Test av rullmotstånd

Test av rullmotstånd
Som skrivet ovan, med större belastning behöver trycket öka motsvarande, kollade på Rene Herse nu och jag kom ihåg rätt, deras kalkylator utgår ifrån sambandet mellan hur mycket däcket pressas ihop vid olika vikt på däcket. Schwalbe säger samma och de om några bör veta vad de talar om, sen håller jag helt med om att andra faktorer också kommer in som hur tryck påverkar styrning och stabilitet så helt linjärt blir inte sambandet mellan tryck och belastning.

Test av rullmotstånd
Som skrivet ovan, med större belastning behöver trycket öka motsvarande, kollade på Rene Herse nu och jag kom ihåg rätt, deras kalkylator utgår ifrån sambandet mellan hur mycket däcket pressas ihop vid olika vikt på däcket. Schwalbe säger samma och de om några bör veta vad de talar om, sen håller jag helt med om att andra faktorer också kommer in som hur tryck påverkar styrning och stabilitet så helt linjärt blir inte sambandet mellan tryck och belastning.

Jag skulle säga att krafterna på däcket är helt enkelt linjärt med vikten, också i kurvorna, när man bara ändrar vikten och inte hastigheten.

Test av rullmotstånd
Jag skulle säga att krafterna på däcket är helt enkelt linjärt med vikten, också i kurvorna, när man bara ändrar vikten och inte hastigheten.
Det kanske är ett helt linjärt samband mellan lämpligt tryck och belastning? Jämförde några olika värden på Rene Herse och den verkar linjär.

Test av rullmotstånd
En rimligt modell bör vara i princip helt linjär inom det område där den kan förväntas gälla.

Vid underlag som deformeras (grus/jord osv) så är det ju oskönt med lika högt tryck som på asfalt och jag gissar att det även rullmotståndsmässigt är bättre att med lågt tryck öka deformationen av däcket för att samtidigt minska deformationen av underlaget

Senast ändrad:
Test av rullmotstånd
Jag saknar Schwalbe Marathon Plus i genomgången men om det inte presterar långt över förväntan har RideTour bättre grusgrepp, lägre pris och lägre rullmotstånd samtidigt. En klar vinnare med andra ord!

Test av rullmotstånd
Jag har jämfört tre slangar. Testmetoden är den som beskrivs i första inlägget i denna tråd.

Tube test watermark.webp

Mätresultaten för dom tre slangarna i detta test blev väldigt lika. Slutsatsen blir att skillnaden i rullmotstånd mellan slangarna är för liten för att jag ska kunna mäta den.

Tags:
Rolling resistance tube test butyl TPU
Continental Tour 28 All
Schwalbe SV18
Schwalbe Aerothan SV17E

Test av rullmotstånd
Jag har jämfört tre slangar. Testmetoden är den som beskrivs i första inlägget i denna tråd.

Visa bilaga 798348

Mätresultaten för dom tre slangarna i detta test blev väldigt lika. Slutsatsen blir att skillnaden i rullmotstånd mellan slangarna är för liten för att jag ska kunna mäta den.

Tags:
Rolling resistance tube test butyl TPU
Continental Tour 28 All
Schwalbe SV18
Schwalbe Aerothan SV17E
Hej.. Synd att du inte hade nån latexslang att jämföra med i testet. mvh borano20

Test av rullmotstånd
Men vad ska man kalla ett sånt test när man rullar ned för en backe?

Rulltest? - Otydligt? Även i en maskin rullar det på fast det står still?
Mer specifikt:
Rulltidstest - Om man tar tid.
Rulldistanstest - Så långt man kommer tills rullet tar slut.

Eller:

Backtest
Backrulltest
Utförsrullingstest - Jobbigt att säga.
Nedrullningstest - Låter oproffsigt.
Frihjulstest

Andra kombinationer av orden?

Fler förslag?

Test av rullmotstånd
Men vad ska man kalla ett sånt test när man rullar ned för en backe?

Rulltest? - Otydligt? Även i en maskin rullar det på fast det står still?
Mer specifikt:
Rulltidstest - Om man tar tid.
Rulldistanstest - Så långt man kommer tills rullet tar slut.

Eller:

Backtest
Backrulltest
Utförsrullingstest - Jobbigt att säga.
Nedrullningstest - Låter oproffsigt.
Frihjulstest

Andra kombinationer av orden?

Fler förslag?
Backrulltest, blir bra.

Test av rullmotstånd
Det har gjorts en del tester med större resurser. Finns säkert lite inspiration att hämta där. Kör på, det skall bli roligt att följa dina experiment.
Kapitel 5 sid 29 och framåt beskriver ett sätt att göra utrullningstest med cykeldäck.
Det var mycket att läsa. Tack för en intressant länk! Utöver rullmotståndstester så har jag delvis gjort liknande tester som dom, tänkte komma till det senare.

Test av rullmotstånd
Utrullningsprov kallas det i bilvärlden.
Jag sökte lite på hur orden "utrullningsprov" och "utrullningstest" används. Av det jag hittat så handlar det bara om att mäta retardation (på plant underlag). I mina tester så mäter jag tid för en sträcka under acceleration (utförsbacke), är det också utrullning?

Test av rullmotstånd
Det tycker jag. Utrullning är att rulla fritt utan drivkraft enkelt beskrivet. Det är metoden. Och resultatet av det är rullmotståndet.
Men häng inte upp dig för mycket på nomenklaturen även om du använder gravitationen som drivkraft. Då är det risk att du fastnar.
"Däckens rullmotstånd mättes genom utrullningsförsök inomhus" (VTI).

Test av rullmotstånd
Utrullningstest - Förberedelser

BovikTest 2025-10-18

Det här är första avsnittet där jag beskriver i detalj hur jag testar rullmotstånd på cykeldäck.

Innan jag har bestämt mig för att cykla iväg till testplatsen så bevakar jag väderprognoser. Jag siktar in mej på en tid som ser bra ut. Det blir oftast på natten då det är mindre vind, få trafikanter och stabil temperatur. En bra prognos har ett stabilt väder mer än en timma och hellre sidvind än mot eller medvind.
smhi.webp

yr.webp

Eftersom jag testar året om så blir temperaturen lite vad den blir. Jag vill att temperaturen ska vara hyfsat stabil och det brukar den vara när det är mulet eller på natten. Vinterdäck vill jag testa i vintertemperaturer.

Prognosen visar vind (byvind) i m/s:
  • 0 (1) Är mycket bra.
  • 1 (2) Sämre än så vill jag inte ha om jag ska mäta små skillnader.
  • 2 (3) Sämre än så vill jag inte ha för några tester.
En bra prognos ökar sannolikheten för ett lyckat test. Vad det blir för vind under testet kan fortfarande bli en överraskning, det kan ändra sig när som helst.

