TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Åkte färjan från Vlore till Brindisi tidigare i somras. Det är en del trassel att få ut biljetterna samt gå ombord. Vid ankomst till Italien var det kö genom tullen, tar minst 45 minuter att traggla sig igenom. Lost Dot har nog gjort en tabbe att lägga rutten med så lång tid för att åka båt. Kan bli det som avgör tätstriden...

Ricards Strava-rapport från igår (lördag):
1754206758843.webp

Underligt, experterna här i tråden har ju tidigare hävdat att uppförscyklingen inte är så jobbig. :unsure: 😅
Han skriver att det är den tuffaste grusvägen han kan tänka sig och nämner även den långa utförskörningen. Verkar alltså i alla fall delvis vara kopplat till underlaget.

Angående uppförscyklingen var det jag skrev att man inte ska överdriva vikten av att cykla uppför på hemmaplan innan för att kunna hantera uppförscykling när man kommer till bergen samt att jag tycker att den mentala delen med motvindscykling är jobbigare än den med uppförscykling. Detta är inte samma sak som att uppförscykling kan vara jobbigt rent fysiskt.

Ser ut att bli en väldig omväg. Undviker väl en del höjdmeter kanske. Men lär nog förlora på det oavsett

Strasser har tappat rejält på täten natten. Moritz har ju ökat avståndet till Chatlet och Bosoni dessutom.

Senast ändrad:
Han skriver att det är den tuffaste grusvägen han kan tänka sig och nämner även den långa utförskörningen. Verkar alltså i alla fall delvis vara kopplat till underlaget.

Angående uppförscyklingen var det jag skrev att man inte ska överdriva vikten av att cykla uppför på hemmaplan innan för att kunna hantera uppförscykling när man kommer till bergen samt att jag tycker att den mentala delen med motvindscykling är jobbigare än den med uppförscykling. Detta är inte samma sak som att uppförscykling kan vara jobbigt rent fysiskt.
Det är lugnt Göran, jag har blivit van här på Happy att folk tycker tvärtemot mig gällande ganska mycket. 😅 🥲

Inte så konstigt om man dessutom hittar på saker som ingen påstått 🙂
Diskussionen, efter det om den ev. betydelsen av att träna på åka uppför, övergick ju till mer subjektiv uppfattning om vad man upplever som jobbigast. Handlade inte om att någon påstått att åka uppför berg inte jobbigt i sig, ännu mindre när det kommer mitt under ett pågående långlopp med extra kilo packning på cykeln.

Senast ändrad:
Moritz klar med Pacentro-parcouren och ligger fortsatt med möjlighet att nå färjan. Bosoni och Chatelet har påbörjat parcouren men där kommer det nog att krävas en riktigt hård forcering om de inte ska få ta båt imorgon.

Strasser verkar ha gett upp idén om att hinna med båten idag. Har passerat L’Aquila men har ett antal timmar kvar till parcouren.

I värsta fall kan tävlingen, vad gäller segern, lite grann dö strax före midnatt idag.

Tycker oxå det är lite trist med en sådan avgörande färjerutt. Det kan ju tom vara lite tur / otur / omständigheter som avgör om någon kommer med och andra inte. Btw, det går färja från Ancona oxå, och dit är det snabbare att cykla men en längre överfart.

Kollar man enbart färjelinjernas sträckning verkar ju den från Bari - Durres vara optimal. Men den har kanske inga avgångar som funkar eller är inte ett alternativ av andra skäl.

Kollar man enbart färjelinjernas sträckning verkar ju den från Bari - Durres vara optimal. Men den har kanske inga avgångar som funkar eller är inte ett alternativ av andra skäl.
Problemet är väl som skrivits tidigare i tråden att om man missar färjan/färjorna som går 23.xx ikväll så är det ett dygns väntan på nästa. Å andra sidan verkar de realistiska alternativen inte stå som spön i backen.

Går båtar från Brindisi, men de går till Vlora. Som jag skrev tidigare i tråden verkar det kunna göra att man kan komma snabbare till parcour 5 om man missar båten idag, men till ett pris av rätt många extra mil.

För att återgå till verkligheten så ska det bli intressant att se hur Moritz väljer rutt efter Foggia där det (kanske?) naturliga valet med SS16 är förbjudet. Ser ut att vara drygt 11 mil dit så det är väl framemot sexsnåret vi kan börja få svar på den frågan.

Men du måste väl ändå hålla med om att det finns en betydande sannolikhet att den kan komma att bli väldigt avgörande för utgången av loppet? Jag menar, om ett gap på 2 timmar helt plötsligt vidgas till 24 timmar p.g.a. att den ena hinner med färjan och den andra inte gör det så är det ju rätt annorlunda än om de hade fortsatt kämpa med ett gap på 2 timmar.

Senast ändrad:
Gissar att Chatelet kommer att ta sig till Isernia och sen fortsätta SS87. Kan därefter antingen bli att söka sig österut mot Foggia via Campobasso eller fortsätta ner mot Benevento och sedan försöka söka sig österut mot kusten. Det senare blir dock längre och mer höjdmeter så jag tror mer på Campobasso-alternativet.

Dock svårt att riktigt få ihop poängen med att fortsätta söderut. Men det är ju möjligt att han hittat någon svårfunnen "juvel" som gör att den varianten trots allt är konkurrenskraftig.

Chatelet inne i ett avsnitt där det är en del tunnlar som inte ser jättekul ut att cykla i. Visserligen upplysta men inte mkt till vägren.
1754225757751.webp

Bosoni f.n. ca 1,5 timmar efter Moritz på vägen. Har uppskattningsvis tagit in 15 minuter sedan senaste parcourens slutpunkt.

Nu börjar det behövda snittet till Bari stiga upp mot +28kph för Moritz, 4h kvar till solnedgången. Ingen riktig sömn på 35h nu, för tävlingen hoppas jag på en miss, som neutral cyklist älskar jag utbrytningar även om denna kan avgöra loppet.

Ganska tydligt att det är fyra stycken som är en nivå bättre än resten, med brasklapp för om någon längre bak haft mekaniska eller andra icke-kroppsliga problem som ställt till det.

1754232270984.webp

Hinner han med färjan vinner han, men det verkar osannolikt så det blir en nystart på färjan med en massa (10+?) gubbar på Balkan.
Inte säkert att det blir så många. Nuvarande 10:an, Tonello, är drygt 23 timmar efter Moritz. Om Moritz missar färjan från Bari idag tror jag inte han hinner med den ett dygn senare. Så max nio skulle jag säga, men jag kan tänka mig att ytterligare några kan få problem att hinna.

Tillbaka
Topp