The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Jonte pratade dock inte om modern XC MTB. Makten Radar X har samma geometri som lite gamlare XC MTB, förutom att det finns ingen utrymme för dämpad gaffel. Styre och däck kan man enkelt ändra, hjul också. Det är framförallt dom komponenter som bestämmer hur cykel upplevs. Stora skillnader är vid modern XC geometri och dämpad gaffel.ä
Ja, omodern xc + extra gaffel i kol hade haft en poäng för cykling från mitt hus.
Om jag nu inte vill testa bock

The Gravel tråd
Avbryter geometri- och viktdiskussionen med några bilder från norr.
Det jag gillar med gravel är mångsidigheten. Med två hjulpar har man en spännvidd från nära renodlad lvg till lättare xc, ibland kör man mer med "mtb-looken", andra rundor med mer asfalt; smalare däck. Trivs dock rätt bra med 650b/50ish mm som allround men undviker gärna längre sträckor asfalt också. Det är mer skogsutflykter än träningsrundor.

ABL_200911-01721.jpg

Gravel med utsikt

ABL201016-1901.jpg

Gravel på (lerig) skogsväg

ABL201018-7993.jpg

Gravel med utsikt v.2 (på snö)

BikeKittel_Drone_006.jpg
Utsikt på gravel

The Gravel tråd
Det tror jag säkert! Det är dock inte på grusväg som tåöverlapp är ett problem, utan dels vid knix i skogen och dels i tätort. Bara att försöka track-standa med tåöverlapp är ju helt hopplöst, om det än bara är några sekunder för att släppa fram en gående på övergångsställe. Eller när man behöver trampa iväg från stopp med efterföljande snäv kurva.
Sen ser jag som sagt inte en endast fördel med såpass kort hjulbas, så vad är vitsen? Det skulle vara för att ett relativt smalt styre blir för nervöst med kort styrstam då kanske.

Att en cykel känns snabb gör inte att den är snabb. Varför skulle det gå långsammare för att det är längre mellan hjulen? Det är ungefär som att stenhårt pumpade däck känns snabbare trots att det i många fall är tvärtom. Vibrationerna ökar fartkänslan, vilket inte direkt är intuitivt.
Tja, det går säkert diskutera varför den blivit som den är, men det fungerar bra, känns stabilt och kontrollerbart trots smalt styre. Jag har faktist cyklat en del (enkel) stig med den cykeln - och det går även om däcken är för hala, utväxlingen för hög och tåöverlapp gör att man måste tänka sig för. Men det oväntat bra ändå och så fort stigen övergår i grusväg så är den som fisken i vattnet igen. I slutändan landar man mycket i tycke och smak - jag vill inte för allt i världen byta emot en "modernare" cykel - den här är snabb, kontrollerbar, pålitlig och jag sitter onödigt bekvämt på den.

The Gravel tråd
Vill man inte åt bokstyret är nog en radon jealous tillräckligt omodern för de flesta.
Nja, om den geotabell jag har hittat stämmer blir den nog inte särskilt bra
Det finns åtminstone bättre, liksom lämpligare för den som vill bygga en monstergravel
Ser inte poängen med flatbar gravel på 11kg.
+1
Vad är det egentligen för cykel?
Är det inte bara ett annat namn på en hybrid? Eller möjligen en hybridifierad MTB.

Man kan fortfarande sätta ett bockstyre och kortare stam på en omodern XC MTB.
För stora förändringar i styrstamslängd kan leda till oönskade styregenskaper.
Som jag har skrivit här tidigare gjorde såpass lite som 2cm stor skillnad för mig!

Obs att Jealeous har fått lite modernare geometri för 2022.
Är det den jag länkade till ovan?

The Gravel tråd
Nja, om den geotabell jag har hittat stämmer blir den nog inte särskilt bra
Det finns åtminstone bättre, liksom lämpligare för den som vill bygga en monstergravel

+1
Vad är det egentligen för cykel?
Är det inte bara ett annat namn på en hybrid? Eller möjligen en hybridifierad MTB.

För stora förändringar i styrstamslängd kan leda till oönskade styregenskaper.
Som jag har skrivit här tidigare gjorde såpass lite som 2cm stor skillnad för mig!

Är det den jag länkade till ovan?
Jag vet inte men den du länkar har 69.5 hta så det går nog att cykla lite grus med den.

Den billigaste XXL väger 10.9 men den kanske är för billig för är räknas. Bäst billigast väger 10.4 och går säkert bra att cykla på men festar inte mig personligen

The Gravel tråd
Fick ett mejl från Canyon idag med lite extra utrusting till deras gravel cyklar!
En tempobåge...kan det va nått? Har cyklat mkt tempo i min ungdom så fick ett litet sug att ligga på bågen igen :)
10006989_Profile_Design_Sonic_Ergo_45ar_Aerobarfull_gallerie_3.jpg
10006989_Profile_Design_Sonic_Ergo_45ar_Aerobarfull_gallerie_1.jpg

The Gravel tråd
Jag vet inte men den du länkar har 69.5 hta så det går nog att cykla lite grus med den.
Visst går det. Det finns de, eller åtminstone den, som har cyklat Cykelvasan på en Postcykel
Men varför det?
Det är långtifrån endast den onödigt flacka HTA, onödigt långa hjulbasen och onödigt höga vevlagrehuset (BB-drop) som är sämre för en bockstyrecykel utan framfjädring (och även utan massor med packväskor) som skall funka bra och kännas snabb på flera olika underlag.
Att även en bockstyrecykel, optimerad för att funka bra och kännas snabb på flera olika underlag, bör ha lite flackare HTA och lite längre hjulbas + mer ffa för däcken är vi helt överens om.
Men såpass extrem geometri som den hos Radon Jealous är alltså långtifrån lämplig.
Jämför själv med geometrin hos valfri, SNABB, gruscykel (dvs inte touring/bikpacking-cyklar)
Glöm inte att bockstyrecyklar har funnits sedan slutet av 1800-talet och "alla" varianter av geometri har provats och det som fungerar bra finns kvar idag

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Fick ett mejl från Canyon idag med lite extra utrusting till deras gravel cyklar!
En tempobåge...kan det va nått? Har cyklat mkt tempo i min ungdom så fick ett litet sug att ligga på bågen igen :)Visa bilaga 529128Visa bilaga 529129

Vanligt att jänkarna kör med båge på de långa gravelloppen , men det gillas inte av alla eftersom det är mycket klungkörning med dess risker om man inte har bromshandtagen lätt tillgängliga.

The Gravel tråd
Tack för tips å råd...det blev en Canyon Grizl CF SL 7 eTap...klickade hem den precis :)
Så det blir enkelklinga fram 40-T och en 12-del kassett 10-44 bak + elväxel.
Däcken är 45mm. Beställde även en toppram väska + cykelställ + Shimano XTR spd pedaler!
Har även klickat hem ett par Schwalbe MW plus 42 x 622,240 dubb.
Tror å hoppas jag kommer i form med denna cykel...tack ännu en gång för allt stöd.

The Gravel tråd
Tack för tips å råd...det blev en Canyon Grizl CF SL 7 eTap...klickade hem den precis :)
Däcken är 45mm. Beställde även en toppram väska + cykelställ + Shimano XTR spd pedaler!
Tror å hoppas jag kommer i form med denna cykel...tack ännu en gång för allt stöd.
Etap is da shit?

The Gravel tråd
Recension när du fått den tack! Kollar på exakt samma ?

The Gravel tråd
Hoppas du valde den rosa!

The Gravel tråd
Kör också med kajak som andrasport, när jag hade min kajakperiod var det förstasporten, men nu har cyklingen tagit över lite. Rätt bra att ha nån sport som motionererar överkroppen också.

The Gravel tråd
Är lite orolig för det här med elbakväxel förstår det är framtiden men vet inte alls hur det funkar?
Nån vänlig själ som kan förklara lite...hittar ingen info på Canyons hemsida.
Typ hur länge räcker batteriet?
Hur vet man när det håller på att ta slut man vill ju inte göra det på nån långtur!
Hur laddas batteriet ock hur justerar man växlarna?