Jag kan också undersöka själv innan jag bestämmer sig:
  • Flaggor och vimplar ska hänga orörliga.
  • Ingen rörelse i växtlighet.
  • Om rök från skorstenar stiger sakta rakt upp så kan det bli mycket bra.
  • Går ut med en vindtråd (se nedan).
Väckarklockan sätts på ringning en dryg timma innan jag vill börja själva testet. Om vädret fortfarande ser bra ut så sparar jag bilder på prognoserna och börjar jag göra i ordning allt för att ge mig av.

Först ut med cykel, hjul eller pump så att dom antar omgivningstemperaturen.

Pack och komihåg-lista :
  • Två telefoner - En för att ta tid med och en för att mäta vindhastigheten.
  • Telefonhållare - En på styret och en till sidan av teststräckan.
  • Framlampa & laddkabel - På vintern som powerbank till telefonen på styret.
  • Vindtrådar - Visar vindstyrkan.
  • Marktermometer.
  • Lufttermometer.
  • Vit tavelkrita - För att rita streck i asfalten.
  • Snöre med karbinhake - För att få kritstrecken på samma plats som tidigare.
  • Stor hopfällbar vinkelhake - För att få kritstrecken vinkelrätt mot vägen.
  • Ramp.
  • Byxankelhållare - Håller in byxbenen.
  • Trädgårdshandske - Det kan vara växtlighet i vägen t.ex. brännässlor.
  • Sänkt sadel - För att nå ned till marken med fötterna i starten.
För däcktrycksjämförelse:
  • Pump.
  • Rep - Att knyta fast pumpen under styret med.
  • Tryckmätare.
För däckjämförelse:
  • Hjul.
  • Pinne och rep - Att knyta fast hjulen under styret med.
  • Liten lampa med hållare - Att belysa bakhjulet med, underlättar bakhjulsbyte.
När det mesta är packat pumpar jag däcken och justerar till rätt tryck med tryckmätare.
Med pump eller hjul under styret, ramp och annat i ryggsäcken cyklar jag till testplatsen.

På testplatsen ritar jag streck i asfalten vinkelrätt mot vägens riktning:
  • Position för rampen P0.
  • Cirka 25m meter längre ner streck P1.
  • Ytterligare 25m meter längre ner streck P2.
Total sträcka är alltså cirka 50 meter från P0 till P2.

För att rita streck i asfalten fästes ett snöre med karbinhake i en permanent positionsreferens (t.ex. en lyktstolpe) och en stor hopfällbar vinkelhake används för att rita kritstreck vinkelrätt mot vägen på samma plats som i tidigare tester. Kritstrecken bleknar med tiden, framför allt vid regn.
20251017_204915s.webp

Lyktstolpar är bra att ha som positionsreferens, att luta cykeln mot och att fästa saker på.

En vindtråd består av en liten bom som det hänger två trådar i från:
  • En sytråd som reagerar på vinden.
  • Ett lod som är vinkelreferens.
Sytrådens längd är inte avgörande. Mina är 34 cm långa och avläses manuellt genom att syfta det horisontala utslaget i nedre änden i utrullningens riktning i cm. Om sytråden hänger parallellt med lodet så är det 0 cm utslag. Utslag i utrullningens riktning är positiva (+) och utslag mot utrullningens riktning är negativa (-).
  • En vindtråd sätts upp vid vid P0.
  • En till vindtråd vid P1, här sätter jag även telefonen som är vindkamera, den filmar denna vindtråd.
  • En till vindtråd vid P2.
vindtråd 2.webp

Vindtråd med vindkamera i stark vind.

20251017_205902s.webp

Exempel på vindtrådsutslag: 3 cm är bra vind, 15 cm är dåligt.

Telefonen som är tidskamera fästs på styret. Den filmar framhjulsnavet och asfalten med lampan på.
20251017_204231s.webp

Övriga saker läggs ut vid P0:
  • Hjul / pump (beroende på test).
  • Marktermometer.
  • Lufttermometer.
  • Ramp.
hjul under styret.webp

Så här transporterar jag hjulen.

termometrar.webp

Marktermometer och lufttermometer. Lufttemperaturen mäts 30cm ovanför asfalten.

20251017_205227s.webp

20251017_205242s.webp

Rampens position markeras med krita.

20251017_210119s.webp

Vid däckjämförelsetest kan jag använda en liten lampa som jag fäster på ett stänkskärmsstag för att belysa bakhjulet med vilket underlättar bakhjulsbyte.

20251017_204620s.webp

Stor hopfällbar vinkelhake.

I nästa avsnitt - Testsekvensen.

Bilagor

• 20251017_204231s.webp
    20251017_204231s.webp
    180 KB · Besök: 26
  • 20251017_204620s.webp
    20251017_204620s.webp
    474.5 KB · Besök: 26
  • 20251017_204231s.webp
    20251017_204231s.webp
    180 KB · Besök: 23
  • 20251017_204231s.webp
    20251017_204231s.webp
    180 KB · Besök: 20
  • vindtråd 2.webp
    vindtråd 2.webp
    154.2 KB · Besök: 25
  • 20251017_205902s.webp
    20251017_205902s.webp
    25.1 KB · Besök: 24
Test av rullmotstånd
Utrullningstest - Förberedelser

BovikTest 2025-10-18

Det här är första avsnittet där jag beskriver i detalj hur jag testar rullmotstånd på cykeldäck.

Innan jag har bestämt mig för att cykla iväg till testplatsen så bevakar jag väderprognoser. Jag siktar in mej på en tid som ser bra ut. Det blir oftast på natten då det är mindre vind, få trafikanter och stabil temperatur. En bra prognos har ett stabilt väder mer än en timma och hellre sidvind än mot eller medvind.
Visa bilaga 799434
Visa bilaga 799435

Eftersom jag testar året om så blir temperaturen lite vad den blir. Jag vill att temperaturen ska vara hyfsat stabil och det brukar den vara när det är mulet eller på natten. Vinterdäck vill jag testa i vintertemperaturer.

Prognosen visar vind (byvind) i m/s:
  • 0 (1) Är mycket bra.
  • 1 (2) Sämre än så vill jag inte ha om jag ska mäta små skillnader.
  • 2 (3) Sämre än så vill jag inte ha för några tester.
En bra prognos ökar sannolikheten för ett lyckat test. Vad det blir för vind under testet kan fortfarande bli en överraskning, det kan ändra sig när som helst.

