det gällde att hålla reda på vevarna så dom inte gick i för då låg man där.

Tävling på go-kart bana?
Jag tycker det låter helkul! Sen kan man ju köra olika klasser också, det är nog många som kan tänka sig att köra fixed breakless....jag iallafall!

Tävling på go-kart bana?
Ska se om man inte kan lägga någon form av super motard bana med en mix av grus, gräs och asfalt. Kanske även något litet hopp?

Till våren ska jag samla ihop ett gäng cyklister och köra ett testrace och se hur det går.

/Pär

Tävling på go-kart bana?
Läckert! Låter kul! vilken blir optimal (snabbaste) setup av en cykel på en sån bana? Hardtail-mtb med slicks å bara storklingan kvar fram kanske? Jag är ingen tävlingskille men skulle gärna provcykla en sån bana om jag fick chansen.

Tävling på go-kart bana?
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Har haft liknande tankar för "fullstora"
> räserbanor typ Kinnekulle.

Jag har för mig att det där med cykel finns nämnt vid en bild av Kinnekulle Ring i Sven Hörnells bok "Sverige sett från luften". Kinnekulle Ring har annars använts alla möjliga konstiga tävlingar, fast inte så mycket efter mitten av 70-talet verkar det som. SSK (Stockholm Sportvagnsklubb ) tog väl över då nån gång.

Ta och fråga föreningen som driver banan idag. Det går ju bara att få ett nej. Själv hade jag nog dött av leda efter halva rakan dock...

:)

Tävling på go-kart bana?
En mini-supermotard bana vore hur fräckt som helst, det räcker med go-cart banan och så bara fixa till några hopp och hinder, grus/sand är inget måste. Bullit+Hookworms är nog det optimala vapnet där... ;-)

/Leo

Tävling på go-kart bana?
Det låter superkul! Det skulle även vara kul till tempotävling. Man får dock ha "flaggvakter"i varenda kurva som kollar att inte någon ligger på rulle...

Tävling på go-kart bana?
Låter ju perfekt för Kompis Cup lvg. (: Även om jag tror på Jonzéns stil på cykel. Sport Contact och lock-outen på min Cannondale så borde jag iaf ha en chans emot Leo. (:

Tävling på go-kart bana?
Skitkul idé! Fick förslaget av Pär i fm. Har själv kört mopperace på Kalmar´s go-cartbana. Gick riktigt fort i slutet på rakan. Vi har även fuskat med mc på banan, det funkar inte alls.
Så cykel är inga som helst problem, bara det inte regnar. Blir grishalt på banan. När mopperacen körs så har man två dicipliner, heat och endurance på en och samma dag. Endurance körs i 4 timmar av två man som byts av efter egenhändigt upplagd taktik. Borde gå att planka över nåt liknade till cykel.
Har redan börjat spåna på en hoj. Lutar åt mtb med 1" slicks, v-bromsar (för lägre ofjädrad vikt än skivor), minimalt med växlar (banan är platt som en pannkaka) & stel framgaffel.
Här ska byggas!!

Kan vi inte köra Hemglass-racet där ute, Pär? Det vore nåt!! Publikvänligt så det förslår.

/steen
om man inte har tårar i ögonen i slutet på rakan så har det gått för sakta!

Tävling på go-kart bana?
the_TnT skrev:
> Här är ett inlägg från 2004 av mannen som
> numer kallar sig Lågflyga:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/17310/17822#m
> sg-17822

Ah, det blev inget av just den cyklingen, men jag fixade ihop en under 2004, på Göteborgs Karting Ring. Vi funkade som pausunderhållning under gokart-SM. Det var rikigt kul, även om jag blev ohjälpligt sist.

Bilderna blev lite skumma, färgen kom inte rikigt med.
startenklar.jpg ht=450

Fler bilder, och rapport:
http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/000679.html

> (Mer ord)
>
> Kriterium där sist över mållinjen plockas av
> varje varv. Mmm, endorfin och mjölksyra. Jag kan
> titta på och äta popcorn!

Aha, det är en fullständigt överdjävlig tävlingsform. 'Djävulen tar sisten', kallas den också. HPV Danmark har kört den, men med en flaggcykel som inte får köras om. När starten gått samlas alltså fältet efter flaggcykeln, som kör cirka halva banan med en förutbestämd hastighet. Sedan fälls flaggan, och det är förtvivlad spurt mot mållinjen och sisten plockas av. Direkt efter mållinjen har nästa flaggcyklist rullat igång, med något högre hastighet, o.s.v. Där kan man tala om blodsmak...

Annars finns Falkenbergs Motorbana. Jag har erbjudande om att få arrangera en ligg-/cykeltävling där för en ganska låg summa. En hel förmiddag utan problem. Kanske fixar jag något där under våren. Det finns flera cykelklubbar som tränar och tävlar där.

http://www.falkenbergsmotorklubb.nu/banansida.php

Tävling på go-kart bana?
steen skrev:
> v-bromsar (för lägre ofjädrad vikt än skivor)

Ofjädrad vikt? Man kör väl helstelt?

Banan i Grängesberg har iaf. lite motlut längs bortre rakan...

Tävling på go-kart bana?
Undrar vilken setup som är snabbast på en så pass kort och kurvig banan? En vanlig lvg-hoj vs stel MTB med slicks. Det som talar för racern är en mer aerodynamisk sittställning men man får även en hög tyngdpunkt vilket kan ta ner farten i svängarna.

Ett vinnande koncept borde vara att kunna hålla så hör fart som möjligt i svängarna och sedan snabbt accelerera inför nästa inbromsning och sväng. 26" hjul med slicks känns lite snabbare att få upp farten med men man tappar lite topphastighet pga den upprätta ställningen. Undrar om man inte borde satsa på lite bredare däck, kanske upp mot 1,5" för att få mer gummi i marken och bättre kurvgrepp.

Tror inte att topphastighet är en avgörande faktor i det här fallet. Till sist faller det nog på hur stora "cohones" cyklisten har och om man verkligen vågar ladda för fullt i svängarna. Alla som har kört omkull på asfalt vet nog vad jag talar om...

Jag får helt enkelt slänga på slicks på min NRS och jämföra mot lvg-hojen. Allt för vetenskapen.

/Pär

Tävling på go-kart bana?
Pär L skrev:
> Undrar vilken setup som är snabbast på en så
> pass kort och kurvig banan? En vanlig lvg-hoj vs
> stel MTB med slicks. Det som talar för racern är
> en mer aerodynamisk sittställning men man får
> även en hög tyngdpunkt vilket kan ta ner farten
> i svängarna.

Ah, så min lågräser med extremt aerodynamisk körställning och rätt mycket lägre tyngdpunkt borde alltså vara det optimala fordonet för gokart-racing?

(:-{)

> (Andra ord)

Tävling på go-kart bana?
Pär L skrev:
> Undrar vilken setup som är snabbast på en så
> pass kort och kurvig banan? En vanlig lvg-hoj vs
> stel MTB med slicks. Det som talar för racern är
> en mer aerodynamisk sittställning men man får
> även en hög tyngdpunkt vilket kan ta ner farten
> i svängarna.

hög tyngdpukt? du sitter ju lägre på racern.

> Ett vinnande koncept borde vara att kunna hålla
> så hör fart som möjligt i svängarna och sedan
> snabbt accelerera inför nästa inbromsning och
> sväng. 26" hjul med slicks känns lite snabbare
> att få upp farten med men man tappar lite
> topphastighet pga den upprätta ställningen.
> Undrar om man inte borde satsa på lite bredare
> däck, kanske upp mot 1,5" för att få mer gummi
> i marken och bättre kurvgrepp.

placering i gruppen är allt. rätt placerad i klungan är det som gäller, annars är man kokt.

>
> Tror inte att topphastighet är en avgörande
> faktor i det här fallet. Till sist faller det nog
> på hur stora "cohones" cyklisten har och om man
> verkligen vågar ladda för fullt i svängarna.
> Alla som har kört omkull på asfalt vet nog vad
> jag talar om...

precis.

>
> Jag får helt enkelt slänga på slicks på min
> NRS och jämföra mot lvg-hojen. Allt för
> vetenskapen.
>
> /Pär

Tävling på go-kart bana?
JLarsson skrev:
> Har haft liknande tankar för "fullstora"
> räserbanor

24h-tävling? :-)

Ett 24 timmars på räsebana likt det på Nürburgring skulle vara skoj http://www.rad-am-ring.de/

ring.JPG ht=453
rad.JPG ht=263

/Anders

Tävling på go-kart bana?
Helt rätt The_Tnt! Snacka om att ha för mycket xc i huvet! Tro tusan att hela cykeln är ofjädrad vikt när man kör stelben!
Det får bli till att banta, vara nyskiten och ha rena strumpor när det är dags att stå på startlinjen!
Ofjädrad vikt... ha-ha, va´ får man allt ifrån...?!

/steen

Tävling på go-kart bana?
Har lagt mkt tid (däck å alu med iof) på nämnda bana med motarden, så Steen...det funkar visst med hoj, du får bara se till att ha rätt variant ;-) Snabbaste motarderna där är tävlingstrimmade 450-550, då banan är tight/teknisk.

