The Batbike (version 1.0 och 2.0)

Batbike 1 tog mig runt min första VR i 10:01. Jag hade satsat på sub-10, men blev hindrad som hundratals andra av att banan stängdes av ett tag för att underlätta sjukvård av några som vurpade. Bortom min kontroll, ingen problem. Cykeln gjorde sitt för att leverera mig i tid. Det var snabb som få utför. Styret var första generations Aergo och var inte lika styv som det nya. Kanske bättre för längre turer, vem vet? HED Jet 60/90 hjulen verkade vara lite mer känsliga för kantvinder än HED 3c.

Det enda riktiga problemet som jag hade med Batbike 1 var att jag visste att det gick att hitta någonting som var både mer aero och lättare, och att jag hade direkt tillgång till leverantörerna och möjligheten att få lite exponering för deras grejer inom Sverige. Batbike 2 är en rullande demo för aero-grejer för Ridley, HED och Oval. Jag har också en Oval Concepts clip-on tempostyre som jag kommer att använda för tempolopp som Ländstingsmästerskapet.

A720%20SCCS%20Complete%20Clip-On%203-4%20LR_340x350.jpg

http://www.ovalconcepts.com/productsGenereDett.php?idGenere=99&idCat=1

StaffanS skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gick det på förra Vättern då? Vad var bra
> och dåligt med Batbike 1?

Your dream, my nightmare!

Helgen har visat att motorn och chassis är snabbare än 2008, men bränslet tog slut oroväckande fort igår. Har kört med bara vatten och lite tilltugg och inte haft det minsta problem upp till 3-4 timmar, men igår tog jag i för hårt efter 4 timmar (mest solo med snittfart runt 29 tills dess) och det kändes som när Elofsson försökte hänga med Muelegg i Park City. Ari bara rullade ifrån mig efter typ 40 minuter med mig på rullan. Där ser man att en motor med rutin och styrka är mycket bättre än världens snabbaste cykel, alla dagar!

saltgurkan skrev:
> Bra där Daner, med den hojjen så förväntar vi
> oss att du tar ditt ansvar och ligger längst fram
> och drar under hela VR ;)!

Ja, men vaf... Med den aerodynamiken så blir det ju ingen turbulens och drag kvar till oss som ska ligga i suget efter dig på VR. Det är ju inte solidariskt, skäms!
Gå nu genast hem och montera på ett par Ortliebs på framgaffeln!
; )

Daner skrev:
> Your dream, my nightmare!
>
> Helgen har visat att motorn och chassis är
> snabbare än 2008, men bränslet tog slut
> oroväckande fort igår. Har kört med bara vatten
> och lite tilltugg och inte haft det minsta problem
> upp till 3-4 timmar, men igår tog jag i för
> hårt efter 4 timmar (mest solo med snittfart runt
> 29 tills dess) och det kändes som när Elofsson
> försökte hänga med Muelegg i Park City. Ari
> bara rullade ifrån mig efter typ 40 minuter med
> mig på rullan. Där ser man att en motor med
> rutin och styrka är mycket bättre än världens
> snabbaste cykel, alla dagar!
>

Okej, du ligger långt fram i materialutvecklingen, själv så byter jag från cross med instegshjul, som jag körde med förra året, till racer med..öh..racerhjul ;).

Snygg hoj Daner, tycker den nya Ridleyn har flera fina features.

Det som är intressant är att du lägger så mycket energi på aerodynamik, vikt och olika prylar. Inget fel i det (gillar själv porriga cykelgrejor) men som du så riktigt konstaterar så är det ju motorn (dvs. du själv) som är det viktigaste.

Det skulle också vara intressant att veta hur mycket du tid du vinner på VR jämfört med en mer standardkittad cykel under samma förutsättningar. Förmodligen omöjligt att ta reda på.

pewe skrev:
> Det skulle också vara intressant att veta hur
> mycket du tid du vinner på VR jämfört med en
> mer standardkittad cykel under samma
> förutsättningar. Förmodligen omöjligt att ta
> reda på.

Du kan göra en hel del beräkningar på detta mha
http://www.analyticcycling.com

Realistiska skillnader i aerodynamik hos cyklar finns hos bla
http://www.cervelo.com/content.aspx?t=Company&i=WhitePapers#3

Dessutom behövs det info VR, 300km och 1500 höjdmeter, inte särskilt branta backar
Gradient
V%C3%A4ttern06_grad_small.jpg

VR är det idealiska cykelloppet för en aeroprylar.

/Håkan

pewe - Det är inte så att jag struntar i motorn helt. Jag har tränat en hel del under vintern och våren och är klart starkare och snabbare på min CX i upp till 4 timmar än jag var förra året. Problemet är att jag har inte tagit tiden att cykla flera ggr. över 4 timmar för att fintrimma mat- och dryckintaget. Faktum att jag hade kört hårt i 3 timmar i lördags kanske också hade någonting att göra med gårdagens soppatorsk efter 4+ timmar i värmen.

Faktum är att jag har aldrig varit särskilt bra när det gäller konditionsidrott. Även som 25-åring tri-geek utan fru, jobb eller barn hade jag VO2 max av 53 och cyklade inte snabbare än lite drygt 35 km/t på platta tempolopp. Jag är bara glad att jag är lika snabb/långsam idag 19 år senare (även om det är med en betydligt bättre cykel.) ;)

Tillbaka
Topp