TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Det här gänget är i krokarna där Rudaz Manuel (#95), som nu står och väntar på färjan, var igår vid den här tiden. Om Wilcox hinner fram så ser top 3 i damklassen ut att kunna hamna på samma färja.
Visa bilaga 784678
Från där Wilcox är nu tog det Moritz 17,5 timmar till hamnen i Bari. Ska hon hinna med färjan om ett dygn får alltså ev. "farttapp" jämfört med Moritz + pausande inte överstiga 6,5 timmar.

Moritz tappade lite upp till parcoursen och tog sen rätt lång tid på sig vid "vändningen" i slutet av den. Oklart varför. Tror han tappade 1,5 h där. Sen har Bosoni, som tidigare, cyklat fortare när de väl trampat.
Tror Moritz hade nån punktering på väg till CP.
Han uttalade sig även om att han är osäker på om han kan/orkar utmana Victor igen.

Har inte färjan gått samtidigt för alla deltagare då? Visst, avgången var ju helt avgörande, men möjligheten att hinna till den har ju varit exakt likadan för alla deltagare och fullt möjligt att planera för samtliga.

Antingen så kan man se det som att de saknade ben för att hinna dit, eller så kan man se det som att de saknade hjärna för att planera så de hann. Säger inte att det var lätt på något vis, men de som hann hann för att de var starkast/smartast.
De kanske slet för att hålla igen luckan mot tätgänget för att ta sig tillbaka mot täten när andra blir mer trötta? Den möjligheten försvinner från dem.

Tydligen hade Bosoni tappat bort sitt Brevet kort när han skulle stämpla på CP4. Det tog 10 minuter att se till att han fick ett nytt, kostade honom nästan färjan.
Hoppas han nu håller reda på alla sina dokument resten av racet.

Från där Wilcox är nu tog det Moritz 17,5 timmar till hamnen i Bari. Ska hon hinna med färjan om ett dygn får alltså ev. "farttapp" jämfört med Moritz + pausande inte överstiga 6,5 timmar.
Hon har drygt 33 mil kvar nu och ligger 4,5 timmar före Moritz tid. 30 minuter före Rudaz Manuel som var i Bari vid 19-tiden. Ser väl ut att kunna gå, men hon har inte tid att ta några långa pauser.

Täten i damklassen är väl samlad nu.
1754367905501.webp

Senast ändrad:
De kanske slet för att hålla igen luckan mot tätgänget för att ta sig tillbaka mot täten när andra blir mer trötta? Den möjligheten försvinner från dem.
Hårddraget: klantigt att köra slut sig när man egentligen hade kunnat köra lugnt och mer effektivt över totalen och timat färjan bättre. Optimalt hade väl varit att köra sina olika segment med lagom fart följt av vila i perfekt avvägning för att slippa stå och dövänta på en färja med kända avgångar.

Jag gissar att det i slutänden finns några som blåkört och missat färjan med ganska små marginaler (dvs gått för det men missat), men väldigt få som slitit ut sig fullständigt bara för att se att färjan gick för sex timmar sedan.

Alltså jag förstår kontroversen, men ville nyansera "problemet" lite. "Rödljusproblematiken" med två minuters tidstapp i någon stad känns som en förenkling av verkligheten om man ska tala sig för färjans ickevarande. Isåfall känns det mer lämpligt att prata om att någon får ett haveri som tar 30 minuter att fixa. Där snackar vi "otur", men samtidigt är förutsättningarna exakt lika för alla och en del av hela principen på en sån här tävling. Man behöver nog köpa premisserna för att det finns en massa saker som kan strula till sig/sätta käppar i hjulen över såhär lång sträcka där man är self-supported hela vägen, tänker jag.

Någon skrev typ "tänk om man missat färjan och alla kom ikapp". Ja, då har man misslyckats med sin strategi och får göra det bästa av situationen.

Men som sagt, jag förstår en viss problematik och att det kanske varit bättre att klara sig utan färjan via en alternativ rutt. Att förutsättningarna är exakt likadana för alla gör dock att jag har svårt att förstå vad som är så orättvist med det hela.

Nog om det från min sida. Jag fortsätter nu gärna min dotwatching-watching genom att watcha vad ni som watchar dottar skriver i tråden!😊

Min invändning bygger inte på orättvisa utan på den extrema diskontinuitet som färjans glesa tidtabell ger upphov till och som exemplifieras av att små störningar som ligger utanför deltagarnas kontroll, i alla fall vad deltagarna i praktiken rimligen kan ha kontroll över, kan påverka sluttiden enormt.

