The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Blandat cykling idag (65 % gravel och 35% på asfalt).
WhatsApp Bild 2025-01-04 kl. 16.21.17_f1e53b60.jpg

WhatsApp Bild 2025-01-04 kl. 16.20.50_308d3687.jpg
WhatsApp Bild 2025-01-04 kl. 16.21.04_21c517d2.jpg

The Gravel tråd
Apropå snöfritt, Skåne i onsdags: 25 m/s i byarna enligt SMHI, regnade gjorde det också, cyklade en grusig tolvmilare upp över Romeleåsen och sen tillbaka längs kusten, sista benet var Ystad-Smygehuk med rak motvind, bara att koppla in autopiloten och mala på :)

54246575441_fa014d01f8_o_d.jpg

@Pfaff - när du behöver bevis för att det går. Om det är kul kan däremot diskuteras.

The Gravel tråd
Körde en långtur. Tidsmässigt åtminstone. 109 km med ~25% grus. Eller vad man nu ska kalla det. Det är ju mer kontakt med grus på de asfalterade vägarna än vad det är på grusvägarna nu. Det går inte fort och det är tungt, men ganska skoj i skogen. Mindre kul med en avbruten framväxel mitt i Fitunabacken och fyra mil hem. Fick hjälp av en trevlig skogshuggare. Gick hem till honom och lånade en avbitare, knipsade av växelarmen och satte fast växeln med ett buntband. Hade blivit tufft ta sig hem utan hans hjälp. Blev ett trevligt möte vart fall.

Bilagor

• Foto 2025-01-06 13 09 02.jpg
    Foto 2025-01-06 13 09 02.jpg
    815.9 KB · Besök: 135
  • Foto 2025-01-06 10 59 11.jpg
    Foto 2025-01-06 10 59 11.jpg
    694.4 KB · Besök: 134
  • Foto 2025-01-06 10 58 54.jpg
    Foto 2025-01-06 10 58 54.jpg
    1.4 MB · Besök: 105
  • Foto 2025-01-06 10 43 25.jpg
    Foto 2025-01-06 10 43 25.jpg
    916 KB · Besök: 100
  • Foto 2025-01-06 14 15 18.jpg
    Foto 2025-01-06 14 15 18.jpg
    1 MB · Besök: 128
Senast ändrad:
The Gravel tråd
I Polen skulle man avsluta möte med en 0,7 :ROFLMAO:
Hur många grader?
-5 - -1 nånting. Men kändes kallare. Frös inte direkt. Förutom efter stoppet vid haveriet. Händerna blev förfrusna där. Det är ju det värsta med vintercykling. Funkar inte stå stil och meka cykel i detta väder. Händerna blir ju obrukbara rätt fort. Vet inte varför man bemödar sig att ha med en extraslang egentligen. Inte en chans att skulle gå byta om det behövdes 🙂

The Gravel tråd
-5 - -1 nånting. Men kändes kallare. Frös inte direkt. Förutom efter stoppet vid haveriet. Händerna blev förfrusna där. Det är ju det värsta med vintercykling. Funkar inte stå stil och meka cykel i detta väder. Händerna blir ju obrukbara rätt fort. Vet inte varför man bemödar sig att ha med en extraslang egentligen. Inte en chans att skulle gå byta om det behövdes 🙂
Sånt här kan ju tänkas funka inbillar jag mig:
”Lätthanterlig handvärmare som kan återanvändas. Perfekt att ha i fickan vid alla typer av friluftsaktiviteter. Även bra att ha i beredskap i t.ex. bilen. Påse av PVC.

Använd handvärmaren så här:

Böj metallchipet några gånger för att aktivera uppvärmningen. Värmen håller i ca 40 minuter, beroende på omgivningens temperatur. För att innehållet ska utveckla värme igen, koka påsen i vatten 2–5 minuter tills innehållet blir till vätska igen.”

1736189167067.png

The Gravel tråd
Körde en långtur. Tidsmässigt åtminstone. 109 km med ~25% grus. Eller vad man nu ska kalla det. Det är ju mer kontakt med grus på de asfalterade vägarna än vad det är på grusvägarna nu. Det går inte fort och det är tungt, men ganska skoj i skogen. Mindre kul med en avbruten framväxel mitt i Fitunabacken och fyra mil hem. Fick hjälp av en trevlig skogshuggare. Gick hem till honom och lånade en avbitare, knipsade av växelarmen och satte fast växeln med ett buntband. Hade blivit tufft ta sig hem utan hans hjälp. Blev ett trevligt möte vart fall.
Fin cykling med ett lyckligt slut! Blir nästan tårägd av kombinationen gör-det-själv "Mac Gyver" och hjälpsamma människor i nöden. Det hade varit riktigt tungt att behöva leda cykeln 40 km. Glad för din skull.

The Gravel tråd
Sånt här kan ju tänkas funka inbillar jag mig:
”Lätthanterlig handvärmare som kan återanvändas. Perfekt att ha i fickan vid alla typer av friluftsaktiviteter. Även bra att ha i beredskap i t.ex. bilen. Påse av PVC.

Använd handvärmaren så här:

Böj metallchipet några gånger för att aktivera uppvärmningen. Värmen håller i ca 40 minuter, beroende på omgivningens temperatur. För att innehållet ska utveckla värme igen, koka påsen i vatten 2–5 minuter tills innehållet blir till vätska igen.”

