TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Bosoni verkar ha dragit ifrån MM efter parcours-en och har inte så långt kvar till CP5.
Men han har kört in i ett litet regnoväder...

1754310965808.webp

medan MM har sol :)

1754310999445.webp

Är det tillåtet att ordna alternativ transport över? Om man som ex skulle få skjuts av nån privatperson i en segelbåt. Gissar inte.. då skulle man ju kunnat planera in det förstås, och det är väl väldigt svårt kontrollera att det inte varit förplanerat.
Måste nog vara ett färdsätt som samtliga deltagare kan boka/se som alternativ redan före start

Såja, då är Strasser mfl snart framme. Gott om tid att sightsinga, käka pizza & pasta & dricka en massa vin & relaxa medan dom väntar på färjan. Inte dumt, good plan !

Frågan är hur striden om segern kommer att utspela sig. VB har ju öst på ganska bra i Albanien, men det gäller att hålla hela vägen till mål. Kan ju bli strid om vem som vågar sova minst...

Känns som Bosoni håller på att skaffa sig marginaler s.a. han kan sova rätt hyggligt och ändå komma iväg innan Moritz är ikapp. Försprånget på vägen är snart 4 timmar.

Att bara två har tagit sig över visar IMHO på vansinnet i färjekonceptet. De som jagade täten ger upp. Inte för att de saknade ben utan för att de blev akterseglade.
Tänk vad tid och pengar som deltagarna lagt på det här. Hur tänkte Lost Dot, eller tänkte de inte alls? Oavsett så är det ju både märkligt och rent ut sagt uselt.

Alla A vägar i Nordmakedonien och alla E vägar i Bulgarien är förbjudna även om dom inte är med på kartan. De borde vara med men arrangören har garderat sig om de har missat någon. Har varit mycket frågor om Vidin- Calafat bron är tillåten. Arrangören har bara sagt gör er egen efterforskning och eventuella straff delges i efterhand. Jag tolkar den som godkänd då den har en avskild cykelbana. Får se om någon kör genom Serbien och korsar den eller använder en färja istället?

Är det? Det var väl ca 2 timmar sedan VB stämplade CP5 och MM är nästan där.
Hm, mystiskt. Bosonis prick var uppdaterad men Moritzs låg kvar på en gammal position på min skärm så när jag klickade fram Bosonis rutt och jämförde närmsta prick på den med Moritzs position såg det ut som han var där Bosoni var starx efter klockan 14.

När jag uppdaterade igen hoppade dock Moritz prick fram till nära CP5 så du har rätt. Försprånget är absolut inte fyra timmar.

Tänk vad tid och pengar som deltagarna lagt på det här. Hur tänkte Lost Dot, eller tänkte de inte alls? Oavsett så är det ju både märkligt och rent ut sagt uselt.
Man borde ha kört en "modell" med lite olika hastigheter för att kunna jämföra vissa scenarier. Jag har en misstanke om att Bosoni och Moritz var snabbare än tänkt, inte bara i fart utan den otroliga prestationen att gå för färjan utan (mikroskopisk) sömn under +35h(?).

Man kan förstås se det som att man får en spänningspunkt under loppet såsom det ju nu blev i går kväll. Håller dock med om att det inte känns helt lyckat.

Man borde ha kört en "modell" med lite olika hastigheter för att kunna jämföra vissa scenarier. Jag har en misstanke om att Bosoni och Moritz var snabbare än tänkt, inte bara i fart utan den otroliga prestationen att gå för färjan utan (mikroskopisk) sömn under +35h(?).
Å andra sidan, om de räknat med lite lägre fart hade de sett att de första hade kunnat få en ganska lång väntan i Bari alternativt att de hade kunnat "slöcykla" sista dygnet före Bari.

Kanske var det precis tanken - att tätåkarna som kanske(?) är de som pressar sömnen hårdast skulle få ett naturligt moment där de kan återhämta sig lite och inte vara fullt lika slut inför sista 100 milen!?

Hm, mystiskt. Bosonis prick var uppdaterad men Moritzs låg kvar på en gammal position på min skärm så när jag klickade fram Bosonis rutt och jämförde närmsta prick på den med Moritzs position såg det ut som han var där Bosoni var starx efter klockan 14.

