Tempocykel

Tempocykel
Inget direkt förslag, men en begagnad ram som passar (tänk på att det är viktigt att få cykeln "under sej" för att få "skelettsupport" så en något mindre ram än lvg. cykeln). Hjulen har en väldigt stor betydelse, och då framför allt framhjulet (bryter vind först, därav stor betydelse). En disk är heller aldrig fel baktill...

Tänk också på att det bör vara en ram med geometri specifikt för tempo eftersom mer av vikten läggs framåt, vilket på en lvg. ram kan skapa stabilitetsproblem.

Tempocykel
Du kan få köpa min Eddy om du vill , men bara med bakhjul isf... (stl c-c 53 cm , lagom för 178-180cm) ! ;-)

Bilagor

• Tempocykel 001.gif
    Tempocykel 001.gif
    121.1 KB · Besök: 97
Senast redigerad av en moderator:
Tempocykel
image.asp

Storlekar: 49, 53, 56, 59 cm
Växlar: 20
Ram: Triathlon smooth
Färg: mörk silver/svart
Gaffel: Carbon Ultralite Aero
Vevparti: Shimano Ultegra
Bakväxel: Shimano Ultegra
Växelregl: Shimano BS78 -2s / -10s
Bromshandtag: Tektro Carbon Triathlon
Broms: Tektro Road Carbon Kool Stop Pads
Framdrev: FSA Gossamer Triathlon, 53/42 Z.
Innerlager: FSA MegaExo
Nav: FSA RD-220S Wheelset
Ekrar: FSA RD-220S Wheelset
Fälgar: FSA RD-220S Wheelset
Kassett: Shimano CS-6600 12-23 Z.
Däck: Maxxis Xenith 23, Kevlar
Styre: FSA BB-410 Neck
Styrstam: FSA RO-B250 / X-Mission Pro, 6°
Sadel: Selle Italia NT1 Kit B
Sadelstolpe: FSA FR-270

Ca 22lök

Tempocykel
Kolla in Orbeas tempohojar. De kommer att finnas en komplett Ultegrautrustad cykel för 20' på Cyklig i Solna. Ett annat alternativt är Argon 18s ram som går på ca. 11'.

Tempocykel
audiojan skrev:
-------------------------------------------------------

> Hjulen har en väldigt stor betydelse, och då framför
> allt framhjulet (bryter vind först, därav stor
> betydelse). En disk är heller aldrig fel
> baktill...

Är det inte så att man i första hand siktar på att ha bakdelen aerodynamisk? Turbulensen är ju det man vill undvika.

Vissa tempocyklar säljs ju till exempel med zipp 808 bak och 404 fram. Andra kan man köpa med diskhjul bak och zipp 808 fram. I det första fallet så har man först och främst tänkt på ett aerodynamiskt bakhjul. Sen finns det ju dom som säljs med zipp 808 fram och bak. på grund av sidvind så använder man inte diskhjul fram, men även utan diskhjul så tycks många välja att ha det mest aerodynamiska hjulet bak.

*Zipp 808 har 82 mm fälg
*Zipp 404 har 65 mm fälg

Bilagor

• Aerodynamik.jpg
    Aerodynamik.jpg
    45.3 KB · Besök: 34
Tempocykel
Clas skrev:

> Är det inte så att man i första hand siktar på
> att ha bakdelen aerodynamisk? Turbulensen är ju
> det man vill undvika.
>
> Vissa tempocyklar säljs ju till exempel med zipp
> 808 bak och 404 fram. Andra kan man köpa med
> diskhjul bak och zipp 808 fram. I det första
> fallet så har man först och främst tänkt på
> ett aerodynamiskt bakhjul. Sen finns det ju dom
> som säljs med zipp 808 fram och bak. på grund av
> sidvind så använder man inte diskhjul fram, men
> även utan diskhjul så tycks många välja att ha
> det mest aerodynamiska hjulet bak.
>
> *Zipp 808 har 82 mm fälg
> *Zipp 404 har 65 mm fälg

Nja, inte riktigt... Enligt John Cobb (aerodynamic guru #1 när det gäller cyklar etc.) beräknade att man kan spara 33 sekunder över ett 40km tempo lopp (med ett standard 32håls hjul som referens) med en disk bak, medans besparingen med en disk fram är hela 66 sekunder. Läs också vad Steve Hed säger om framhjul i länken nedan. Nu är det ju så att man inte får ha en disk fram, så det begränsar vilka besparingar som är möjliga, därav många spenderar pengarna på en disk bak eftersom det är den största möjliga besparingen som man kan göra "lagligen" (borträknat cyklistens position som har absolut störst inflytande på aerodynamiken). Generellt sett så blir det alltså viktigast att cykeln tillåter en bra position och sedan kan man finjustera med hjul, hjälm, kläder etc.

