TCR 2026 - Transcontinental Race no 12

Jag tror att man måste ha hytt när det gäller nattfärjor. Så är hytterna slutsålda får man inte åka med. Så har jag upplevt när jag har försökt åka färja med cykel (och pratat med personal).
Är det så ? Åkte flitigt förr . Typ 20 år sen Trelleborg Rostock och då fick man sova var som helst. Föredrar gedser Rostock numera om jag vill söderut . Men då hade jag visst fel i den punkten .

Jag tror att man måste ha hytt när det gäller nattfärjor. Så är hytterna slutsålda får man inte åka med. Så har jag upplevt när jag har försökt åka färja med cykel (och pratat med personal).
Är det så ? Åkte flitigt förr . Typ 20 år sen Trelleborg Rostock och då fick man sova var som helst. Föredrar gedser Rostock numera om jag vill söderut . Men då hade jag visst fel i den punkten .
Man får hoppas att han fick veta hur det låg till så att han inte blev ännu mer frustrerad än du 😉. (Helt i sin ordning isåfall).

Det var svaret jag fick av bokningspersonalen när jag och familjen ville åka Kiel-Göteborg på cykelsemestern och datasystemet sa att båten var fullbokad i tre veckor!

Åkte den förra veckan nattturen och då sov folk överallt så verkar inte vara så hårda krav, läste själv också att det var krav på hytt undernattturer men som mycket annat så skriver dom en sak och sen gäller något annat.

Åkte den förra veckan nattturen och då sov folk överallt så verkar inte vara så hårda krav, läste själv också att det var krav på hytt undernattturer men som mycket annat så skriver dom en sak och sen gäller något annat.
Det kan väl inte vara några som har betalat för en hytt som ligger eller sitter och sover i allmänna utrymmen? Säljer vissa i personalen ändå biljetter utan hytt på natten?

Kanske skiljer mellan rederier hur de tillämpar det?
I mitt fall var det Stena Line.

Oavsett, surt för den deltagaren som inte kunde boka färjan.

Frågan är om det hade varit bättre för loppet om de hade tvingat alla deltagare till Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden. Men då hade de kanske fått hitta en annan målgångsplats för att inte distansen skulle dra iväg.

Den första(?) inlandscyklisten #302 Björn W närmar sig Ystad. Längst österut är en trio bestående av duon #414a Remi M och #414b Marguerite M samt solocyklisten #215 Jonas H. Jag antar att siktet är inställt på Karlskrona.
1784793690720.webp

Sitter ett femtontal och väntar på färjan i Malmö som avgår 11, framme 19. Det innebär väl nattcykling i Polen, i vart fall för de med ambitioner.

Vad har #345 Falk D i kikaren? Ska han dra ett varv kring Vättern?

Edit: Går det nån färja från Stockholmstrakten till Polen? Den är visserligen i Östersjön, men det känns suboptimalt att cykla så långt åt fel håll bara för att få spendera mer tid på en båt.
1784795863709.webp

Senast ändrad:
Kanske skiljer mellan rederier hur de tillämpar det?
I mitt fall var det Stena Line.

Oavsett, surt för den deltagaren som inte kunde boka färjan.

Frågan är om det hade varit bättre för loppet om de hade tvingat alla deltagare till Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden. Men då hade de kanske fått hitta en annan målgångsplats för att inte distansen skulle dra iväg.
Olika rederier har olika regler för olika linjer. T ex Stena Line har hyttkrav Göteborg-Kiel men inte Trelleborg-Rostock (där sover folk på golv, i stolar, i soffor, ...). Kanske finns det även ett max antal passagerare med hänsyn till flytvästar och livbåtar?

Vad har #345 Falk D i kikaren? Ska han dra ett varv kring Vättern?

Edit: Går det nån färja från Stockholmstrakten till Polen? Den är visserligen i Östersjön, men det känns suboptimalt att cykla så långt åt fel håll bara för att få spendera mer tid på en båt.
Visa bilaga 842882
Finns nynäshamn till polen, men det är väl ovanför den där linjen som pratades om tidigare? Eller gällde den bara på atlantsidan?

Falk Döring har kjørt Sverigetempot, og han lengter tydeligvis etter å kjøre mest mulig i Sverige.
Nja, snarare minimera sträckan i Sverige. (Vilket man kanske kan förstå om han redan har gjort Sverigetempot.)