Med cykel tror jag nyckelorden är markfrigång och välfungerande (snabbskiftande) växlar, många snabba kurvor (för cykel) och riktiga rush-accelerationer ur de långsammare. Skit i bromsar annat än enklaste möjliga, skulle tro att det är max 3-4 av kurvorna som du kommer behöva bromsa någe nämnvärt i.

Vi har kämpat en del för att få till en grusslinga å hopp, men cartingfolket är inte alls med på noterna för det :-( Med cykel går det dock mkt lätt att göra en "detour" från banan på ett par ställen, så det är inga problem där. Eller så bygger man ett tekniskt parti på banan på nåt sätt...kan bli kul det där.

Vi får snacka lite om det.

// Oskar, Kassör/sekreterare Kalmar MK, RR-sektionen

Ps. Jag har tilgång till vårt transpondersystem

Ps 2. Banan går i högervarv, nåt att optimera för...zooma på bilden nedan
DSC01246Small.JPG ht=480

Senast redigerad av en moderator:
Tävling på go-kart bana?
hmm... "super motard bana med en mix av grus, gräs och asfalt" - sånt finns redan och kallas cykelcross! ;)

Det var på tal att DM eller vad det nu var år 2006 skulle köras på en motortävlingsbana, men så blev det aldrig. Och förresten kör vi ett sånt där elimineringslopp i vår KM-cup i CK Valhall. Man är lite mör när man spurtat sådär 20 gånger eller mer...

Tävling på go-kart bana?
Micke S skrev:

> placering i gruppen är allt. rätt placerad i
> klungan är det som gäller, annars är man kokt.

Efter att ha stått som funktionär på ett par Skeppsholmslopp är jag benägen att hålla med. I den tighta kurvan nere vid vattnet är det alltid nån som ligger för långt bak när "tåget går" och som i sin tur går på för tidigt. Kurva+hög fart+tramp = Marksyning. Borde bli samma sak på en gokartbana.

Tävling på go-kart bana?
Kurvtagnning och bromsförmåga är avgörande. Vilken cykel man har är sekundärt. Jag skulle föredra skivbromsar före fälgbromsar för att få lite bättre bett i "bromssituationer".

Tävling på go-kart bana?
Jo du Oskar! Nu var det ju ingen crossmaskin eller 125;a jag baxade runt på Skogstorp. Det var en Honda VF-1000F. 108 hk och 265 kg tung. Det var lite att häva över i hårnålen.

Bilagor

• vf 1000.jpg
    vf 1000.jpg
    4.6 KB · Besök: 67
Tävling på go-kart bana?
steen skrev:
> Jo du Oskar! Nu var det ju ingen crossmaskin eller
> 125;a jag baxade runt på Skogstorp. Det var en
> Honda VF-1000F. 108 hk och 265 kg tung. Det var
> lite att häva över i hårnålen.

Hehe, låter svettigt.

En gång för länge sen när jag var ung och dum (nu är jag bara dum...) körde jag drygt 50 varv på raken på den nedlagda Karting-banan vid Höganäs flygplats med min trimmade SAAB V4. Dagen efter kunde jag knappt röra armarna och bromsbenet (vänstern) var halvlamt. Klart jobbigare än man tror de där små banorna.

:)

Tävling på go-kart bana?
Hade vart kul med en cykel optimerad för gokartbaneracing. En racer där styre, sadel och vevparti har höjts en decimeter eller så för att kunna trampa genom kurvorna.

Tävling på go-kart bana?
Pontus skrev:
> Hade vart kul med en cykel optimerad för
> gokartbaneracing. En racer där styre, sadel och
> vevparti har höjts en decimeter eller så för
> att kunna trampa genom kurvorna.

Finns redan...

(:-{)

Tävling på go-kart bana?
Calle F, det låter som om du och jag tillhör V4-generationen (Hondan är f.ö en V4 också). SAAB V4, nostalgi alltså! Farsan hade 2 st i sin ägo under min barndom. Med nytaget körkort i hand så införskaffades en egen V4. Hann ta livet av två stycken. Den första lossnade hela framvagnen på när vi var ute och busade på en stor grusplan. Den andra föll inte Svensk Bilprovning i smaken...
Men roliga var dom. Har för mig att det var drygt 70 hästar i den. På den andra V4;an jag hade så satt det ett 2"-avgassystem, den lät rätt fräckt! Lite Stig Blomqvist-varning!
Synkringarna i växellådan var borttagna också. Bara att rycka i "kryckan" vid växling, ingen frikoppling. Frihjulet var rätt ball också. Vart tog den finurliga grejen vägen i bilvärlden? Höll fast vid SAAB ett tag faktiskt. Rev av en 99;a och en 900;a också. Fast dom var inte lika roliga som V4;an, handbromsen på framhjulen, hur kul är det?!
Sällan man ser V4;or nu för tiden, har väl rostat bort. Här på Öland så träffas traktens fordonsnostalgiker varje torsdagkväll under sommaren. Där får man sitt lystmäte. Har sett nån välskött SAAB 93 (Carlsson på taket), Sonett och V4 Monte-Carlo! Sen hittar man ju lite annat krafs, Corvetter, Mustanger, 50-tals jänkare, R-R, MG och drösavis med Porsche. Brukar vara 60-80 bilar varje gång.
Var och kollade på SAAB-museet i Trollhättan förra sommaren. Både gammalt, nytt och sånt som aldrig sattes i produktion. Rekommenderas varmt.
Mmmmm, SAAB, ungdomsminnen!
Dam-di-dam-di-dam-dam-ouuuuu-ouuuuu... (morfar hade en tråk-grå SAAB 92 ("Djungeltrumma"), 2-takt)