http://www.hedcycling.com/technical/faq.php

Tempocykel
Tempocykel säljs med diskhjul bak och högprofil fram , hittar du en cykel med högprofil bak är det antagligen någon triatletcykel du tittar på...
Struntar du i disk bak kan du lika gärna strunta i tempocykel helt och hållet.
Sittpositionen skiljer rätt mycket på en tempocykel för lvg-cykling och en triatloncykel .
Ska du jag dyra tusendelar är det lika bra att satsa pengarna direkt från början !
Tänk bara på vilken skillnad en riktig tempohjälm gör... :-)

Tempocykel
Jag hade köpt en begagnad hoj. För 20 papp får du en rätt bra cykel. Oftast har den inte gått särskilt långt heller. En hårt sattsande cyklist brukar köra ett tempopass i veckan och då inte med tävlingshjulen. Jag brukar räkna med att man får lägga 2000-2500kr på en begagnad cykel innan man har fått den som man vill typ ny kjedja, kasset, styrstam, sadel eller något annat man inte är nöjd med.
Olle

Tempocykel
Little Stereo skrev:
> Tempocykel säljs med diskhjul bak och högprofil
> fram , hittar du en cykel med högprofil bak är
> det antagligen någon triatletcykel du tittar
> på...
> Struntar du i disk bak kan du lika gärna strunta
> i tempocykel helt och hållet.
> Sittpositionen skiljer rätt mycket på en
> tempocykel för lvg-cykling och en triatloncykel
> .
> Ska du jag dyra tusendelar är det lika bra att
> satsa pengarna direkt från början !
> Tänk bara på vilken skillnad en riktig
> tempohjälm gör... :-)

Helt rätt att en tempohjälm hjälper. Men att det bara är triathleter som kör med högprofil bak är fel. Det kan vara en triathlete, men det kan också vara en smart tempocyklist... Kombinationer som lätt cyklist och kantvind kan faktiskt vara så att det går fortare om man inte kör med disk eftersom man i det fallet spenderar så pass mycket energi att stabilisera sej att det faktiskt går långsammare med en disk... även om det inte är lika aerodynamiskt. Och sedan finns det också tempobanor som har rejäla stigningar (även om det kanske är ovanligt i Sverige...) där ett lättare hjul faktiskt spar tid.

Sedan behöver det inte skilja sej speciellt mycket mellan en tempocykel och en triathloncykel... Titta bara på Discovery's Trek TTX... En "triathlon cykel" som Salvodelli tog prologen med i Girot...

Att man skulle strunta helt i en tempocykel om man inte har disk bak, är ju faktiskt helt fel... Besparing av energi omräknat till tid (enligt John Cobb) är ca. 6min. på 40km tempo för korrekt sitt position, medans en disk bak "bara" spar 33 sek.

Dessutom att prata om triathleter som tempocyklister som två helt olika personer håller ju inte riktigt. Det finns gott om triathleter som kör tempo och vice versa. Se bara på Björn Andersson. En av triathlete av världsklass, men som också blev 5:a på Tempo-SM i år. Är då han triathlete eller tempocyklist? Eller kanske både och...? :-)

Tempocykel
Giant skrev:
> Tack för alla bra svar. Ska nog kolla in orbeas
> tempohojar först.

Orbea gör riktigt bra cyklar! Har själv en Orca för landsväg. Tempo cykeln är av ett annat märke eftersom den helt enkelt passade mej bättre en en Ordu. Ville verkligen ha en Orbea Ordu, men det gick liksom inte...

Du gör helt rätt i att kolla in Orbea's tempocyklar. Men se till att du provar dej fram lite, eftersom sittställningen är det mest kritiska på en tempocykel. Bäst cykel är den som passar bäst!

Tempocykel
Vissa föredrar högprofil/treekrat fram och bak. Känsligheten för sidvind är den främsta orsaken till detta val. Armstrong har till exempel kört med treekrat fram och bak.

Tempocykel
Jag tänkte mest på att sittställningen som triatleter brukar ha inte är godkända för tävling på landsväg av scf/uci...
Tempocykel utan disk i bak på tävling är väldigt ovanligt om ägaren har diskhjul & att det skulle vara någon förtjänst på viktbesparing har jag väldigt svårt att tro på (om det inte råkar vara 5 mil bergstempo på Tour de France) !
Däremot kan jag förstå om folk avstår från diskhjul pga kostnadsskäl.
Jag skulle nog föreslå en schysst begagnad tempocykel med diskhjul och högprofil fram hellre en ny tempocykel med vanliga lvg-hjul på för samma pengar .
Jag vet själv hur mycket tid jag sparade första tempoloppet jag körde med "riktig" cykel :-)

Tempocykel
Hjul val har givetvis med väderförhållande och banans utformningatt göra.
Gjorde fel hjul val på dm förra året. Det blåste sida mot 14-15m/s.
Disk hjul var ett dåligt val. Det blev för låg hastighet för att diskhjulet skulle göra effekt och vindfånget var inte att leka med.
Olle

Tillbaka
Topp