The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
IMG_4186.webp
IMG_4189.webp

The Gravel tråd
Eftersom jag är belagd med badförbud men inte cykelförbud efter lilla fadäsen häromdagen, så har jag såklart cyklat idag!
Har länge velat cykla upp till Alperna/SudTirol och köra lite backar. Redan gick genom centrala Treviso vilket var en trevlig stad.
IMG_3364.webp
IMG_3367.webp
IMG_3369.webp
IMG_3371.webp
IMG_3372.webp
IMG_3374.webp
IMG_3376.webp
IMG_3382.webp
IMG_3384.webp
IMG_3387.webp
IMG_3389.webp
IMG_3392.webp
IMG_3391.webp
IMG_3394.webp
IMG_3396.webp
IMG_3397.webp
IMG_3400.webp
IMG_3401.webp
IMG_3403.webp
IMG_3406.webp
IMG_3407.webp
IMG_3409.webp
IMG_3363.webp
Så idag blev det av!
Håll till godo:

The Gravel tråd
Eftersom jag är belagd med badförbud men inte cykelförbud efter lilla fadäsen häromdagen, så har jag såklart cyklat idag!
Har länge velat cykla upp till Alperna/SudTirol och köra lite backar. Redan gick genom centrala Treviso vilket var en trevlig stad. Visa bilaga 840334Visa bilaga 840335Visa bilaga 840336Visa bilaga 840337Visa bilaga 840338Visa bilaga 840339Visa bilaga 840340Visa bilaga 840341Visa bilaga 840342Visa bilaga 840343Visa bilaga 840344Visa bilaga 840345Visa bilaga 840346Visa bilaga 840347Visa bilaga 840348Visa bilaga 840349Visa bilaga 840350Visa bilaga 840351Visa bilaga 840352Visa bilaga 840353Visa bilaga 840354Visa bilaga 840355Visa bilaga 840356Så idag blev det av!
Håll till godo:
Riktigt lång tur. Det går att ta tåget med graveln mot lämplig station. Cyklade i trakterna rund Conegliano. Gjorde en heldag till Monte Grappa. Körde racer och navigera fel och kom till en grusväg. Tror att det går att komma ända till toppen på grus.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Söndagens vedermödor. Några stigningar, kämpade i backarna. Ändrade rundan tog den brantaste sist två spår uppåt och lösa stenar efter 100m trodde att det skulle gå att cykla hela branten men fick hoppa av och gå en bit. Har försökt att klara utmaningen några gånger men inte lyckats. Kom fram till Näsbergs fäbod tillsist. Cyklade 40 km och höjdstigning 635m.
IMG_3262.webp
IMG_3261.webp
IMG_3260.webp

The Gravel tråd
Söndagens vedermödor. Några stigningar, kämpade i backarna. Ändrade rundan tog den brantaste sist två spår uppåt och lösa stenar efter 100m trodde att det skulle gå att cykla hela branten men fick hoppa av och gå en bit. Har försökt att klara utmaningen några gånger men inte lyckats. Kom fram till Näsbergs fäbod tillsist. Cyklade 40 km och höjdstigning 635m.Visa bilaga 841163Visa bilaga 841164Visa bilaga 841165
Den branten måste du tipsa om. Skall köra den tills jag klarar av den!

The Gravel tråd
Ingen gravelcykling, men på Gravelbike iaf.
Tog en tur runt Gardasjön igår, åkte medurs. Det var dåligt av flera anledningar:
-dålig vägbeläggning, bättre åt andra hållet
-motvind hela vägen hem från norra (startade åt fel håll från början)
-Inga medcyklister alls nästan (mötte stora och mindre grupper hela tiden)
-det hade vart bilträff nånstans och alla jävla deltagare skulle köra o svinga runt sjön samma dag och håll som jag körde (jäkla massa köer och strul)

IMG_3439.webp
IMG_3440.webp
IMG_3445.webp
IMG_3450.webp
IMG_3459.webp
IMG_3467.webp

