TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Jag gissar att Ricard tagit nattvila i Beziers. han har stått stilla i 31 min nu.
Han står utanför Rosa Lyra Tattoo. Kanske blir en schysst ansiktstribal?

För övrigt hade det nog varit bättre att hitta en väg strax norr om Beziers om man tänker ta sig vidare mot Montpellier. Ganska trist stad att cykla igenom. Inte för långt norr bara, för då börjar det bli backigt.

#46Chatelet gör ett hyfsat stopp innan parcouren och blir omcyklad av #297 Moritz.
Även Strasser har närmat sig och Bosoni är geofenced men verkar ha slumrat till under natten.

Chatelet ser ut att ha haft ett stopp på drygt nio timmar i Sestriere medan Moritz nöjde sig med knappt fem timmar där.

Strasser tog sig ett fyratimmarsstopp i Briancon medan Tschan inte verkar ha haft mer än möjligen några powernaps sedan han hade ett fyratimmarsstopp vid Carcassone för 29 timmar sedan. Min gissning är att han kommer att behöva ta en paus rätt snart om han inte totalt ska bränna sig.

Bosonis prick har inte uppdaterats på drygt 8 timmar och den befinner sig en liten bit före Briancon.

Han står utanför Rosa Lyra Tattoo. Kanske blir en schysst ansiktstribal?

För övrigt hade det nog varit bättre att hitta en väg strax norr om Beziers om man tänker ta sig vidare mot Montpellier. Ganska trist stad att cykla igenom. Inte för långt norr bara, för då börjar det bli backigt.
Ser ut som han körde rakt in i Beziers och kom dit vid halv tio i går kväll och rullade vidare vid fyrasnåret i morse. Nu på väg rakt genom Montpellier. Min skattning är att han just nu är på 29:e plats i soloklassen samt har ett par framför sig.
1754025892015.webp

Baserat på leaderboard datat just nu verkar David Tschan ryckt åt sig en ledning i min inofficiella sömntävling, enbart 0 d 12 h 23 m idle time på 2152 km cykling, nuvarande total placering 6a.

Average moving speed är också extra intressant tycker jag och här sticker Victor Bosoni ut en hel del med 27.83 km/h, total placering 3a. Exempelvis Strasser i jämförelse har 23.38 km/h, total placering 5a.

Justinas ser ut att välja en nordligare rutt in mot Parcours 3 än resten av de snabba åkarna. Den väg de flesta valt innehåller en del förbjudna vägar som man måste rutta runt så det är lite kringelkrok med den approachen in mot Briancon. Kan Justinas vägval betala sig? (om han nu tar den vägen vill säga)
Justinas vägval via Grenoble verkar varit en nitlott. En rejäl sådan.

Nr 104, Sergey Shulubin, kör fixie med vändbart bakhjul och 2 drev fram för 2 utväxlingar, 44x13 och 34x24. Jag mötte honom under Transpyrenees för 2 år sedan då han också körde liknande setup (tror han kört alla 4 upplagorna an TPR med fixie). Tycker det är ganska imponerande.

Jag lade in sträckan mellan CP3 och parcours 4 i Siena i Komoot för att kolla möjliga vägval. Resultatet av 10 minuters labbande var att den snabbaste vägen är att hålla sig längs kusten i en så rak linje som möjligt mellan start o mål. Direkt jag lade om rutten att gå norröver på platten så blev det både längre och mer klättring. Ska bli intressant att se hur de gör. Biltrafiken längs med kusten är inte kul. Faktiskt riktigt otrevlig med obefintlig väggren för det mesta. Även om Italienarna är rätt hänsynsfulla för det mesta så blir det väldigt jobbigt att ligga i så tung trafik länge...

Bilagor

• Screenshot 2025-08-01 at 14.50.25.webp
    Screenshot 2025-08-01 at 14.50.25.webp
    259.9 KB · Besök: 58
Hur gör jag för att filtrera fram enbart damklassen?

