TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

And we have a (provisional) winner!

1754563294271.webp

MM borde vara i mål mellan 17-18 svenskt tid.

Tschan är ungefär 5,5 mil från färjan och därmed parcoursen. Bosoni fixade parcoursen på drygt 6 timmar. Så om allt flyter perfekt med färjor och han inte behöver mer paus kan han kanske fixa målgång innan midnatt.

Är det bara jag som stör mig förresten på kontrollerna på Replay-sidan?
Varför måste man välja spolhastighet med en slider isf att skriva nåt? Om det ska vara så borde slidern vara känsligare.
Och varför försvinner klockan när man pausar uppspelningen?

Jag får det till att Tschan drar ifrån Manuel i kampen om tredjeplatsen. Uppskattar att han har minst 2 timmar tillgodo i nuläget, men då har han en färja att tajma också.

Jag får det till att Tschan drar ifrån Manuel i kampen om tredjeplatsen. Uppskattar att han har minst 2 timmar tillgodo i nuläget, men då har han en färja att tajma också.
Instämmer. Undrar om inte Manuel börjar gå på ångorna efter att ha pressat motorn lite för hårt, lie för tidigt på slutet. Sen kan ju färjan möjligen rädda honom om det blir strul för Tschan. Hoppas att så inte blir fallet.

Räknar jag rätt är det helt jämnt (9-9) vad gäller norra eller södra alternativet runt Donau för de 18 första.

Kan det av någon anledning vara lättare att komma in i Rumänien än Bulgarien från Serbien för en person som kom in i Serbien från Kosovo? Fattar inte varför, men saker är inte alltid uppenbara och logiska.

Det är ca 8 mil mellan sista från färja 3 #112 Lael Cox och ledaren från färja 4 #59 Mike Fawcett. 24 timmar kan smälta fort.
1754566866274.webp

Dom verkar lite förvirrade hela bunten. Bara att följa Donau Radweg !! Troligtvis välskyltat och draget längs cykelvänliga småvägar.

Skulle kunna vara, men är det verkligen närmare den vägen? Om han hade tagit sig över bron som Bosoni nyttjade finns en väg till Craiova som ser ut att vara rätt så mycket raka spåret.
Ja jo, jag tänker mer på varför han envisas med att hålla sig så långt norrut. Varför han tog sig dit i första taget har jag ingen aning om. :-)

Och även de som kom med färja 5 delar upp sig vid parcours 5. Vissa backtrackar, vissa fortsätter.
Visa bilaga 785353
Jag tror att det rakare alternativet har potential att vara lite raskare, i alla fall i uppehållsväder och dagsljus. Sen kan det säkert bero en del på hur duktig man är på att hantera stökigt underlag samt hur man värderar risker.

För egen del hade jag nog med tanke på hur den genare vägen sett ut på en del bilder valt den längre vägen. Men jag är väldigt mkt en feg asfaltsråtta.

Senast ändrad:
Jag tror att det rakare alternativet har potential att vara lite raskare, i alla fall i uppehållsväder och dagsljus. Sen kan det säkert bero en del på hur duktig man är på att hantera stökigt underlag samt hur man värderar .

För egen del hade jag nog med tanke på hur den genare vägen sett ut på en del bilder valt den längre vägen. Men jag är väldigt mkt en feg asfaltsråtta.
Ja, det verkar snabbare över terrängen. Av de som kom över med färja 4 var #262 färdig med PC5 först, sen backtrackade han och åkte runt och kom sen till CP5 som nr 4. De tre som körde om körde äventyrsleden.

#195 som tog färja 3 har stått sen 21 timmar på CP5. Har han gett upp eller är det strul med hans tracker?

Jag tror att det rakare alternativet har potential att vara lite raskare, i alla fall i uppehållsväder och dagsljus. Sen kan det säkert bero en del på hur duktig man är på att hantera stökigt underlag samt hur man värderar .

Från Ricards Strava. Han verkar inte ha uppskattat underlaget (i mörkret):
"I choose the gravel decent which was from another planet. Was down 3 times. Cp5 and alive ;)"
9iBYxtXe6GultJSY5AdykPpIGiuw-8BZVYm7JEC6kpc-2048x1536.webp

Bilden i detta inlägg, från internet skulle dock kunna innebära, att i bästa fall, om stjärnor och ekrar står rätt - så går den färja som VB tog varje heltimme fram till 2200.
Då behöver man inte vänta så länge. Skönt. Han lär inte hinna 15 (svensk tid) färjan, men 16 borde kunna gå hyfsat bekvämt. Han har ca 2 mil kvar.

Edit: Och om han fixar 16 färjan (17 lokal tid) har han 7 timmar på sig att fixa det Bosoni gjorde utvilad på drygt 6 timmar. (För att komma i mål idag.) Ännu en nagelbitare :-)

man skulle verkligen vilja veta varför NC tog ett såpass nordligt spår. Det ser ju inte ut att vara plattare där uppe direkt.

Visa bilaga 785349
Det skulle vara intressant att se, när alla är i mål, hur stor skillnaden (tid/längd/höjdmeter) är mellan Kosovoalternativet och de övriga två spåren (som väl är snarlika verkar det som). När bara en cyklist väljer ett ett spår så brukar det ju innebära att den tänker mest rätt eller mest fel, men spontant känns hela vägvalet som en senväg.

Oklart vad som hände men efter ca 8 km cykling i omvänd riktning så vände han igen och fortsatte återigen österut.

Visa bilaga 785256

Innan han vände och cyklade österut igen tillbringade han ddock ca en timme här:

Visa bilaga 785257
Så märkligt ändå, han stannade ju inte där på vägen österut, så han kan inte glömt något - och det fanns fler nattöppna mackar längs rutten..

Kanske hade de hans favoritglass som var värd 16 km extra.

Längd och höjdmeter borde väl gå att analysera hyggligt redan nu. Tid lär man ju få bättre data kring om man väntar. Dock, skulle det bara vara en som tar Kosovovägen så blir ju dataunderlaget rätt klent där.

Så märkligt ändå, han stannade ju inte där på vägen österut, så han kan inte glömt något - och det fanns fler nattöppna mackar längs rutten..

Kanske hade de hans favoritglass som var värd 16 km extra.
Kan han ha stannat till kort vid första passagen, tappat något utan att märka det, kommit 8 km innan han märkte det, vänt tillbaka, hittat vad han tappat och passat på att ta ett stopp när han ändå var där?

Senast ändrad:
Kan han ha stannat till kort vidd första passagen, tappat något utan att märka det, kommit 8 km innan han märkte det, vänt tillbaka, hittat vad han tappat och passat på att ta ett stopp när han ändå var där?
Ja, jag har ingen bättre gissning. Svaret borde väl komma i någon podd, eller i sociala medier kan man hoppas.

Tillbaka
Topp