TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Än så länge bara en åkare som valt en sydligare rutt från CP1 mot CP2. Blir intressant att se hur de olika valen spelar ut.

Bilagor

• Screenshot 2025-07-29 at 09.34.29.webp
    Screenshot 2025-07-29 at 09.34.29.webp
    612.6 KB · Besök: 75
Control point closing times (från Tcr's fb grupp)

CP1 closure: 0900CEST 30/7/25
CP2 closure: 2359CEST 1/8/25
CP 3 closure: 0900CEST 5/8/25
CP 4 closure: 2359CEST 9/8/25
CP 5 closure: 2359CEST 11/8/25
GC timecut: 23:59, Thursday 14th August

Ja, täten har hållit sjukt hög fart till CP1. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig. Ricard ser ut att köra söderut också.

Senast ändrad:
Ca 7500 hm första ca 55 milen för Ricard om jag tolkar hans data rätt, jäkligt tufft. 💪

Det som imponerar mig allra mest hittills är nog att 24 cyklister ligger före enligt tidigare post i tråden.

Senast ändrad:
Jag har testat Chrome, även inkognito och Safari i mobilen samt surfat in via lostdot.cc men trackingsidan fortsätter bugga ur.

Gör jag något fel?

Hmm kan nog förklara detta? Lite märkligt.
2:a enligt trackerkartan är Martin Moritz, som ska ha cyklat 1d16h 58m, vilat 18 minuter!?

1753788215963.webp

1:a är Nicholas Chatlet, som ser ut att ligga klart efter Moritz, och har cyklat 1d 10h 14 min. Vilat 6.58

1753788296836.webp

Hmm kan nog förklara detta? Lite märkligt.
2:a enligt trackerkartan är Martin Moritz, som ska ha cyklat 1d16h 58m, vilat 18 minuter!?

Visa bilaga 783188

1:a är Nicholas Chatlet, som ser ut att ligga klart efter Moritz, och har cyklat 1d 10h 14 min. Vilat 6.58

Visa bilaga 783190
Jag såg det i morse och tänkte att det är någon som cyklar sakta eller sover i sadeln?

Jag har för mig att det tidigare upplagor varit så att placering = placering vid senast passerade CP. Naturligtvis kan det se lite knasigt ut om den som ligger före på vägen har högre placering än den som ligger efter. Om de gjort olika ruttval är det dock inte givet vem som ligger först och jag gissar att de för att slippa någon sorts gissningslek kring detta valt att kolla på placering vid senast passerade CP som ju är enkelt och tydligt.

Både Veit Fiedler (Stämplande på 3'e platsvid CP1) och Christoph Pernsteiner (4'a vid CP1) har valt att gå söder ut och gissningsvis gå via Pamplona till andra parcoursen. Resten av täten har valt att gå via kusten och då gissningsvis ta sig an parcoursen från norr. (Eller finns det en väg mitt genom Pyreneerna som inte innebär massor med klättring?) Vi kommer med andra ord få en bra check på vilket vägval som är snabbast. Ricard ser ut att följa i Veit och Christop's spår...

Bilagor

• Screenshot 2025-07-29 at 14.42.08.webp
    Screenshot 2025-07-29 at 14.42.08.webp
    576.1 KB · Besök: 54
Både Veit Fiedler (Stämplande på 3'e platsvid CP1) och Christoph Pernsteiner (4'a vid CP1) har valt att gå söder ut och gissningsvis gå via Pamplona till andra parcoursen. Resten av täten har valt att gå via kusten och då gissningsvis ta sig an parcoursen från norr. (Eller finns det en väg mitt genom Pyreneerna som inte innebär massor med klättring?) Vi kommer med andra ord få en bra check på vilket vägval som är snabbast. Ricard ser ut att följa i Veit och Christop's spår...
Jag misstänker att Ricard gör sitt bästa för att slippa berg. Hellre hamra runt i tempopsition.

De Svenskar som stämplat är

111'e plats - Nils Gustafsson
83'e plats - Carl Von Walter
24'e plats - Ricard Sörman

Mattias Molin är nära CP1 och kommer stämpla in snart mest troligt

Att hinna till CP1 innan den stänger kommer bli tight för en rätt stor del av startfältet ser det ut som...

För att nå CP2-parcourens vad jag förmodar är startpunkt i sydväst så känns den nordliga rutten längre, finns inte många vägar andra än dom från söder som ansluter till den obligatoriska röda. #46 Catelet (ledaren) är snart på gång dit så det ska bli intressant att se hur mycket han behöver gå söderut.
Detta förutsatt att jag tolkat parcouren rätt samt att jag inte missat ngn smal kostig.

De Svenskar som stämplat är

111'e plats - Nils Gustafsson
83'e plats - Carl Von Walter
24'e plats - Ricard Sörman

Mattias Molin är nära CP1 och kommer stämpla in snart mest troligt

Att hinna till CP1 innan den stänger kommer bli tight för en rätt stor del av startfältet ser det ut som...

187'e plats - Martin Soederin
182'a plats - Karl Björklund

Jesper Avén på ingång inom kort

För att nå CP2-parcourens vad jag förmodar är startpunkt i sydväst så känns den nordliga rutten längre, finns inte många vägar andra än dom från söder som ansluter till den obligatoriska röda. #46 Catelet (ledaren) är snart på gång dit så det ska bli intressant att se hur mycket han behöver gå söderut.
Detta förutsatt att jag tolkat parcouren rätt samt att jag inte missat ngn smal kostig.
Är inte det troliga att de norrifrån kommer att åka en bit på parcouren i fel riktning för att komma till dess början?