The Gravel tråd
Gav mig ut på en kvällstur efter jobbet igår. Körde från Örebro ut till granhammar vidare till mullhyttan sen Hasselfors via Bålby(på bilden) /Teen sen hem förbi Porla brunn, där det finns en källa med tillhörande pump så det passade bra med iskallt vatten i värmen. Vidare mot tångeråsa fjugesta granhammar.
116km blev det och var kanske lite väl i 33 grader efter en dag på jobbet. Men det gick!
1000004545.webp

The Gravel tråd
Gav mig ut på en kvällstur efter jobbet igår. Körde från Örebro ut till granhammar vidare till mullhyttan sen Hasselfors via Bålby(på bilden) /Teen sen hem förbi Porla brunn, där det finns en källa med tillhörande pump så det passade bra med iskallt vatten i värmen. Vidare mot tångeråsa fjugesta granhammar.
116km blev det och var kanske lite väl i 33 grader efter en dag på jobbet. Men det gick!
Visa bilaga 841690
Låter som serious bees knees. Snyggt!

The Gravel tråd
Eventuellt får jag till 3 dagars ledighet inom och spånar lite på vad för roligt man skulle kunna hitta på. Ponera man skulle satsa på gravel - rekommendera mig lämpligt område som utgångspunkt för tre dagars gravel där man kan få ihop dagsturer på runt 10-15 mil ish.

Dag 1 och tre blir ju också resdag så gärna <4 h i bil från Stockholm.

Gotland känner jag mig klar med för stunden, jag vill se nåt nytt.

Funderar lite på Småland.

The Gravel tråd
Eventuellt får jag till 3 dagars ledighet inom och spånar lite på vad för roligt man skulle kunna hitta på. Ponera man skulle satsa på gravel - rekommendera mig lämpligt område som utgångspunkt för tre dagars gravel där man kan få ihop dagsturer på runt 10-15 mil ish.

Ydre kommun och in i Eksjö kommun.

The Gravel tråd
Var i Småland Tisdag-Lördag förra veckan, basen hos kompis i Virserum, vid sjön! :-) blev 3,5 dags cykling i 30-35+, 3 gången jag var där sjukt bra och roliga grusvägar med hel del höjdmeter, inga vägbommar och bra fik, tom asfaltsvägarna som man syr ihop det hela med är trevliga och lite bilar! Småland är ju så bra så klockorna stannar! Lite sugen på att flytta till Småland faktiskt, typ vetlanda. Men kanske Blir linköping eller Nyköping, så är det ju närmare i alla fall.
lite bilder dag 1,virserum-stenberga-näshult-korparyd,
20260715_130653.webp
20260715_123024.webp
20260715_121930.webp
20260715_113831.webp
fika på trevliga papillon i Näshult

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Idag har jag cyklat en sväng här nere i Småland, en rutt på 67km som jag körde för ngt år sedan sist. Oerhört onödigt kuperad i mitt tycke, men sjukt fina grusvägar! Start vid Flathult, Järnforsen och in vid caféet innan Virserum och bort mot Kvillsfors.Visa bilaga 842149Visa bilaga 842150Visa bilaga 842151Visa bilaga 842152Visa bilaga 842153Visa bilaga 842154Visa bilaga 842146Visa bilaga 842147Visa bilaga 842148.

You are literally on my backdoorstep!

Give me a shout if you would like some routes. I know the area better than anyone - over 60,000km since moving here 4 years ago, mostly on gravel.

The Gravel tråd

Come down to Virserum. I can plan you as many routes as you like, and we have nice accommodation that you can have half price as a Happyride member (250kr a night, so long as you don't mind bringing your own bedding and leaving the place clean).

The area has outstanding gravel and very few people. Most routes are more than 90% gravel.

The Gravel tråd
Håller med. Borde anordnas ett Småland runt på 30 mil. Kanske ett tvådagars. Finns ju flera vandringsleder med mycket grus. Men vandringsleder vill ofta gå upp på utsiktspunkter, men det ger ju lite kontinentalt stuk med timslånga hike a bike.

The Gravel tråd
Hur många eller några här kör "slicks" till gravel? Tänkte på däck som 40mm P Zero Race, såg att det även fanns ett Michelin Pro 5 45mm nu. Kanske klassas det inte som gravel däck eller om man hoppar över klassificering.

