TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Känns som avståndet mellan Strasser och Tschan varit i stort sett detsamma varenda gång jag kikat idag. Och Manuel har legat en bit före Roth.

Färjan över Donau från Chiciu. Lite som Ekeröfärjan modell mitten 1900-tal...... :giggle:
1754510939558.webp

Konfiktande källor! En del säger att de inte har fått godkänt för gränspassager annat än via flygplatser och hamnar, andra säger att det gick igenom 1 januari.
Denna känns väl hyggligt officiell och säger:

"EU member states have decided to remove checks on persons at the internal land borders with and between Bulgaria and Romania from 1 January 2025."

"Internal land borders" låter som mer än hamnar och flygplatser.

Går det två olika färjor från sidan Bosoni är på nu, en till rumänska sidan av södra delen av floden och en till bulgariska? Om så verkar det som att Bosonis prick är närmare den som går till bulgariska sidan.

1754511598345.webp

Finns läglig färja precis till starten på sista parcouren (som lenniandrichie skrev). Hyfsat täta avgångar.

From Calarasi (RO) to Silistra (BG): 01.00, 4.15, 07.00, 10.15, 13.00, 16.15, 18.30, 22.15
Stämmer 22.15 bör vi snart veta det och kommer Bosoni med den bör loppet väsentligen vara vunnet.

Den högra pilen går till rumänska sidan - men där gick sista vid 2200 lokal tid (Rumänien är väl svensk tid +1h).

Kanske kan bli lite spännande ändå, givet recensionerna på Google som säger att man tror man ska till rumänska sidan men får 1h resa i västlig riktning till Bulgarien + byråkrati gratis på köpet.

Borde iofs inte vara så mycket folk klockan 0100? Men kanske inte lika bemannande kontroller heller.

DO NOT USE IT IN HIGH SEASON!!! Avoid it like the plague!!! Leave it to the TIRs. Even in low season it might take too much.

1. You have to go through Romanian border check then wait for the ferry that takes more that an hour to come if you just missed it.

2. It takes an hour to cross because it does not go to Silistra but more up the Danube

3. Then you have to wait in line with everyone to pay the port tax. Nobody tells you that.
4. And finally pass the border check on the Bulgarian side. Again, with everyone that was on the ferry.

Granted, all of the above are not the fault of the ferry company but they do LIE to people in line at the other crossing that the process is faster on their side.

Close to 5 hours to complete all of the above.

Blir ju en rätt bra bit om Bosoni ska försöka cykla sig ur detta.

Antingen tillbaka till sista färjan innan (Zimnicea-Shvistov?) eller norr/nordostut till första tillåtna bro och sedan tillbaka ner till parcoursens början.

Känns som båda blir väldigt långa. Kan bli så ironiskt att det bara är för Bosoni att sitta och vänta och följa Moritzs prick när den passerar några km söderut.

Ska man gissa att Strasser och Tschan håller viss bevakning på hur det går för Bosoni?
Ja - även om VB har några timmars försprång och har råd med lite strul så kan det nog vara helt avgörande för tredje platsen. Särskilt om de skulle komma i rusningstrafiken mitt på dagen.. Hur dags kan de vara där månntro?

Verkar som Bosoni passerade Zimnicea för ca 22 mil sedan så att åka tillbaka och ta den färjan och cykla tillbaka österut på sydsidan om floden är alltså 40-50 mil. Orimligt.

Antingen tillbaka till sista färjan innan (Zimnicea-Shvistov?) eller norr/nordostut till första tillåtna bro och sedan tillbaka ner till parcoursens början.

Känns som båda blir väldigt långa. Kan bli så ironiskt att det bara är för Bosoni att sitta och vänta och följa Moritzs prick när den passerar några km söderut.
Den sista där (Zimnicea-Shvistov) gick vid 2200, och går först tidigt imorgon bitti så det är nog inget alternativ

Ja, det kanske blir ytterligare en utslagsgivande färja...

Enda tidseffektiva han (VB) kan göra är att vänta till 0700 lokal tid och ta båten från östra kajen, om det skulle visa sig att informationen från västra kajen inte stämmer, eller någonting strular.

