Tävlingscykel 24"

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
Tävlingscykel 24"
Av ren nyfikenhet så undrarvjag hur utbudet med tävlingshojar i 24" (mtb) ser ut idag?
PitPro är ju klassiker, men de tillverkas inte längre.
Eller har man börjat göra 26" med extra små ramar?

Hur tusan gör ni med barn som har seriösa hojar?

Min dotter har precis lärt sig gå så det är inte direkt så att jag behöver något på länge, men tanken slog mig.

Tävlingscykel 24"
Har fyra barn, ensamstående farsa. Kan inte pröjsa för utbudet för de barnhojar som barn faktiskt kan testa gränserna med så jag har byggt dom själv. Utgår från en begagnad cykel med aluram för 500 kr, sen införskaffar jag resten av komponenter/delar efter behov.
Exempelvis skaffade jag en Scott Voltage 24". En best på 13 kg...barnhoj? Wtf! Numera väger den ca 8 kg och med bättre geometri. Ramen kan jag inte ändra, men allt annat såklart. Formula skivbromsar, kolfiberallt. Stans Crest-fälgar, vevparti 140 mm (mycket bättre på barn i den längden än original 152 som gör att dom får knäna i bröstet). 2x10 sram (11-26t kassett, 18t och 34t klingor) växlar med srams grymma double-tap - enkelt att växla (hon älskar att växla så istället för vridreglage som gav skavsår).
2 st 20-tummare: bytt blydämpargaffeln till stel kolfiber/alu. Formula skivbromsar. Kassette 11-42t. Vevparti bytta till 125mm istället för knälyfts 140. Shimano zee (med Radr) för att slippa slå i bakväxlarn i varje gruskorn. Zee-reglage. Bantat ca 2 kg på vardera hoj.
1x Frog 24". Numera med 11-36t kassett, 140mm vevparti (125 var för korta), 36t klinga. Zee växlare o reglage. Lätt hoj från början, ej vägt.

Cyklarna funkar grymt i skogen, så klart - huvudsyfte. Men på våra 8 km till skolan, en väg, snittar vi 22 km/h (även de små) vilket är en hyfsat hög hastighet, o samma hem...inte platt heller - och för bike-parken slänger jag på gamla Rockshox Sid dämpargaffel till de stora o original till de små.
P.S. Jag är ingen cykelfanatiker - äger ingen egen (har en till låns än). Vill bara att barnen ska ha så roligt som möjligt.

Bekanta tycker jag borde bygga hojar o sälja...

Senast ändrad:
Tävlingscykel 24"
Jonas_L sa:
Vad är det för vevpartier du kör med? Har svårt att hitta korta vevar...

Vilken av storlekarna?
125mm heter baby racing, finns att köpa från italien. 110mm bcd, 5-håls
140mm heter Thorn, från sjscycles i storbritannien. Dessa köpte jag enbart för jag behövde med inre skruvhål för 74mm bcd (liten 18mm klinga). De yttre hålen är 110mm bcd, 5 håls. Den är för trippelklinga, men jag kör dubbel.
På Hollandbikeshop hittar du vevpartier med integrerad klinga. Eller leta rätt på nån gammal 16", den bör ha 127mm. 20" har 140mm, 24" har 152mm.
Finns andra 140mm med 110mm bcd, 5-håls till singel/dubbelklinga, men just nu kommer jag ej ihåg exakt var. Märken är Sinz, Promax, Redline. Finns nån här i Europa oxå. Babyracing tillverkar 135mm.
Spawn bikes/cycles från Canada tillverkar o säljer egna 127mm långa, 104mm bcd 4-håls. Kommer med 32t klinga o skydd.

Senast ändrad:
Tävlingscykel 24"
Tack för tipsen. Dottern cyklar nu på en Pitpro 24 som jag fyndade förra året. Nästa cykel bygger vi i vinter, en liten kolfiberram för 26"-hjul, på väg hem nu.

Tävlingscykel 24"
Jonas_L sa:
Tack för tipsen. Dottern cyklar nu på en Pitpro 24 som jag fyndade förra året. Nästa cykel bygger vi i vinter, en liten kolfiberram för 26"-hjul, på väg hem nu.

