TdF - Sändningstid, kanal, sammandrag - hur gör ni?

Schager

Ny medlem
Det är först i år som jag verkligen fastnat för LVG-cykling, och tänkte såklart spänt följa TdF nu under semestern när man har tid!

Men jag har ett par frågor:
Vilken kanal sänder? Antar Eurosport?
Vilka tider går loppen (morgon, middag, kväll)?
Hur brukar ni göra (se hela etappen i mån av tid, kolla sista timmen, eller bara kolla sammandrag)?

Kanske finns svar om man googlar frenetiskt, men tänkte kolla hur man följer TdF sk "happykorrekt"!

Senast ändrad:
ES sänder garanterat.

Etapperna brukar ofta ha målgång mellan fyra och halv sex. Exakta starttider på de olika etapperna finns på officiella hemsidan; se t.ex. http://www.letour.fr/le-tour/2014/us/stage-16.html och klicka dig in på Time schedule-fliken en bit ner på sidan för att få tidsschemat för etapp 16.

Hela etapperna undrar jag om du kan se i någon kanal. Vissa bergsetapper sänds i sin helhet, men plattetapperna undrar jag om det är någon som sänder i sin helhet.

Om du ska göra det på riktigt så är det förstås bara att se allt du kan live. Blir dock en fruktansvärd massa TV-tittande. För 15-20 år sen var jag där och kunde inte få nog. Om man har lite mer begränsat med tid skulle jag dock säga att plattetapper utan chans till kantvind kan man vara lite mer sparsam med att titta på då de oftast är rätt förutsägbara vad gäller dramaturgin.

Just i detta fallet tror jag inte det finns någon satt standard. Själv ser jag det på Eurosports HD-kanaler eftersom jag både gillar bra bild och Vacchi och Adamsons tjattrande. Andra är trötta på dom två och letar upp fulstreams eller ser det på dansk tv.

När det gäller hur mycket man tittar så skiljer det sig en del för mig. Bergsetapperna följer jag gärna under hela sändningen, platta transportsträckor med given spurtavslutning kan jag missa rätt mycket av utan att det svider. Såvida det inte finns några speciella partier inlagda som man vill se, i år t.ex. några pavéavsnitt där jag sitta och hålla på Cancellara.

Sändningarna är förresten dagtid, och de flesta etapper har målgång mellan 16.30 och 17.30.

Eurosport lägger inte så mycket tid på att skapa bra sammandrag, och sändningstiderna för dessa är väldigt osäkra så det är inget jag rekommenderar.

Det kommer vara 10 etapper som har sänds i sin helhet. 1-5, 10, 14, 17, 18 & 21 (med reservation ifall Eurosport kommer att sända alla hela etapper).

All information ang. TdF du kan behöva hittar du här: inrng.com/tour/

Jag får tacka så mycket för de eminenta svaren! Då ska bara se till att boka TV:n från 16-17:30 i tre veckor.

Ja, det var väl vad jag tänkt - att man kollar på slutet och ev kortare etapper.

Schager skrev:
-------------------------------------------------------

> Då ska bara se till att boka TV:n från 16-17:30
> i tre veckor.

Perfekt, då hinner du ut och cykla själv 13-15:30 :)

Schager skrev:
> Jag får tacka så mycket för de eminenta svaren!
> i tre veckor.
>
> Ja, det var väl vad jag tänkt - att man kollar
> på slutet och ev kortare etapper.

Om du slår på TVn klockan fyra så kommer du förmodligen att se väldigt lite av vissa etapper. Säger inte att det är fel, men förvänta dig inte garanterat 1-1,5h cykling från klockan fyra varje dag.

Man kan ju hålla lite koll på exempelvis Cyclingnews liverspportering under eftermiddagen så att man ser till att ta sig hem till sista timmen. Ibland går de som sagt i mål tidigare än planerat.

Ett bra alternativ är att prenumera på Eurosportplayer om man inte har tillgång till ES via TV. 49:-mån. Då har man "alltid" tillgång via dator eller annat

gonzales skrev:
> Ett bra alternativ är att prenumera på
> Eurosportplayer om man inte har tillgång till ES
> via TV. 49:-mån. Då har man "alltid" tillgång
> via dator eller annat

Eller dåligt. Jag har sedan jag blev av med ES i TV-utbudet sparat en hel del tid på att inte sitta och glo på en massa cykel. ;-) Numera får det bli en fulstream om det är ngn speciell tävling/etapp jag verkligen vill se.

GoranS skrev:
> gonzales skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett bra alternativ är att prenumera på
> > Eurosportplayer om man inte har tillgång till
> ES
> > via TV. 49:-mån. Då har man "alltid"
> tillgång
> > via dator eller annat
>
> Eller dåligt. Jag har sedan jag blev av med ES i
> TV-utbudet sparat en hel del tid på att inte
> sitta och glo på en massa cykel. ;-) Numera får
> det bli en fulstream om det är ngn speciell
> tävling/etapp jag verkligen vill se.