När jag uppdaterade igen hoppade dock Moritz prick fram till nära CP5 så du har rätt. Försprånget är absolut inte fyra timmar.
Det blir sådär ibland. Hände samma för mig igår när jag fick för mig Moritz varit still i Foggia ett bra tag

Man kan förstås se det som att man får en spänningspunkt under loppet såsom det ju nu blev i går kväll. Håller dock med om att det inte känns helt lyckat.
I det här fallet så blev det ju effektivt en cut off-tid på ca 0,3% av ledarens tid fram till färjan. Möjligheten att ta in 24 timmar på den återstående sträckan är ju minst sagt begränsad. För oss blev det ju spännande, men kanske inte så kul för de som sitter på cykeln.

I det här fallet så blev det ju effektivt en cut off-tid på ca 0,3% av ledarens tid fram till färjan. Möjligheten att ta in 24 timmar på den återstående sträckan är ju minst sagt begränsad. För oss blev det ju spännande, men kanske inte så kul för de som sitter på cykeln.
Som sagt, jag argumenterar inte emot dig. Ser helst att framtida lopp, i den mån de ska ha färjor, har sådana med väsentligt kortare mellan avgångarna.

Är väl f.ö. inte första gången färjor spelat en roll. Var det inte en upplaga som Strasser vann där han tajmade det bra till en färja över Donau(?) och väsentligen avgjorde? Eller något liknande.

Som deltagare har man varit medveten om färjorna och deras avgångsfrekvens i ca ett halvår så förutsättningarna har varit tydliga från start. Alla de som kör vet precis hur avgörande det är. Det är mao ingen som står i hamnen i Bari och undra varför ingen har berättat något för dem.

Med det sagt så tycker jag det är lite skönt att rutten inte dras genom ex-jugoslavien som vanligt men färjor med glesa avgångstabeller inte heller är så kul.

Nej, det är klart att det hade varit värre om det hade kommit som en överraskning eller att det ändrats väldigt kort inpå loppet. Jag undrar dock om de inte i utvärderingen kommer att komma fram till att effekten av det glesa schemat för färjorna blev lite för stor för att det skulle ses som helt lyckat. Det är ju trots allt primärt en tävling snarare än en turisttur.

Angående rutt:
Finns det något som gör att man vill korsa Europa så tydligt i öst-västlig riktning? Man skulle ju kunnat tänka sig en variant där de efter Siena drog sig norrut och hade målgång i t.ex. norra Tyskland/Polen. Eller direkt efter Assietta dragit sig åt det hållet och kunnat trampa upp till säg Riga eller Tallinn.

Som skrivits så har tätgubbarna vetat om förutsättningarna långt innan. Det känns som att Strasser och de andra i täten inte räknade med att någon/några skulle våga chansa på gårdagens färja. Även om färjan känns trist och orättvis så var det upp till var och en att chansa. Som en ultra race-roulette.

Angående rutt:
Finns det något som gör att man vill korsa Europa så tydligt i öst-västlig riktning? Man skulle ju kunnat tänka sig en variant där de efter Siena drog sig norrut och hade målgång i t.ex. norra Tyskland/Polen. Eller direkt efter Assietta dragit sig åt det hållet och kunnat trampa upp till säg Riga eller Tallinn.

Med det konceptet dom använder med parcours och checkpoints kan dom ju dra rutten som dom vill, hit och dit genom europa.

Att bara två har tagit sig över visar IMHO på vansinnet i färjekonceptet. De som jagade täten ger upp. Inte för att de saknade ben utan för att de blev akterseglade.
Har inte färjan gått samtidigt för alla deltagare då? Visst, avgången var ju helt avgörande, men möjligheten att hinna till den har ju varit exakt likadan för alla deltagare och fullt möjligt att planera för samtliga.

Antingen så kan man se det som att de saknade ben för att hinna dit, eller så kan man se det som att de saknade hjärna för att planera så de hann. Säger inte att det var lätt på något vis, men de som hann hann för att de var starkast/smartast.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp