The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Idag blev det lite av varje, is, torr asfalt, blöt asfalt, fingras, sprängsten,mm.. Solen lös mig i ansiktet på vägen ned mot Ösmo där jag skulle avvika från asfalten in mot gruset upp mot Tungelsta. Fint före hela vägen.
IMG_1957.webp
IMG_1958.webp
IMG_1959.webp
IMG_1960.webp
IMG_1961.webp
IMG_1965.webp
IMG_1964.webp
IMG_1964.webp
IMG_1966.webp

The Gravel tråd
Var ngnstans är bilderna tagna?
För vid östra delen av Siljan har vi också ~2mm snö, men
haft mulet, men också ~2mm snö idag

Precis som @Marten D vill även jag veta mer om cykeln
Cykeln som jag byggt ihop på rekordtid, tog minst 6 månader. Ramen är en TanTan Gr 201. Lackade ramen, styret och sadelstolpe i Apple red Candy. Växelgrupp Wheeltop GEX utväxling 11-46 12s och Force vev med Pass Quest 42t. Kedjan är SH M8100 116 länkar slapp kapa den. Hjulen är NovaTec nav/LB fälgar och Tufo Thundero 48mm däck.
Gjorde ett stort misstag vid beställning köpte styre och tillhörande storlaget trån TanTan. Glappade redan efter första turen. Skurken är den så kallade C ringen som trycker ihop styrlagret. Fick skaffa en bättre modell av C som är mer format som en cirkel med håll for bromsslangarna.
Kändes väkdigt stadig att cykla på både grus och spårig stig.
Fräste distanser till övre styrlagret.

Bilagor

• IMG_2723.webp
    IMG_2723.webp
    280.6 KB · Besök: 67
  • IMG_2715.webp
    IMG_2715.webp
    1 MB · Besök: 65
  • IMG_2716.webp
    IMG_2716.webp
    233.8 KB · Besök: 65
  • IMG_2721.webp
    IMG_2721.webp
    1.1 MB · Besök: 60
  • IMG_2717.webp
    IMG_2717.webp
    219.7 KB · Besök: 54
  • IMG_2719.webp
    IMG_2719.webp
    766.5 KB · Besök: 67
The Gravel tråd
Cykeln som jag byggt ihop på rekordtid, tog minst 6 månader. Ramen är en TanTan Gr 201. Lackade ramen, styret och sadelstolpe i Apple red Candy. Växelgrupp Wheeltop GEX utväxling 11-46 12s och Force vev med Pass Quest 42t. Kedjan är SH M8100 116 länkar slapp kapa den. Hjulen är NovaTec nav/LB fälgar och Tufo Thundero 48mm däck.
Gjorde ett stort misstag vid beställning köpte styre och tillhörande storlaget trån TanTan. Glappade redan efter första turen. Skurken är den så kallade C ringen som trycker ihop styrlagret. Fick skaffa en bättre modell av C som är mer format som en cirkel med håll for bromsslangarna.
Kändes väkdigt stadig att cykla på både grus och spårig stig.
Fräste distanser till övre styrlagret.
Vem lackade ramen?

The Gravel tråd
Låter som ett vettigt pris och praktiska möjligheter att göra det du önskar. Har inte testat cykeln, men på pappret låter det väligt mycket toppen, med finesser och utrustning som jag uppskattar!
Ja, egentligen är jag ju sugen på modellen med smartsense och sram växlar. Även om jag är anti mot för mkt integration så känns det ju liite ballt med ett huvudbatteri som driver stvzo lampor, garmin radar och växlarna.

Det kloka valet kanske är instegsmodellen med mekanisk 105 och sen ett par finare hjul

The Gravel tråd
Finns ingen The Snow tråd så denna var närmast.
30km vinterskrud!
Cykeldatorn stängde av sig av kylan. Fick igång den och lät den ligga i ryggfickan. -14° var lägsta den registrerade innan den åkte ner i fickan.
Blev pushbike på några ställen där det var oplogat. Mötte en ryttare som sa: ”Men hur fasen ser du ut.” Tog det som en komplimang denna gång.
IMG_7302.webp

IMG_7304.webp

IMG_7308.webp

IMG_7311.webp

IMG_7309.webp

Edit: felstavningar..