EDIT: Man kunde visst skriva woman i sökrutan för att filtrera.

Vill du filtrera lite mer så välj "Details" på högersidan. När den delen kommit fram, klicka på "Action Controls" så kan du välja vilka klasser du vill se eller filtrera bort DNS eller DNF.

Kanske av intresse iom uppgifter via insta / ibett youtube om att Chatalet postat saker till sig själv, upplockat eller inte.

”Race organisers makes the judgement that shipping of supplies is not within the rules. Temporary storage or jettison of major equipment and supplies is also prohibited. Any exceptions to this are at the express permission of the race director.”

https://www.lostdot.cc/spirit

*

Tror även Ricard fångats på band så att säga runt 4:30 här

*

Spännande det här :) speciellt kul med tandem

Kanske av intresse iom uppgifter via insta / ibett youtube om att Chatalet postat saker till sig själv, upplockat eller inte.

”Race organisers makes the judgement that shipping of supplies is not within the rules. Temporary storage or jettison of major equipment and supplies is also prohibited. Any exceptions to this are at the express permission of the race director.”
Jag hörde ibett spekulera om det. Jag vet inte riktigt vad jag känner inför det. Alla kan ju faktiskt använda möjligheten om han nu har postat saker till sig själv. Samtidigt hade man då i förväg kunnat köra hela sträckan och gömt sin mat och då hamnar det i ett helt annat läge.

Ja det där att posta grejjer till sig själv längs vägen känns väldigt tveksamt. Undantaget skulle väl vara om man postar saker till sig själv efter starten gått. Det kanske vore ok utefter någons sorts "Ride in the spirit of self reliance and equal opportunity."

Wow, kul att kolla på detta: Totalen, Tjejernas race, och Svenskarna. Nu är dom snart framme i väldigt fina delar av ITA & Cinque Terre, men tyvärr har dom väl inte tid att sightsinga ---

Då kan man ju om har möjlighet till att posta grejer till varenda stad längs rutten och köra med en i stort sett tom packning.
Ja det där att posta grejjer till sig själv längs vägen känns väldigt tveksamt. Undantaget skulle väl vara om man postar saker till sig själv efter starten gått. Det kanske vore ok utefter någons sorts "Ride in the spirit of self reliance and equal opportunity."

En annan utveckling på alla ultralopp är att ska man vara snabb så ska man bo inomhus (och då ha lite packning). Det är absolut okej enligt reglerna. Men finns det lopp där det är otillåtet att använda sig av hotell eller liknande? Där man måste tälta/bivi/sova öppet på vägen?

Längre texten från https://www.lostdot.cc/spirit länkat tidigare (min fetstil)

9. Sending myself a package to a hotel

In many unsupported races sending yourself an equipment drop is seen to be OK, but the condition is usually that you should only send it to an official post office. Sending a package to a hotel means you must have already pre-arranged accommodation, or at least an arrangement to pick it up, even if you weren’t going to stay there. Forward booking of such services is generally frowned upon as, if a racer were to have an inexhaustible budget, then they could send many packages to many hotels and have the pick and choose of what they pick up. This would change the landscape of the challenge significantly and be the preserve of the very well financed. As we puts the accessibility of the race as one of its priorities it is important to us that there is not a means by which the race can become a war of resources. Also the Transcontinental/Trans Pyrenees is not the longest or remotest race out there, you should be able to find what you need most places. If you have a bespoke ‘thingy-ma-bob’ that needs special parts, maybe think about if you really need it or can you make do with what everyone else has access to. If you can’t live without it, is the race really for you? Most bike related things are readily available until you leave Italy and sending packages to any places further East can be a bit hit and miss in terms of delivery and often incur large duties. Race organisers makes the judgement that shipping of supplies is not within the rules. Temporary storage or jettison of major equipment and supplies is also prohibited. Any exceptions to this are at the express permission of the race director
.

Tillbaka
Topp