Jag kan också undersöka själv innan jag bestämmer sig:
  • Flaggor och vimplar ska hänga orörliga.
  • Ingen rörelse i växtlighet.
  • Om rök från skorstenar stiger sakta rakt upp så kan det bli mycket bra.
  • Går ut med en vindtråd (se nedan).
Väckarklockan sätts på ringning en dryg timma innan jag vill börja själva testet. Om vädret fortfarande ser bra ut så sparar jag bilder på prognoserna och börjar jag göra i ordning allt för att ge mig av.

Först ut med cykel, hjul eller pump så att dom antar omgivningstemperaturen.

Pack och komihåg-lista :
  • Två telefoner - En för att ta tid med och en för att mäta vindhastigheten.
  • Telefonhållare - En på styret och en till sidan av teststräckan.
  • Framlampa & laddkabel - På vintern som powerbank till telefonen på styret.
  • Vindtrådar - Visar vindstyrkan.
  • Marktermometer.
  • Lufttermometer.
  • Vit tavelkrita - För att rita streck i asfalten.
  • Snöre med karbinhake - För att få kritstrecken på samma plats som tidigare.
  • Stor hopfällbar vinkelhake - För att få kritstrecken vinkelrätt mot vägen.
  • Ramp.
  • Byxankelhållare - Håller in byxbenen.
  • Trädgårdshandske - Det kan vara växtlighet i vägen t.ex. brännässlor.
  • Sänkt sadel - För att nå ned till marken med fötterna i starten.
För däcktrycksjämförelse:
  • Pump.
  • Rep - Att knyta fast pumpen under styret med.
  • Tryckmätare.
För däckjämförelse:
  • Hjul.
  • Pinne och rep - Att knyta fast hjulen under styret med.
  • Liten lampa med hållare - Att belysa bakhjulet med, underlättar bakhjulsbyte.
När det mesta är packat pumpar jag däcken och justerar till rätt tryck med tryckmätare.
Med pump eller hjul under styret, ramp och annat i ryggsäcken cyklar jag till testplatsen.

På testplatsen ritar jag streck i asfalten vinkelrätt mot vägens riktning:
  • Position för rampen P0.
  • Cirka 25m meter längre ner streck P1.
  • Ytterligare 25m meter längre ner streck P2.
Total sträcka är alltså cirka 50 meter från P0 till P2.

För att rita streck i asfalten fästes ett snöre med karbinhake i en permanent positionsreferens (t.ex. en lyktstolpe) och en stor hopfällbar vinkelhake används för att rita kritstreck vinkelrätt mot vägen på samma plats som i tidigare tester. Kritstrecken bleknar med tiden, framför allt vid regn.
Visa bilaga 799436
Lyktstolpar är bra att ha som positionsreferens, att luta cykeln mot och att fästa saker på.

En vindtråd består av en liten bom som det hänger två trådar i från:
  • En sytråd som reagerar på vinden.
  • Ett lod som är vinkelreferens.
Sytrådens längd är inte avgörande. Mina är 34 cm långa och avläses manuellt genom att syfta det horisontala utslaget i nedre änden i utrullningens riktning i cm. Om sytråden hänger parallellt med lodet så är det 0 cm utslag. Utslag i utrullningens riktning är positiva (+) och utslag mot utrullningens riktning är negativa (-).
  • En vindtråd sätts upp vid vid P0.
  • En till vindtråd vid P1, här sätter jag även telefonen som är vindkamera, den filmar denna vindtråd.
  • En till vindtråd vid P2.
Visa bilaga 799438
Vindtråd med vindkamera i stark vind.

Visa bilaga 799440
Exempel på vindtrådsutslag: 3 cm är bra vind, 15 cm är dåligt.

Telefonen som är tidskamera fästs på styret. Den filmar framhjulsnavet och asfalten med lampan på.
Visa bilaga 799441

Övriga saker läggs ut vid P0:
  • Hjul / pump (beroende på test).
  • Marktermometer.
  • Lufttermometer.
  • Ramp.
Visa bilaga 799445
Så här transporterar jag hjulen.

Visa bilaga 799446
Marktermometer och lufttermometer. Lufttemperaturen mäts 30cm ovanför asfalten.

Visa bilaga 799447
Visa bilaga 799448
Rampens position markeras med krita.

Visa bilaga 799449
Vid däckjämförelsetest kan jag använda en liten lampa som jag fäster på ett stänkskärmsstag för att belysa bakhjulet med vilket underlättar bakhjulsbyte.

Visa bilaga 799455
Stor hopfällbar vinkelhake.

I nästa avsnitt - Testsekvensen.
Är termometern kalibrerad? ;-)

Test av rullmotstånd
Är termometern kalibrerad? ;-)
Jag har själv kalibrerat termometrarna spårbart en gång. Skalan för marktermometern har jag tillverkat. Tror inte att jag kommer att göra om kalibreringen. Det är inte supernoga att mäta temperatur, luft och mark brukar vara väldigt lika. Det är mycket viktigare att ha koll på vinden.

Test av rullmotstånd
Minimeras slitaget verkligen vid högsta trycket? Det brukar vara kontaktytan mellan däck och underlag som slitas ut först. Om man kör maxtryck sliter man bara en smal del i mitten av däcket. Då sliter det genom till stommen snabbare än när man har en bredare kontaktyta vid lägre tryck.
Utan tvekan. Men det beror på vem du jämför med. Med lägre tryck deformeras däcket mer och skapar mer friktion. Friktionen mellan däck och slang nöter dels ut slangen, främst på sidorna och värmen mjukar upp gummit i däcken som slits fortare men över en större yta och Inger en illusion av minskat slitage pga att det är utspritt. Övertryck däremot kan ha den effekt du talar om men inte maxtryck men det sker oftast på min tyngsta cykel som har 150 hästar i bakhjulet och då är det du säger mer relevant.

Maxtryck ger bäst ekonomi på alla vis eftersom risken för ALLA typer av punkteringar även minskar.

Test av rullmotstånd
IMG_2321.webp
IMG_2322.webp
tvärtom ökar punkarisken vid högre däcktryck iom att vassa föremål har lättare tränga igenom. ett fysikaliskt faktum som det inte går att komma runt

högre däcktryck ger också ökning av centralt slitage, vilket ökar självstyrningen i däcket. typiskt beteende är att det styr upp på längsgående attiraljer som t ex vita linjer på gång-och cykelbanor.

men problemet går att avhjälpa:)

på sidan av det aktuella däcket föreslås att pumpa till 100psi ca 6,6 bar. optimalt rull fås på svensk asfalt av lite finare cykelbanesort vid 3.3 bar. redan 4 bar bromsar framfarten märkbart.

tried and tested.
.

