The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Hur funkar dina nya däck? Läste nån gång, att små stenar fastnar i däckmönstret, och en del flyger i väg (träffar din ram),och resten siter kvar. Stämmer det? Själv älskar jag WTB (Raddler, Riddler, Byway, Vulpine och Horizon). Kör BARA på WTB!!! Väntar på Vulpine S, som troligen ersätter mina Byway däck

Ja du, jag har inte kört så mycket än men jag gillar dom än så länge känns stabila på grus = kan det va tack vare mönstret ? Med många små nabbar , men upplever inte att dom plockar upp mer sten än andra tätmönstrade däck, det är ju rätt bra djup på mönstret så klart dom kan nog skicka upp lite mer små sten än ett "tätare" mönster med lägre dubbar.

The Gravel tråd
På fredag morgon hoppar jag på tåget i Malmö och (genom Köpenhamn) åker till Maribo. Där hoppar jag på min Basso och trampar mot Rödby (ca 20 km). Färja till Puttgarden och sen 150 km till Wismar (längs kusten).
Sover i Wismar (där ansluter min kompis från Berlin) och på morgonen cyklar vi till Garth (genom Rostock). Ca 155 km. Kan inte längre, för då DÖDAR jag kompisen (han är gravel-nybörjare, med bara EN sträcka över 10 mil). Söndag cyklar vi från Garth till Sassnitz (ca 135 km). Snabbfärja från Sassnitz till Trelleborg på måndag morgon.
Ca 29-30 grader alla 3 dagar!
P.S det blir MÅNGA öl ;-)

P.S: 2: det går att cykla Fehmarnsundbrücke

Bilagor

• Fehmarnsundbruecke-02_768.jpg
    Fehmarnsundbruecke-02_768.jpg
    217.3 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Söndagens gruscykling kring Åkers styckebruk, (cirka 45 minuters bilfärd utanför Stockholm). Första längre rundan med styvsonen och sambon. Blev inte som planerat. Det som varit snabbt och lättcyklat var som förbytt när det nu var nylagd lös stenkross, som aldrig tog slut. Knävärk och ett allt mer sluttande humör på grabben...
Jag var rädd att det blev den sista rundan tillsammans. Redan tre dagar senare cyklar grabben 2x25 km till jobbet. Så det finns fortfarande hopp.

Åkers styckebruk-Emma Grön-Åkers styckebruk. ~87 km.

Blev en "Barnhamburgare" på Emma Grön, som var riktigt god.

-5044625045392422581.jpg
-8520010462651059204.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Såg fram mot att cykla en långrunda i morgon fredag. Det ska vara både varmt och sol - det gäller att passa på. Sa till sambon att hon skulle ta semester, så att vi kunde få en fin dag i sadeln. Planerade en rutt med start i Gnesta utanför Stockholm och vidare förbi Jan Guillous gamla privatskola och åter enligt kartan på länken https://teamutangranser.se/ondskan/

Såg verkligen fram mot denna riktigt fina tur, vi har gjort tidigare. Men nu tvärvägrar hon cykla där, efter att hon läste detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPzmxK/malmkoping-vargen-satter-skrack-i-samhallet

1725561069765.jpeg

The Gravel tråd
Såg fram mot att cykla en långrunda i morgon fredag. Det ska vara både varmt och sol - det gäller att passa på. Sa till sambon att hon skulle ta semester, så att vi kunde få en fin dag i sadeln. Planerade en rutt med start i Gnesta utanför Stockholm och vidare förbi Jan Guillous gamla privatskola och åter enligt kartan på länken https://teamutangranser.se/ondskan/

Såg verkligen fram mot denna riktigt fina tur, vi har gjort tidigare. Men nu tvärvägrar hon cykla där, efter att hon läste detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPzmxK/malmkoping-vargen-satter-skrack-i-samhallet

Visa bilaga 724129
Vill hon inte se varg? Ingen idé att vara rädd för vargen i alla fall, för de verkar inte bry sig om människan direkt.
Har sett varg från bil, till fots och när jag cyklat. Mest rädd blev nog den varg som jag träffade på när jag cyklade. När jag såg den till fots så vek den mest bara av och valde en annan väg när den såg/kände lukten av mig.
Är nog mer på min vakt när det kommer till ouppfostrade tamhundar.

Frun blev ikappjagad av en lös hund och blev biten tre gånger i benet av den hunden när hon var ute på cykeltur nu i somras.

Katterna skall nog fortfarande vara rädd för varg.

The Gravel tråd
Söndagens gruscykling kring Åkers styckebruk, (cirka 45 minuters bilfärd utanför Stockholm). Första längre rundan med styvsonen och sambon.
Det finns en nedlagd järnväg vars banvall går att cykla på från Åkers Styckebruk över Byringe, söder om sjön Eklången via Stålboga till västra delen av sjön, dit är det riktigt grovt grus på banvallen, därefter är den asfalterad till Ärla och E-tuna
Denna banvall finns i Trailforks i flera delar

The Gravel tråd
Det finns en nedlagd järnväg vars banvall går att cykla på från Åkers Styckebruk över Byringe, söder om sjön Eklången via Stålboga till västra delen av sjön, dit är det riktigt grovt grus på banvallen, därefter är den asfalterad till Ärla och E-tuna
Denna banvall finns i Trailforks i flera delar
Är det den här?

The Gravel tråd
Lite statistik kring skador på personer som blivit bitna av hundar finns här.

Gissningsvis är det en minoritet där det handlar om personer som blivit bitna av lösspringande hundar, men nog tusan inträffar det. Min fader blev nafsad på av en löst springande hund för i storleksordningen ett kvarts sekel sedan.

