Tenways CGO600 vs Stålhästen Frihet

Torpet

Medlem
Hej,

Är sugen på en elcykel för max 20 k helst, för jobbpendling. Det är inte mer än ca 6 km enkel väg men vill bara ha ett transportmedel som enkelt tar mig till jobbet. Träning löser jag på fritiden.

Två cyklar jag sett och tycker ser bra ut, dock är jag väldigt okunnig, är
Och

Priset skiljer sig ju en del så är ju frestande att gå på billigaste, frågan är ju om namnet kostar ett par tusen extra för stålhästen för liknande kvalitet. Finns det något utlåtande om vilken som är mest prisvärd? Någon som äger någon av cyklarna och vill dela med sig av upplevelsen? :) Eller har ni någon förslag som passar bättre? Vill gärna ha batteri i/på ramen och ingen motor fram.

Jag slog till på en stålhästen ändå. Kommer ikväll tror jag, kan ge ett litet omdöme här om någon är intresserad. Om någon har en tenways får ni gärna berätta vad ni tycker med

Jag är sugen på den också. Lurar bara på om två växlar är för lite? Har en hyfsat dryg, lååång backe på hemvägen dagligen och förstår det som att motorn är rätt svag i de där också..
Men också ytterst okunnig här.
Väldigt intresserad av din upplevelse med hojen?

Jag har fått hem den, har bara hunnit ta en kort testtur på ca 5 min med den. Men första intrycket är bra, tycker den är snygg, drar iväg snabbt när man börjar trampa och kommer snabbt upp i maxhastighet. Man känner ganska direkt att den slutar dra och det börjar ta emot lite. Det är första gången jag provar en elcykel så jag kan inte jämföra den med någon annat direkt.

Angående backar så har jag ett par stycken nära hemmet och tycker att den klarar de bra. Sista backen som är ganska brant så känner jag att jag hjälper till lite, men det känns inte jobbigt. Svårt att säga hur den tar din backe. Jag har några riktigt grisiga backar i området, jag kan testa i dem backarna om du vill. Om du kan skicka en bild på backen du är fundersam över så har jag säkert något liknande jag kan testa den uppför.

Wow, vilket trevligt svar!
Prova gärna alla backar, även grisiga. Min största fundering är kring hur den tar last i backar för jag väger själv nästan maxvikt (ca 115kg) och släpar en cykelvagn med 20kg unge i på hemvägen och är helt slut när jag kommer hem, även om jag inte hämtar från fsk😅
Backen jag har är inte direkt grisigt för att den är brant utan för att det är konstant backe i typ 2+ km. Kanske 100 höjdmeter totalt

Att tänka på är att cykeln bara har två växlar. Även om det är en elcykel, så kan det bli tufft i tunga uppförsbackar med mycket vikt på/efter cykeln. Jag använder låga/lägre växlar i uppförsbackar, men då med ett annat motor/växelsystem.
Så innan du köper, testa under realistiska förhållanden, eller låt TS göra det.

Tog cykeln till jobbet idag, första gången. För mig som har 98% plan väg, utan backar längs vägen, är 2 växlar bra. Automaten är riktigt trevlig vid stopp/start. Jag + packning + unge kommer komma upp i max 95 kg, så jag kan inte uttala mig kring hur det påverkar dig viktmässigt. Jag kan prova ett par backar på vägen hem, så kan jag ge ett utlåtande i eftermiddag/kväll.

Tack för svar och engagemang!
Fick åka snålskjuts på en polare uppför värsta och längsta delen av backen igår. Han har en sju år gammal Yosemite (8vxl) och han behövde knappt trampa för att få både sig och mig (jag trampade också, men inte alls lika jobbigt som vanligt) med cykelvagn och barn uppför backen. Kollade på Biltemas nuvarande modell och den har klenare motor (30Nm) mot Frihet (40Nm). Säger detta något om hur man kanske skulle klara backen utan att bli dyngsvettig varje dag?

Tack för svar och engagemang!
Fick åka snålskjuts på en polare uppför värsta och längsta delen av backen igår. Han har en sju år gammal Yosemite (8vxl) och han behövde knappt trampa för att få både sig och mig (jag trampade också, men inte alls lika jobbigt som vanligt) med cykelvagn och barn uppför backen. Kollade på Biltemas nuvarande modell och den har klenare motor (30Nm) mot Frihet (40Nm). Säger detta något om hur man kanske skulle klara backen utan att bli dyngsvettig varje dag?
Jag misstänker att det är en cykel med navmotor. Jag är faktiskt lite förvånad över att den fungerar så pass bra i uppförsbackar. Men sen är allt personligt och lite subjektivt i hur ansträngande det känns.