Test av rullmotstånd
Med lägre tryck deformeras däcket mer och skapar mer friktion. Friktionen mellan däck och slang nöter dels ut slangen,
Stämmer inte
För att det skall bli friktion mellan slang och däck så måste de röra sig mot varandra, det gör de inte. Åtminstone så länge det är tryck i slangen

Maxtryck ger bäst ekonomi på alla vis eftersom risken för ALLA typer av punkteringar även minskar.
Inte heller det stämmer alltid

optimalt rull fås på svensk asfalt av lite finare cykelbanesort vid 3.3 bar. redan 4 bar bromsar framfarten märkbart.

tried and tested.
Visste du om vilket tryck det var i däcken när du provade med olika tryck så är det ett helt värdelöst "test".

Test av rullmotstånd
Utrullningstest - Testsekvensen

BovikTest 2025-10-25

Det här är andra avsnittet där jag beskriver i detalj hur jag testar rullmotstånd på cykeldäck. Föregående avsnitt är "Utrullningstest - Förberedelser".

Att testa ute en stilla natt är ganska mysigt, lite av en naturupplevelse. När människorna sover vågar djuren ta plats. På sommaren kan det vara mygg, då har jag heltäckande kläder. Sniglar på teststräckan puttar jag undan. Spindlar gillar att spinna tråd från vindtrådarna, rätt som det är hänger en vindtråd på ett "omöjligt" sätt.

Teststräckans lutning är omkring 2.7 %. Cykeln accelererar hela teststräckan.
Typiska hastigheter:
P0: 4 km/h ur rampen.
P1: 11 km/h
P2: 15 km/h

Testsekvensen består av upprepningar av en subsekvens. En typisk subsekvens består av tre utrullningar (rull). För däckjämförelse ser subsekvensen ut så här:
  1. Startar vindkameran vid P1 (bara om det är första subsekvensen).
  2. Cyklar upp till P0.
  3. Startar tidskamera och fokuserar på marken.
  4. Läser av termometrar.
  5. Läser av vind P0.
  6. Backar upp på ramp.
  7. Jag röstantecknar direkt i tidskameran: "Mark femton komma en. Luft fjorton komma fyra. Vind uppe plus åtta. Första på första med GP".
  8. Jag backar lite till så att rampen lyfter fram och försöker få den parallell med asfalten, detta är startläget.
  9. Jag rullar iväg. Blir starten mycket sned så gör jag om den.
  10. Jag försöker hålla mig i ett visst spår en halv meter från vägkanten, kroppen i en viss avslappnad pose med raka armar och inte röra mig.
  11. När jag passerat P2 bromsar jag. Jag vill inte bromsa för tidigt. Vänder.
  12. Läser av vind P2, röstanteckning: "Vind nere minus två".
  13. Cyklar upp till P0.
  14. Läser av vind P0.
  15. Rull nummer två.
  16. Läser av vind P2.
  17. Cyklar upp till P0.
  18. Läser av vind P0.
  19. Rull nummer tre.
  20. Läser av vind P2.
  21. Cyklar upp till P1.
  22. Stoppar och sparar vindfilmen och startar en ny så jag slipper cykla ned till P1 efter hjulbytet.
  23. Stoppar och sparar tidsfilmen. Mina telefoner förlorar pågående filmning om batteriet tar slut.
  24. Cyklar upp till P0.
  25. Byter hjul och kontrollerar att hjulen snurrar lätt.
Subsekvensen för däcktrycksjämförelse är likadan förutom att jag röstantecknar trycket i stället för däck och byter däcktryck i stället för hjul.

Hela sekvensen för däckjämförelse består av upprepningar av subsekvensen:
  1. Tre rull med referensdäck.
  2. Tre rull med testat däck.
  3. Tre rull med referensdäck.
  4. Tre rull med testat däck.
  5. Tre rull med referensdäck.
  6. Tre rull med testat däck.
  7. Tre rull med referensdäck.
Hela testsekvensen i exemplet tar cirka 60 minuter och är alltså 3 x 7 = 21 rull. Antalet utrullningar är en kompromiss. Mer är bättre men hur länge vill och orkar jag testa?

Hela sekvensen för däcktrycksjämförelse består av följande upprepningar av subsekvensen. Tryck 7 är maxtryck och en del luft släpps ut med tryckmätaren för att få nästa tryck:
  1. Pumpar lite mer än max och justerar trycket med tryckmätaren.
  2. Tre rull med tryck 7. Släpper ut luft.
  3. Tre rull med tryck 6. Släpper ut luft.
  4. Tre rull med tryck 5. Släpper ut luft.
  5. Tre rull med tryck 4. Släpper ut luft.
  6. Tre rull med tryck 3. Släpper ut luft.
  7. Tre rull med tryck 2. Släpper ut luft.
  8. Tre rull med tryck 1. Pumpar lite mer än max och justerar trycket med tryckmätaren.
  9. Tre rull med tryck 7. Släpper ut luft.
  10. Tre rull med tryck 6. Släpper ut luft.
  11. Tre rull med tryck 5. Släpper ut luft.
  12. Tre rull med tryck 4. Släpper ut luft.
  13. Tre rull med tryck 3. Släpper ut luft.
  14. Tre rull med tryck 2. Släpper ut luft.
  15. Tre rull med tryck 1. Pumpar lite mer än max och justerar trycket med tryckmätaren.
  16. Tre rull med tryck 7.
Hela testsekvensen i exemplet tar cirka 90 minuter och är alltså 3 x 15 = 45 rull. Det hade varit bra att ta alla trycken en tredje gång men det orkar jag inte, det skulle vara med färre tryck i så fall.

Det händer att jag tappar räkningen, "Var det andra eller tredje?", då tittar jag på tidskamerans inspelningstid och gissar. Om rampen flyttat sig mer än cirka en cm så ställer jag tillbaks den. Om det börja blåsa väntar jag en stund för att se om det slutar, annars ger jag upp.

Efter testet packar jag ihop sakerna och cyklar hem. Innan jag tar in sakerna mäter jag däcktrycken igen. Jag släpper ut en del luft för att däcken inte ska expandera eller spricka i värmen. Jag packar upp och plockar undan en del och antecknar omständigheterna kring testet bland annat:
  • Cykel
  • Testplats
  • Typ av test
  • Datum och tid
  • Väglag
  • Klädsel
Jag går och lägger mig. Det är drygt tre timmar sedan väckarklockan ringde. Om allt har gått enligt plan så har jag har nu genomfört en hel testsession.

Ramp start.webp

I startläget är rampen parallell med asfalten. Med en fot i taget i asfalten kan jag vicka lite i sidled för att hitta balansen, sen släpper jag bromsen och rullar iväg. Jag undviker att sparka i asfalten eller trampa framåt för att få fötterna på pedalerna i min pose, att trampa bakåt är ok.