The Gravel tråd
Rätt tråkig cykel för pengarna i mitt tyckte, kan ju få white gx ltd för runt 11k när dom kör rea med exakt samma komponenter, dessutom bättre vev på whiten, GTn kör budgetmodell med fyrkantsaxel, vilket inte borde få existera i 2024 för det priset i mitt tyckte.

För runt dom pengarna hade jag nog satsat på en allebike MB31 med 12 växlad GRX eller en Canyon grizl med 12 växlad Sram Apex. Alternativt att man kan hitta nåt kul på rea ibland, men kanske inte så mycket vid denna årstiden.
Hur står sig GT:n nu när XXL droppat den till 13990 kr?

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Hur står sig GT:n nu när XXL droppat den till 13990 kr?
Det är vettigt pris tycker jag, fortfarande tråkigt vevpari och vevlager men det är ju bara dryga tusenlappen om man vill byta till GRX i framtiden. Annars fin ram och så tycker jag, åk och testa och se hur den känns om du har möjligheten, om du köper via nätet på xxl så förbered dig för att växlar osv inte kommer vara inställda, bästa är att köpa i affär och se till att dom fixar allt som behövs.

The Gravel tråd

Visa bilaga 724129
Den där vargen var synlig i ett villaområde i Malmköping, svårt att säga var den är nu, den kan vara på förflyttning till nytt revir.
Har råkat på varg två gånger på I1 övningsområde, kännde ingen rädsla men har respekt för dem. De som är i farozonen är fyrfota djur som hund, katt och får .

The Gravel tråd
Den där vargen var synlig i ett villaområde i Malmköping, svårt att säga var den är nu, den kan vara på förflyttning till nytt revir.
Har råkat på varg två gånger på I1 övningsområde, kännde ingen rädsla men har respekt för dem. De som är i farozonen är fyrfota djur som hund, katt och får .
Jag hamnade mellan sugga och kulting imorse, där blev jag mer rädd än för varg ?

The Gravel tråd
Återkoppling angående den inställda vargrundan i Gnesta. Blev en tur från Stendörren-Nyköping-Stendörren istället. Toppenväder! Fin runda med några seriösa plumpar i protokollet. GPS-filen visade på två ställen vägar som inte fanns. Vilket ledde till att vi helt plötsligt befann oss i en fuktig, svettig djungel med bottenlös lera under fötterna, med cykeln på axeln. Här var Malaria myggor utbytta mot mer traditionella svenska mygg. Lite bättre men inte helt bra. Ni som har varit i Franska Guyana med en machete, vet vad jag pratar om.

Men annars var turen fin, med smörgås och lite glass i Nyköping. Tiden hade rusat iväg, så det blev Utflyktsvägen på tillbakavägen. Trevlig och kuperad asfaltsväg. En del bilar, men de tog hänsyn.

Sambon avslutade rundan med friskt bad vid Stendörren. Själv hejade jag på. Riktigt kul med hängbroarna mellan öarna. För den som inte varit där rekommenderar jag ett besök.

1000016800 (2).jpg
1000016803.jpg
1000016810.jpg
1000016815.jpg
1000016806.jpg
1000016818.jpg
1000016822.jpg
1000016816.jpg

The Gravel tråd
Återkoppling angående den inställda vargrundan i Gnesta. Blev en tur från Stendörren-Nyköping-Stendörren istället. Toppenväder! Fin runda med några seriösa plumpar i protokollet. GPS-filen visade på två ställen vägar som inte fanns. Vilket ledde till att vi helt plötsligt befann oss i en fuktig, svettig djungel med bottenlös lera under fötterna, med cykeln på axeln. Här var Malaria myggor utbytta mot mer traditionella svenska mygg. Lite bättre men inte helt bra. Ni som har varit i Franska Guyana med en machete, vet vad jag pratar om.

Men annars var turen fin, med smörgås och lite glass i Nyköping. Tiden hade rusat iväg, så det blev Utflyktsvägen på tillbakavägen. Trevlig och kuperad asfaltsväg. En del bilar, men de tog hänsyn.

Sambon avslutade rundan med friskt bad vid Stendörren. Själv hejade jag på. Riktigt kul med hängbroarna mellan öarna. För den som inte varit där rekommenderar jag ett besök.

Visa bilaga 724387Visa bilaga 724388Visa bilaga 724389Visa bilaga 724390Visa bilaga 724391Visa bilaga 724392Visa bilaga 724393Visa bilaga 724394
Stendörren är grymt. Riktigt bra uppstyrt.

The Gravel tråd

Visa bilaga 724387Visa bilaga 724388Visa bilaga 724389Visa bilaga 724390Visa bilaga 724391Visa bilaga 724392Visa bilaga 724393Visa bilaga 724394
Det ser inbjudande ut med skärgårds cykling och spännande omgivningar.

The Gravel tråd
Ja, TB är ett ganska så trevligt graveldäck. Körde det lite förut som ett höstdäck, för kantnabbarna greppade rätt bra i litet mer leraktigt före.
Min tanke precis. Var lite orolig för hur kantmönstret skulle bete sig när jag lade ner cykeln i kurvor på hårt underlag men inga konstigheter där. Mina GK SS känns mer sketchy då faktiskt.

The Gravel tråd
Oj! Det var lättare/snabbare cykling än jag trott om man fixar det med 32mm däck. Lycka till på loppet!
Det är nog stig partierna som ställer till det skulle jag tro. Just ja glömde bort att mitt på banan är det ett parti på nån km som går på en gammal järnväg med slippers, där blir det nog oxå riktigt jävligt med så smala däck. Där var det skakig nog med 40mm?

Tillbaka
Topp