Test spelar gasflödet någon roll för förbrukningen?

hehe det gjorde jag efter att ha läst dit inlägg en andra gång:P ... då skriver jag det jag tänkte skriva först;) --- att bränsleförbrukningen är då den samma för deras "bensin" och deras "gas" och att det då kan vara fördelaktigt att ta med sig en stor tub under sommaren men att på polarexpiditionen köra med bensin om man vill vara helt hundra, men va intressant att det va ungefär samma förbrukning. du kan ju alltid fortsätta koka vatten tills 100g e slut så kan vi plotta in tid och åtgång i samma diagram så ser man verkligen hur det ligger till ;)

lillebrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppsan hejsan, jag körde alltså på flytande.
> De hette visst Primus Powerfuel deras hemmakörda,
> inte powergas, de är nån parafin, bensinmix.
> Bara så ingen missuppfatade mig :)

har provat en gång till nu, det spelar ingen roll om du kör fullt ös eller smyger med gasen, kör du fullt ös = snabbare varmt vatten och om nu har lite gas = lång tid till varmt vatten, men den gasmängd som går åt för att värma upp 0,5L vatten är den samma. slipper man fjutta med gasen i fortsättningen då:P

har uppdaterat testet genom att göra samma test men med brännaren på halva gasflödet istället för max, men gasen räcker lika länge som med maxlåga bara det att det tar lite längre tid än vid maxlåga.

Jag har varit lite mer grovhuggen, vägt tuben före utfärd och efter hemkomst och sen delat viktminskningen med antalet måltider. Då har jag hamnat på en förbrukning av 20-25 gram gas/måltid för 2-3 personer och gastillsats till Trangia.
Salig blandning av årstider och typer av måltider, så det känns som ett rätt konservativt värde att använda sig av för att beräkna gasåtgång.

kan så tyckas för vissa;) men om vi säger så här hur mycket vatten kokade du? det spelar ju rätt stor roll, har kört med primus snabbkastruller och kokat 0,5l vatten på under minuten så allt beror ju på vad man gör och kokar du men enbart eta power kastruller så kommer du kunna koka mera vatten, och jag tycker det är rätt rimligt att räkna 6l vatten per 100g gas för en tur sen är det upp till var och en att beräkna hur mycket gas man behöver.

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har varit lite mer grovhuggen, vägt tuben
> före utfärd och efter hemkomst och sen delat
> viktminskningen med antalet måltider. Då har jag
> hamnat på en förbrukning av 20-25 gram
> gas/måltid för 2-3 personer och gastillsats till
> Trangia.
> Salig blandning av årstider och typer av
> måltider, så det känns som ett rätt
> konservativt värde att använda sig av för att
> beräkna gasåtgång.

La till en liten uträkning för att förtydliga =)

sen om vi räknar rent kalorimässigt så har gasol ca 46000 joule/gram värme vid icke kondendserande eldning (annars ca 50000 joule/gram om all fukt ur avgaserna fälls ut som vatten)

1 gram vatten/1 grad C = 1 kalori = 4.18 joule

500 gram vatten * 90 grader = 45000 kalorier = 188100 joule

188100 / 46000 = 4.089 gram - energiinnehållet för vatten motsvarande 0.5 l + 90 grader temperaturökning är samma som 4.1 gram gasol.

Eftersom 0.5 liter tar 7-8 gram att koka upp så ligger mitt primuskök på ca 50% verkningsgrad.

Tillbaka
Topp