Senast ändrad:
Nu bygger jag på mitt minne, men nej det tror jag inte. Tidigare år har att "hinna med färjan" (när en sådan funnits) varit en del av tävlingen/äventyret.

Färjan ingår i totaltiden. Vilket leder till strategiska bryderier som - köra järnet till färjan och maxa vilotiden i väntan på färjan och på färjan eller cykla betydligt lugnare, komma till färjan mindre sliten men ha lite mindre total vila.

Skulle tro att Strasser av den anledningen också inte ser någon poäng med att försöka ligga först redan tidigt utan försöker köra mer defensivt.

Ser ut som det kommer väldigt många som inte klarar tidsgränsen vid CP1. Är det vanligt att det blir så många? Lite konstigt att så många ställer upp som inte kommer längre än så.

Det där finns det ju data på om man orkar gräva lite men jag nöjer mig med att konstatera att jag har en känsla av att det är fler än vanligt. De har utökat antalet startande de sista åren vilket rimligtvis bidrar till känslan.

Ser ut som det kommer väldigt många som inte klarar tidsgränsen vid CP1. Är det vanligt att det blir så många? Lite konstigt att så många ställer upp som inte kommer längre än så.
Ja, underligt men tufft verkar det varit med runt 7500 höjdmeter beroende på ruttval.

Kan inte vara helt enkelt för en cyklist från Stockholm (tänker på tex Ricard) att förbereda sig för alla dessa höjdmeter. Visst finns Zwift och sådant men ändå en skillnad från riktig cykling. Nästa svep Ricard gjorde efter CP1 var väl ca 35 mil och ca 4700 hm.

Även hur man är byggd får större betydelse uppför.

Så enligt Strava (Ricards två första registreringar) en nätt liten start med drygt 12000 hm på ca 90 mil. 💪

Senast ändrad:
Enligt Leaderboard på Followmychallenge så kom 283 cyklister i soloklassen in till CP1 innan tidsgränsen kl 9.00 imorse. Flera som stämplat sedan dess. Osäker, dessa kan fortsätta men får om de tar sig i mål "RACE FINISH" som resultat och inte "GENERAL CLASSIFICATION FINISH" (?).

Jag tror inte man ska överdriva betydelsen av att ha berg tillgängliga i sin träning.

Vad gäller uppförscykling är det möjligen om det blir brant länge så att kadensen blir låg som det skiljer sig jämfört med plattcykling. Går dock rätt bra att simulera genom att gå på tyngre växlar hemma. Lite träning på att stå och cykla kan man ev. slänga in om man aldrig gör det hemma.

Utför är nog där den största relativa skillnaden finns. Det är dock rätt liten del av den totala tiden som läggs där. Ska man bli riktigt bra krävs garanterat träning men för att hjälpligt ta sig utför räcker det med att se till att ha koll på att inte sitta och bromsa hela tiden utan att bromsa in tillräckligt före kurvor och helst ha händerna i bocken.

Senast ändrad:
Jag tror inte man ska överdriva betydelsen av att ha berg tillgängliga i sin träning.

Möjligt du har generellt rätt men misstänker det kan vara lite personligt också, hur man hanterar bergscykling både fysiskt, mentalt och rent "cykeltekniskt" (kadens uppför med hushållning av krafterna, utförsåkningen etc).

Sant. I sig är det ju en bra syreupptagningsförmåga det handlar om, i kombination med att det förstås lättare om man har en någorlunda lätt kropp. Men det finns väl en mental skillnad i att åka uppför i berg mot mycket annan träning dock. Den typen av monoton ansträngning där man inte kommer undan någon gång under tiden man är i stigningen får man ju inte riktigt nån annanstans. Men till stor del kan man nog träna upp den biten rätt bra på Trainern med SST-pass i ERG-mode. Eller för den delen rejäla stigningar i tex Zwift.

Senast ändrad:
Ytterst sällan uppförscykling är lika monotont som motvindsmalande i platt terräng.
Nä det är ju iofs också sant. Tycker ändå det är något annat i det. En annan form av mentalt gnagande.
Men föredrar förstås alltid bergsgnetande (som nästan alltid roligt) framför motvindsmalande (som nästan alltid bara hemskt).

Thymen Arensman - ung cyklist från platta Nederländerna som klättrar otroligt som vi såg på Touren.
Jonas V. - från platta Danmark klättrar som.....

Självklart är det ingen nackdel att ha erfarenhet av berg men tror snarare det är utförskörningen som blir svårare än uppförsdelen om man är skolad i relativt platt terräng.

Det är många grejer som spelar in. Man ska ju vara bra på att sova och vila också. Det är inte alltid bara att stupa i en säng, på en bänk, i en soptunna eller dike och sova gott på beställning. Oj, vilken skillnad lite, lite kvalitetssömn gör. Tid och skillz att planera, testa grejerna spelar sin del. Och så det där med lynniga fru fortuna. Men är inte skallen med spelar övrigt ingen roll förstås.

Tillbaka
Topp