Azog
Aktiv medlem
TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11
De är med enligt wikipedia i alla fall.Bulgarien och Rumänien är inte med i Schengen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De är med enligt wikipedia i alla fall.Bulgarien och Rumänien är inte med i Schengen.
Denna känns väl hyggligt officiell och säger:Konfiktande källor! En del säger att de inte har fått godkänt för gränspassager annat än via flygplatser och hamnar, andra säger att det gick igenom 1 januari.
Det här förstår jag inte riktigt. Någon som kan utveckla lite?Han är rökt enligt Josh Ibbett. Eftersom han inte kommer få någon stämpel när han korsar gränsen mellan Kosovo och Serbien (då Serbien inte erkänner Kosovo som land) kommer han inte kunna lämna Serbien.
Ingen inresestämpel till Serbien = olaglig.Det här förstår jag inte riktigt. Någon som kan utveckla lite?
Stämmer 22.15 bör vi snart veta det och kommer Bosoni med den bör loppet väsentligen vara vunnet.Finns läglig färja precis till starten på sista parcouren (som lenniandrichie skrev). Hyfsat täta avgångar.
From Calarasi (RO) to Silistra (BG): 01.00, 4.15, 07.00, 10.15, 13.00, 16.15, 18.30, 22.15
Båda två verkar gå till rumänska sidan.Går det två olika färjor från sidan Bosoni är på nu, en till rumänska sidan av södra delen av floden och en till bulgariska? Om så verkar det som att Bosonis prick är närmare den som går till bulgariska sidan.
Visa bilaga 785234
Hm, på denna bild ser det ut som den från västra kajen går till bulgariska sidan.Båda två verkar gå till Rumänska sidan.
Visa bilaga 785238
Den östra (högra) båten gick 2200 som jag utläser det. Klockan är nu 2325 i Rumänien..Stämmer 22.15 bör vi snart veta det och kommer Bosoni med den bör loppet väsentligen vara vunnet.
Jag såg det också .Jag tog min skärmdump från Google maps. Vi får se snart var han hamnar.....Hm, på denna bild ser det ut som den från västra kajen går till bulgariska sidan.
Visa bilaga 785239
Kan bli en nagelbitare om MM fattar vad som håller på att hända och sätter fart...Den östra (högra) båten gick 2200 som jag utläser det. Klockan är nu 2325 i Rumänien..
Visa bilaga 785240
Första västra båten för dygnet går 0100 lokal tid. Dvs midnatt svensk tid. Oklart vart dock
Ja - även om VB har några timmars försprång och har råd med lite strul så kan det nog vara helt avgörande för tredje platsen. Särskilt om de skulle komma i rusningstrafiken mitt på dagen.. Hur dags kan de vara där månntro?Ska man gissa att Strasser och Tschan håller viss bevakning på hur det går för Bosoni?
Den sista där (Zimnicea-Shvistov) gick vid 2200, och går först tidigt imorgon bitti så det är nog inget alternativBlir ju en rätt bra bit om Bosoni ska försöka cykla sig ur detta.
Antingen tillbaka till sista färjan innan (Zimnicea-Shvistov?) eller norr/nordostut till första tillåtna bro och sedan tillbaka ner till parcoursens början.
Känns som båda blir väldigt långa. Kan bli så ironiskt att det bara är för Bosoni att sitta och vänta och följa Moritzs prick när den passerar några km söderut.
Ja, det kanske blir ytterligare en utslagsgivande färja...Blir ju en rätt bra bit om Bosoni ska försöka cykla sig ur detta.
Antingen tillbaka till sista färjan innan (Zimnicea-Shvistov?) eller norr/nordostut till första tillåtna bro och sedan tillbaka ner till parcoursens början.
Känns som båda blir väldigt långa. Kan bli så ironiskt att det bara är för Bosoni att sitta och vänta och följa Moritzs prick när den passerar några km söderut.
Ja, att fortsätta framåt (i flodens riktning) verkar inte ens gå, så länge han inte tänker sig ut off-road, p.g.a. att E-vägar pajar rutten.Enda tidseffektiva han (VB) kan göra är att vänta till 0700 lokal tid och ta båten från östra kajen, om det skulle visa sig att informationen från västra kajen inte stämmer, eller någonting strular.
155 km och färjan går om ca 7 timmar.MM har ungefär 155 km till Silistra om jag räknar rätt.
CS och DT har ungefär 380 km till Silistra, men är utan sömn båda två.
Jag skulle säga att det är fördel Rudaz Manuel nu - om tredje platsen - som är på rätt sida Donau och sov 5h utanför Skopje.
Är inte det här gammal info? Borde vara lugnare om ni båda länderna är med i Schengen.Den högra pilen går till rumänska sidan - men där gick sista vid 2200 lokal tid (Rumänien är väl svensk tid +1h).
Kanske kan bli lite spännande ändå, givet recensionerna på Google som säger att man tror man ska till rumänska sidan men får 1h resa i västlig riktning till Bulgarien + byråkrati gratis på köpet.
Borde iofs inte vara så mycket folk klockan 0100? Men kanske inte lika bemannande kontroller heller.
DO NOT USE IT IN HIGH SEASON!!! Avoid it like the plague!!! Leave it to the TIRs. Even in low season it might take too much.
1. You have to go through Romanian border check then wait for the ferry that takes more that an hour to come if you just missed it.
2. It takes an hour to cross because it does not go to Silistra but more up the Danube
3. Then you have to wait in line with everyone to pay the port tax. Nobody tells you that.
4. And finally pass the border check on the Bulgarian side. Again, with everyone that was on the ferry.
Granted, all of the above are not the fault of the ferry company but they do LIE to people in line at the other crossing that the process is faster on their side.
Close to 5 hours to complete all of the above.
Infon är väl cirka ett år gammal, men som jag förstår det är det långa köer och väntetider på grund av hamnavgifter och biljettkontroller etc.. Sen antar jag att det kan finnas tillfälliga passkontroller med tanke på omvärldsläget och närheten till andra länder (Ukraina/Moldavien etc.) såsom vi hade mellan Danmark och Sverige en tid.Är inte det här gammal info? Borde vara lugnare om ni båda länderna är med i Schengen.
Oklart vad som hände men efter ca 8 km cykling i omvänd riktning så vände han igen och fortsatte återigen österut.Vad hände med Chatelet? Han verkar ha stannat fem minuter och sedan vänt om![]()