I nästa avsnitt - Databehandling.

Test av rullmotstånd
Utrullningstest - Databehandling

BovikTest 2025-11-01

Det här är tredje avsnittet där jag beskriver i detalj hur jag testar rullmotstånd på cykeldäck. Föregående avsnitt är:
  • Utrullningstest - Förberedelser.
  • Utrullningstest - Testsekvensen.
De närmsta dagarna efter en testnatt är jag trött och har lite huvudvärk men är nyfiken på resultatet.

Att gå igenom filmerna och ordna datat tar några timmar. Jag skriver in allt data och gör alla beräkningar i ett kalkylark. Först tittar jag igenom tidsfilmerna och skriver in tiderna i kalkylarket:
  • P0: Bildnumret när jag hör rampen tippa ner i asfalten (på ett ungefär).
  • P1: Bildnumret när framhjulsnavets axel ligger mitt över kritstrecket på asfalten.
  • P2: Bildnumret när framhjulsnavets axel ligger mitt över kritstrecket på asfalten.
Filmens bildnummer skrivs in i kalkylarket med en decimal (tiondels bild).
tidsfilm 3.webp

Exempel: Här har vi bild nummer 3224 och nästa bild nummer 3225. Jag bedömer det som 3224.3.

Jag skriver även in värdena från röstanteckningarna i kalkylarket:
  • Vindtrådsutslagen från P0 och P2.
  • Temperaturerna från mark och lufttermometer.
Tidsskillnaden (antal bilder) från P1 till P2 beräknas för alla utrullningar. När jag har gått igenom alla tidsfilmerna så får jag ett resultat genom medelvärdesbildning (och jämförelser) av dessa tidsskillnader. Resultatet blir relativt otydligt om det inte varit väldigt lite vind under testet.

Sedan tittar jag igenom vindfilmerna.
wind camera.webp

I kalkylarket skriver jag in bildnumret när jag hör rampen tippa ner i asfalten. Ljudet från rampen hörs i både tids och vindfilmerna och används för att tidsynka dessa med varandra. Ur kalkylarket får jag nu bildnumret i vindfilmen för P2-tiden (när rullet är slut).

Jag medelvärdesbildar vindutslaget manuellt från ramp till P2 genom att mäta med en linjal från lodtyngden på bildskärmen medans filmen går och bedömer ett medelvärde för varje rull.
vind camera display ruler.webp

Vindtrådsutslag som mäts på bildskärm är inte direkt jämförbara med vindtrådsutslag som avlästes direkt på testplatsen, då det är olika projektioner. När alla vindfilmerna har tittats igenom så finns det filmat vinddata för alla rullen i kalkylarket. Värden som avviker dubbelkollar jag så jag inte har läst av filmerna fel.

Tidsdatat kan nu korrigeras med det filmade vinddatat. Det sker med en enkel proportionell formel med en konstant som jag kallar vindkorrektionsfaktorn:

korrigerad_tid[n] = tid[n] + vind[n] * vindkorrektionsfaktorn

Där n är rullnummer så varje rull korrigeras med respektive vind. Vindkorrektionsfaktorn påverkar alltså hur starkt vinddatat påverkar tidsdatat. Vindkorrektionsfaktorn är samma för alla rull i testet men kan vara lite olika från test till test. Vindkorrektionsfaktorn justeras till minsta spridning (standardavvikelsen) i data som borde vara lika:
  • Byte mellan samma två däck.
  • Samma tryck.
Detta sker efter medelvärdesbildning av alla rullen per subsekvens. Jag kan även välja att ta bort rull med stark vind eller annan känd störning.

Exempel däckjämförelse :
Referensdäck (R): Continental Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C).
Testat däck (T): Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC.

Däckjämförelse rådata.webp

Här är rådata med filmat vindmedel (P1) och tider (P1-P2). Det är lite annorlunda än exemplet i avsnittet "Utrullningstest - Testsekvensen", fyra rull i subsekvensen och det testade däcket först.

Om jag medelvärdesbildar subsekvenserna var för sig utan vindkorrigering så ser det ut så här:
Däckjämförelse medel.webp

Samma graf fast med vindkorrigering:
Däckjämförelse kompenserat medel nummer.webp

Bilden blir tydligare. I grafen har jag numrerat subsekvenserna: T1, R2, T3, R4, T5, R6 och T7.

Varje däckbyte ger ett förhållande:
F1=T1/R2
F2=T3/R2
F3=T3/R4
F4=T5/R4
F5=T5/R6
F6=T7/R6

Medelvärdet och standardavvikelsen beräknas för dessa däckbytesförhållanden. Vindkorrektionsfaktorn har justerats till minsta standardavvikelse för alla däckbytesförhållanden. Uttryckt i kalkylark är det:

Medel:
=AVERAGE(F1;F2;F3;F4;F5;F6)

Standardavvikelse:
=STDEV(F1;F2;F3;F4;F5;F6)

Omräkning till procent:
Medel(%) = 100*(1-Medel)
Standardavvikelse(%) = 100*Standardavvikelse

Resultaten:
Utan vindkorrigeringMed vindkorrigering
Medel(%)-0.87-1.25
Standardavvikelse(%)0.640.19

Exempel däcktrycksjämförelse :
Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC.

Här är rådata med filmat vindmedel (P1) och tider (P1-P2):
Däcktrycksjämförelse rådata.webp

I det här exemplet är kopplingen (korrelationen) mellan vind och tid inte alltid tydlig. Det verkar finnas störningar eller fel som inte liknar vinden vid P1. När det är så här lite vind kanske det är bättre utan vindkorrigering?

Om jag medelvärdesbildar subsekvenserna var för sig utan vindkorrigering så ser det ut så här:
Däcktrycksjämförelse medel streckad.webp

Som illustration på hur nästa steg i medelvärdesbildningen går till så jag delar jag här grafen på mitten och lägger halvorna på varandra så tider med samma tryck bildar par.
Däcktrycksjämförelse medel delad.webp

Mörk färg är båda halvorna ljus färg är endera halva. Alla tidspar medelvärdesbildas var för sig:
Däcktrycksjämförelse medel delad medel.webp

Detta är slutresultatet utan vindkorrigering.

Jag tar om fast nu med vindkorrigering:

Däcktrycksjämförelse kompenserat rådata.webp

Vindkorrigerat rådata.

Däcktrycksjämförelse kompenserat medel.webp

Medelvärdesbildade subsekvenser.