Enda tidseffektiva han (VB) kan göra är att vänta till 0700 lokal tid och ta båten från östra kajen, om det skulle visa sig att informationen från västra kajen inte stämmer, eller någonting strular.
Ja, att fortsätta framåt (i flodens riktning) verkar inte ens gå, så länge han inte tänker sig ut off-road, p.g.a. att E-vägar pajar rutten.

MM har ungefär 155 km till Silistra om jag räknar rätt.
CS och DT har ungefär 380 km till Silistra, men är utan sömn båda två.

Jag skulle säga att det är fördel Rudaz Manuel nu - om tredje platsen - som är på rätt sida Donau och sov 5h utanför Skopje.

MM har ungefär 155 km till Silistra om jag räknar rätt.
CS och DT har ungefär 380 km till Silistra, men är utan sömn båda två.

Jag skulle säga att det är fördel Rudaz Manuel nu - om tredje platsen - som är på rätt sida Donau och sov 5h utanför Skopje.
155 km och färjan går om ca 7 timmar.

Om Moritz pallar att cykla på och snitta 25 km/h skulle han kunna ha en ledning på en timme in i sista parcoursen. Om Bosoni nu vilar borde han vara lite fräschare. Kan det bli en klappjakt mot målet i morgon bitti/fm?

Tschan tror jag hade en paus den gångna natten.
1754513948457.webp

Röd pil: 02:09
Blå pil: 05:28

Så, ca 3 timmar stillastående.

För Strasser hittade jag dock inget betydande stillastående.

Känns som man kan gå och lägga sig. Borde inte bli så mkt drama de närmsta timmarna utan att alla i täten utom Bosoni kommer att sträva österut medan fransmannen väntar. Möjligen kan det bli intressant att se om Strasser och Tschan väljer att ta sig över floden vid Zimnicea-Shvistov-färjan eller fortsätter och räknar med att ta färjan nära parcoursstarten.

Den högra pilen går till rumänska sidan - men där gick sista vid 2200 lokal tid (Rumänien är väl svensk tid +1h).

Kanske kan bli lite spännande ändå, givet recensionerna på Google som säger att man tror man ska till rumänska sidan men får 1h resa i västlig riktning till Bulgarien + byråkrati gratis på köpet.

Borde iofs inte vara så mycket folk klockan 0100? Men kanske inte lika bemannande kontroller heller.

DO NOT USE IT IN HIGH SEASON!!! Avoid it like the plague!!! Leave it to the TIRs. Even in low season it might take too much.

1. You have to go through Romanian border check then wait for the ferry that takes more that an hour to come if you just missed it.

2. It takes an hour to cross because it does not go to Silistra but more up the Danube

3. Then you have to wait in line with everyone to pay the port tax. Nobody tells you that.
4. And finally pass the border check on the Bulgarian side. Again, with everyone that was on the ferry.

Granted, all of the above are not the fault of the ferry company but they do LIE to people in line at the other crossing that the process is faster on their side.

Close to 5 hours to complete all of the above.
Är inte det här gammal info? Borde vara lugnare om ni båda länderna är med i Schengen.

Är inte det här gammal info? Borde vara lugnare om ni båda länderna är med i Schengen.
Infon är väl cirka ett år gammal, men som jag förstår det är det långa köer och väntetider på grund av hamnavgifter och biljettkontroller etc.. Sen antar jag att det kan finnas tillfälliga passkontroller med tanke på omvärldsläget och närheten till andra länder (Ukraina/Moldavien etc.) såsom vi hade mellan Danmark och Sverige en tid.

Men jag spekulerar bara här. Oklart varför det skulle kunna ta 4-5 timmar annars.

Jag är lite överraskad att Strasser har vågat sig på att korsa Donau med tanke på hur shaky det var på Tcrno8 med inställda färjor, oklara tidtabeller osv... Han vann förvisso den gången men jag har svårt att tro att han helt glömt det...

Ricard förbi CP5 som 25:e cyklist, drygt 2,5 dygn efter Bosoni.

Upp till 23:e plats är det mindre än en timme, men fram till plats 22 är det tio och en halv timme. Mellan plats 8 och 22 skiljde där dock bara runt fyra timmar så om några av de 15 får problem är inte en topp-20-placering helt utom räckhåll. Kräver nog att allting flyter på relativt väl.

Tillbaka
Topp