/steen

Tävling på go-kart bana?
oj vad det låter kul! Jag vill köra nu. Go-kart bana inomhus då, eller är dom för små?

Så här plus några höger svängar?

Sug på den:

/M

Tävling på go-kart bana?
48/16 skrev:
> oj vad det låter kul! Jag vill köra nu. Go-kart
> bana inomhus då, eller är dom för små?
>
>
> Så här plus några höger svängar?
>

Å eventuellt en hjälm på huvudet!?

Tävling på go-kart bana?
Jag tror en kompakt racer är den mest optimala cykeln , det är igångdraget efter kurvan som kommer vara jobbigast och ju lättare cykel/hjul du har dest mindre massa måste axelereras efter varje böj...
Är man van att köra criterium/gp på racer är det inget problem med hög fart i kurvan !
Jag håller fö med HakanF som jag körde klubbtävling med , det är utslagsspurten varje varv som tar mest på krafterna... :-)

Tävling på go-kart bana?
steen skrev:
> Calle F, det låter som om du och jag tillhör
> V4-generationen (Hondan är f.ö en V4 också).

Du har fattat läget ;)

Handbroms fram är skit. Med en framtung bil lär det förr eller senare gå helt åt helvete med det.

Sen är väl det väl egentligen skojigare med bakhjulsdrivet. Det går liksom bara tre "jäääääävlar" i en SAAB V4 när man har kommit upp i tio i t ex en Ascona B. Bakhjulsdriften har mycket högre spänningspotential än den för hel-amatören snabbare och säkrare framhjulsdriften :D

Från skogarna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/142684/142780#msg-142780

Senast redigerad av en moderator:
Tävling på go-kart bana?
48/16 skrev:
> oj vad det låter kul! Jag vill köra nu. Go-kart
> bana inomhus då, eller är dom för små?

Kan funka bra, men det beror mycket på banan. Jag har ett avtal med Majornas Gokart att få arrangera ett provlopp inomhus, men jag har inte haft tid att få till det. Vi skulle i så fall få bygga om banan litegrann, så att den blir rakare och eventuellt bredare. När jag provcyklade med triken välte jag och kraschade in i en däcksbarriär. Inga skador, dock.

Belgiska och Holländska HPV-klubbarna har kört flera lopp inomhus, men jag hittar inte några länkar till rapporter från loppen. Det finns en översatt text hos HPV-Klub Danmark:
http://www.hpv-klub.dk/Arrangementer/gokartfirst/gokart.asp

Dessutom vill jag ställa en personlig fråga till 48/16: Är det en äkta Easy Racer på bild i din profil, eller är det en hemmapulad klon?

Tävling på go-kart bana?
Humpe skrev:
> Säg till när det är dags så kommer jag med
> kameran.
>
> Var där och fotade div motorsport ett flertal
> gånger förra året

Mkt snygga foton! Ett hugg av längtan efter supermoton infinner sig dock...
// Oskar

Tävling på go-kart bana?
Calle F skrev:
> steen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo du Oskar! Nu var det ju ingen crossmaskin
> eller
> > 125;a jag baxade runt på Skogstorp. Det var en
> > Honda VF-1000F. 108 hk och 265 kg tung. Det var
> > lite att häva över i hårnålen.
>
> Hehe, låter svettigt.
>
> En gång för länge sen när jag var ung och dum
> (nu är jag bara dum...) körde jag drygt 50 varv
> på raken på den nedlagda Karting-banan vid
> Höganäs flygplats med min trimmade SAAB V4.
> Dagen efter kunde jag knappt röra armarna och
> bromsbenet (vänstern) var halvlamt. Klart
> jobbigare än man tror de där små banorna.
>
> :)

lagom hög oljetemp efter 50varv? Bilen jag kör klarar knappt 5varv på mantorp sen är oljetempen uppe i 120+ = byta olja när man kommer hem, iof mantorp är stoooor. Då utan oljekylare, numera monterad.

Tillbaka
Topp