Senast ändrad:
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Finns ingen, The Show tråd så denna var närmast.
30km vinterskrud!
Fantastiska bilder på vad som verkar ha varit en fantastisk tur
Cykeldatorn stängde av sig av kylan. Fick igång den och lät den ligga i ryggfickan. -14° var lägsta den registrerade innan den åkte ner i fickan.
img_7309-webp.811674

Även om många har kallare än -14 är det inte en temperatur att slarva med klädseln i.
Därför undrar jag:
Hur klarade sig din nästipp?
och
Skulle den inte klara sig bättre under en väpnarluva?
Typ
49497_660-2-feature1.jpg

The Gravel tråd
För några år sen blev jag less på det där och köpte en klocka till slut. Men det funkar ju absolut att lägga den i en ficka eller så.
Första gången det händer för mig. Rätt kylande vindar i början så kan ha varit bidragande orsak.
Kan låg batterinivå från start ställa till det?
Hade glömt ladda sen sist så låg på ca 30% när jag rullade ut.

The Gravel tråd
Även om många har kallare än -14 är det inte en temperatur att slarva med klädseln i.
Därför undrar jag:
och
Näsan mår fint. Tackar som frågar.

Det är en gripgrab balaklava som jag klippt upp.
IMG_7314.webp

Gillar inte känslan som blir när man andas genom tyg. Även om det är små ”andningshål” i den från början.

The Gravel tråd
Fantastiska bilder på vad som verkar ha varit en fantastisk tur

img_7309-webp.811674

Därför undrar jag:
och
Typ
49497_660-2-feature1.jpg
Blir fukt i tyget som sen fryser direkt mot huden=> obra!

The Gravel tråd
Näsan mår fint. Tackar som frågar.
Vad bra
Gillar inte känslan som blir när man andas genom tyg. Även om det är små ”andningshål” i den från början.
Blir fukt i tyget som sen fryser direkt mot huden=> obra!
Jag har några stycken och med andningshål för munnen klarar sig både min näsa och min andning bra
Blir det ännu kallare funkar det även bra att komplettera med en "anknäbb"
IMG_2891-1024x768.jpg

Men då brukar jag hålla mig inne i värmen....

The Gravel tråd
Första gången det händer för mig. Rätt kylande vindar i början så kan ha varit bidragande orsak.
Kan låg batterinivå från start ställa till det?
Hade glömt ladda sen sist så låg på ca 30% när jag rullade ut.
Min dator var nog extra dålig på just den punkten - en edge 130, som bara har nominellt 10 tim och som vissa brukade tycka hade dålig tätning. Skulle nog tro att fulladdat från start hjälper en hel del.

The Gravel tråd
Vad bra

Jag har några stycken och med andningshål för munnen klarar sig både min näsa och min andning bra
Samma här, använder GripGrab som ovan i vintersportsammanhang och inga problem även om det blir lite fuktigt runt andningshålen. Å andra sidan har jag aldrig testat köra några hårda intervaller med den.

The Gravel tråd
Vad bra

IMG_2891-1024x768.jpg

Men då brukar jag hålla mig inne i värmen....
Så klarade sig (en del) Japaner nergrävda i sanden (med bamborör). Amerikaner fylde rör med sanden eller vatten.

The Gravel tråd
Finns det någon lista på alla gravel/gruslopp i Sverige både tävling och motionslopp? Försöker planera 2026. Om det inte finns får ni som vet gärna fylla på med loppets namn, sträcka och datum.

Bild för inspiration!

Visa bilaga 812105
Har du Facebook så finns en grupp som heter Gravel Events Sweden (om jag minns rätt) och deras evenemangskalender tror jag fylls på ganska så frekvent

The Gravel tråd
Något här?