Svinesund-Malmö är ca 51 mil
1784808857125.webp

Maurbakken-Nynäshamn är bara 48 mil
1784808929039.webp

Så på det sättet är det kanske inte dumt, men känns som en dålig idé om man vill minimera tidsåtgång för hela loppet.

Den första(?) inlandscyklisten #302 Björn W närmar sig Ystad. Längst österut är en trio bestående av duon #414a Remi M och #414b Marguerite M samt solocyklisten #215 Jonas H. Jag antar att siktet är inställt på Karlskrona.
Visa bilaga 842872
Det här kan bli lite av en nagelbitare, östra trion är i Ingelstad-krokarna, enligt Google tar det drygt 4 timmar därifrån till Karlskrona.
1784809417611.webp

Färjan går 19:30. Så länge inget går fel borde de hinna, men inte med jättemarginal. Nästa färja går 22, så de torskar inte tokmycket om de skulle missa.

Edit:
För #215 Jonas H kan den här extrasnurren i Växjö bli kostsam.
1784810045812.webp

Han ligger ca milen efter #414 paret, så 20-25 minuter mindre marginal till färjan.

Senast ändrad:
Nja, snarare minimera sträckan i Sverige. (Vilket man kanske kan förstå om han redan har gjort Sverigetempot.)

Svinesund-Malmö är ca 51 mil
Visa bilaga 842902

Maurbakken-Nynäshamn är bara 48 mil
Visa bilaga 842903

Så på det sättet är det kanske inte dumt, men känns som en dålig idé om man vill minimera tidsåtgång för hela loppet.
Jag har åkt med den färjan. Tar 12 timmar och dom grillar korv uppe på däck. Man landar utanför Gdansk.

Fortsätter stalka främlingar I Göteborg. Antastade även en helt oskyldig italienare som åt glass i solen, han hade hundraprocentigt TCR-utseende och -cykel men var bara ute på egen hand och på väg åt motsatt håll.

Pratade en stund med #276 och tror att det är #203 och #310 på de andra bilderna, eller möjligen #162, kunde inte se nr på han som var på andra sidan gatan.

1000037587.webp

1000037590.webp

1000037596.webp

1000037598.webp

Senast ändrad:
Nooo! Strasser känner sig krasslig. Förkyld? Avser ta en längre vila och hoppas på mirakel. Jävla oflyt.
Tråkigt, men man förstod det nästan i och med att den grupp som låg efter och tog en senare färja från Ystad har kört om honom. Så det har påverkat honom en hel del redan. Hoppas han kryar på sig snabbt och kan fullfölja, även om resultatet inte blir det han önskat sig.

Det här kan bli lite av en nagelbitare, östra trion är i Ingelstad-krokarna, enligt Google tar det drygt 4 timmar därifrån till Karlskrona.
Visa bilaga 842906
Färjan går 19:30. Så länge inget går fel borde de hinna, men inte med jättemarginal. Nästa färja går 22, så de torskar inte tokmycket om de skulle missa.

Edit:
För #215 Jonas H kan den här extrasnurren i Växjö bli kostsam.
Visa bilaga 842909

Han ligger ca milen efter #414 paret, så 20-25 minuter mindre marginal till färjan.
Verkar bli ganska lugnt ändå, de främre är 34 km från hamnen med tre timmar kvar till avgång.

Verkar vara ca 90 minuters cykling kvar nu. Så det kommer att ta honom några minuter över ett dygn att nå parcouren från färjeläget. Han hade ett försprång på drygt 7 timmar. Få se hur det ser ut när 2.an kommer till parcours 2a.
Det verkar inte ändrats nämnvärt, 2:an #114 och 3:an #368 (de ligger väldigt nära varandra) är ungefär i höjd med där #1 var för ca 7,5 timmar sen.
1784823286361.webp

Synd att Jana K bestämde sig för att göra en kärleksresa av det hela istället för att göra rent hus. Men kudos till henne, och det skapar lite mer spänning i damernas tävling.

Gemperle fortsätter vara helt omänsklig.
Ännu mer synd att hennes partner verkar fått knäproblem. :( Hon var en aning frustrerad i ett instainlägg i morse, men de verkade iaf kunna fortsätta då tillsammans efter en längre vila och behandling. Har inte följt deras fortsatta resa under dagen ännu.

Men klart surt om han måste bryta och hennes svåra beslut att hoppa av GC gjordes för inget i slutändan. Men, livet ger och livet tar... Typ.

Tillbaka
Topp