Ja så kan man ju också göra "Men det är inte rätt" :-)

Köper ett danskt kanalpaket och får hela sändningar, sammandrag, analyser, försnack, eftersnack, reportrar på plats och slipper en massa internskämt på köpet!

Schager skrev:
> i tre veckor.

Jag tycker ofta att det intressanta och roliga händer mitt under etapperna. När det rycks och stöts. Grupper eller enskilda kommer iväg och blir inhämtade. I alla fall när det är lite kuperat. En plattetapp räcker det att se sista kvarten.

Miss Lycka skrev:
> Köper ett danskt kanalpaket och får hela
> sändningar, sammandrag, analyser, försnack,
> eftersnack, reportrar på plats och slipper en
> massa internskämt på köpet!

Vill man ha bilderna och en massa störande obegripligt ljud borde det även finnas flamländska alternativ. Internskämt, i den mån de finns, kommer man garanterat inte att begripa och därmed inte behöva reta sig på!

Happykorrekt?
Bland de andra tomtarna på Bianchi Cafe`?;-)
Tycker f.ö. att Girot is the shit, TdF är för posörer.

Miss Lycka skrev:
> Vi har alla olika förutsättningar för att kunna
> förstå.

Jepp! Personligen får jag nog i dagsläget nästan ut mer av en italiensk eller spansk sändning än av en dansk. Med lite övning skulle det dock troligen gå lättare att komma upp till en god förståelse på danska än på spanska/italienska.

Stumpy skrev:
> Schager skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då ska bara se till att boka TV:n från
> 16-17:30
> > i tre veckor.
>
> Jag tycker ofta att det intressanta och roliga
> händer mitt under etapperna. När det rycks och
> stöts. Grupper eller enskilda kommer iväg och
> blir inhämtade. I alla fall när det är lite
> kuperat. En plattetapp räcker det att se sista
> kvarten.

Ännu intressantare kan jag tänka mig att den inledande timmen av etapperna är, när det ofta är attacker och motattacker för att hamna i dagens utbrytning som avlöser varandra. Även på plattetapperna. Men det får man tyvärr väldigt sällan se.

Håller med. Plattetapperna vore det bättre att visa första och sista timmen istället för att visa sista tre timmarna eller något däråt.

Varken danskan eller spanskan sitter där den ska för min del - trots boende i Lund och att man pluggade spanska på gymnasiet. Nej, det får bli ES eller någon stream!

Blir att titta så mycket som det hinns med mellan egen cykling och arbete! Inte verkar stranden ta tid från TV:n iallafall. Regn hela sommaren känns det som.

Ja, särskilt för min del vore det kul att se ett par hela etapper - för att mer förstå hela "grupparbetet" bakom lagledaren!

Jag skulle uppskatta en fulstream med mr.Duffields underbara utsvävningar. Men då David slutat som kommentator (ofrivilligt/frivilligt) så blir det ES på tv/surfplatta beroende på var man är. Semesterlogi med bra wifi är ett måste iaf så att man kan se kvällen sammandrag.

Är det någon som köper en cykeltidning med TdF bilaga? Jag tycker det är ett bra sätt att lära känna cyklisterna och teamen lite närmare.

nieves skrev:
> Jag skulle uppskatta en fulstream med mr.Duffields
> underbara utsvävningar.

Davids utsvävningar tycker jag var helt OK när det var plattetapper där inte mkt hände, men när han var mitt inne i en tio minuter lång utsvävning när det hände något klart intressant kändes det inte lika klockrent.

Det roligaste/dråpligaste minnet av honom tror jag är då han kommenterade en etapp per telefon från ngn bar ute på vischan då han råkat tanka fel bränsle (minns inte om det var diesel i en bensinbil eller tvärtom) och inte kunde ta sig till målet och kommentatorsplatsen.

Miss Lycka skrev:
> Det brukar finnas danska tidningar med
> TdF-bilagor/delar som kan vara en bra start på
> språkförbistringen.

Det ska jag hålla utkik efter, i skrift är danska helt begripligt.

Senast ändrad:
Jag kör Eurosport Player i år igen. Går att spola tillbaka sändning i ca 3 timmar. Gäller bara att undvika alla former av resultat/nyheter under eftermiddagen.

De gånger 3 timmar inte räcker så funkar cyclingtorrents.nl strålande.

va inni helvete.

nu får jag inte ESP att funka. Funka fint för ngn vecka sedan. Men nu lagom t tdf så verkar det strula.

livesändning funkar, men inte att kika på videor; det först "buffrar"... sedan ingenting o när jag klickar på "playsymbolen, pilen lixåm i nederkant", så händer inget... ?

tala nu om vad jag skall göra!

Senast ändrad:
ÅL skrev:
> Äre Vacchi och Adamsson även på EurosportPLAYER
> ?

Ja det är samma sändning som ordinarie ES.

Tillbaka
Topp