Through axle - Mycket rörelse mellan huvud och axel?

liten_ninja

Aktiv medlem
Är det normalt att huvudet på en through axle kan vicka på sig några grader och har ett axiellt spel på ca 3 mm obelastad? Reagerade på att det kändes annorlunda senast jag hade av den. När jag monterar så känns den som vanligt och spänner åt tillräckligt. Det är en FOX 110x15 som varit med i tre år nu.
Through axle gap.jpg

Är det normalt att huvudet på en through axle kan vicka på sig några grader och har ett axiellt spel på ca 3 mm obelastad? Reagerade på att det kändes annorlunda senast jag hade av den. När jag monterar så känns den som vanligt och spänner åt tillräckligt. Det är en FOX 110x15 som varit med i tre år nu.
Visa bilaga 738562
Är den justerbar i längd. Mason levererar en längdjusterbar TA till somliga modeller.

Jag antar att det är det som gör att du kan spänna åt med quick releasen. Rör den sig ut och in när du öppnar/stänger?
Själva excentern ger en rörelse på ca 1 mm. Oavsett öppen eller stängd kam så kan obelastat huvud vickas och även juckas fram och tillbaka i alla fall 2 mm.

Föreställer mig att det är en pinne genom en "gaffel" vid pilen. Känslan är som att pinnen blivit sliten eller att hålen den passerar blivit avlånga. 🤔
1731878449515.png

Är den justerbar i längd. Mason levererar en längdjusterbar TA till somliga modeller.
Intressant, i gängade änden är det en invändig insex som gör en längdjustering. Det går att skruva insexen drygt ett varv åt vardera hållet och det ger skillnad i var spaken pekar när jag dragit åt lagom och drar excentern. Obelastad är glappet ändå där.

Tillbaka
Topp