Teneriffa eller Gran Canaria?

RogSun

Medlem
Planerar att åka på lite semester i januari och undrar var ni skulle förslå att jag åker för bäst landsvägscykling. Ovan nämnda eller någon joker?

Jag tycker att gc 500 gör GC till ett bättre alternativ för cykel.
Man tar sig "överallt"

Teneriffa är mkt bättre visuellt och cyklingen är lika bra bara mer otillgänglig.

Beror som alltid på vad du menar med bäst landsvägscykling.

- Är det fråga om turistcykling med stor möjlighet till omväxlande turer eller vill du ha ett träningsläger?
- Hur känslig är du för trafik resp. dåligt väder?
- Hur ser du på bergs- kontra plattcykling?
- Vill du bo med "fullservice" eller kommer du att ha bil och kunna bo ute på vischan?
- Vill du ha direktflyg från Sverige?
- Ska du ta med eller hyra cykel?

Jag har förutom Teneriffa (några dagar cykling men har åkt runt och vandrat ett antal veckor på ön) och GC (två cykelveckor) cyklat några dagar på La Palma och La Gomera. Beroende på svaren ovan kan de vara mer eller mindre aktuella.

Senast ändrad:
Planerar att åka på lite semester i januari och undrar var ni skulle förslå att jag åker för bäst landsvägscykling. Ovan nämnda eller någon joker?
Tjena! Jag har vart på Gran Canaria, och nu i början på året skall jag till Teneriffa, Om du åker till Playa de englés södra delen så har du fina cykelvägar, men var beredd på 11 till 15% lutning. Nu skall jag utforska Teneriffa i hela 5 veckor.

GoranS ovan skriver bra saker. Som han nämner, både La Gomera och La Palma är alternativ (och även Fuerteventura och Lanzarote, dock är de nog på de flesta sätt sämre än de fyra ovan nämnda just ur perspektivet landsvägscykel, men boende, flyg etc kan ju ändå göra dessa intressanta). Jag har cyklat lvg på alla dessa förutom Lanzarote och skulle välja Gran Canaria som första ö. Den är bäst helt enkelt, det kanske starkaste skälet är att ön har flest passande småvägar. Teneriffa är inte dåligt på något sätt dock, och liknar GC i hög grad.

La Palma och La Gomera har färre vägar, men å andra sidan i huvudsak ett frodigare klimat. Och på La Palma kan man klättra 2400+ höjdmeter i ett svep om man tycker det är en kul utmaning. 🙂 Båda dessa är dock (väl?) knepigare att ta sig till från Sverige, osäker på om det går direktflyg. (Jag tog färjan från Teneriffa när jag var på La Gomera.)

Tillbaka
Topp