Däcktrycksjämförelse kompenserat medel delad.webp

Tidspar. Vindkorrektionsfaktorn har justerats för minsta medelvärde för standardavvikelserna för alla tidspar (TP1 till TP8) var för sig. Jag kallar det för medelstandardavvikelsen. Uttryckt i kalkylark är det:

Medelstandardavvikelse(Bilder):
=AVERAGE(STDEV(TP1);STDEV(TP2);STDEV(TP3);STDEV(TP4);STDEV(TP5);STDEV(TP6);STDEV(TP7);STDEV(TP8));

Jag gör alltså grafhalvorna så lika varandra som möjligt med hjälp av vinddatat. Alla tidspar medelvärdesbildas var för sig:
Barlow Pass Hi watermark.webp

Detta är slutresultatet med vindkorrigering. Jag tror det är bättre med vindkorrigering.

Utan vindkorrigeringMed vindkorrigering
Medelstandardavvikelse(Bilder)0.620.47

Det jag nu har beskrivit är min senaste version av mitt utrullningstest från förberedelser till slutresultat. I nästa avsnitt kommer jag bland annat att berätta hur jag har kommit fram till göra så här.

I nästa avsnitt - Metodutveckling.

Bilagor

• Däcktrycksjämförelse kompenserat rådata.webp
    Däcktrycksjämförelse kompenserat rådata.webp
    9.5 KB · Besök: 11
  • Däcktrycksjämförelse medel delad medel.webp
    Däcktrycksjämförelse medel delad medel.webp
    4.4 KB · Besök: 23
Senast ändrad:
Test av rullmotstånd
Utrullningstest - Metodutveckling

BovikTest 2025-11-08

Detta avsnitt handlar om mina försök att hitta en bättre metod för att testa rullmotstånd på cykeldäck och att undersöka eventuella problem med metoden.

Föregående avsnitt beskriver nuvarande metod:
  • Utrullningstest - Förberedelser.
  • Utrullningstest - Testsekvensen.
  • Utrullningstest - Databehandling.
Detta avsnitt innehåller:
  • Inledning
  • Förbättringar
  • Försök med oföränderligt tillstånd
  • Utmana metoden
  • Framtida ändringar
Inledning

Sommaren 2022 började jag göra lite mer seriösa utrullningstester. Det var däcktrycksjämförelser i ett försök att hitta snabba tryck. Det var på asfalt i dåligt skick och jag hade dålig koll på vinden. Teststräckan började utför, sedan plant och jag rullade tills det tog stopp:
GP hög.webp

Continental Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C). Rulldistans (m) (mer är bättre) vid olika däcktryck (Bar). Samma serie av tryck testades två gånger (blå och röd).

Jag var ganska nöjd med att de två omgångarna liknande varandra. Sedan skulle jag testa lägre tryck:
GP låg.webp

Continental Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C). Rulldistans (m) (mer är bättre) vid olika däcktryck (Bar). Samma serie av tryck testades två gånger (blå och röd).

De båda tryckserierna blev väldigt olika. Nu visste jag inte vad jag skulle tro. Jag behövde nog anstränga mig mer än så här. Jag bytte testplats och ändrade metoden till att mäta tid med kamera (telefon på styret) och tillverkade startrampen.

Förbättringar

Rampen

Den första rampen hade en tendens att tippa upp framtill när jag backade upp på den. När den lyfte så hände det att den även vred sig.
Tidig ramp.webp

För att hindra den från att vrida sig så byggde jag om den med en list mot marken baktill för att få ett bredare stöd:
20251017_205227s.webp

När det gäller upptippandet så tänkte jag att det får väl vara så. Upptippandet får vara indikationen på att jag har backat till rätt position. Jag flyttade stödets fäste så att däcken ska få stöd bakåt i startläget och inte bli onaturligt klämda av rampens bakkant.

Tidskameran

Tidskamerans orientering har betydelse (åtminstone för Samsung Galaxy S6). Förmodligen beroende på hur bilden skannas i kameran när den filmar. Alla bildpunkter (pixlar) exponeras inte samtidigt.

Porträtt 2.webp

Bilden är filmad med telefonen i porträttorientering och visar två ljusa brickor som jag använde som markering på asfalten tidigare innan jag började rita kritstreck. Brickorna ligger på linje vinkelrätt mot rullriktningen, det är kameran som förvränger bilden. Det blir då svårt att läsa av tiden noggrant. Det blir mycket bättre med landskapsorientering:
20251017_204231s.webp

För övrigt gick min ena telefon sönder så jag skaffade en ny. Det blev en Samsung Galaxy S10e som verkar ha en bättre kamera. Stabilare bild vid skakningar bland annat.

Vindmätning

I början tittade jag efter rörelse i flaggor och vimplar före/efter test och i växtlighet under test.

Sedan använde jag fragment av delaminerat toapapper som jag släppte flera gånger under testet. Jag räknade sekunderna till fragmentet landade på marken och syftade hur långt fragmentet blåst. Sedan beräknade jag kvoten sträcka / tid (m/s) i huvudet.

Det kan ha varit spindeltråd som rörde sig i draget inomhus som gav mig iden med vindtrådar. Jag provade olika material och valde vanlig sytråd. Vindtrådar är ungefär lika känsliga som toapappersfragment men smidigare när vindtrådarna väl är tillverkade. Idén att använda en till telefon för att filma en vindtråd fanns med från början.

För att undersöka den första vindtråden så genomfördes utrullningstest med filmad vindtråd utan att ändra något. Däremot hoppades jag att vinden skulle ändra sig och även vända under testet, vilket den gjorde. Med detta data provade jag vindkompensering med olika matematiska formler (kurvanpassning) för att undersöka vad som var bäst. Jag kom fram till den enkla formel som jag beskrivit i förra avsnittet "Utrullningstest - Databehandling".

Vinden har större påverkan i början av rullet än i slutet. Detta hanterar jag lite slarvigt genom att ge första halvan an sträckan (P0-P1) dubbelt så stor vikt som andra halvan (P1-P2) vid medelvärdesbildningen av vindfilmen.

Det har hänt flera gånger att sytråden fastnar på lodtråden. Jag har försökt flytta lodet längre bort från sytråden men den kan fastna ändå. Jag har även provat med hal fiskelina som lodtråd. Då kan sytråden fastna på lodtyngden i stället. Lodet kanske inte behövs annat än för vindkameran?

Jag har även försökt att kalibrera vindtråd, med det är egentligen inte nödvändigt:
kalibrerar vindtråd.webp

Övriga förbättringar

I början använde jag en längre teststräcka och ritade kritstreck på 0, 25, 50, 75 och 100 meter. Det var ingen större skillnad på dom olika delsträckorna så jag tog bort dom två sista kritstrecken så att sträckan blev totalt 50 meter.