The Gravel tråd
Är lite orolig för det här med elbakväxel förstår det är framtiden men vet inte alls hur det funkar?
Nån vänlig själ som kan förklara lite...hittar ingen info på Canyons hemsida.
Typ hur länge räcker batteriet?
Hur vet man när det håller på att ta slut man vill ju inte göra det på nån långtur!
Hur laddas batteriet ock hur justerar man växlarna?
Bakväxeln slukar inte så mycket batteri, så du kan nog räkna med i alla fall 50 timmars cykling innan det är dags att ladda. Sitter en lysdiod på växeln som varnar, även på telefonen om du laddar hem AXS-appen och kopplar ihop den med växeln.
Batteriet tar du lös och sätter i en laddare.
Växlarna är justerade från Canyon och det är mest att man sätter L och H för att sedan göra mikrojusteringar med hjälp av växelreglagen under färd.
Du trycker på AXS-knappen samtidigt som du trycker på växelreglaget för att göra justeringar i runt 30 steg inom samma växelläge.
Det är samma sak som att spänna vajern genom att skruva på justeringsmuttern ett par hack.

Ladda hem AXS-appen, där får du lite info om växeljusteringen och du kan även ställa in hur bakväxeln skall reagera när/om du håller in växelknappen på styret. Om den skall göra 2, 3 snabba växlingar eller om den skall fortsätta att växla så länge som du håller in växelknappen.

Här har du utförligare info direkt från SRAM:

The Gravel tråd
En helt vanlig Radler.
Dracks fö av undertecknade som barn på semester i dåvarande Jugoslavien. Bra till lunch med efterföljande middagsvila.
Farsan skulle cykla i franska alperna tillsammans med några franska vänner för några år sedan. Jättevarmt och många höjdmeter.
Fransoserna blandade 50/50 vin/vatten i sportflaskorna och erbjöd farsan samma dryck. Han tackade nej och tyckte det kändes lite riskabelt med tanke på värmen och en massa klättring.
"Are you a purist?" fick han som svar från fransosen.

The Gravel tråd
Bakväxeln slukar inte så mycket batteri, så du kan nog räkna med i alla fall 50 timmars cykling innan det är dags att ladda. Sitter en lysdiod på växeln som varnar, även på telefonen om du laddar hem AXS-appen och kopplar ihop den med växeln.
Batteriet tar du lös och sätter i en laddare.
Växlarna är justerade från Canyon och det är mest att man sätter L och H för att sedan göra mikrojusteringar med hjälp av växelreglagen under färd.
Du trycker på AXS-knappen samtidigt som du trycker på växelreglaget för att göra justeringar i runt 30 steg inom samma växelläge.
Det är samma sak som att spänna vajern genom att skruva på justeringsmuttern ett par hack.

Ladda hem AXS-appen, där får du lite info om växeljusteringen och du kan även ställa in hur bakväxeln skall reagera när/om du håller in växelknappen på styret. Om den skall göra 2, 3 snabba växlingar eller om den skall fortsätta att växla så länge som du håller in växelknappen.

Här har du utförligare info direkt från SRAM:
Usch vad krångligt allt låter...vad var det för fel på wire? Det har aldrig krånglat för mig tyckte sen inställning på elväxlingar lät invecklad...äger dessutom inte en smartphone!
Har nästan lust ändra min beställning till wireväxlar å får då oxå dubbelklingor fram på köpet :)

The Gravel tråd
Usch vad krångligt allt låter...vad var det för fel på wire? Det har aldrig krånglat för mig tyckte sen inställning på elväxlingar lät invecklad...äger dessutom inte en smartphone!
Har nästan lust ändra min beställning till wireväxlar å får då oxå dubbelklingor fram på köpet :)
NEJ, GÖRT INTE
Inte för växlarnas skull, dubbelklinga är dock bra.

The Gravel tråd
Du lär inte behöva röra något. Kom bara ihåg att ladda batteriet.

The Gravel tråd

Det är inget fel på vajer. Det fungerar och kan lagas i fält med enkla verktyg och reservdelar. Och grushojar cyklar man i fält.
Börjar elektroniken krångla blir det lite besvärligare, soppatorsk kan man säkert undvika men börja svetsa om kretskort lär man inte göra på egen hand.
Men det är förstås häftigare och jävligt mycket dyrare med elektronik.