Visa bilaga 746264
Har haft liknande. Riktigt bra nödvärmare. Dags att införskaffa dessa igen.

The Gravel tråd
Inte kul när saker går sönder men lyckas man lösa det utan att behöva ringa efter skjuts hem ger det en skön tillfredställelse :)

The Gravel tråd
Inte kul när saker går sönder men lyckas man lösa det utan att behöva ringa efter skjuts hem ger det en skön tillfredställelse :)
Problemet infinner sig när man befinner sig i urskogen utan tillgång till vare sig bil eller chaffis. Samt avstängda bilvägar. Något att tänka på den mörka årstiden. Det kan bli en redig promenad i mörkret/kylan.

The Gravel tråd
Bokade precis (med en kompis) biljetter till Albanien (7-12 maj). Slår två flugor i en smäll. Det blir 5 dagar gravel + ska titta på GIRO som börjar just där i år! Biljetter kostar (än så länge) 178 kr (med mitt WIZZ-medlemskap) + cykel självklart. Biljetter blir kanske inte mycket dyrare (om man bokar senare), men det kan bli problem med cyklar. Kanske fler vill göra som jag 😉 Som jag vet, man tar INTE mer än 5-6 st. .
Planerar att titta på start (Durres, fredag 9 maj) och 3 etapp i Vlore (söndag 11 maj). Det bli också många grus km, och albanska öl annars. Har redan börjat planera alla dagar :love:

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Bokade precis (med en kompis) biljetter till Albanien (7-12 maj). Slår två flugor i en smäll. Det blir 5 dagar gravel + ska titta på GIRO som börjar just där i år! Biljetter kostar (än så länge) 178 kr (med mitt WIZZ-medlemskap) + cykel självklart. Biljetter blir kanske inte mycket dyrare (om man bokar senare), men det kan bli problem med cyklar. Kanske fler vill göra som jag 😉 Som jag vet, man tar INTE mer än 5-6 st. .
Planerar att titta på start (Durres, fredag 9 maj) och 3 etapp i Vlore (söndag 11 maj). Det bli också många grus km, och albanska öl annars. Har redan börjat planera alla dagar :love:
Låter toppentrevligt! Som vanligt längtar vi efter dina härliga och inspirerande bilder!

The Gravel tråd
Idag hade jag PLANERINGSDAG. Förutom Albanien, ritade två fina utflykter (utan flyg).

Första:

Dag 1. Tåg Malmö - Köpenhamn - Middelfart (ca 4 timmar). Start runt 8:00 (Middelfart) och 174 km till Egernsund.

Dag 2. Färja (det går cykelfärja, som tar 12 pers. med cyklar) kl. 10.00 till tyska Langballigau och vidare till Laboe (eller Stranden, ca 15 km innan)

Dag 3. från Laboe till Puttgarden, färja tul Rödby, cykel till Maribo (18 km) och hem.

The Gravel tråd
Idag hade jag PLANERINGSDAG. Förutom Albanien, ritade två fina utflykter (utan flyg).

Första:

Dag 1. Tåg Malmö - Köpenhamn - Middelfart (ca 4 timmar). Start runt 8:00 (Middelfart) och 174 km till Egernsund.

Dag 2. Färja (det går cykelfärja, som tar 12 pers. med cyklar) kl. 10.00 till tyska Langballigau och vidare till Laboe (eller Stranden, ca 15 km innan)

Dag 3. från Laboe till Puttgarden, färja tul Rödby, cykel till Maribo (18 km) och hem.

Visst blir de med en gravel hoj? Intressant rutt 🤔 När ska du cykla den?

The Gravel tråd
Visst blir de med en gravel hoj? Intressant rutt 🤔 När ska du cykla den?
Gravel! Den lilla cykelfärja från Danmark till Tyskland börjar gå från 17 maj (går bara fredagar, lördagar och söndagar + man måste förboka platser tidigare) så det blir nån helg efter 17 maj. Om det blir inga platser (tar bara 12 pers. med cyklar) då cyklar vi längre väg (genom Flensburg) UTAN att ta färjan.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Andra vårresa jag planerar (förutom Middelfart-Rödby) är:
Tåg Malmö-Göteborg, färja till Fredrikshavn och ner till Middelfart. Sen tåg till Malmö.
440 kust km.
Kanske nån göteborgare vill ansluta sig?

Man kan göra lite om och ta färjan 15.30 (19 i Danmark) cykla till Skagen (ca 4 mil), och börja nästa dag därifrån.

The Gravel tråd
Andra vårresa jag planerar (förutom Middelfart-Rödby) är:
Tåg Malmö-Göteborg, färja till Fredrikshavn och ner till Middelfart. Sen tåg till Malmö.
440 kust km.
Kanske nån göteborgare vill ansluta sig?

Man kan göra lite om och ta färjan 15.30 (19 i Danmark) cykla till Skagen (ca 4 mil), och börja nästa dag därifrån.
Det kan bli tungt med en rejäl sydvind, bara hoppas lätta vindar.

The Gravel tråd
Tänkte mig ut på en långtur i det fina vädret, men slutade i en liten misär. Körde punktering och hade bara en kolsyrepatron med mig. Så när jag fått stopp på läckaget så fick jag bara i ca 0.6 bar I bakdäcket. Så jag cyklade försiktigt hem stående 1.5 mil😅. Fick iaf ihop 42km
20250205_121058.webp

Tillbaka
Topp