Tryckmätare är inte nödvändigt men är smidigt och troligen noggrannare än pumpens mätare. Man kan både tömma luft och mäta med tryckmätaren. Jag använder SKS Airchecker 2.

Jag undviker att cykla förbi nära vindtrådarna. Sytråden kan fastna på lodet av vinddraget.

Om det blåser mycket för stunden kan jag köra extra nedrullningar för att kunna välja bort dom med starkast vind i databehandlingen och ändå ha några kvar att medelvärdesbilda.

Försök med oföränderligt tillstånd

Om jag rullar utför en backe med konstant lutning, utan vind och samma underlag tillräckligt länge så kommer accelerationen så småningom att praktiskt taget upphöra. Sluthastigheten har nåtts, det är ett jämviktsläge. Fördelen med detta är att:
  • Det går att beräkna rull och luftmotstånd för situationen med en matematisk modell eller hastigheten med olika trampeffekt. Det krävs dock att något mer är känt, till exempel luftmotstånd från ett vindtunneltest. En till backe med annan lutning borde också fungera.
  • Påverkan från hjulens roterande vikt (tröghetsmomentet) försvinner.
  • Eventuell påverkan från starten försvinner.
Jag gjorde olika försök att hitta en lämplig backe för detta i närheten. Här är en graf från mitt bästa försök:
Höjd och hastighet.webp

Blå kurva är backens höjdprofil (m). Den har en sektion på cirka 200m med ganska jämn lutning.
Övriga kurvor (km/h) visar fem rull med olika starthastigheter:
  • Ett rull med hög starthastigheter (Gul)
  • Två rull med medelhög starthastigheter (Rosa och röd)
  • Två rull med låg starthastigheter (Grå och svart)
Backens höjdprofil uppmättes med professionell utrustning som jag fick låna. Hastigheterna är uppmätta med en högupplöst hjulvarvtidsmätare som jag har gjort själv:
Oföränderligt tillstånd 2.webp

hjulvarvtidsmätare.webp

Hjulvarvtidsmätare.

För ett bra test så ska olika starthastigheter övergå till samma hastighet innan backens konstanta lutning är slut. Här är en simulering av en perfekt backe som jag har gjorde i ett kalkylark:
v vs d.webp

Simuleringarna visar att det behövs minst 500 meter backe för att det ska bli bra. Jag hittade inte någon lämplig backe in närheten så jag gav upp den idén.

Om man istället har en kort sträcka med konstant lutning och startar olika högt på en brantare del av backen (eller kanske en ställbar ramp) så kan man prova sig fram med olika starthastigheter tills man får konstant hastighet över sträckan. Nästa graf visar hur jag letar en lämplig backe för detta.
provar backar.webp

Hastighet (km/h) och sträcka (hjulvarv) för några olika backar. I till exempel den snabba backen (Gul) har jag träffat nära (22.5 km/h) sluthastigheten i den flacka delen.

I nästa graf har jag valt en en backe och gjort ytterligare tester. Start är på en brantare del, på två olika höjder, tre gånger på varje höjd och mätt hastigheten på den korta flackare sträckan med ganska jämn lutning. Målet är att få en konstant hastighet åtminstone några hjulvarv:
kort jämn lutning.webp

Hastighet (km/h) varje punkt är ett hjulvarv (drygt två meter).

Det här kan fungera men det är omständligt. Det kan bli knepigt om det finns störningar som ändrar sluthastigheten jag försöker hitta. Det skulle kunna fungera bättre inomhus (utan vind) på en specialgjord liten backe med jämn konstant lutning. För att det ska bli effektivt så bör systemet som mäter hastigheter direkt presentera en gissning på hur mycket starthastigheten ska höjas eller sänkas i nästa rull.

Efter att ha lagt mycket tid på oföränderligt tillstånd så bestämde jag mig för att gå tillbaks till att mäta under acceleration.

Utmana metoden

Om jag misstänker problem med metoden så vill jag testa om det stämmer. Hur stor är påverkan?

Kroppspänning

Påverkas rullmotståndet av om jag är spänd eller avslappnad? Jag gjorde ett mycket slarvigt utrullningstest direkt efter ett annat test där jag spänner kroppen ett rull och slappar av i ett annat. Resultat: 0.6 % långsammare när jag är spänd. Men det är mycket osäkert och testet skulle behöva göras om.

När man cyklar normalt så tänker jag att benen är spända men överkroppen är ganska avslappnad. I test är det förmodligen mer repeterbart att vara avslappnad än att vara spänd.

Vindkorrektionsfaktorn

Är det fusk att i databehandlingen justera vindkorrektionsfaktorn för minsta standardavvikelse i resultatet? Kan standardavvikelsen bli bättre än vad den borde vara? Jag testade med byta ut vinddata med olika serier av slumptal för att se om jag kunde få bättre standardavvikelse än med vinddata. Resultatet är att det är osannolikt att det blir bättre. Det är ännu osannolikare att standardavvikelsen blir mycket bättre.

Det är lite som ett kodlås, om det är få rull så är risken att luras högre. Med många rull så är risken låg. Om vindkorrektionsfaktorn i ett test är mycket högre än i tidigare test utan någon rimlig anledning så kan det tyda på att det är för få rull i testet eller att vinddatat är av dålig kvalité.

Däcktemperatur efter tryckförändring eller cykling

Det är välkänt att varma däck rullar lättare. Det är även välkänt att luft som komprimeras blir varmare och släpper man ut luften så blir det kallare. Hur mycket påverkar det utrullningstesterna?
Här är en graf från ett test där jag inomhus mäter temperaturen med IR-termometer på ett stillastående tunt däcks sidovägg samtidigt som jag pumpar och släpper ut luft om vartannat:
Däcktemperatur vid tryckförändring.webp

Det är en minut mellan varje punkt på kurvan så efter någon minut har däcket antagit mycket av omgivningstemperaturen. Temperaturförändringarna är inte så stora ens när skillnaden är som störst. Om det påverkar testerna så borde det synas i resultatet. Tiden för det första rullet efter tryckändring borde skilja sig mot följande med samma tryck. Så kan det se ut i vissa test men om jag tittar på alla test generellt så syns inte något sådant mönster.

Jag har även mätt däckens sidoväggar och slitbanor med IR-termometer i backen under test och såg knappt någon uppvärmning av att hjulen rullar. Detta trots att jag försökte hålla igång och undvika pauser.