Och, som jag skrev tidigare så är det inte heller existensen av slumpmoment som jag stör mig på. I den här typen av lopp kommer händelser som är utanför vad deltagarna i praktiken kan ta höjd för att inträffa. Dessa händelser kommer att påverka deltagarnas totaltid och deltagarna kommer att behöva hantera konsekvenserna av händelserna.

Det som inte tilltalar mig är att rutten läggs så att denna gör att slumpens inverkan kan förstärkas så extremt som här är fallet.

Senast ändrad:
Bosoni verkar ha startat dagen cyklande strax före kl 6 medan Moritz kom iväg kanske 20 min senare. Ganska långa stopp för båda då de slutade trampa före midnatt.

Hon har drygt 33 mil kvar nu och ligger 4,5 timmar före Moritz tid. 30 minuter före Rudaz Manuel som var i Bari vid 19-tiden. Ser väl ut att kunna gå, men hon har inte tid att ta några långa pauser.

Täten i damklassen är väl samlad nu.
Visa bilaga 784707
Blir ju lite kul att se om positionerna i damklassen ändras något efter färjan. Eller om tempo/strategi rätt snabbt visar sig igen och dem glider isär till sina nuvarande placeringar

Ja, i damklassen verkar färjan göra att ett avstånd på nästan 8 timmar mellan 1:an och 3:an vid CP4 raderas och dom börjar om på noll, förutsatt att alla tre tar sig fram idag.

Martin Söderin och Karl Björklund är på CP3, men Jesper Avén kommer inte hinna dit innan den stänger 9:00 idag.
1754371830139.webp

Det jag ogillar med färjan är att det blir en reset mitt i loppet, där någon som låg flera timmar efter helt plötsligt är ikapp igen.

Exakt, samt att den inte lämnar några alternativ. En del av tjusningen är ju den fria ruttplaneringen.
Och att då bli inlåst i val av rutt plus att övergångarna är så få sabbar ju det hela.

Inget snack om att Bosoni och MM förtjänat sina positioner, men det hade varit roligare om t.ex. Strasser haft möjlighet att via något annat alternativ ändå kunna komma ikapp på ett realistiskt sett.

Sen gillar jag inte heller "omstartsproblematiken" som blir så sent i loppet. När någon verkligen kämpat för att komma ett par timmar före så raderas det ut pga. färjan.

Måste man ha den typen av flaskhalsar så hade det gärna fått vara i början på loppet istället.

Moritz nu ca 1:50 från Bosonis nattläger. Bosoni har nu varit igång i drygt tre timmar så avståndet dem emellan verkar växa.

Om jag läser leaderboarden rätt har utvecklingen av antal deltagare i soloklassen varit:

AntalFörsvunnit från föregående
I startlistan373-
Startande35419
Klarat CP1-repet29361
Klarat CP2-repet23558
Klarat CP3-repet19441
Hittills nått CP423-
I procent har alltså 17,2%, 19,8% och 17,4% försvunnit per CP, ganska jämnt bortfall. Räknar man målet som en CP så kommer vi ha med fortsatt samma bortfall ha ca. 159 som tar CP4, 130 CP5 och 107 i mål. Men det är lite som en prognos för börsen ett kommande år, lätt att låta exakt men svårt att leva upp till. Undrar hur färjan kommer påverka, högre risk att måla himlen grå och "ge upp" om det verkar bli tight och "förlora ett dygn"?

I procent har alltså 17,2%, 19,8% och 17,4% försvunnit per CP, ganska jämnt bortfall. Räknar man målet som en CP så kommer vi ha med fortsatt samma bortfall ha ca. 159 som tar CP4, 130 CP5 och 107 i mål. Men det är lite som en prognos för börsen ett kommande år, lätt att låta exakt men svårt att leva upp till. Undrar hur färjan kommer påverka, högre risk att måla himlen grå och "ge upp" om det verkar bli tight och "förlora ett dygn"?
Viljan att plåga sig max till färjan bör väl rimligen handla rätt mycket om vad man tror om möjligheterna att hinna från Durrës till målet inom maxtiden om man inte kommer med en viss färja.

Är det väsentligen kört om man missar färjan, men det finns goda möjligheter om man kommer med den, är det väl bara att ge det allt man har även om man blir riktigt trött på kuppen.

Om det är tämligen god chans att man grejar det även om man får ta nästa färja är det sannolikt inte så smart att ge allt under de sista dygnen före färjan för att hinna med den och därmed öka risken för misstag före färjan och bli väldigt trött och ändå ha en skaplig risk att missa färjan.