Generell så borde en centrum/vevhusmotor fungera bättre när det går tungt. Skälet är att när man växlar ner, så är det inte bara benen som snurrar fortare, utan även motorn. Då den går med högre varvtal har den bättre förmåga att levererar effekt. Med en navmonterad motor så finns det ingen möjlighet att varva upp motorn genom växlingar. Motorn går ju med hjulets varvtal- Jag vet dock inte hur Bafangs navmotor med integrerad automatväxel fungerar. Växlingen kanske påverkar varvtalet på motorn också?

Centrummotorer brukar av någon anledning ha högre vridmoment än navmotorer, varför vet jag inte. Kanske det behövs högre vridmoment!? I vilket fall som helst så ligger Shimanos och Bosch's vridmomentsvagaste motorer på 40 Nm. Biltema säljer f.ö en Shimanomotoriserad elcykel med 40 Nm stark motor. De starkaste motorerna från Bosch ligger på ca 85 Nm. Men dessa är främst avsedda för Mtb. Men man kan hitta trekking cyklar med motor från Bosch på ca 75 Nm. Bosch verkar ha en hel del motoralternativ.

I slutändan är det väl plånboken och personlig upplevelse som avgör vad man köper.

Jag misstänker att det är en cykel med navmotor. Jag är faktiskt lite förvånad över att den fungerar så pass bra i uppförsbackar. Men sen är allt personligt och lite subjektivt i hur ansträngande det känns.

Generell så borde en centrum/vevhusmotor fungera bättre när det går tungt. Skälet är att när man växlar ner, så är det inte bara benen som snurrar fortare, utan även motorn. Då den går med högre varvtal har den bättre förmåga att levererar effekt. Med en navmonterad motor så finns det ingen möjlighet att varva upp motorn genom växlingar. Motorn går ju med hjulets varvtal- Jag vet dock inte hur Bafangs navmotor med integrerad automatväxel fungerar. Växlingen kanske påverkar varvtalet på motorn också?

Centrummotorer brukar av någon anledning ha högre vridmoment än navmotorer, varför vet jag inte. Kanske det behövs högre vridmoment!? I vilket fall som helst så ligger Shimanos och Bosch's vridmomentsvagaste motorer på 40 Nm. Biltema säljer f.ö en Shimanomotoriserad elcykel med 40 Nm stark motor. De starkaste motorerna från Bosch ligger på ca 85 Nm. Men dessa är främst avsedda för Mtb. Men man kan hitta trekking cyklar med motor från Bosch på ca 75 Nm. Bosch verkar ha en hel del motoralternativ.

I slutändan är det väl plånboken och personlig upplevelse som avgör vad man köper.
Hans är en navmotor också ja.

Tack, jag har läst mig till samma sak, att mittmotor i regel är effektivare och starkare, men inte hittat en sådan utförlig förklaring varför som du gav!

Jag har kikat runt lite, i min okunskap, men fastnar dels för integrerat batteri i ramen och remdrift. Jag är nog lite för fåfäng för att ha en mer bulkig cykel som förmodligen är mkt bättre lämpad. Sedan vill jag helst inte lägga mer än ca 20 tusen, om jag inte kommer fram till att jag verkligen måste. Jag letar därför egentligen anledningar för att faktiskt slå till på en sån här också och slippa leta vidare eller bli övertygad om att köpa en bättre lämpad för 30 tusen... 😇

Hans är en navmotor också ja.

Tack, jag har läst mig till samma sak, att mittmotor i regel är effektivare och starkare, men inte hittat en sådan utförlig förklaring varför som du gav!

Jag har kikat runt lite, i min okunskap, men fastnar dels för integrerat batteri i ramen och remdrift. Jag är nog lite för fåfäng för att ha en mer bulkig cykel som förmodligen är mkt bättre lämpad. Sedan vill jag helst inte lägga mer än ca 20 tusen, om jag inte kommer fram till att jag verkligen måste. Jag letar därför egentligen anledningar för att faktiskt slå till på en sån här också och slippa leta vidare eller bli övertygad om att köpa en bättre lämpad för 30 tusen... 😇
20 tusen för en elcykel med mittmotor blir nog svårt att hitta, i varje fall till normalpris och med i övrigt bra komponenter.

Biltemas cykel som jag nämnde, https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-275-10-vaxlar-2000046274, har ju faktiskt ganska bra specar, om de stämmer. Shimano's E5000 motor med 40 Nm (lite svag men troligen skaplig Shimanokvalite), kraftfullt batteri på 504 Wh (högre kapacitet är ovanligt), 10 växlat Deore system, hydrauliska skivbromsar, framgaffel i kolfiber. Har du möjlighet att provcykla så kan den vara intressant.