Vad blev det för 26" ram? o hur lång är din dotter.
Står själv i valet mellan 24" eller liten 26"...

Tävlingscykel 24"
Vi har köpt en Crescent till grabben, som jag tycker är hyfsad, förutom gaffeln och hjulen. Gaffeln blir jag tydligen tvungen att leva med, då en lätt och fin stel gaffel tydligen förvandlar cykel till något annat än en MTB, enligt frun. WTF?!!!
Men jag är sjukt sugen att bygga nya hjul: Dati M5 nav, 24" Crest fälgar och 24-ekrat fram och bak. Lika dyrt som hela cykeln, men jösses vilken skillnad det skulle bli!

Tävlingscykel 24"
https://www.trailcraftcycles.com/ om pengarna inte spelar så stor roll.
Själv letade jag upp en begagnad Marvil 24" som verkar helt okay. Jag letade efter något med skivbromsar, inte för att bromskraften behövs utan möjligheten att byta ut den tunga 24" dämpgaffeln mot en oldschool RS SID på ett enkelt sätt.

Tävlingscykel 24"
Sån här kör min dotter på 9år o ca130. Sid-gaffel. Xt-bromsar. Xtr-växel. 30t singel. Vikt typ 8kg.

Bilagor

• 65304713-FA08-479B-85A0-5C1EEB48F7A8.jpeg
    65304713-FA08-479B-85A0-5C1EEB48F7A8.jpeg
    302.2 KB · Besök: 86
Tävlingscykel 24"
En Tideace FM-M001 i 14"
http://chinertown.com/index.php/topic,1094.0.html

På väg hem från Ali-land. Kostade precis 2000 + ev moms. Ingår headset (koniskt), BB och klämma.

Hittade samtidigt denna gaffel: http://www.rczbikeshop.com/default/...lute-qr9mm-tapered-white-191-27761-c025.html. Den står hemma i hallen och väntar. Verkar vara ett galet bra pris på den. Alla talar om gamla SID, men om man inte hittar en SID så får man köpa något annat. Luft, retur, kompression.

Dirren sa:
Jonas_L sa:

Tävlingscykel 24"
PitPron är för övrigt en rätt skum cykel Vår väger exakt 10kg med 1x9. Fin ram och SRAM X9-växlar med kolfibercage! Styre, stam och stolpe i kolfiber från FSA. Sadel med rails i titan. Så långt allt väl. Men - hjulen och vevpartiet är bojsänken. Fälgarna är för fälgbroms! Gaffeln kunde ha varit värre. En Spinner Silver. Alu-benen är OK, men fjädern är en vuxenfjäder, jag fick ta upp fjädern i svarven hemma och ta av material med vinkelkapen. Det blev bättre, men lock-out-enheten var trasig också. Slutade med att jag köpte en RST F1rst 24, en luftgaffel. Samma som sitter på Cannondale Race 24.

Tävlingscykel 24"
Jonas_L sa:

Tack. Barnen e helt frälsta faktiskt. Satte ju på dämpade gafflar inför Åre-resan...jädrar va tungt d va för dom att cykla "vanlig" marsch-hastighet på asfalt. Nöjda barn nu när vi e hemma o stela gafflar e på igen.
Har faktiskt fått en "beställning" på 2 barnhojar.

Tävlingscykel 24"
Jonas_L sa:
En Tideace FM-M001 i 14"
http://chinertown.com/index.php/topic,1094.0.html

På väg hem från Ali-land. Kostade precis 2000 + ev moms. Ingår headset (koniskt), BB och klämma.

Hittade samtidigt denna gaffel: http://www.rczbikeshop.com/default/...lute-qr9mm-tapered-white-191-27761-c025.html. Den står hemma i hallen och väntar. Verkar vara ett galet bra pris på den. Alla talar om gamla SID, men om man inte hittar en SID så får man köpa något annat. Luft, retur, kompression.

Dirren sa:
Jonas_L sa:

Tack för gaffeltipset. Köpte en också, håller på med ett liknande mini-26-bygge till dottern. Byggtråd kommer framöver...

Tävlingscykel 24"
Dottern är 132cm nu. Lagom för Pitpron, men 26-tummaren blir nog fin i vår

Dirren sa:
Jonas_L sa:

Tillbaka
Topp