The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Cykelpendlade utanför Geneve idag, grusvägen visade sig vara ganska mycket lera med många små bäckar att passera. Mitt WTB Horizon & Ultradynamico Cava kämpade att hålla grepp och att bromsa in för vattenhinder, vad kör jag hellre när vägarna går mellan detta och asfalt? Kan klämma in 27.5x2.25 åtminstone.

Visa bilaga 550747
Jag fundera att ta med min cykel till sommaren ner till området. Vart är detta? Jag har farmor och farfar som bor precis på gränsen till Schweiz (franska sidan) 20 minuter till Genève ungefär!

The Gravel tråd
Jag fundera att ta med min cykel till sommaren ner till området. Vart är detta? Jag har farmor och farfar som bor precis på gränsen till Schweiz (franska sidan) 20 minuter till Genève ungefär!

Det här var en kort parallelväg till en fransk landsväg norr om Geneve (mellan Gex och Saint-Genis-Pouilly), men utifrån alla full sus jag ser häromkring så verkar det finnas gott om trevliga stigar i området. Ska bli kul att se mer när jag fortsätter genom Schweiz.

The Gravel tråd
Hmm, nytt (?) från Wolfpack, någon som har testat?
GRAVEL SPEED TLR 40-622

GS.JPG

The Gravel tråd
@Raemoe, har du cyklat något längs Juraberget? Jag har enbart promenerat en bit up med start från Péron men har sett att det finns stigar och mindre vägar som går därifrån och åtminstone till Gex.

The Gravel tråd
Är sugen på att sälja min racer med Tiagra-växlar och köpa en gravel istället. Tex en Canyon Grain Al 7 och komplettera med skärmar.

Kommer användas för pendling samt en och annan motionsrunda. Tänker att det vore kul att kunna bege sig ut på en grusväg när andan faller på, men skogscykling tänker jag ha en mtb till.

Vad tror ni? Bra val eller är nya endurace med lite bredare däck ett bättre alternativ? Tänker att skärmar är bra att ha vilket den inte har stöd för. Men ärligt talat kommer jag nog nästan bara cykla i fint väder och/eller med träningskläder :)

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Är sugen på att sälja min Specialized Elite med Tiagra-växlar och min Canyon endurace i al med Tiagra från ca 2015, och köpa en gravel istället. Tex en Canyon Grain Al 7 och komplettera med skärmar.

Kommer användas för pendling från Nacka-city (ca 2 mil) samt en och annan motionsrunda. Tänker att det vore kul att kunna bege sig ut på en grusväg när andan faller på, men skogscykling tänker jag ha en mtb till.

Vad tror ni? Bra val eller är nya endurace med lite bredare däck ett bättre alternativ? Tänker att skärmar är bra att ha vilket den inte har stöd för. Men ärligt talat kommer jag nog nästan bara cykla i fint väder och/eller med träningskläder :)
För pendling är skärmar önskvärt. Både för att skydda dig själv och din drivlina men också av hänsyn till medpendlare. Det kan finnas skitiga vattenpölar på fina dagar också.

Till asfalt och lättare grusväg fungerar ju nästan vad som helst. Välj det som tilltalar dig mest vare sig det är sittställning eller rent kosmetiska egenskaper som spelar roll. Välj däckbredd efter den sämsta väg du regelbundet kommer att cykla på.

Jag har provat 32, 38 och nu 43 mm och tycker bredare är bättre.

The Gravel tråd
Tack för svar!

Vad tycker folket om Grail 6 vs 7 då? Är det värt dryga 3000kr för att få rx800 istället för rx400-komponenter?
Det verkar ju som resten av komponenterna är samma, även hjul och däck så då hänger det helt enkelt på om man tycker det är värt med 11 delat istället för 10-delat. Det är den stora skillnaden.

