Tektro

Johan

Medlem
Tektro
På biltema finns det billiga fälgbromsar, typ 150 kr för deras "finaste". Märket på bromsarna är Tektro och som nästan allt annat på biltema så är man ju lite tveksam till deras prestanda och funktion. Men är det inte så att de bromsar som man hitta tillexempel på Scott cyklar för runt 10.000kr, är precis samma bromsar men nu står det Scott på dem?

Jag ska ha bromsen till min pendlar cykel så det ställs inte jättehöga krav.

Johan

Tektro
Tektro har nog fått lite oförtjänt dåligt rykte här i sverige. Mycket för att de säljs på Cykelringen tror jag.

Jag anväder en Tektro på min BMX och den gör sitt jobb. Det är på BMX-racesidan som Tektro är starkast och om man kollar på deras hemsida så har de riktiga dräggelobjekt.

Och det stämmer säkert att olika märken märker om Tektrobromsar till Scott, Cannondale mm. Wellgo är ju ett sånt märke det åxå. Wellgo har ju byggt pedaler till Cannondale, Scott och Ritchey. Wellgo säljs av en händelse åxå av Cykelringen.

Så köp och kör. Jag åker nog och köper själv idag. Jag behöver ett par till min pendlarhojj.

Stalle

Tektro
det tektro-bromsar som jag har haft har snabbt dukat under vid vintercykling. det är lagrena som blir sega. sen så finns det på vissa tektrobromsar ett ohyggligt flex både i hantag och broms.

jag rekomenderar den billigaste (svarta) shimanobromsen istället.

Tektro
Har kört med artnr: 27-768 för 69:- på vinterhojen och är glatt överaskad, dom fungerar mycket bra, det är minimalt med flex och dom nyper mycket bra. Om jag körde med v-broms på sommar hojen skulle jag inte tveka att prova den dyrare sorten. Lycka till med vinterhojen.

// Mats

Tektro
Är inte Tektro de enda som har V-bromsar som funkar med landsvägshandtag?

Har för mig att jag hittade ett par sådana när jag forskade lite kring att bygga mig en CX.

Tektro
Det finns andra som har sånna åxå (V-broms och landsvägshandtag). Kommer inte ihåg vad de heter men... Sen finns det ju adapter från kort till långt drag i vajern. De lär visst inte funka så bra men man får säkert stopp på hojjen.

Stalle

Tillbaka
Topp