Ricard matar på. Hade enl Strava en bra dag igår men har tappat några positioner i natt/på morgonen. Får hoppas att han kan nå färjan ikväll.
Att nå färjan ikväll lär vara i stort sett omöjligt, men det ska väl gå en vid lunchtid imorgon? Han har ungefär 41 mil kvar och ligger nästan 3 timmar efter Moritz tid.

Att nå färjan ikväll lär vara i stort sett omöjligt, men det ska väl gå en vid lunchtid imorgon? Han har ungefär 41 mil kvar och ligger nästan 3 timmar efter Moritz tid.
Håller med. Ska han med färjan idag måste han cykla runt en kvart raskare än Bosoni från där han nu är till färjan.

Lite annat vägval av Moritz före Gostivar men gissningsvis kommer rutterna att sammanstråla rätt snart igen.

1754380398960.webp

Martin Moritz rapporterade på insta om rätt vidriga förhållanden i trafiken på väg mot färjan. Fajt med mc -åkare, dåliga, tråkiga, fullproppade vägar. Somnade stående tvättades kläder på färjan sen, så han verkar ha unnat sig lugn "recovery" dag igår, hjälpt av bla 3 punkor.

Grovt sett är det väl så att om man vill ha trevlig cykling i Italien ska man bör försöka undvika vägarna på platten, i synnerhet sådana nära kust eller större orter. Nu är TCR-tätens fokus snabb transport och då blir kalkylen förstås annorlunda, men med nämnda negativa bieffekter.

Får se vem som blir sista cyklist att hinna med färjan idag. Jackson Long (#78) har 3 timmar till godo på Bosonis passering där han är nu (30 mil kvar), men färjan avgår väl en timme tidigare idag jämfört med i söndags?

Ser ut som det är kl 23.00 som gäller för färjan idag, ja. Så, deadline vid biljettkontoret bör ligga runt 22:30, d.v.s. 12 timmar kvar. Med 30 mil kvar blir det 25 km/h i snitt. Någon form av tidstapp för proviantering är väl troligt. Long har enligt trackern Moving speed på 20,9 km/h. Då ingår förvisso en del berg och grusväg medan det nu är asfalt och rätt platt. Kan nog bli tajt ändå.

Ytterligare en aspekt på om huruvida det är bra för racet att ha den här typen av av avgörande färja är frågan om säkerhet. Tre cyklister, ej i tcr, blev överkörda på vägen till Bari för några dagar sedan. Minns jag rätt omkom alla tre. Så sjukt tragiskt.

Edit : Läste om det på Omar Di Felices insta, men hittar inte inlägget nu.

Senast ändrad:
Ytterligare en aspekt på om huruvida det är bra för racet att ha den här typen av av avgörande färja är frågan om säkerhet. Tre cyklister, ej i tcr, blev överkörda på vägen till Bari för några dagar sedan. Minns jag rätt omkom alla tre. Så sjukt tragiskt.

Edit : Läste om det på Omar Di Felices insta, men hittar inte inlägget nu.
Ja, fy fan!

Ja, fy fan!
Har stött på en del sådana (icke motor-)vägar i Italien med separerade körbanor med två körfält i vardera riktningen och måttlig till obefintlig vägren. Måste säga att jag är lite förvånad att det inte sällan är tillåtet att cykla på dem.

Moritz ser ut att ligga över 5 timmar efter nu.

Edit: Och Jackson Long tuffar på i samma tempo som Bosoni höll, han kanske klarar det ändå. Verkar vara fördelaktig vind idag igen, trackern säger 8 m/s från norr.

Senast ändrad:
Om inte Bosoni har drabbats av total hybris och kör sig medvetslös eller drabbas av någon olycka så börjar segern kännas rätt klar. Moritz sa också i någon IG-story att Bosoni är den starkaste.

Frågan är om någon bakifrån kan ha en chans att komma ikapp Moritz om han skulle tappa tempo än mer. Spontant känns det tveksamt att ta igen ett dygn på 100 mil (eller vad det nu är till målet), men större "under" har väl skett.

Bakom Moritz har dom valt olika vägar. Ska bli intressant att se hur det där slår. Frågan är också var Nicolas Chatelet håller hus.

Edit: Enligt Komoot ska vägen gruppen är inne på vara mycket snabbare, får se hur det stämmer.
Visa bilaga 784761
Intressant. Var ju min första spekulation att de skulle ta den vägen, men @A.Nilsson upplyste mig i detta inlägg om att valet inte var så självklart som jag trott.

Bosoni hade från slutet på parcours 5 och CP5 precis under 4 timmar. Tschan har nu hållit på i ungefär 1:40.
1754391452268.webp

Tillbaka
Topp