IMG_8541.webp

The Gravel tråd
Finns det någon lista på alla gravel/gruslopp i Sverige både tävling och motionslopp? Försöker planera 2026. Om det inte finns får ni som vet gärna fylla på med loppets namn, sträcka och datum.

Bild för inspiration!

Visa bilaga 812105
Grenserittet Strömstad - Halden
Längd – 80 km
ca 18 km asfalt
ca 45,5 km grus och skogsbilvägar
ca 16,8 km stig och traktorvägar

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Plötsligt händer det. Min sambo säger att hon vill cykla Badlands 2027 och hon har en preliminär följeslagare, tyvärr inte undertecknad. https://badlands.cc/ Loppet är: +800 km, ~16 000 H.m på kanske 45-65h.

Min tjej har troligen både den fysiska och mentala kapaciten att klara uppgiften. Men det saknas lite mekanikerkunskaper, så det får vi jobba med.

Jag inser att hennes nuvarande cykel Cube C:62 Pro 2021, inte kommer att vara optimal för det uppdraget, då jag anser att det krävs bredare däck än 45mm och mycket lättare växlar än 1X40T/11-42T, som hon har nu.

Har ni förslag eller egen erfarenhet på lämplig cykel med 1X och plats för minst 50mm däck, prisläge under 80 000 SEK och varför just den cykeln/utrustning skulle vara "perfekt"?

1768915020655.webp

The Gravel tråd
Plötsligt händer det. Min sambo säger att hon vill cykla Badlands 2027 och hon har en preliminär följeslagare, tyvärr inte undertecknad. https://badlands.cc/ Loppet är: +800 km, ~16 000 H.m på kanske 45-65h.

Min tjej har troligen både den fysiska och mentala kapaciten att klara uppgiften. Men det saknas lite mekanikerkunskaper, så det får vi jobba med.

Jag inser att hennes nuvarande cykel Cube C:62 Pro 2021, inte kommer att vara optimal för det uppdraget, då jag anser att det krävs bredare däck än 45mm och mycket lättare växlar än 1X40T/11-42T, som hon har nu.

Har ni förslag eller egen erfarenhet på lämplig cykel med 1X och plats för minst 50mm däck, prisläge under 80 000 SEK och varför just den cykeln/utrustning skulle vara "perfekt"?

Visa bilaga 812864
En familjemedlem körde ett lopp utan mig i fjol och samma där, inga mekkunskaper.
Skapade några övningar hemma i verkstaden där vi övade på att fixa felet vid flera tillfällen innan loppet.
Annars cyklar vi ofta tillsammans där jag kan hjälpa till med eventuella fel, men vid detta lopp låg ansvaret på familjemedlemmen.
Övningarna gick bra och uppskattades av FM att få lära sig. Sedan hände absolut inget missöde vid loppet ändå, men nu är kunskapen bättre för att fixa fel som kan hända när man cyklar.

The Gravel tråd
En familjemedlem körde ett lopp utan mig i fjol och samma där, inga mekkunskaper.
Skapade några övningar hemma i verkstaden där vi övade på att fixa felet vid flera tillfällen innan loppet.
Annars cyklar vi ofta tillsammans där jag kan hjälpa till med eventuella fel, men vid detta lopp låg ansvaret på familjemedlemmen.
Övningarna gick bra och uppskattades av FM att få lära sig. Sedan hände absolut inget missöde vid loppet ändå, men nu är kunskapen bättre för att fixa fel som kan hända när man cyklar.
Det ger en helt annan trygghetskänsla, när man besitter kunskap än när man inte har den.

The Gravel tråd

Visa bilaga 812864
Kolla på dessa. För 80rök får du väldigt fina komponenter med dessa hojar. Har inte cyklat dem men ska racea med en så under nästa säsong. https://handslingbikes.com/collections/carbon-gravel-bikes

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Nu har jag ingen erfarenheter men en Canyon Grizl CF 8, som har navdynamo, verkar passande.

De ljuger 😉

800km +16.000m across a unique land with the only deserts in Europe, the Mediterranean coast and the highest col in the continent, Pico Veleta at 3.396m

Vi har öken i Polen!!!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp