Tempocykel. Nostalgi eller verkliget?

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum

BJS

Aktiv medlem
Har man som 45 åring förmåga att uppskatta en tempocykel 20 år efter man slutade tävla eller ens cyklade på en? Klarar man av att brotta ner sig i aeroposition och få ut något av det, eller är det ett ungdomens privilegium?

Otränad (med happymått), småfet men frisk och kry. Var hygglig triathlet för 25 år sedan.

Är det lönt att ge sig på det eller är det bortkastad energi/pengar? Något annat mål än eget nöje finns inte - eller tja finns det någon H50 klass framöver på klubbnivå tempolopp så visst - sporten behöver ju även deltagare som håller upp volymen av deltagare...

Finns det någon annan som har erfarenhet av att plocka upp tempo cykling som medelålders gubbe?

Tjena!

Kolla startfältet på Ironman i Kalmar.. Många 45+ som kör tempohojar där.. I 18 mil dessutom. Så ja

Följdfundering, jag läser lite om olika generationer etc av tempocyklar, är det lönt att skaffa en äldre modell eller är det så stor skillnad att man ska skaffa en av nyare snitt om man nu vore spekulant?

45 är ingen ålder. Kör på. Jag låg i tempoställning säkert 4 mil på dagens 7 mila runda. Superkul inga problem men alla är olika. Tempo positionen blir lättare ju mer man kör alltrå över tid. efter några veckor blir det en vana. Själv 50 plus. Lite ovig stel i ryggen men ingen övervikt. Har Ingen tempocykel bara pinnar monterade . F ö började jag cykla på allvar vid 46 och det går stadigt frammåt. Känns bättre för varje år.

Kanske man skall ge det ett försök ändå? Kryllar ju av bra vägar utanför dörren för tempocykel. Det ser så... kul ut när man möter folk ute på TT cyklar. Sen om det är är nostalgi eller att det bara är kul vette fan - men det kändes bra när det begav sig. Go känsla att skära vinden som en kniv... inte för att man lär uppnå samma effekt som man gjorde som yster hårdtränande 20-25 åring, men ändå...

Skall börja surfa TT-cykel. Tokigt eller inte... ?

Bengt-re sa:
Kanske man skall ge det ett försök ändå? Kryllar ju av bra vägar utanför dörren för tempocykel. Det ser så... kul ut när man möter folk ute på TT cyklar. Sen om det är är nostalgi eller att det bara är kul vette fan - men det kändes bra när det begav sig. Go känsla att skära vinden som en kniv... inte för att man lär uppnå samma effekt som man gjorde som yster hårdtränande 20-25 åring, men ändå...

Jag ser dem ofta på väg ut till eller in från Adelsöfärjan. Var också lite fundersam på att prova. Det som känns tydligt är att det är en aktivitet för dem som trivs med att vara ensamma. Ser dem i princip alltid en och en. Ofta väldigt tidigt eller sent på dagen.

Klart du skall köra, rutinen hur man skall göra har du ju sedan tidigare. Och tempomagen gör det ju bara mer aero.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:

Jag ser dem ofta på väg ut till eller in från Adelsöfärjan. Var också lite fundersam på att prova. Det som känns tydligt är att det är en aktivitet för dem som trivs med att vara ensamma. Ser dem i princip alltid en och en. Ofta väldigt tidigt eller sent på dagen.

Gillar både att cykla ensam och i grupp. Det är två olika saker och båda är nice om än på olika sätt.

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:

Gillar både att cykla ensam och i grupp. Det är två olika saker och båda är nice om än på olika sätt.

Det var inte negativt menat, mer en reflektion. I mitt fall är n+1 övertrasserat mucho grande.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:

Det var inte negativt menat, mer en reflektion. I mitt fall är n+1 övertrasserat mucho grande.

?
Det är en bra hobby att samla cyklar!

Vad sa du att du var? 45? Jaja, dagens åldersnojeungdom. Jag körde i går ett tag med en 70-åring på tempohoj. Det såg inte ens konstigt ut. Förutom bakhjulet då såklart :)

Henrik_E sa:
Hasse#7 sa:
Det som känns tydligt är att det är en aktivitet för dem som trivs med att vara ensamma. Ser dem i princip alltid en och en.
Har du tempohoj får du antagligen inte vara med i din lokala klunga.

Nä det är sant. Jag har fattat den biten med vinglandet och andra faror som kan uppstå. Huvudsakliga synpunkten låg på det faktum att det verkar vara en ensam tillvaro. Lite att en tempocyklist inte behöver några kompisar. Känns inte så kul för en gammal lagspelare.

Hur många cyklar har du? Tempohoj borde väl vara typ 4e 5e cykel nånting. Så har du t.ex bara 3 cyklar måste du köpa 1 till innan, alternativt köp 2 på en gång.

Det är som allt annat, väldigt personligt, jag för min del har varit lite småsugen men kommit fram till att det inte tillför något för mig. Tycker det ger motivation till träningen att komma ner i aero och bli där ett tag.

Kul, men svårt att motivera är min bedömning.
För långa solorundor kör jag tempopinnar på linjecykeln och det räcker långt. Med det och aerohjul har du redan de största fördelarna utan att behöva en dedicerad cykel.
Har redan 2st fina 29' HT för tävling, en finracer, en vinterfully, en pendlarhoj ...plus en gammelracer och gammelmtb på landet, så det speglar inte en ovilja att efterleva n+1 regeln ;-)

Klart du ska ha en tempocykel. Det är skitkul att cykla tempo (ibland en plåga, fast det har ju sig tjusning det oxå :)) och så kan man träna när man vill eftersom det blir soloträning.

Jenny W sa:
Klart du ska ha en tempocykel. Det är skitkul att cykla tempo (ibland en plåga, fast det har ju sig tjusning det oxå :)) och så kan man träna när man vill eftersom det blir soloträning.

Ja. Är bra sugen - mest som en kul grej. Triathlon fungerar inte längre då fötterna inte går springa med, men bråka ner kroppen i temposition borde ju gå. Allt behöver inte hs något syfte - dirtbiken är lika meningslös, men ändå rolig leksak.Finns gott om vingelmån på södertörn så finns ju lekplats på gubbdagiset! ?

NickPick sa:
Jenny W sa:
och så kan man träna när man vill eftersom det blir soloträning.

Landsvägscyklister är alldeles för sällskapssjuka :)

Ja, därför blir det inte så mycket solokörningar med lvg-hojen. Det är för tråkigt. Med tempocykel behöver man inte sällskap som ursäkt, utan ge sig ut ensam. Dessutom är iaf inte jag så sällskapsjuk när jag ligger på tröskeln och maler.

Är det kul är det aldrig meningslöst.

Miss Lycka sa:
Det är inte många mil som jag har tränat på mina tempocyklar genom åren. De används uteslutande på tävlingar.

Dumt, eftersom träning i tempoställning för de flesta (för vissa verkar det gå lika bra i tempoställning som i vanlig, men de är nog ganska få) gör stor skillnad i hur stor andel av ens potential man kan utnyttja. Om jag inte tränar i tempoställning regelbundet får jag ut bara ca 80-85 procent av min tröskeleffekt (t ex), vid samma puls och ansträngning. Med regelbunden träning, särskilt långa pass, kan glappet på 15-20 procent minskas till ca 5 procent. Det gör väldigt stor skillnad!

Är 45 och några år och köpte min tempocykel för ett par år sedan. Hade aldrig cyklat på en sådan innan. Tanken var väl att jag skulle köra lite triathlon. Ingen triathlon än med den, men ändå den cykel jag använder oftast. Tycker den är klart roligast att cykla på jämfört med lvg/MTB. Den är dessutom väldigt bekväm. Hur det nu kan vara möjligt, men jag antar att jag fick den bra inställd när jag köpte den.

Det klart du ska ha en tempohoj...!

Emell sa:
Är 45 och några år och köpte min tempocykel för ett par år sedan. Hade aldrig cyklat på en sådan innan. Tanken var väl att jag skulle köra lite triathlon. Ingen triathlon än med den, men ändå den cykel jag använder oftast. Tycker den är klart roligast att cykla på jämfört med lvg/MTB. Den är dessutom väldigt bekväm. Hur det nu kan vara möjligt, men jag antar att jag fick den bra inställd när jag köpte den.

Kul att höra! Bekväm btw? Wtf?! Det brukar ju vara lite utmanande att sitta så vikt undan vinden och jobbigt för nacken vill jag minnas. Men vi har kanske olika uppfattning om vad som är bekvämt. Nåväl kanske skulle börja att testa med tempopinnar - jag har ju några gammla rackare liggande... hmmm...

Bengt-re sa:
Emell sa:

Kul att höra! Bekväm btw? Wtf?! Det brukar ju vara lite utmanande att sitta så vikt undan vinden och jobbigt för nacken vill jag minnas. Men vi har kanske olika uppfattning om vad som är bekvämt. Nåväl kanske skulle börja att testa med tempopinnar - jag har ju några gammla rackare liggande... hmmm...

Ja, jag var också förvånad första gångerna jag satt ihopvikt, men det är som att den bara passar mig jäkligt bra. Lite överdrivet kanske, men ibland får jag känslan av att sjunka ner i soffan när jag lägger armarna i tempobågen...;-)

Tillbaka
Topp