Har fyra barn, ensamstående farsa. Kan inte pröjsa för utbudet för de barnhojar som barn faktiskt kan testa gränserna med så jag har byggt dom själv. Utgår från en begagnad cykel med aluram för 500 kr, sen införskaffar jag resten av komponenter/delar efter behov.
Exempelvis skaffade jag en Scott Voltage 24". En best på 13 kg...barnhoj? Wtf! Numera väger den ca 8 kg och med bättre geometri. Ramen kan jag inte ändra, men allt annat såklart. Formula skivbromsar, kolfiberallt. Stans Crest-fälgar, vevparti 140 mm (mycket bättre på barn i den längden än original 152 som gör att dom får knäna i bröstet). 2x10 sram (11-26t kassett, 18t och 34t klingor) växlar med srams grymma double-tap - enkelt att växla (hon älskar att växla så istället för vridreglage som gav skavsår).
2 st 20-tummare: bytt blydämpargaffeln till stel kolfiber/alu. Formula skivbromsar. Kassette 11-42t. Vevparti bytta till 125mm istället för knälyfts 140. Shimano zee (med Radr) för att slippa slå i bakväxlarn i varje gruskorn. Zee-reglage. Bantat ca 2 kg på vardera hoj.
1x Frog 24". Numera med 11-36t kassett, 140mm vevparti (125 var för korta), 36t klinga. Zee växlare o reglage. Lätt hoj från början, ej vägt.
Cyklarna funkar grymt i skogen, så klart - huvudsyfte. Men på våra 8 km till skolan, en väg, snittar vi 22 km/h (även de små) vilket är en hyfsat hög hastighet, o samma hem...inte platt heller - och för bike-parken slänger jag på gamla Rockshox Sid dämpargaffel till de stora o original till de små.
P.S. Jag är ingen cykelfanatiker - äger ingen egen (har en till låns än). Vill bara att barnen ska ha så roligt som möjligt.
Bekanta tycker jag borde bygga hojar o sälja...