TCR 2024 - Transcontinental Race, no 10

Gemperle ser verkligen ut att vara på väg mot Salzburg och sen, om jag har rätt i min gissning, Tauernpass.
1721723859285.png

Bosoni gissar jag kommer att ta vägen via Kufstein och sen ner mot Grossglockner Hochalpenstrasse (GH). Vilken väg Di Felice mfl kommer att ta känns fortfarande lite oklart. Skulle kunna bli Inzell+GH eller Salzburg+Tauernpass.

Jag gissar att Strasser agerar som han gjorde under sitt första TCR. Avvaktar, sparar krafter och sen trycker till. Räcker han och strategin till?
Svårt att sia om. Brukar ju ofta vara några som startar "optimistiskt" och får betala för det senare. Gissar att Strasser inte tillhör den skaran.

Ser ut som Gemperle mellan tummen och pekfingret är två timmar före täten i det sydliga gänget.

Sen undrar jag om Di Felice verkligen kommit helt rätt:
1721725494369.png

På tal om ruttval så är jag ännu mer nyfiken på vad 159 Axel Restrup har för plan. Känns spontant att det är både en omväg men även en rejäl påfyllning av höjdmeter... Han är snart nere i Schweiz vilket innebär att korsa heeela Alperna...
Det verkar som Axel Restrup no179 (inte 159 altså) tog sig till Mulhouse men bröt sedan. Precis vad jag gjorde förra året. Han kan höra av sig om han vill ha tips på bra restauranger i Mulhouse.

Di Felice tillbaka på "rätt spår". Kanske bara var ett provianteringsstopp in i byn tidigare?
1721727324300.png

Splittring i "södra gänget". Zeinab tar ett nordligare val än Bachmann. Undrar om det bara är temporärt och att deras vägval kommer att sammanstråla i Palling igen.
1721727444093.png

Vad tror du @GoranS om #132 Tobias Fuchs vägval här? Han cyklar snabbt men ligger längre västerut än övriga i täten. Jag har aldrig varit i Österrike så jag har ingen känsla för vägvalet Innsbruck(?) och sen vidare "centralt" österut, kan det vara ett listigt val?

1721728748748.png

Vad tror du @GoranS om #132 Tobias Fuchs vägval här? Han cyklar snabbt men ligger längre västerut än övriga i täten. Jag har aldrig varit i Österrike så jag har ingen känsla för vägvalet Innsbruck(?) och sen vidare "centralt" österut, kan det vara ett listigt val?

Visa bilaga 714004
Eller är det ett alternativ att gå över Brennerpasset och till Tarvisio på Italienska sidan? Känns inte självklart bara genom att titta på kartan, men jag har inte kollat närmare på höjdprofilen där.

Eller är det ett alternativ att gå över Brennerpasset och till Tarvisio på Italienska sidan? Känns inte självklart bara genom att titta på kartan, men jag har inte kollat närmare på höjdprofilen där.
Med det vägvalet han hittills gjort skulle jag nog säga att något i denna stil känns rätt rimligt. Ev. kan lite höjdmeter växlas mot extra sträcka om man tar vägen via Lienz istället för över Obertilliach.
1721729865444.png

Skulle han fortsätta österut är första rimliga alternativet att ta sig ner söderut mot Italien över Grossglockner Hochalpenstrasse och det är ingen barnbacke.
1721730012089.png

Svårt att sia om. Brukar ju ofta vara några som startar "optimistiskt" och får betala för det senare. Gissar att Strasser inte tillhör den skaran.

Och jag Strasser-romantiserar. Det är jätteroligt att se Zeinab spänna bågen i Europa jämte de andra rysligt starka. Jag kommer inte ha några naglar kvar om en vecka.

CP1 - Visst kommer man först behövs klättra upp för berget för att kunna påbörja CP1 nerför? Man kan se de långsammare cyklisterna

Med det vägvalet han hittills gjort skulle jag nog säga att något i denna stil känns rätt rimligt. Ev. kan lite höjdmeter växlas mot extra sträcka om man tar vägen via Lienz istället för över Obertilliach.
Visa bilaga 714008

Skulle han fortsätta österut är första rimliga alternativet att ta sig ner söderut mot Italien över Grossglockner Hochalpenstrasse och det är ingen barnbacke.
Visa bilaga 714009
Ja, ser ut att bli Brenner:
1721740392333.png

Visa bilaga 714008

Kan det här visa sig ha varit ett ganska bra vägval? Jag kan som sagt inte området men kartmässigt ser det relativt lättcyklat ut från Sterzing österut jämfört med de som kommer rakt norrifrån och fortfarande har en del berg kvar att ta sig över. Kan #132 knappa in på åtminstone Strasser-gruppen under kvällen?

1721746721595.png

Bilagor

• 1721746646686.png
    1721746646686.png
    588.9 KB · Besök: 48
Vad tusan håller Bosoni på med?
edit: zoomade och han ska åka Edeweiss
edit 2: hittade en webcam från passet. Not så kul med dimma och 10 grader.

Skärmavbild 2024-07-23 kl. 17.34.47.png

Senast ändrad:
Nja, tycker det ser ut som han tog höger upp till Fuscher Törl och vidare mot Hochtortunneln och inte upp till Edelweissspitze.
1721750845590.png

Ytterst grovt är Gemperle nu 2,5 h före Di Felice med Bachmann 5-10 min bakom. Zeinab är ca 3 timmar efter Gemperle och Strasser och Moreau ytterligare en timme bak.

232 Victor Bosoni har stoppat totalt 9h 24min . Att jämföra med Robin Gemperle's 5h 45min. Men Victor kör något snabbare. Han ligger någon timme efter men att han har så pass stor stopptid skulle kunna indikera att han kommer kunna hålla ett tag och inte köra sig slut så fort. Om så är fallet så imponerande av en ung cyklist. Blir spännande att följa!

Edit. Visade sig att Victor har en sida på Procyclingstats :) https://www.procyclingstats.com/rid...RGZUCOg4PWs22igY-E_aem_hPZEce8x64poVpVdiwDIBg

Senast ändrad:
215 Adrien Charlot har valt en rutt jag inte riktigt blir klok på! Kan ju inte innebära annat än massvis med höjdmeter. Men säkert rätt vackert :)
Screenshot 2024-07-23 at 21.16.08.png

Vilka farter! Bikepacking-eliten verkar ta stora kliv mot mer extrem kapacitet.
Ja det har verkligen hänt mycket de sista 10 åren! När jag körde tcrno08 så var detca 30 cyklister som gjorde 600km eller mer första dygnet. På tcrno07 hade det inneburit top 5. Nu har tempot skruvats upp några snäpp ytterligare!

Tillbaka
Topp