Tektro eller Shimano bromssystem?

Tektro tillverkar ju modeller som Shimano saknar, t.ex. svarta & snygga "long drop" caliperbromsar. Så som emmer skriver, vilken typ av broms och vilken prisklass är nog minimikrav på information för att ge en vettig diskussion.

Miracle sa:
Jo, Shimano har jag sagt förut, men nu råkar de vara Tektro på min Fatbike å de funkar de med! :)

frid!
Kör ju samma som du på fettot miracle, tektro cd-330. Funkar förvånansvärt bra men tycker inte de har så mkt känsla, mer on eller off, tycker ex shimanos budgetbroms m-395 är trevligare i känslan. Tycker även tektro har lite långa bromshandtag, typ 2,5 finger

Jag har haft bra tektro bromsar. Sonen har tektro på sin nuvarande cykel och de fungerar utmärkt. Oftast är shimano kanske ett bättre val, men tektro är inte bortkomna - de kan göra bra bromsar de också.

Martinmat sa:
Miracle sa:
Jo, Shimano har jag sagt förut, men nu råkar de vara Tektro på min Fatbike å de funkar de med! :)

frid!
Kör ju samma som du på fettot miracle, tektro cd-330. Funkar förvånansvärt bra men tycker inte de har så mkt känsla, mer on eller off, tycker ex shimanos budgetbroms m-395 är trevligare i känslan. Tycker även tektro har lite långa bromshandtag, typ 2,5 finger

Jo, det kan jag hålla med om. M-395 har nog lite bättre känsla. De långa handtagen löste jag genom att flytta in dem en bit.Så nu kan jag bromsa med ett finger som jag brukar! :)

frid!

Tektro är väl ett mer budgetfokuserat märke än Shimano, men de ligger ju bakom TRP också, vilket verkar vara deras high-end märke.
TRP verkar riktigt bra, och Tektro gör säkert några riktigt prisvärda och vettiga bromsar.
Shimano M615 eller bättre är ett säkert kort dock.

Tillbaka
Topp