Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gurra sa:Jag gillar den här
https://learn.ryanleech.com/the-fla...355900733&mc_cid=3be3c0376d&mc_eid=06fbadbf1c
Äh. Den verkar vara betalkurs nu. Det var gratis förut.
feeblesmith sa:Du måste skapa tryck på fötterna från styret. Försök att lyfta bakhjulet med fötterna med framhjulet fortfarande på marken utan att använda broms.
Det finns inget självändamål med att ha hälar nedåt och kroppen bakom sadeln, det är en effekt av att ha tyngdpunkten över vevpartiet när man cyklar utför brant terräng.
Gurra sa:Jag gillar den här
https://learn.ryanleech.com/the-fla...355900733&mc_cid=3be3c0376d&mc_eid=06fbadbf1c
Äh. Den verkar vara betalkurs nu. Det var gratis förut.
glitch sa:Skulle gissa du har pedalerna horizontellt i luften. Kolla på klipp på bunnyhop i slow motion hur fötterna står.
Troligtvis försöker du dra med dig cykeln uppåt efter år av spd vilket så klart inte går. Det är inte du som ska dra cykeln upp i luften.
glitch sa:
Han trycker ned cykeln och låter hoppet få cykeln flygande och när framhjulet är uppe i det fria "ställer han sig upp" med tårnarna dippade nedåt inte hälarna.
Hälarna trycker man ned i stök för att inte kastas sv.
jonte987 sa:glitch sa:
Han trycker ned cykeln och låter hoppet få cykeln flygande och när framhjulet är uppe i det fria "ställer han sig upp" med tårnarna dippade nedåt inte hälarna.
Ja jävlar. Och det det ska man reda ut medan man störtar utför ett berg? Spd är inte så dumt i alla fall.
jonte987 sa:glitch sa:
Ja jävlar. Och det det ska man reda ut medan man störtar utför ett berg? Spd är inte så dumt i alla fall.
Ja precis det ska inte vara enorm skillnad i teknik beroende på pedaler.Raggamuffin sa:jonte987 sa:glitch sa:
Gäller även med spd :)
Rattnalle sa:Ja precis det ska inte vara enorm skillnad i teknik beroende på pedaler.Raggamuffin sa:jonte987 sa:glitch sa:
Raggamuffin sa:Man slipper trilla av om det studsar för mycket bara :)
Bara ett problem med dålig teknik. Behöver man sitta fast gör man felRaggamuffin sa:Rattnalle sa:Ja precis det ska inte vara enorm skillnad i teknik beroende på pedaler.Raggamuffin sa:jonte987 sa:glitch sa:
Man slipper trilla av om det studsar för mycket bara :)
jonte987 sa:Jo. Bara så att vi är överens.... Ni går igenom den manövern på varje hopp?
Rattnalle sa:Utifrån det du beskriver låter det som om det skulle vara bra att köra platt ett tag eftersom det märks när du gör fel på ett annat sätt än med spd. ;-)
Makten sa:Jag kör plattisar sen länge men fegar på även relativt små dropp eftersom jag ofta känner att jag "tappar cykeln" under mig. Alltså inte hopp med en kick utan bara rakt ut från en snäll kant, ofta till relativt platt landning. Nånstans i lårhöjd börjar det kännas som att jag inte har koll längre och det är inte höjden i sig som är läbbig, utan att cykeln tycks falla fortare än jag. Vete fan vad jag gör för fel och har knappt hört om nån annan som har samma problem. SPD skulle lösa saken men jag gillar plattisar till allt annat.
I den mikroskopiska mån jag har provat att hoppa så funkar det mycket bättre eftersom man komprimerar fjädringen "på vägen upp" och då trycks cykeln upp i fötterna så att säga. Det blir en helt annan rörelse. Men jag gissar att samma skit kommer uppstå om jag får mod nog att hoppa lite längre och högre.
Makten sa:Jag kör plattisar sen länge men fegar på även relativt små dropp eftersom jag ofta känner att jag "tappar cykeln" under mig.
trampapådå sa:släng spd och nöt!
waqr sa:Plattisar är ju helt fantastiskt. Skulle aldrig drömma om att köra SPD.
glitch sa:Du behöver ge det en chans. Utan att träna med plattisar kommer du aldrig lära muskelminnet.
mikipedia_ sa:Hur långa pins har du på pedalerna? Jag märker ganska stor skillnad till det sämmre med korta pins, så prova att skruva ut några varv om det går lr byt till nya längre. Så löste iaf jag tappa cykelkänslan?
Lars.E sa:Vad har du för pedaler och skor?
m3lk3r sa:Tycker det är riktigt segt också. Vant mig vid spd, kan hålla högra fart osv men har tappat hoppteknik. Kommer öva med platta till det känns bra men riktigt segt att de slår i så mycket mer än spd i skogen.
Startgas sa:Svårt att förklara något man "bara kan", men tror det du ska göra är att trycka ifrån just innan du lättar, och komprimera fjädringen, snarare än att försöka lyfta upp cykeln.
Makten sa:Jag kör plattisar sen länge men fegar på även relativt små dropp eftersom jag ofta känner att jag "tappar cykeln" under mig. Alltså inte hopp med en kick utan bara rakt ut från en snäll kant, ofta till relativt platt landning. Nånstans i lårhöjd börjar det kännas som att jag inte har koll längre och det är inte höjden i sig som är läbbig, utan att cykeln tycks falla fortare än jag. Vete fan vad jag gör för fel och har knappt hört om nån annan som har samma problem. SPD skulle lösa saken men jag gillar plattisar till allt annat.
I den mikroskopiska mån jag har provat att hoppa så funkar det mycket bättre eftersom man komprimerar fjädringen "på vägen upp" och då trycks cykeln upp i fötterna så att säga. Det blir en helt annan rörelse. Men jag gissar att samma skit kommer uppstå om jag får mod nog att hoppa lite längre och högre.
deklund sa:Själv har jag aldrig ens provat spd och kommer nog aldrig göra det.
Men jag blir mest lite nyfiken på hur du faktiskt kör?
Eftersom jag själv kör hyfsat ofta på samma ställen som dig så räcker jag gärna ut en hjälpande hand och kan försöka ge lite tips i verkligheten. Skriv ett PM om du vill så kan vi säkert mötas upp någon gång.
Octagon sa:Makten sa:Jag kör plattisar sen länge men fegar på även relativt små dropp eftersom jag ofta känner att jag "tappar cykeln" under mig.
Kolla denna filmen:Spola fram
När han kör ut över droppet är benen böjda, sedan rätar han ut benen så att dom är nästan raka lagom till landningen. Om man rätar ut benen för snabbt så att dom är raka mitt i hoppet blir effekten att man skjuter ifrån sig cykeln.
Der Kaiser sa:Octagon sa:Makten sa:Jag kör plattisar sen länge men fegar på även relativt små dropp eftersom jag ofta känner att jag "tappar cykeln" under mig.
Kolla denna filmen:Spola fram
När han kör ut över droppet är benen böjda, sedan rätar han ut benen så att dom är nästan raka lagom till landningen. Om man rätar ut benen för snabbt så att dom är raka mitt i hoppet blir effekten att man skjuter ifrån sig cykeln.
Jag är rätt värdelös på det mesta, men om jag har lite fart så kommer jag ut rätt bra över dropp-kanter, då har jag kroppen långt bak och lågt och i luften skjuter jag automatiskt ner cykeln med fötterna och landar med fötterna på pedalerna.
Till en viss, okänd, höjd på droppet och tid i luften, som Octagon skrev. men upp till nån meter tycker jag det funkar rätt bra iallafall.