Påverkan av olika däckvikt

Däck som väger olika kommer att påverka accelerationen olika på grund av sin massa och svänghjulseffekt (tröghetsmoment). Det är alltså två olika effekter och dom tar delvis ut varandra.
  • Tröghetsmomentet sänker accelerationen.
  • Massan ökar accelerationen.
Jag gjorde en simulering i ett kalkylark som visade att att effekten från tröghetsmomentet är större än effekten från massan. Den totala effekten skulle vara nära försumbar. Jag var osäker på om jag hade simulerat rätt så jag gjorde ett test med vikter på ekrarna:
ekertyngd.webp

Ekervikt.

ekeratrapp2.webp

Lätt attrapp.

På ett hjulpar monterades två vikter per hjul. På ett annat hjulpar lätta attrapper för att få ungefär samma luftmotstånd. Totalt vägde vikterna 1.6 kg, attrappernas vikt är försumbar. Resultatet blev att mätfelet per däckviktskillnad blev 0.2% / kg.

Som ett extremt exempel en jämförelse mellan:
Continental Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C)
Schwalbe Ice Spiker Pro RaceGuard DD Folding 57-584

Viktskillnad mellan hjulparen är ca 2 kg vilket ger 0.4 % fel. Så 16.5% skillnad i däckjämförelsetest är egentligen bara 16.1 %. Det är en så liten skillnad att jag inte bryr mig om att kompensera för den.

Påverkan av ramp

Jag har provat att starta olika högt på rampen i samband med ett annat test. Jag växlade mellan två extremlägen, låg och hög. Låg är precis så rampen lyfter fram, i högt läge är rampen parallell med asfalten. Det skiljde 0.8%. Så det är ganska noga att starta lika varje gång.

Framtida ändringar

Här är idéer som jag kanske kommer att genomföra:

Ännu kortare teststräcka

För att minska inverkan från luftmotståndet så skulle jag kunna minska hastigheterna. det kan ske genom att korta ner teststräckan eller flytta till ett ställe med mindre lutning. Tidsupplösningsmässigt så går det att korta ner teststräckan ytterligare.

Ett däck räcker

I stället för att köpa ett komplett par så skaffar jag bara ett däck av en ny sort för att testa. En omräkningsfaktor används för att jämföra med kompletta par. Om däcket verkar lovande så kanske jag skaffar ett till och testar det som par.

Ändras vindtrådens känslighet under ett test?

Om sytråden blir fuktig under pågående test så borde känsligheten minska eftersom tråden blir tyngre. För att testa detta så skulle jag kunna ha med en torr tråd i en hermetisk burk som jag tar fram i slutet av testet och jämför med en tråd som varit med under testet.

Vindtrådsvinkel i stället för utslag

Filmat vindtrådsutslag som mäts på bildskärm kan räknas om så de blir jämförbara med vindtrådsutslag som avlästes direkt på testplatsen. Egentligen är det vinkeln i förhållande till lodlinjen som är intressant.

Bilagor

• kort jämn lutning.webp
    kort jämn lutning.webp
    14.8 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Test av rullmotstånd
Här är ett detaljerat protokoll med datat som ligger bakom den förenklade sammanställningen i början av tråden.

Testmetoden har modifierats flera gånger samtidigt som jag har fortsatt att testa däck.

Däck som listas mer än en gång är samma exemplar testat igen.

Testresultat från vindkompenserade tester är generellt noggrannare än testresultat från okompenserade tester.

Standardavvikelsen visar spridningen i mätningen (mindre är bättre), så den säger något om tillförlitligheten men det kan även finnas fel som inte syns i standardavvikelsen (systematiska fel).

Det finns två referensdäckspar:
  • Continental Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C) är referenspar för sommardäck.
  • Schwalbe Marathon Winter Plus Smartguard 42-622 är referenspar för vinterdäck.

I början använde jag en längre teststräcka med markeringar på 25, 50, 75 och 100 meter från start. Senare tog jag bort dom två sista markeringarna så endast markeringarna på 25 och 50 meter från start användes. Kolumngrupperna visar:
  • "25 m / 25m slope": 25 meter från startramp till tidtagning, 25 meter tidtagning
  • "25 m / 75m slope": 25 meter från startramp till tidtagning, 75 meter tidtagning
Det är alltså samma test och den kortare mätsträckan är en del av den längre mätsträckan.

Däck kan vara testade i par, endast bakhjul eller endast framhjul. Jag kanske bara har ett däck och det kanske bara får plats fram i testcykels ram. Tester av par är generellt noggrannast, bakhjulstest är troligen noggrannare än framhjulstest. För att kunna jämföra tester med singeldäck med tester av däckpar så är tidsvärdena (speed difference) omräknade från singeldäckvärden till däckparvärden. Omräkningsfaktorerna kommer från testet med Schwalbe Marathon Reflex Green Guard 37-622 där alla kombinationerna testades under samma testsession:
fyra kombinationer.webp

Grafen visar mättiden från medelvärdesbildade subsekvenser (Bilder):
Referensdäck fram, referensdäck bak (Blå)
Testat däck fram, referensdäck bak (Röd)
Testat däck fram, testat däck bak (Gul)
Referensdäck fram, testat däck bak (Grön)

Exempelvis "Schwalbe Lugano K-guard 32-622" är bara testat bak:
Lugano Speed difference pair = Lugano speed difference rear * Marathon Speed difference pair / Marathon speed difference rear

Med värden från tabellen:
Lugano Speed difference pair = -2.54 * -3.29 / -1.77 = -4.72

Standardavvikelsen ger jag bara för direkta (icke omräknade) testresultat.

Eftersom jag vill ha stänkskärmar på mina cyklar så testar jag med stänkskärmar. Jag har två stänkskärmskitt till testcykeln:
  • Ett normalbrett 50mm
  • Ett brett 73mm
Jag använder det bredare om det behövs för att det testade däcket ska få plats. Det här leder troligen till ett litet problem. Problemet blir ganska tydligt med extremfallet "Schwalbe G-One Speed Pro Raceguard Addix Race TLR 60-622". Med 25mm referensdäck i 73mm stänkskärm blir luftmotståndet förmodligen större än med 60mm däcket i samma stänkskärm. Detta syns i resultatet där jag även har testat utan stänkskärm för endast detta däck. Inget av alternativen med / utan stänkskärm känns rättvist. Så vad kan jag göra? I sammanställningen i början av tråden så har jag hittat på ett värde som ligger mellan med / utan stänkskärm. Att sänka hastigheten i testet skulle minska problemet. Att byta stänkskärm när jag byter däck blir för omständligt. Två olika cyklar blir inte heller bra då det är däck jag jämför, inte cyklar.

Big table.webp

Bilagor

• Big table.webp
    Big table.webp
    182 KB · Besök: 29
  • Big table.webp
    Big table.webp
    182 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp