Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Öresundsbron är ju väldigt smidig med cykel och färjan Helsingborg-Helsingör också, men då är man ju rätt långt väster ut.Undrar hur det kommer att bli med passage av vattnet för att komma ner till kontinenten.
Det blir ett Färje-inferno även nästa årUndrar hur det kommer att bli med passage av vattnet för att komma ner till kontinenten.
Yay! Mer exceltrollande!Det blir ett Färje-inferno även nästa år![]()
Fast man kommer ganska långt västerut med tanke på CP2. Kräver nog en del undersökning för att inse vad som är bäst. Jag kan i alla fall inte på rak arm säga vad som är bäst.Känns avigt att ta omvägen över Oslo och Sverige för att nå kontinenten. Färja direkt till Danmark förfaller mer naturligt.
Kul med N/S-dragning.
Jag håller med. Den färjan går väl en gång i timmen också så det kommer inte stöka till det så mycket. Plus att jag tror att biljettsystemet i Sverige kommer vara liiiiite enklare än i Italien/Albanien.Fast fördelen är ju att båt-resan är "tidigt" denna gången.
Och så får vi se hur organisatören styr valet av färjor.
Kanske de endast godkänner Helsingborg-Helsingör? Eller bara färjor till Polen?
Jag vet inte om de indikerat något alls?
som en del av anmälningsproceduren måste man bekräfta att man läst in sig på Thor Heyerdahl och kan bygga en egen TCR-TikiLäste någonstans att färjor är förbjudna 2026. De hade för stor påverkan och arrangörens avdelning för klagomål blev överrösta och utmattade av alla inkomna ärenden. Istället kommer arrangören vid norska sydkusten tillhandahålla plank, snöre och presenning för deltagarna att själva konstruera lämplig farkost.
Och https://brightmidnight.cc/ startar i närheten också.Parcours 1: Rallarvegen!
F.ö., Trondheim kommer ju verkligen att vara långscyklingsstället 2026. Först TCR-start och en dryg vecka senare dyker UTU-cyklisterna upp!
Sågar mitt eget förslag efter att ha fattat att Tatra mountains är en tudelad parcours där första delen var en bra bit västerut jämfört med den andra delen som jag trodde skulle vara den enda delen. I och med det försvinner Gdansk garanterat som alternativ för alla som vill ta sig igenom loppet så snabbt som möjligt.Karlskrona–Gdansk?
Ingen stor skillnad i längd till Karlskrona och Trelleborg från slutet av Rallarvegen då jag "idiotruttade" i RWGPS/OSM men kanske 10 mil kortare från Gdansk till CP2 än från Swinoujscie. Å andra sidan mkt glesare med färjor och längre båttur så troligen inget alternativ som kommer att väljas (om det nu kommer att vara tillåtet).
Alternativet för den som verkligen gillar båt skulle annars Nynäshamn-Gdansk kunna vara ett alternativ.
Har accepterat en erbjuden plats. Det blir 3e tcr.
Lycka till!Har accepterat en erbjuden plats. Det blir 3e tcr.
Tcrno8 scratch i Serbien
Tcrno11 finish, utanför gc (turistklass)
Tcrno12 målet som alltid till finishers party.
Funderar på ny gps i år. Någon som vet ifall jag med garmin 1040 + fjärrkontroll kan växla mellan att se spår utan karta och spår med karta?
Vad är spår utan karta? Jag har en 1040 som styrs via di2 knapparna för bläddring mellan sidorna men mitt spår/rutt ligger alltid på en kartsida.Har accepterat en erbjuden plats. Det blir 3e tcr.
Tcrno8 scratch i Serbien
Tcrno11 finish, utanför gc (turistklass)
Tcrno12 målet som alltid till finishers party.
Funderar på ny gps i år. Någon som vet ifall jag med garmin 1040 + fjärrkontroll kan växla mellan att se spår utan karta och spår med karta?
Jag kör nästan alltid spår/rutt utan karta. Vill endast se karta ibland (vissa korsningar/rondeller, etc.). Förra året använde jag telefon m quadlock för det. Men tänkte få ihop det på en enhet. Läste en bloggpost av en finne som löst växling mellan spår med/utan karta via fjärr.Vad är spår utan karta? Jag har en 1040 som styrs via di2 knapparna för bläddring mellan sidorna men mitt spår/rutt ligger alltid på en kartsida.
Jag är bara nyfiken på varför du vill ha denna lösning? Sparar det på batteri?Jag kör nästan alltid spår/rutt utan karta. Vill endast se karta ibland (vissa korsningar/rondeller, etc.). Förra året använde jag telefon m quadlock för det. Men tänkte få ihop det på en enhet. Läste en bloggpost av en finne som löst växling mellan spår med/utan karta via fjärr.
Spår/rutt utan karta är främst för att kunna kasta en snabb blick och se att jag är på spåret. Utan att riskera att det är länsvägxxx som jag följer. Kanske orsakat av kombinationen dålig syn och liten gps skärm.Jag är bara nyfiken på varför du vill ha denna lösning? Sparar det på batteri?
Jag har glömt att ladda in karta till vissa länder ibland, och tycker det är svårt att navigera bara med spår.
Nynäsfärjan tar ju dock 18h i bara restid utan räkna med tiden du har i Nynäshamn innan påsläpp även :)Karlskrona–Gdansk?
Ingen stor skillnad i längd till Karlskrona och Trelleborg från slutet av Rallarvegen då jag "idiotruttade" i RWGPS/OSM men kanske 10 mil kortare från Gdansk till CP2 än från Swinoujscie. Å andra sidan mkt glesare med färjor och längre båttur så troligen inget alternativ som kommer att väljas (om det nu kommer att vara tillåtet).
Alternativet för den som verkligen gillar båt skulle annars Nynäshamn-Gdansk kunna vara ett alternativ.
Jag menade den inte som ett realistiskt alternativ och jag tror ingen kommer att ta den. Men vill man ha en lång båtresa torde den vara relativt bra.Nynäsfärjan tar ju dock 18h i bara restid utan räkna med tiden du har i Nynäshamn innan påsläpp även :)
Men kanske några som tar den, det visar sig om inget annat :)
Blir svårt att undvika Sverige iaf om man ska följa reglerna.Det hade ju varit kul om alla cyklade genom Sverige. Jag erbjuder fri tillgång till vatten +annat om man stannar till hos mig på Hisingen.
Jag missade den detaljen. Kul men kanske ingen större publikmagnet.Blir svårt att undvika Sverige iaf om man ska följa reglerna.
The following ferry services are permitted: direct river crossings, Oslofjord crossings, and Baltic Sea crossings.
Har du racemanualen? Står det något vidare specifierat mer än det ovan? Jag blir lite nyfiken och det vore roligt att veta vilka konkreta möjligheter som finns så jag kan kolla ruttalternativ.The following ferry services are permitted: direct river crossings, Oslofjord crossings, and Baltic Sea crossings.
I RM 0 står det inget mer än det ovan som begränsar rutten. Har inte sett om det bannats nåt i norra Europa på resourcemap ännu.Har du racemanualen? Står det något vidare specifierat mer än det ovan? Jag blir lite nyfiken och det vore roligt att veta vilka konkreta möjligheter som finns så jag kan kolla ruttalternativ.