The Gravel tråd
Det verkar ju som resten av komponenterna är samma, även hjul och däck så då hänger det helt enkelt på om man tycker det är värt med 11 delat istället för 10-delat. Det är den stora skillnaden.
Kan inte säga att jag saknar en växel på min nuvarande Tiagra-räcer. Viktmässigt är det ingen revolutionerande skillnad heller (60g). Hur är känslan i växlingen, känns det mycket bättre på 800-gruppen?

The Gravel tråd
Kan inte säga att jag saknar en växel på min nuvarande Tiagra-räcer. Viktmässigt är det ingen revolutionerande skillnad heller (60g). Hur är känslan i växlingen, känns det mycket bättre på 800-gruppen?

Jag har RX400 reglage (med Tiagra drivlina) och de känns väldigt bra.
Nu har jag inte testat RX800 men har svårt att se att de skulle var 3000 kronor bättre.

The Gravel tråd
Jag har 400 och 800 på mina gruscyklar. Jag är förvånad över hur bra 400 är jämfört med 800 men visst det är skillnad. Det som gjorde att jag accepterade 400 var risken för att cykeln blir stulen när den är tänkt som pendlare.

The Gravel tråd
Grail 7 har ju 600 reglagen. Mig veterligen samma som 400 fast 11-del. Så skillnaden i känsla bör vara obefintlig eller minimal. En nivå upp är ju 800 reglagen.

The Gravel tråd
Jag har 400 och 800 på mina gruscyklar. Jag är förvånad över hur bra 400 är jämfört med 800 men visst det är skillnad. Det som gjorde att jag accepterade 400 var risken för att cykeln blir stulen när den är tänkt som pendlare.
Fast Grail 7 har inte 800 utan 600 så skillnaden skall primärt ses till att man köper in sig på ett 11-delat system.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Grymt bra svar. Stort tack.
Det är så enkelt att när man ska beställa tänka att "äsch lika bra att betala lite till när jag ändå köper". Men 3300kr känns som mycket pengar för bara en extra växel och 60grams besparing. Känns som att om man lägger samma peng på att t.ex. (åtminstone delvis betala) en extra uppsättning hjul eller lite schyssta kläder gör pengarna kanske mer nytta där.

The Gravel tråd
Fast ju dyrare cykel desto lägre procent av pengarna utgör självrisken, så det är alltid motiverat att köpa dyrare ;)

The Gravel tråd
Premiärturen med nya däck och slangar! Tufo Gravel Thundero i 40mm med Revoloop slangar. Tillverkaren av slangen rekommenderar att montera dem utan luft och vilket betyder att man får vara lite försiktig så att man inte tvinnar slangen vid montering. Eftersom slangarna är i plast så kan de inte återta sin form om de skulle bli allt för deformerade.
5E9F03C7-EBCF-4284-A98A-B76C8367A9DF.jpeg
6300D832-4565-4CD8-98F0-690ADAD31FC1.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
3000 spänn för 11delat låter väldigt värt, eller det låter ju värre att ha gamla tiodelade på en ny cykel ? det är ju Ole school även om det säljs på enklare grupper.

The Gravel tråd
Går inte att argumentera mot så här rimliga argument. Arma bankkonto
10-delat, du behöver inte fundera på vilka hg-nav du ska ha så bygga hjul blir billigare och roligare. Du kan köra med tiagra 12-28 kassetten som är den mest prisvärda kassetten som finns, typ samma som 105'an fast du slipper den töntiga 11-kuggen.

Så. Lägg pengarna på ett finare eller extra hjulpar och en 50-34 tiagravev istället

The Gravel tråd
10-delat, du behöver inte fundera på vilka hg-nav du ska ha så bygga hjul blir billigare och roligare. Du kan köra med tiagra 12-28 kassetten som är den mest prisvärda kassetten som finns, typ samma som 105'an fast du slipper den töntiga 11-kuggen.

Så. Lägg pengarna på ett finare eller extra hjulpar och en 50-34 tiagravev istället
Grymt tips! Jag börjar bli lite trött på singelklinga fram på min elvadelade gravel. Räknade lite på utväxlingen jag skulle få med en 10-delad GRXgrupp med 46/30 vev och ovan nämnda kassett:

Jag blir lite varm inombords när jag ser hur mkt trevligare det skulle bli de gånger man kommer upp på asfalten. :love:

The Gravel tråd
Jag kör Tiagra 50/34 och 12-28 kassett. Helt överlägset.
50 används på asfalt och 34 på grus. Då får man tio täta växlar väl anpassade till vardera underlag.

The Gravel tråd
Avis. Vart är det där? Stockholms gråaste områden hittar man väl söder eller väster om stan.
Yes, söderöver :) man får ta sig igenom hela drömmiga söderort med allt vad det innebär.
Följde Rule 58 söderrundan från deras gravel challenge.

The Gravel tråd
Yes, söderöver :) man får ta sig igenom hela drömmiga söderort med allt vad det innebär.
Följde Rule 58 söderrundan från deras gravel challenge.
Ja det var den rundan Har faktist kikat in den, hoppas på att testa inom snar framtid. Vad tyckte du var den schysst ?

The Gravel tråd
Jag kör Tiagra 50/34 och 12-28 kassett. Helt överlägset.
50 används på asfalt och 34 på grus. Då får man tio täta växlar väl anpassade till vardera underlag.

Var själv lite tveksam när jag köpte en Grizl CF SL 7eTap 1x12 men är nu efter typ 100mil jäkligt nöjd med utväxlingen typ 40-T klinga fram å 10-44, 12s kassett....funkar mkt bra i skogen/grusväg å hänger med rätt bra även på asfalt :cool:

The Gravel tråd
Ja det var den rundan Har faktist kikat in den, hoppas på att testa inom snar framtid. Vad tyckte du var den schysst ?
Det beror lite på var man utgår ifrån. Jag hade nästan 45 minuter transport genom stan till starten. Så totalt 90 minuter rätt trist transportcykling men dels ville jag cykla lite längre och dels är det alltid kul att utforska ny mark. Rundan i sig är rätt fin men det är en hel del asfalt respektive bostads områden man ska igenom för att länka ihop gruset. Sen ska man tänka på att längs strandpromenaderna i de södra förorterna kan det bitvis vara rätt mycket folk så man bör försöka undvika peak hours så att säga :)

Nu har jag cyklat lite grus på södra sidan stan men ska man hålla sig stadsnära föredrar jag att köra norrut där man snabbt kan komma ut på grus redan från djurgården, haga, järva osv. medan man letar sig längre och längre ut i spenaten.

Man passerar dock en hel del maffiga gårdar så nog finns det riktiga guldbitar också.
Det är en tur värd att köra men inte en omedelbar favorit :)

The Gravel tråd
Det beror lite på var man utgår ifrån. Jag hade nästan 45 minuter transport genom stan till starten. Så totalt 90 minuter rätt trist transportcykling men dels ville jag cykla lite längre och dels är det alltid kul att utforska ny mark. Rundan i sig är rätt fin men det är en hel del asfalt respektive bostads områden man ska igenom för att länka ihop gruset. Sen ska man tänka på att längs strandpromenaderna i de södra förorterna kan det bitvis vara rätt mycket folk så man bör försöka undvika peak hours så att säga :)

Nu har jag cyklat lite grus på södra sidan stan men ska man hålla sig stadsnära föredrar jag att köra norrut där man snabbt kan komma ut på grus redan från djurgården, haga, järva osv. medan man letar sig längre och längre ut i spenaten.

Man passerar dock en hel del maffiga gårdar så nog finns det riktiga guldbitar också.
Det är en tur värd att köra men inte en omedelbar favorit :)
Delvis därför jag sålde landsvägscykeln. För att slippa dom trista transportsträckorna ut till bra vägar. Nu är jag extremt bortskämd då jag har 30 meter till närmsta grusväg och kan hålla mig sysselsatt en stund med dom lokala vägarna. Alltid kul att rulla på lite nya vägar !

The Gravel tråd
Tillbaka
Topp