The Gravel tråd
Det är inget fel på vajer. Det fungerar och kan lagas i fält med enkla verktyg och reservdelar. Och grushojar cyklar man i fält.
Börjar elektroniken krångla blir det lite besvärligare, soppatorsk kan man säkert undvika men börja svetsa om kretskort lär man inte göra på egen hand.
Man kan leva i en grotta resten av livet också.
Helst utan el som bara krånglar.

The Gravel tråd

Japp tycker detsamma har aldrig haft problem med wire å var en jäkel på att justera in växlar! Har alltid hjälpt kompisar med finjustering av växlarna både fram å bak!

Fan jag avbeställer å tar en med mekaniska växlar....så får det bli! Är oxå lite trött på att vara beroende av batteri efter att ha harvat runt med el-mtb pgr av sjukdom i 2år!

The Gravel tråd
Japp tycker detsamma har aldrig haft problem med wire å var en jäkel på att justera in växlar! Har alltid hjälpt kompisar med finjustering av växlarna både fram å bak!

Fan jag avbeställer å tar en med mekaniska växlar....så får det bli! Är oxå lite trött på att vara beroende av batteri efter att ha harvat runt med el-mtb pgr av sjukdom i 2år!
Uuuuuuuuh!

The Gravel tråd
Man kan leva i en grotta resten av livet också.
Helst utan el som bara krånglar.

Det vore ju trist.
Men att ersätta fungerande mekanik med elektronik måste inte vara enbart av godo.
Många år i elbranchen har lärt mig att kan det gå sönder så går det sönder. Och elektronik är oreparerbart utan byts ut. Fungerar fint i civiliserade omgivningar men inte i skogen eller fjället.
Verkligheten är inte svart eller vit, gråskalan är lång.

The Gravel tråd
Det vore ju trist.
Men att ersätta fungerande mekanik med elektronik måste inte vara enbart av godo.
Många år i elbranchen har lärt mig att kan det gå sönder så går det sönder. Och elektronik är oreparerbart utan byts ut. Fungerar fint i civiliserade omgivningar men inte i skogen eller fjället.
Räcker med att glömma reservslang när man är till skogs för att få samma strandsatta känsla som krånglande elektronik.

The Gravel tråd
Det vore ju trist.
Inte mkt till gråskala om det inte funkar.
Är glaset halvtomt eller halvfullt?
Trodde jag var gubbig?

The Gravel tråd
Mitt inte ens 1 år gamla mekaniska GRX-reglage gav upp första timmen på semestern i somras. En liten fjäder, som Shimano inte kan betala många ören för, gav upp och låste hela reglaget på de två tyngsta växlarna.
För att rädda semestern så köpte jag en ny cykel och denna gång fick det bli elektrisk växellåda. Nästa hoj blir också med elektrisk växellåda.

The Gravel tråd
Om en elväxel mot förmodan lägger av går det ju manuellt ställa in en växel och trampa runt singel speed. Jag är inte orolig för funktionen, de har funnits många år nu och är väl beprövade. Helt uppenbart en högre presterande växel än mekaniskt.

Däremot tycker jag vajer funkar alldeles tillräckligt bra för den typ av cykling jag gör och det underhåll jag kan göra själv, och det är hyfsat tidlös teknologi. Jag ser en viss skönhet och egenvärde i en helmekanisk cykel, precis som jag är fascinerad av mekaniska klockor, så elväxel lockar inte. Jag väljer mekaniskt med hjärtat, jag inbillar mig inte att de presterar bättre.

För grus- och landsväg går växlingarna tämligen lugnt till för mig också. Kan tänka mig att om man köttar MTB på nån brötig bana så blir elväxlarnas prestandafördelar mer uppenbara, helt enkelt för att man måste växla mer och snabbare fram och tillbaka. Ute på vägen inte bryr jag mig om växlingen går på 0,1 sekund eller 0,3, och jag har inget behov av att kunna växla pålitligt under en 2000 watt sprint.

Tillbaka
Topp