Annars om man skall hitta prisvärda elcyklar med centrummotor så gäller det att hålla koll på webbutikers reapriser. Alternativt begagnatannonser. Bikester brukar nästan alltid ha kampanjpriser. Denna cykel kan vara ett alternativ, https://www.bikester.se/sv/articles/2.2570.98340/batavus-elcykel-zonar-ego-400wh-black. Den har en lite starkare motor från Bosch, dock över din budget.

Nackdelen med båda alternativen är kedjedrift, och att det är lite dyrare kedja/kassett som slitdelar. Men en elcykel som bockar av allt (remdrift, navväxel med mer än 8 växlar, stark motor, stor batterikapacitet) blir dyr, kanske 40.000.

Jag köpte en singelspeed elcykel till min sambo för något år sedan. Navmotor bak, säkert inte mer än 40 Nm (om ens det). Jag drog ut den i några jobbiga backar i Nacka, och tyckte det gick väl över förväntan. Visst fick jag trampa litet, men jämfört med en vanlig cykel var det en barnlek. Jag vågar mig på att säga att singelspeed med elassist är en väldigt enkel och bra kombination. Någon tvåväxlad historia med namnet "stålhästen" skulle jag nog dock aldrig våga köpa, av ren rädsla för att saker kommer att gå sönder. Kanske fördomar, men enkelhet är sällan fel...

Jag kom inte ifrån jobbet som planerat så hann inte dra ut på några backfärdar. Men backen hem som sagt är nog bra mycket brantare än den du beskriver och den tar backen ganska bra, fram tills att den inte gör det. Backen blir aningen brantare vid ett tillfälle och då får jag trampa på en del själv, som tur är för mig är att det är precis efter mitt hus. Svårt att se antar jag, men så här ser backen ut, från cykeln, och tycker den löser det bra. Cyklar jag på vanlig brukar jag leda upp den för att inte köra slut mig helt precis innan hemkomst. Men det här verkar vara gränsen med min vikt.
Screenshot_2024-09-20-11-50-41-63_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Lite som kontorsråttan är inne på så var det väl det enda som jag kände mig kluven till, om något går sönder känns det svårt eller dyrt att laga. Men jag chansade, tyckte det var bra pris för vad man fick (på pappret). Får hoppas att det håller bara.

Jag orkade inte med mig själv och mitt velande så jag slog också till på en Frihet!
Tack för engagemang och liv i tråden. @Torpet backen på din bild är klart brantare än min, min är bara 100x så lång, men känns lovande ändå. Har inget emot att trampa lite också, gillar att cykla, men vill bara inte att det ska vara ett träningspass varje gång att ta sig från A till B. Träning vill jag välja själv så cykelturen önskar jag ska vara uppfriskande och relativt snabb utan att man måste köra slut på sig. @rois tack för tips och lärdomar!

Jag orkade inte med mig själv och mitt velande så jag slog också till på en Frihet!
Tack för engagemang och liv i tråden. @Torpet backen på din bild är klart brantare än min, min är bara 100x så lång, men känns lovande ändå. Har inget emot att trampa lite också, gillar att cykla, men vill bara inte att det ska vara ett träningspass varje gång att ta sig från A till B. Träning vill jag välja själv så cykelturen önskar jag ska vara uppfriskande och relativt snabb utan att man måste köra slut på sig. @rois tack för tips och lärdomar!
Dela gärna med dig hur det gick i backen sedan :)

Hej!
Ursäkta min frånvaro. Har gått bra med cykeln. Tycker bromsarna låter lite väl, har pratat med Stålhästen som menar att de inte är tillräckligt inkörda (efter att ha fått bilder) men trevligt bemötande hittills och de sade att om jag fortsatt upplever samma problem om ett tag får jag höra av mig igen.
Backen jag köpte cykeln för klarar den galant! T o m så jag kommer upp i andra växeln efter ett tag. Jag verkar ha underskattat hur lite hjälp som krävdes i den backen trots allt. När jag läste om effektkrav för att klara backar osv verkar det som att folk pratade om att köra i ordentligt branta backar. Jag har ju en backe (en av vägarna hem) som är i stil med fin @Torpet, men grus. Cykeln klarar inte mig uppför den. Bifogar bilder på backarna. Höger backe i vägskälsbilden är den tuffa och...ja, den andra ser vääldigt flack ut (bild tagen på mitten ca både uppåt och nedåt), men som sagt ca 150kg inkl barn i cykelvagn är ruskigt jobbigt där med vanlig hoj.
20241001_181715.jpg

Bilagor

• 20240925_165209.jpg
    20240925_165209.jpg
    1 MB · Besök: 57
  • 20240925_164830.jpg
    20240925_164830.jpg
    1.4 MB · Besök: 57
Tillbaka
Topp