Kört det en del men även grövre rullstenslager om mängd 40mm stenar går det mjukt över. Tycker mest det är sikt å veta vad som står efter nästa sväng som gör att det är gott å hålla igen på fart,

Allt vad gäller lightgravel egentligen all gravel jag ser bilder på går ruggigt smooth, på sätt å vis lika mjukt där som kullersten cykeln i första hand är tänkt för.

Djup sand, 500 meter av lera funkar det nog inte så bra för. En blöt skogsstig har get mer traction än jag trott dock.

Många som kör hel slicks i bredare modell?

The Gravel tråd
Hur många eller några här kör "slicks" till gravel? Tänkte på däck som 40mm P Zero Race, såg att det även fanns ett Michelin Pro 5 45mm nu. Kanske klassas det inte som gravel däck eller om man hoppar över klassificering.

Kört det en del men även grövre rullstenslager om mängd 40mm stenar går det mjukt över. Tycker mest det är sikt å veta vad som står efter nästa sväng som gör att det är gott å hålla igen på fart,

Allt vad gäller lightgravel egentligen all gravel jag ser bilder på går ruggigt smooth, på sätt å vis lika mjukt där som kullersten cykeln i första hand är tänkt för.

Djup sand, 500 meter av lera funkar det nog inte så bra för. En blöt skogsstig har get mer traction än jag trott dock.

Har kört en del med maxxis re-use 40mm dom är väl inte helt slicks men nära på tycker dom funkar fint för det mesta dom kom orginal på min Felt broam gravel.

The Gravel tråd
Har kört en del med maxxis re-use 40mm dom är väl inte helt slicks men nära på tycker dom funkar fint för det mesta dom kom orginal på min Felt broam gravel.
okej nice! ja hoppas det kommer lanseras nått nice 45 däck.

det där Maxxis verkar ha en hel del punkeringskydd men nästan dubbelt så trögrullade som P Zero , känns som det blir stötigare gravelåkning av det med? dock är det ju ett betydligt punkasäkrare däck med skapligt styre i regn. Tycker denna kategori är intressant!!

The Gravel tråd
okej nice! ja hoppas det kommer lanseras nått nice 45 däck.

det där Maxxis verkar ha en hel del punkeringskydd men nästan dubbelt så trögrullade som P Zero , känns som det blir stötigare gravelåkning av det med? dock är det ju ett betydligt punkasäkrare däck med skapligt styre i regn. Tycker denna kategori är intressant!!
Ja dom kanske går lite trögt men inget jag direkt tänkt på, punkaskyddet är nice med kör mina runt 30psi fram o bak. Kör även jag Pathfinder Pro 38mm, speed king 50mm kör jag också på mina carbon gravel hjul.

The Gravel tråd
Kör med Thunder Burt bak o fram så länge det är torrt. 2.1, 2,25 eller 2,4 beroende på underlag mm. Vid halka såsom lerpölar etc sätter jag på ett mönstrat däck som Rick xc o Spec. Fast track fram.
Svårt att säga när ett smalare däck blir snabbare pga luftmotstånd o vikt.

Senast ändrad:
The Gravel tråd

Jag kör semi slicks på grus. Funkar utmärkt på vanligt grus och även torra mer stigartade vägar. Mönster behövs väl främst i sand och lera.

Specifikt har jag Panaracer GravelKing SS.
Panaracer tillverkar även de ovan nämnda René Herse-däcken men GravelKing är mycket billigare med bra prestanda. Finns även slicks.

The Gravel tråd
Enl @n3wton som som har jmf GravelKing och René Herse skall de åtminstone kännas som helt olika däck.
Med det sagt har även jag Gravelking slick.
Vore kul att prova själv nån gång. Jag är bara skeptisk till att de verkligen är så mycket bättre att det är värt att betala dubbelt för.

Jämförelse av GK Slick och ett RH som jag tror också är Slick:

1785182190731.webp

Källa: https://www.bicyclerollingresistanc...r-gravel-king-slick-vs-rene-herse-barlow-pass

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp